Ik had er nog nooit van gehoord, maar ineens was daar de trailer van Spintires: MudRunner. Het was de beste bagger die ik ooit had gezien, ik moest deze game checken, en dat heb ik gedaan!

Spintires bestaat al een poosje op steam, maar sinds deze week hebben ze ook een versie voor de Xbox One, Spintires: MudRunner. In de game ga je er op uit met grote en kleine terreinvoertuigen, in lastige en extreem lastige terreinen. En dat is dan ook de hele beschrijving van de game.

Offroad-simulator

Wat je daarbinnen krijgt is min of meer een simulator voor extreme offroad-voertuigen. Je leert werkelijk omgaan met zware voertuigen in moeilijke landschappen. Wanneer je bijvoorbeeld vierwielaandrijving moet inschakelen of je differentieel moet vastzetten. Je hoort het al, deze game is niet voor de gemiddelde Need For Speed-speler. Daarnaast moet je echt wel liefhebber zijn van modder, heel veel modder.

Langzaam leren

Om een beetje bekend te raken met de mechanics van de game krijg je natuurlijk een tutorial voorgeschoteld. Met een paar simpele opdrachten krijg je de basisbeginselen uitgelegd. Zo krijg je uitgelegd hoe verschillende types voertuigen werken, want er zitten nogal wat verschillende in. Van jeepjes tot lompe 8×8 heavy transport voertuigen met banden nog groter dan je moeder. Maar de meestvoorkomende zijn trucks waarmee je bijvoorbeeld een paar boomstammen van plek A naar B moet brengen.

De ontwikkelaar heeft veel tijd gestoken in hun zelfbenoemde mud-physics. Realistisch modder, wat wil je nog meer? En ik moet eerlijk zeggen dat het er niet alleen verrekte goed uitziet, maar dat het ook echt realistisch werkt. En de ontwikkelaar weet dit blijkbaar van zichzelf, want modder is werkelijk overal. Je kunt niet even fatsoenlijk een weggetje over of er ligt weer een zwembad modder. Het had er wat minder dik bovenop mogen liggen (pun intended). Wanneer je vastzit in de modder, en dat gebeurt vaak, dan kun je gebruik maken van je offroad-skills door te spelen met vierwielaandrijving, je differentieel en de lage gearing. Maar je kunt ook simpel een lier bevestigen aan het dichtstbijzijnde voorwerp en je zo uit de shit trekken. Dit laatste werkt trouwens erg prettig waardoor je vrijwel altijd wel een uitweg hebt.

Duik in het diepe

Na de tutorial dacht ik wel te weten hoe de game in elkaar stak. Met een attitude van “KOM DAN! Ik vreet je rauw op!” begon ik aan de singleplayer en daar zakte de moed mij in de schoenen. De opdracht? Jakker naar de andere kant van de map, haal boomstammen op en doe dat exact nog een keer. De andere kant van de map is een donker gat, want net zoals in elke willekeurige Ubisoft-game moet je hier ook met wachttorens gedeeltes van de kaart ontgrendelen. De andere kant van de map bereiken? Trek er maar een paar uur voor uit. O en vergeet niet het juiste apparatuur op je vrachtwagen te monteren, want anders kun je nog een keer. In deze modus wordt je flink met je neus gedrukt op het feit dat dit niet een game voor watjes is. Na een paar uur doorweekte bospaden, moerassen en rivieren te hebben getrotseerd was ik vier boomstammen rijker, yay!

In de single player kun je trouwens nieuwe voertuigen en garages ontgrendelen door erheen te rijden en door je opdrachten te voltooien. Gedurende de game krijg je hierdoor betere voertuigen en betere trailers waardoor het navigeren makkelijker wordt en je meer lading mee kunt nemen.

Challenges to the rescue

Het is beter om de game te beginnen met de challenges, niet alleen zijn deze korter en helder geformuleerd (wat nog wel eens een probleem is in de single-player), maar ze zijn super leerzaam. En als kers op de taart, deze zijn echt ontzettend leuk om te doen! In de challenges leer je echt veel meer van de game zoals waar je bijvoorbeeld verschillende voertuigen voor gebruikt. Je krijgt bij elke challenge helder uitleg wat je te doen staat om verder te komen.

Mijn advies zou dan ook zijn om eerst de challenges te spelen voordat je aan de reguliere missies begint.

Een andere goede toevoeging aan de game is online co-op. Het is niet vaak dat we zo’n feature vinden in de wat kleinere games, dus pluspunten daarvoor!

Tot slot

Dit moet ik echt even vermeld hebben. Het camera-systeem waar de ontwikkelaar voor heeft gekozen is echt verschrikkelijk. Ik krijg het niet voor elkaar om een fijne camera-positie te krijgen op momenten dat ik dat echt nodig hebt. De ontwikkelaar zal gedacht hebben innovatief bezig te zijn geweest om het hele voertuig, van voor naar achter, en de omgeving met één pookje in zicht te kunnen brengen. Nou, doe maar niet.

Het laatste vermeldenswaardige aan deze game is dat de graphics echt top zijn. Ik gaf al aan dat het modder er goed uitziet, maar het geldt eigenlijk voor de hele game. Dit is beter dan verwacht voor een game van deze grootte.

Ik vond de game echt heel vermakelijk, maar wel voor een tijd. Het is geen game die je maar blijft bezighouden, zoals bijvoorbeeld een Farming Simulator dat wel kan zijn. De challenges zijn een hele goede toevoeging aan de game en daar heb ik me ook veruit het meest mee vermaakt. Alles bij elkaar genomen vind ik het prijskaartje van 40 euro best stevig, maar als je echt modder in je bloed hebt, wie houdt je dan nog tegen?

Spintires: MudRunner
75 %
review-spintires-mudrunner-extreme-wagens-extreme-landschappenPlus: <br> - Uitstekende graphics<br> - Challenges<br> - Online co-op<br> Min: <br> - Kutcamera! <br> - Heel veel geduld nodig voor singleplayer<br> - Stevige prijs<br> - <br>