Vandaag verscheen Sparklite in de Xbox Store. Een kleurrijke action-adventure game voor de liefhebbers van het Roguelite genre. Wat mag je van de game verwachten?

Sparklite bracht me weer eventjes fijn terug naar mijn jonge jaren op de eerste Nintendo-systemen. Ik was destijds nog te jong om games als The Legend of Zelda goed te begrijpen, maar was wel gefascineerd door het stijltje. Hoewel ik geen uitgesproken fan ben van Roguelite-achtige games, ik kan op zijn tijd een dergelijke game wel waarderen. En zo kwam Sparklite afgelopen week voorbij en ben ik ondergedompeld in de wereld van Geodia.

Sparklite is ontwikkeld door Red Blue Games

Red Blue games is een tamelijk kleine studio uit Durham (North Carolina). Het team bestaat uit drie ontwikkelaars, met een zeer beperkt cv in het ontwikkelen van mobiele games. Sparklite is de eerste titel die zij op de consoles uitbrengen en lijkt een ode te zijn aan games uit hun eigen jeugdjaren. De ondertitel van Sparklite is dan ook: ‘een innovatieve twist op het klassieke action-adventure genre’. Of ik dat ook als dusdanig ervaren heb kun je in deze review lezen. Eerst maar eens iets over het overkoepelende verhaal in Sparklite.

Het verhaal is ondergeschikt

Er is een verhaal in Sparklite, maar verwacht er niet te veel van. De protagonist in de game is Ada, een engineer van beroep. Haar airship krijgt een ongeluk en vervolgens constateert zij dat de wereld onder haar, Geodia, in gevaar is. Geodia heeft namelijk een krachtige energiebron die uit de mijnen gehaald kan worden, genaamd sparklite.

Behalve dat sparklite een krachtbron is, kan het ook, voor diegene met kwade bedoelingen, gebruikt worden voor explosies. In Geodia streeft de Baron naar alle sparklite om er zodoende oorlogsapparatuur mee te kunnen maken. Het delven van sparklite heeft echter ook een aantal ongewenste effecten. Door het op grote schaal inwinnen van sparklite verandert de wereld van Geodia voortdurend. Het is ook van invloed op haar populatie, want vredelievende dieren veranderen in no-time in gevaarlijke monsters. De Baron en zijn onderdanen zijn dus boeven. Je voelt natuurlijk al aankomen dat het Ada’s taak is om de sparklite veilig te stellen en voor eens en altijd af te rekenen met de Baron en diens onderbazen.

Sparklite verzamelen en de wereld verkennen

Op basis van het verhaal zal de gameplay je ook wel snel duidelijk zijn. Je verlaat met regelmaat jouw airship en gaat op verkenning uit in de steeds veranderende wereld (procedureel gegenereerde map) van Geodia. Je mept je een weg door de velden heen op zoek naar sparklite en Dungeons waar speciale items gevonden kunnen worden. De vijanden die je onderweg tegenkomt, over de 5 verschillende zones, zijn veelal hetzelfde. Toch is het verslaan van deze door sparklite gemuteerde beesten nog best wel ingewikkeld. De ingewikkeldheid zit met name in het leren van de bewegingspatronen en het voorkomen dat zij jou aanraken. Op de juiste momenten toenadering zoeken en een klap uitdelen lijkt simpel, maar is het dus niet.

Gemuteerde beesten die op je afrennen, terwijl je van andere beesten kogels aan het ontwijken bent, voelt als schaken op meerdere borden tegelijk

Gadgets en je airship upgraden werkt erg lekker

Je inspanningen in Geodia worden goed beloond. Op ieder deel van de map is wel sparklite te vinden in de bomen of door het verslaan van beesten. De controls werken daarbij lekker soepel. Je hebt een dash ter beschikking om snel weg te komen of ergens overheen te springen. En je hebt gereedschap in je hand waarmee je een flinke lel uit kunt delen. Daarnaast zijn er zogenaamde sinking sands die je kunt verkennen, Dungeons en nog wat meer. Zoektochten op deze plekken leveren vaak iets extra’s op, zoals schematics om nieuwe voorwerpen mee te kunnen maken op je airship.

Hier zit ook de kracht van de game. Achter de kleurrijke en stijlvolle pixel-art gaat namelijk het nodige schuil aan upgrade-mogelijkheden. Zo kun je met Sparklites workshops bouwen, schematics namaken en patches installeren zodat het leven in Geodia bij de volgende supply run iets soepeler voor je zal verlopen. De procedureel gegenereerde mappen zorgen daarbij voor een gevoel van variatie, naast dus ook allerhande upgrade mogelijkheden om je speelstijl iets te wijzigen.

Een ander positief punt is hoe soepel de game loopt. Ga je af in Geodia? Binnen no-time ben je weer op je airship, kun je een en ander tweaken als je wilt en hup, je laat je weer omlaag zakken om de gevaarlijke wereld verder te verkennen. De laadtijden zijn niet noemenswaardig. Tijdens het spelen is er ook een voortdurend gevoel dat je progressie maakt. Je gaat vaak dood, begint dan weer opnieuw, maar hebt de mogelijkheid om voor je nieuwe ronde verdere upgrades door te voeren, want je hebt weer nieuwe dingen verzameld. Zo kom je steeds iets verder en dat werkt erg lekker. De gameplay is ook dermate simpel en overzichtelijk dat de game makkelijk is om in te stappen, maar desondanks toch uitdagend blijft.

Mocht het je dan toch even gaan vervelen, omdat het repetitief wordt, dan kun je ook een aantal leuke quests doen voor NPC’s die je in de wereld tegen kunt komen. Hierdoor ontstaat niet zo zeer meer variatie in de gameplay, want dat blijft nog steeds sparklites verzamelen en hack-and-slashen van vijanden. De variatie zit dan meer in het gevoel dat je met een andere focus bezig bent en toch progressie te boeken.

Ook wel ruimte voor verbetering

Niet alles is top notch in Sparklite. Zo is het op sommige punten onduidelijk hoe je een stap verder kunt komen. Tuurlijk maak je progressie door sparklites te verzamelen, maar op bepaalde momenten merk je dat er eigenlijk een volgende stap gezet moet worden in de verhaallijn en je niet goed weet hoe. Hoe kom je bijvoorbeeld in één van de volgende vijf zones?

Hoe kom ik in de volgende zone?

Welke gadgets heb ik nodig om een bepaalde baas te verslaan? Op sommige momenten had er wat mij betreft iets meer sturing mogen zijn. De game heeft namelijk al een repetitief karakter. Wanneer je dan ook dreigt vast te lopen, omdat het niet duidelijk is wat er moet gebeuren, dan wordt het frustrerend om telkens dood te gaan en opnieuw te beginnen. Datzelfde zie ik terug in de diverse gadgets die je tegenkomt in de wereld en soms kunt uitbouwen. Waar dienen ze voor? Onder welke condities kan ik ze het beste gebruiken? Zonder het exploratieve karakter van de game geweld aan te willen doen, ben ik van mening dat er op deze punten iets meer houvast geboden had kunnen worden.

De ontwikkelaars van Red Blue Games hebben met Sparklite een interessante Roguelite action-adventure game gemaakt die kan zorgen voor de nodige uurtjes plezier. Sparklite is een fijne game om in te stappen en tegelijkertijd een uitdagende game om te beheersen. Hoewel het verhaal flinterdun is, speelt de game soepeltjes weg in een prachtige pixel art stijl met een sfeervolle soundtrack. De mogelijkheden om je airship en gadgets te upgraden zijn goed uitgewerkt en maken de gameplay extra interessant. De game is waarschijnlijk voor een niche doelgroep. Echter, diegene die van dit subgenre games houdt zal wat mij betreft zeker waar voor zijn of haar 25 euro krijgen. De komende zes dagen is hij zelfs goedkoper te regelen. Check de link hieronder.

Sparklite
7.0
review-sparklite-een-classic-zelda-ervaring-op-je-xboxMin </br> </br> - Soms onduidelijk waar voorwerpen voor dienen </br> - Op sommige momenten is het zoeken hoe je progressie kunt maken in de wereld </br> - Neigt naar repetitieve gameplay </br> </br> Plus </br> </br> + Sfeervolle game </br> + Prachtige pixelart </br> + Leuke upgrade mogelijkheden van gadgets en workshops </br> + Nice soundtrack </br> + Soepele controls </br> + Pittige boss battles </br>