Review: Sniper Elite 5 – wo is der Jäger?

Sniper Elite 5 biedt een uitstekende combinatie van strategie, stealth en sniper-actie, in veelal prachtig vormgegeven open werelden. De werelden zitten vol met details en bezienswaardigheden, die voor het dertien in een dozijn verhaal compenseren. Er is veel te ontdekken en verschillende progressiesystemen nodigen uit om gevarieerd te spelen. De ontwikkelaars hebben de game genoeg body gegeven om in single player en co-op tientallen uren plezier te beleven. De stabiliteit van de online multiplayer ervaring verdient echter nog wel de nodige aandacht.

+ prachtige open-werelden
    + breed scala aan uitdagingen om te voltooien
    + goede balans tussen strategie, stealth en sniper-actie
    + veel diversiteit in wapens, items en customizations
    + herspeelbaarheidswaarde

+/- online co-op instabiel
    +/- bewegingen stroefjes en sensitiviteit van controls niet optimaal te balanceren
    +/- character models soms weinig gedetailleerd

- verhaalvertelling

Sinds deze week kun je met Sniper Elite 5 aan de slag. Is deze nieuwe game, die ook in de Xbox Game Pass te spelen is, jouw tijd waard? Je leest het in onze review.

Sniper Elite 5 is mijn eerste kennismaking met de franchise. De franchise kent haar oorsprong op de OG Xbox en tikt alweer haar 17e verjaardag aan. Waarom ik nooit eerder een Sniper Elite heb gespeeld weet ik niet zo goed. Deze franchise is veelal aan me voorbij gegaan en doorgaans hebben shooters ook niet echt mijn interesse. Toch was ik na het zien van de reveal trailer ineens nieuwsgierig geworden. En zodoende ben ik tamelijk blanco afgelopen week deze game ingestapt en deel ik in deze review mijn bevindingen. Voordat je verder leest eerst even een disclaimer. Als je op zoek bent naar een review die deze nieuwste Sniper Elite vergelijkt met de vorige delen en wat hierin veranderd is dan is dit niet de review om te lezen. Ben je benieuwd wat de game te bieden heeft en of het lekker speelt? Lees dan zeker even verder!

Wat voor soort game is Sniper Elite 5 eigenlijk?

Sniper Elite 5 is een tactische third-person shooter, waarbij het accent op de sniper ervaring ligt. De game speelt zich af in het Frankrijk van de jaren ’40 en kent een zeer uitgebreide campaign, bestaande uit 10 missies/gebieden, waar verschillende objectives voltooid dienen te worden. Deze gebieden zijn veelal dorpen, kastelen of fabrieken en kennen een open-wereld design. Open, in de zin dat je kunt gaan en staan waar je wilt. Er zit dus geen lineaire structuur in.

De campaign kun je ook online in co-op spelen. Ook is het mogelijk om andermans campaign als invader binnen te stappen. Jouw doel is dan om de andere speler uit te schakelen (je kunt dit ook uitzetten). Tenslotte zijn er nog verschillende online multiplayer modes te spelen, zoals Free-For-All en Team Match.

Karl is het mannetje

Sniper Elite 5 brengt ons naar Frankrijk. Het is 1944 en je kruipt in de huid van elite-schutter Karl Fairburne. Ik heb me op onze Discord laten vertellen dat hij de held van de franchise is. Prima, zo wordt hij ook in Sniper Elite 5 neergezet.

Tijdens cinematische fragmenten, waarmee de meeste missies beginnen, zien we een charismatische Karl die wel even het klusje komt klaren: breng Operatie Kraken ten val en daarmee vrijheid voor Frankrijk! Om ‘zijn’ missie te laten slagen, heeft hij zich als US Ranger bij het Franse Verzet aangesloten. Door het Franse Verzet wordt hij op handen en voeten gedragen, maar Karl zelf blijft er nuchter onder.

Wat volgt in het verhaal is dat je als speler, in de huid van Karl, een tiental missies uit te voeren hebt. Deze missies brengen je in verschillende gebieden, waarover later meer, en kunnen verschillende doelen hebben. Veelal zul je bezig zijn om de boel te saboteren, op te blazen, generaals neer te knallen en informatie te verzamelen, waardoor je naar een volgend gebied kunt gaan. Uiteindelijk moet dit leiden tot een ‘we leven nog lang en gelukkig’ einde.

Hoewel de voice-acting prima in elkaar zit en de werelden levendig zijn, vond ik het verhaal over de gehele linie erg matig. Karl krijgt weinig diepgang en de verhaalvertelling is een typisch dertien in een dozijn verhaal. Karl is goed, de rest is slecht en hoe dat precies zit doet er weinig toe. Als speler zul je op geen enkel moment echt een band met je character voelen, ook niet met de leden van het Franse Verzet en zul je ook de urgentie van de missies niet voelen. Maar, laten we wel wezen, een goed verhaal zal waarschijnlijk niet de reden zijn waarom iemand deze shooter op gaat pakken. Dus laten we snel door gaan naar de gameplay, want die zit wel goed in elkaar.

Vrijheid

Het eerste dat me opviel waren de prachtig vormgegeven gebieden. Met behulp van fotogrammetrie hebben de ontwikkelaars enorm gedetailleerde en levendige werelden weten te creëren. Mooie boerderijen, indrukwekkende fabrieken, authentieke dorpjes. In Sniper Elite 5 zul je snel het gevoel hebben door het Frankrijk van de jaren ’40 te lopen. De diversiteit van het Franse landschap komt goed tot uitdrukking.

Het sterkste punt van de game vind ik in de vrijheid die geboden wordt. Ieder gebied kent een open wereld structuur en als speler kun je zelf bepalen hoe je bepaalde objectives wilt behalen. Het level design is slim opgezet en laat genoeg opties open. Wil je gaan verkennen en op afstand gaan snipen dan kan dat prima. Er zijn altijd wel wat bergjes of uitkijktorens te vinden. Wil je liever meer stealth te werk gaan en close combats ontlokken dan zijn er genoeg gangetjes en ruimtes tot je beschikking. Houd je meer van chaos en heb je genoeg geduld? Dan kun je natuurlijk ook op strategische plekken TNT plaatsen en de boel opblazen. Kortom, veel vrijheid en veel variatie!

Om hierin te voorzien hebben de ontwikkelaars verschillende wapens beschikbaar gesteld. Sommige wapens heb je vanaf de start tot je beschikking, andere wapens speel je vrij en enkele wapens zul je in de verschillende werelden vinden. Ieder wapen voelt uniek aan en heeft duidelijke voor- en nadelen. Denk bijvoorbeeld aan het geluid dat ze produceren, de afstand die de kogel af kan leggen of de damage die het doet. De verschillende werelden zijn dusdanig opgezet dat je als speler ook niet snel bij dezelfde wapenset zult blijven. Er is genoeg variatie te vinden, maar de missies zijn ook zo opgezet dat ze uitnodigen om gevarieerd te spelen.

Is er wel genoeg te sniperen?

Inmiddels heb ik ongeveer 30 wapens redelijk uitvoerig geprobeerd. Van verschillende soorten snipers, handguns, granaten en alles daar tussenin. Er is door de ontwikkelaars het nodige werk verricht om de wapens van enkele unieke eigenschappen te voorzien en als speler loont het dan ook om skills, uitdagingen en levels vrij te spelen.

De wapens laten zich doorgaans makkelijk bedienen, hoewel het bewegen van de wapens soms ook wat stroef aan kan voelen. Ik heb persoonlijk nog niet de sweetspot gevonden voor wat betreft het instellen van de sensitiviteit van de controls. Het geheel voelt soms nog wat te schokkerig. Ook het selecteren van de wapens met LB loopt net niet helemaal lekker en lijkt soms wat makkelijk te verspringen.

Opvallend is ook dat er in Sniper Elite 5 altijd meer is dan je in eerste instantie kunt zien. De game kent een behoorlijk verticaal level-design, wat ik heel erg bij deze game vindt passen. Verschillende verdiepingen, kelders, grotten, daken en loopgraven, maken de veelal compacte open-wereld bijzonder divers en gelaagd. De gelaagdheid maakt tevens dat je als speler ook flexibel zult zijn in zowel je speelstijl alsmede je wapenkeuzes. Daarnaast zitten er enkele leuke elementen in Sniper Elite 5 verwerkt, zoals de zippline, waarmee je in enkele seconden een heel stuk verder in het gebied bent. Nu, de gamer die graag voornamelijk en vooral veel wil snipen, zal Sniper Elite 5 mogelijk te gevarieerd vinden. Er zijn behoorlijk wat objectives te voltooien, waarbij close combat de enige optie is. Persoonlijk vind ik deze variatie fijn, maar ik kan niet goed inschatten of de doorgewinterde sniperfan hier blij mee is. Je zult altijd in een missie ‘behind enemy lines’ moeten gaan om deze te voltooien.

Een toffe toevoeging aan de campaign is de optie om een invader in jouw wereld toe te staan. Dit betekent dat een willekeurige speler jouw wereld binnen kan stappen en als enige doel heeft om jou te elimineren. Hoewel ik zelf geen wereld heb kunnen invaden, is er wel een aantal keer een speler mijn wereld binnen gestapt. Dit geeft toch een extra soort spanning aan de game die ik wel kan waarderen. Het is overigens ook uit te zetten, mocht je hier geen behoefte aan hebben.

De AI in de game is redelijk goed geïmplementeerd. Je kunt niet ongestoord rondlopen, want je zult snel gespot worden. Verder valt op dat de AI snel van positie kan wisselen, strategische plekken in neemt en met scherp schiet. Als jij zelf je zaken niet op orde hebt dan zul je gekilled worden. De game is wat dat betreft onvergeeflijk, zeker op de hogere moeilijkheidsgraden. Opvallend is ook dat het al snel chaotisch kan worden. Je zult strategisch te werk moeten gaan. Wordt je opgemerkt dan is in no-time versterking opgeroepen en is terugtrekken en beschutting zoeken veelal de enige optie om te overleven.

Online Multiplayer

De online multiplayer heb ik nog maar weinig kunnen testen. Toen ik met de game aan de slag kon, waren er nog geen spelers online. Sinds een dag is de game uit en heb ik inmiddels een missie in co-op kunnen spelen. Het joinen van elkaars missies gaat opvallend soepel en progressie die je maakt wordt opgeslagen. Ook achievements kun je in co-op behalen. De stabiliteit was echter nog onvoldoende. In één sessie is de verbinding van mijn co-op partner tot drie keer toe verbroken. Ook heb ik geprobeerd een aantal keer een missie bij iemand te invaden, maar het is tot op heden nog niet gelukt om een match te vinden. Dat zal dus echt beter moeten. Komende weken zal ik nog uitgebreider mijn online multiplayer ervaringen delen.