Review: Sherlock Holmes The Awakened

+ Een SH-game die eindelijk eens de focus legt op de relatie tussen SH en Watson.
    + Geluid is keurig in orde.
    + De game is geen simpele remake of heruitgave. Bijna alles is van de grond af aan weer opgebouwd. Keurige prestatie gezien de oorlogssituatie waar de devs in zitten.

+/- Het tutorial-deel, c.q. de hulp die je in-game krijgt mag wat beter worden uitgewerkt. Je loopt regelmatig tegen het punt aan waarop je niet meer weet waar je in godsnaam naar toe moet, of wat je nog mist.
    +/- Graphics zoals we ze verwachten van een Sherlock Holmes game. In cutscenes ok tot goed, in-game redelijk maar stevig gedateerd. Gezien het feit dat we nu al een behoorlijke tijd in de current-gen zitten, mag het eigenlijk wel een stuk beter voor AA en AAA games.

- Er zit niets in de game dat echt slecht is. De game komt met zijn hoofd niet boven het maaiveld uit, maar alles werkt zonder al te veel hick-ups.

Vandaag is Sherlock Holmes The Awakened uitgebracht. De redactie van XBNL heeft aan Eddie gevraagd om zijn indrukken met de community te bespreken. Je leest zijn review hier:

Frogwares is al de nodige jaren bezig met de franchise van Sherlock Holmes. Eerst samen met Publisher Focus Entertainment, later met Nacon/Big Ben Interactive. Deze laatste samenwerking laat echter een heel vieze smaak in de mond achter bij de mensen van Frogwares. Gedurende een aantal rechtszaken voert Frogwares aan dat hun publisher de game probeerde af te nemen van Frogwares. Ook zou de publisher ongeveer een miljoen euro aan achterstallige royalties hebben achterover gedrukt. Geen verrassing dat dit leidde tot een breuk, waarna Frogwares hun games in eigen beheer publiceerde. Vanaf dat moment rommelt het nog regelmatig in de media tussen de partijen, maar gaat Frogwares stevig aan de slag om zelfstandig games in het Sherlock Holmes universum te publiceren. Er volgen een paar heruitgaven van games en een aantal verse games.

He? Ken ik deze game al niet?

Sherlock Holmes The Awakened is vandaag op de Xbox verschenen. Nu kun je denken, verdomd deze game ken ik al van op Windows. Dat klopt, en toch ook weer niet. De game is inderdaad in 2006-2007 al eens eerder uitgegeven op Windows en later (2009) ook op Steam met de nodige upgrades. Echter het verhaal dat nu op Xbox verschijnt, is behoorlijk anders dan de game van weleer.

Frogwares heeft aangegeven dat ze deze game (onder andere naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne) een heel stevige overhaul hebben gegeven die zijn weerga niet kent. Alles is zowat op de kop gezet; verhaallijnen, teksten (zowel geschreven als ingesproken) en de graphics. Het enige dat gelijk is gebleven aan het origineel is de overkoepelende verhaallijn: Sherlock moet het opnemen tegen een cult van Cthulhu volgelingen. Een potentieel leuke mix tussen Sherlock Holmes en HP Lovecraft.

Verder is alles opnieuw opgebouwd. Binnen de overkoepelende verhaallijn wordt er vooral gefocussed op de relatie tussen Sherlock en Watson. Daar waar Sherlock steeds verder geestelijk aftakelt, heeft Watson daar een reactie op. Sherlock is van de logica en deduceerbare feiten, terwijl in dit verhaal de logica gaandeweg het verhaal steeds verder te zoeken is. Deze relatie is iets dat in eerder Sherlock Holmes games amper tot niet is behandeld. Een dappere keuze en tegelijkertijd een stevig pluspunt wat mij betreft.

Holmes en Watson

In deze game speel je uiteraard Sherlock Holmes met zijn loyale sidekick Watson. Zodra je de game start, word je verwelkomd door de typische Frogwares visie op het Sherlock Holmes universum. De omgeving is somber gekleurd, alles is een beetje flets. De graphics zelf (in de cutscenes) zien er behoorlijk uit. Nee, deze game zal geen AAA-status krijgen, maar een leuke AA-game is het zeker. In de scenes waar je zelf kunt rondwandelen, ziet het er allemaal een beetje stuntelig uit. De characters lopen een beetje clunky en het starten (en stoppen) met lopen ziet er ronduit vreemd uit. De animaties in de echte gameplay zijn helaas niet geweldig. De gezichten kunnen zo uit de jaren ’00 komen. Vreemd genoeg zijn de overige animaties (paarden, bloempotten, etc) dan weer wel behoorlijk gedetailleerd. Qua geluid is deze game dik in orde. De stemmen zijn ingesproken en er zijn per personage voldoende regels bedacht waardoor je niet zo snel het gevoel van herhaling krijgt. Dit ga je uiteraard op een gegeven moment tegen het lijf lopen, maar het was voor mij niet storend.

Zoals een echte Sherlock Holmes game betaamt, krijg je mysteries voor de kiezen die jij moet oplossen. Je gaat voor elk mysterie naar diverse locaties en probeert daar aanwijzingen te vinden. Uiteraard begin je rondom Baker Street, maar in latere hoofdstukken kom je terecht in Zwitserland en Louisiana.

Als je genoeg aanwijzingen hebt gevonden, kun je het zogenaamde Mind Palace openen om alle vragen, aanwijzingen en items die je hebt verzameld te combineren. Dit is niet zo simpel als het lijkt. De game houdt je maar beperkt bij de hand en je zult dus lukraak mensen moeten aanspreken, huizen/winkels moeten binnen lopen en alles wat los en vast zit proberen op te pakken. Pas als je dat hebt gedaan, heb je waarschijnlijk voldoende info om alles te combineren en de zaak tot een goed einde te brengen. Jammer genoeg is het Mind Palace niet bepaald intuïtief te noemen. Als je een verkeerde combinatie maakt, lijkt het soms dat je bepaalde bewijzen kwijt raakt en deze dus niet meer kunt gebruiken. Ik heb een aantal keren passages opnieuw moeten spelen om die bewijsstukken weer in mijn inventaris te krijgen.

Uiteindelijk zul je 8 hoofdstukken doorspelen om aan het einde van deze game te komen. Met alle op-en-neer wandelingen die je zult moeten maken, zul je de nodige tijd met deze game bezig zijn. Naar verwachting zul je een uur of 20-25 in het hoofd van Sherlock Holmes moeten zitten. Voor de speurneuzen onder ons geen straf, maar er zijn betere games op de wereld.

Sherlock Holmes The Awakened gooit 28 achievements op je af om te proberen vrij te spelen. Groot deel heeft te maken met een stuk voortgang door het verhaal (voor elk gespeeld hoofdstuk krijg je een achievement en bij specifieke events in de hoofdstukken krijg je achievements). Blijven er nog een paar allegaartjes over inclusief een Platinum (behaal alle achievements). Kortom, het ziet er allemaal vrij rechttoe – rechtaan uit. Het aardige is wel dat Frogwares in de namen van de achievements in ieder geval een link naar wat je moet doen heeft verwerkt.

De game is een beetje een “mixed bag” wat mij betreft. Het speelt als een bekende Sherlock Holmes game. En aan de ene kant had je gehoopt dat wat langverwachte verbeteringen erin zouden zitten (vlottere in-game graphics, iets meer guidance en hulp voor de beginnende gamer). Aan de andere kant weet je dat de dev in de Oekraine gevestigd is en het al zwaar genoeg heeft. Daardoor is het een klein wonder dat deze game überhaupt (nu al) het levenslicht ziet. Voor mij een redelijke game zonder een echte hoogvlieger te zijn.