We keken allen erg uit naar Sea of Thieves, we hebben veel achter de schermen gekeken en goede gesprekken gehad met de ontwikkelaar. Ik schrijf deze review met pijn in het hart, want ik moet een slecht cijfer gaan geven.

In 2015 kregen we te maken met de eerste aankondiging van deze openwereld multiplayer piratengame. Whoa, met elkaar klooien op een boot en avonturen beleven? En dat van Rare? Kom maar door!

Inmiddels, na jaren van uitstel, drie E3’s verder, hebben we de game dan eindelijk. De studio heeft de nodige tijd genomen en ik juich dit toe, breng de game uit als het klaar is. Bij Sea of Thieves is er alleen niks terug te zien van al die extra ontwikkeltijd. Het lijkt nog steeds alsof de game veel te snel op de markt is gebracht. Is de game 100% brak? Zeker niet, de slechte punten zijn overduidelijk, maar de goede punten zijn ook duidelijk aan te wijzen, laat ik aftrappen met het goede nieuws.

Het goede nieuws

De prachtigste plaatjes die je ooit hebt gezien

Het water is prachtig, dat hebben jullie vast al wel meegekregen. Het water is al vanaf de eerste trailer het meest iconische aan deze game. Hier is duidelijk ontzettend veel aandacht aan besteed met als resultaat: het beste water wat je ooit in een game hebt gezien. Hier blijft het niet bij, want ook al is de game wat cartoon-achtig, het ziet er magnifiek uit. Dit heeft alles te maken met de prachtige belichting, de schaduwen en de meebewegende organische wereld. Tel daar de dynamische dag-nacht-cyclus en dynamische weersomstandigheden bij op en je aanschouwt de mooiste plaatjes die je ooit in een game hebt gezien.

De perfecte sfeer

Ook is er op andere vlakken duidelijk veel werkt gestoken in het creëren van de juiste sfeer. Om te beginnen hebben we te maken met een puike piraten-soundtrack waarbij je character zelfs met eigen harmonica of draailier nummers van de soundtrack op open zee kan spelen. Wanneer je je op open zee begeeft, merk je aan alles dat je op een 16de-eeuws vaartuig zit. Het continu krakend hout als de romp vecht met de golven, de wapperende zeilen en ratelende katrollen, elk detail is aanwezig.

Ook rondom de game doet de studio er alles aan om het piraten-karakter te laten leven. Denk bijvoorbeeld aan de updatevideo’s, blogs en het forum. Ik kan niet anders concluderen dat dit ronduit in orde is.

Teamwork

Wanneer je met vrienden de wateren gaat trotseren dan komt het wel op teamwork aan. Inderdaad met vrienden, ga het niet in je eentje doen, want ten eerste: in je eentje navigeren én het schip controleren is knetterlastig, en ten tweede: er is geen reet aan.

Wanneer je het met vrienden doet zul je zien dat het nog steeds knap lastig is, maar dat is direct de charme van de game. Met elkaar zul je een draai moeten zien te vinden in het navigeren, de zeilen regelen en het daadwerkelijk sturen in de juiste richting. Wanneer je vijandig gespuis tegenkomt, komt daar het vuren van de kanonnen, het repareren en leeghozen van je boot ook nog bij. Je zult echt op elkaar ingespeeld moeten raken, er is geen ruimte voor rebelse bemanningsleden of dromerige natuurbewonderaars.

Wanneer dat eenmaal onder de knie is, is er ook ruimte om een virtueel biertje met elkaar te drinken en dronken muziek te maken. Dit typeert precies het “unique selling point” van deze game, het met elkaar aanklooien. Rare hamert ook op het maken van je eigen verhalen en avonturen, het is een open wereld en er is geen script. Hier gaat het echter flink mis, maar hierover straks meer.

Het slechte nieuws

Voyages

In de game kun je quests doen bij drie verschillende facties die op elke outpost te vinden zijn. Zo’n zogenaamde voyage is een van de volgende: vang een dier, vind een schatkist of dood een skelet (ja, ik weet het). Meer smaken zijn er niet, wanneer je verder komt bij zo’n factie kun je duurdere voyages kopen waarbij je exact hetzelfde mag doen, maar dan meerdere malen binnen een voyage. Dood twee of drie skeletten bijvoorbeeld.

De eerste keer dat je achter een big aanloopt om deze te vangen is dat best lollig, maar het wordt wel snel oud. Hetzelfde geldt voor het doden van de skelet-kapiteins. Al snel bleek dat de AI niet zo heel intelligent is en dat de skeletten net als die andere categorie ondoden hersenloos op je aflopen waardoor ze met een standaardtechniek makkelijk te verslaan zijn. Skeletten zijn trouwens ook de enige soort tegenstanders op de hele kaart, dit is het.

Nieuwe baard voor je klinkende munten

Je kunt goud verdienen door voyages te doen. Met dit goud kun je een hele hoop dingen kopen, maar niks waar je in het spel wat aan hebt. Los van twee andere guns, die niet bijzonder veel toevoegen, zijn het alleen maar customizables voor je piraat of je schip. Denk daarbij aan rompstukken, zeilen, kledingstukken, haardracht en skins voor je wapens, lamp, kompas en al die andere items die je in je handen kunt houden. En dit zijn er echt een hele hoop.

Zandbak zonder schepjes

Sea of Thieves is een sandbox-game en volgens de makers van het spel moet je daarbinnen je eigen verhaal zien te maken. Daarvoor hebben we dan wel content nodig en dat is er simpelweg niet. In de letterlijke zin, er is geen inhoud. De dingen om te ondernemen in de game zijn op een hand te tellen. De bovenstaande voyages zijn er daar al drie van. De fun van de voyages gaat er vanwege het “repetitieve karakter” al snel af . Verder kun je de Kraken opzoeken en die verslaan. Dat is behoorlijk uitdagend, maar weet wel dat deze, los van een achievement, geen trofee of goud achterlaat. Leuk voor een keer, maar niet meer dan dat. Hetzelfde geld voor de strongholds, leuk om exact één keer te doen.

Dan zijn er nog de eilanden, deze zijn allemaal uniek en de eerste drie zijn oprecht leuk om te bezoeken, maar ook daarbij kakt het al snel in omdat als je er niks hebt te zoeken, er ook niks te beleven is op een eiland. Er zijn nogal wat intrigerende eilanden met mysterieuze grotten, maar ze zijn leeg… er is niks.

Ik had gehoopt dat er nog iets van een RPG-element in de game zat, maar de gameplay is net zo diepgaand als dat de wereld leeg is. De fundamenten van de game zijn goed, maar er mist een hele laag gameplay.

Server-issues

Als klap op de vuurpijl hebben we tot op heden te maken met server-issues. Vooral de eerste dag werd dit pijnlijk duidelijk doordat ik niet kon spelen omdat ze geen nieuwe spelers toelieten vanwege de drukte. Ook toen ik een dag later wel kon spelen, had ik te maken met serieuze vertraging in het ontvangen van rewards en achievements. Het is beter geworden in de tussentijd, maar dit komt het al bedompte gevoel niet erg ten goede.

Conclusie

Op grafisch- en geluidsvlak, eigenlijk alles wat met de sfeer heeft te maken, is de game tip-top in orde. Ook kun je best wel wat fun beleven in de game, al is dit wel erg oppervlakkig. Er is alleen weinig reden om de game te blijven spelen. De missies zijn repetitief, de wereld is leeg en er is geen nuttige progressie te behalen. De PvP is wel aardig, maar het mist het competitieve om, net zoals bij FIFA of Rocket League, terug te blijven grijpen naar het spel. Een rankingsysteem zou al iets zijn om mee te beginnen.

Er mist eigenlijk een hele laag gameplay en dit is het grootste probleem met het spel. Zorgwekkender is het dat Rare nog met geen woord rept over nieuwe content in de game. Tot nu toe hebben ze alleen gereageerd op de technische issues die ze inmiddels ook druk aan het fixen zijn. We weten dus niet wat er in de (nabije) toekomst nog bij gaat komen. Het lijkt er in elk geval niet op dat het zwarte gameplay-gat binnen afzienbare tijd opgevuld zal gaan worden. We beoordelen de game zoals die nu is en dat ziet jammer genoeg er niet zo best uit, vooral omdat 60 euro stevig aan de prijs is. Mocht je de Xbox Game Pass hebben, waar je de game “gratis” bij krijgt, dan kun je hier geen buil aan vallen. In alle andere gevallen, wacht eerst maar op wat zinnige content van de makers voordat je überhaupt overweegt de game te kopen.

De oplossing:

Wil Rare dit oplossen, dan zullen ze alles uit de kast moeten halen. De basis van Sea of Thieves blijft solide dus er zijn zeker wel mogelijkheden om dit met zware ladingen DLC een interessante game te maken. En daar kunnen ze beter eerder als later mee beginnen want voordat we het weten ligt Sea of Thieves op de bodem van de oceaan.

RECENSIES OVERZICHT
Sea of Thieves
60 %

Reageer op dit artikel

  Subscribe  
Abonneren op