Review: Saints Row: Gat out of Hell

Oh nee! De leider van de Saints is gevangen genomen door Satan en wordt gedwongen met zijn dochter Jezebel te trouwen. En als klap op de vuurpijl is hij ook nog eens ontvoert naar de meest verschrikkelijke plek die er bestaat: De Hel! Maar geen nood, want Satan kent de engeltjes Johnny Gat en Kinzie Kensington nog niet! Hoewel, engeltjes….

Humor luidt het credo

Als je het bovenstaande hebt gelezen dan hoor je het al: Gat out of Hell zal zich niet te veel richten op het verhaal en laat zich opnieuw niet serieus nemen. Dat is ook niet waar Saints Row om bekend staat. Één van de eerste games werd nogal eens vergeleken met Grand Theft Auto en daar waar de reviews vaak goed waren, is Saints Row zichzelf, met de jaren heen, steeds minder serieus gaan nemen. De games moeten het hebben van de humor. Dat geld ook voor stand alone Gat out of Hell.

SR3

Satire maakt veel goed

In Gat out of Hell krijgen we de besturing over de eerder genoemde Johnny Gat en Kinzie Kensington. Samen ga je er op uit om de plannen van Satan te dwarsbomen. Dit doe je door als speler de wrath meter van Satan te vullen en deze vul je door verschillende activiteiten (lees zij-missies) te voltooien. Helaas zit er al direct weinig originaliteit in deze sidequests, aangezien we zo’n beetje elke missie qua opzet wel herkennen van de vorige delen. Zo heb je weer de verzekeringsfraudemissies, de chaosmissies, survivalmissies, racemissies etc. Wanneer je de eerder genoemde wrathmeter vol hebt, wordt Satan van woede nog roder dan hij al is en word je als speler getrakteerd op nieuwe cutscenes en missies. Het is helaas niet heel origineel en boeiend wat men hier met de sidequests en het hoofdverhaal doet maar gelukkig maakt de satire die in de game verwerkt zit heel wat goed.

Zombie-achtige mensen en vliegende hoofdrolspelers

Laten we het eens hebben over de mensen op straat en de vijanden. De mensen die op straat lopen zien er in de verste verte niet meer uit als mensen maar als zombies aangezien hun levenskracht is leeg gezogen in de hel. Ze gaan door het leven als husks en doen niks anders dan op straat rondlopen en rondrijden in auto’s of op scooters. Iets wat wel hilarisch om te zien is. Dan krijgen we de vijanden, dat zijn de demonen van Satan. Demonen komen vaak in groepjes op je af en ze rijden. Zo cruisen ze  rond in Monster trucks (met de Amerikaanse vlag erop), ambulances, tanks en APC’s. Snap je de humor? Mooi!

SR1

Nu lijken dit soort voertuigen waarschijnlijk vet om de hel mee door te rijden, echter denk ik niet dat je hier vaak gebruik van zult maken. Johnny en Kenzie hebben namelijk vleugeltjes gekregen en kunnen zich al vliegend door de hel bewegen. Iets wat je waarschijnlijk naast het bekende supersprinten veel zult gaan gebruiken. De besturing van zowel de personages als het vliegen zit goed in elkaar en ondanks dat je een tutorial krijgt, zou je het ook direct op kunnen pakken. De besturing is toegankelijk voor iedereen.

In Gat out of hell mogen we weer ouderwets levelen zodat we ons personage kunnen upgraden. Deze upgrades kunnen we met geld ontgrendelen. Je moet hierbij denken aan meer leven, betere weerstand en bonussen. Daarnaast is het in de wondere, rode wereld van de Hel ook mogelijk om ‘soul clusters’ te verzamelen. Deze gebruik je om je primaire vaardigheden te versterken. Hierbij moet je aan het vliegen, supersprinten, stampaanvallen, en geesten oproepen denken. Geesten oproepen? Ja, correct! Het is mogelijk om kleine demonische wezentjes (later krijg je ook andere wezens) op te roepen. Deze wezens staan de speler bij, wanneer de speler in gevecht is met de demonen van Satan.

SR2

Gat out of hell is best uitgebreid voor een standalone game. Een hele open wereld boordevol zij-missies. Toch is Gat out of Hell niet zo groot als het lijkt. De oude bekende zij-missies duren vaak maar 3 minuten en heb je zo uitgespeeld. De grafische kwaliteiten van de game laten daarbij ook af en toe te wensen over. Zo heb ik meerdere malen te maken gehad met popups en onzichtbare auto’s, iets wat naar mijn mening niet meer op de Xbox One zou moeten kunnen anno 2015. De humor en toegankelijkheid van de game maken echter veel goed en dat is uiteindelijk wel waarom je Saints Row speelt. Heb je een keertje vrij van school en zit je in een winterdip? Overweeg dan een tripje naar de Hel want in een uurtje of 6 kun je en gigantisch hard lachen, en Gat out of Hell uit spelen.

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.