Vorige week werd Rocket League uitgebracht voor de Xbox One en vele fans hebben lang gewacht. Ze hebben natuurlijk al stiekem van andere spelers gehoord dat de game erg vermakelijk is, maar de vraag is nu, is dat wel zo?

Zes maanden na de originele release, kwam Rocket League dan eindelijk naar de Xbox One. De game waarvan men lovende kritieken had. Het spel is simpel, absurd, maar niet weg te leggen. De principes zijn simpel, afgekeken van voetbal, maar dan met auto’s en dikke nitro. Je moet gewoon de bal in het doel van de tegenspelers krijgen, that’s it. Hoe je dat doet, mag je zelf bepalen. De Xbox One versie heeft alle updates en items die de andere versies ook door de tijd heen hebben gekregen, dus geen extra downloads nodig. Deze versie heeft ook unieke Microsoft cosmetische artikeltjes, zoals een Halo skin of Gears of War skin, dus dat is wel vet. Je kan zelfs een Sunset Overdrive-achtige turbo unlocken, waar oranje bubbels uit je uitlaat komen. Maar hoe speelt de game verder?

De drempel is een illusie

Rocket League kan makkelijk spelen, de controls zijn simpel en het doel is duidelijk. Maar de schijn bedriegt, want je zult merken dat je met de auto allerlei trucjes kan uithalen om de bal zo mooi mogelijk in het doel te krijgen. Je kan over de muren rijden en echt de ziekste goals maken. Soms moet je ook de bal uit je eigen goal houden en als je dan weet hoe jij die auto zodanig moet besturen dat je net met de kont nog een tikje kan geven zodat de bal niet in het doel komt, is dat heel fijn. Makkelijk op te pakken, maar ‘moeilijk’ (het duurt gewoon even) om compleet onder controle te krijgen.

Rocket League

Wat kan je allemaal doen in Rocket League?

Er zijn playlists beschikbaar in de game waar je een duel kan doen (1 tegen 1), 2 tegen 2, 3 tegen 3 en ook 4 tegen 4. Je kan ook in je eentje spelen in een League mode om even alles onder de knie te krijgen, maar dat is verder niet boeiend. Er is ook een split-screen multiplayer, die mag natuurlijk niet ontbreken bij dit spel. Als we naar de gameplay zelf kijken, is het niet alleen maar rijden en scoren, maar er zit ook echt progressie in. Als ik de bal mooi voorleg aan een maat van mij en hij scoort, krijg ik assist punten. Als ik mijn eigen goal verdedig door de bal weer weg te schieten, dan krijg ik ook punten. Zo’n progressie systeem zorgt ervoor dat spelers dus niet als kip zonder kop maar gaan rijden. Het motiveert wel om samen te spelen.

Als je experience points verzamelt, dan kan je weer nieuwe skins unlocken. Denk aan nieuwe auto’s, nieuwe wielen, nieuwe attributen op je dak, nieuw turbo uiterlijk, je kan het zo gek nog niet bedenken. Er is meer dan genoeg voor iedereen om aan te passen naar eigen voorkeur.

rocketleague1

Fun factor en visuele stijl

Als we dan naar de fun factor van de game kijken, kan ik alleen maar zeggen dat het fenomenaal is! Het is precies de fun die je verwacht en ook krijgt in Rocket League. Dit is echt zo’n game waar je met maten lekker een biertje aan het drinken bent en een soort voetbal tegen elkaar speelt. Proberen om elkaar zo hard mogelijk in te maken zodat je elkaar kan uitlachen enzo. De arena’s waar je in speelt zijn supervet gemaakt en hebben precies die vibe die je verwacht. Denk aan neon lichten, fancy effecten en kleuren, maar ook gewoon mooi gras en de auto’s zelf zijn scherp doch cartoony. Het is allemaal eigenlijk zo simpel, maar zo goed uitgevoerd!

Rocket League is een schot in de roos. Het is leuk om te spelen, stiekem best verslavend en heel leuk om met andere spelers te spelen. Alles klopt aan dit spel en het doet zich niet meer voor dan dat het is, voetbal met auto’s. Het is een simpel concept en bijna perfect uitgevoerd. Controls zijn prima, maar soms frustreer ik mij wel aan bepaalde physics of rubber-banding taferelen, maar ik weet niet of dat aan mijn skills ligt of aan de game. Rocket League heeft gewoon een heerlijke old-school game vibe, ‘easy to learn, hard to master’. Ik zie het ook al echt een eSports game worden waar je helemaal gek wordt als de ziekste goals worden gemaakt. Eindelijk een spel waar ik wel naar eSports zou kijken! Rocket League is gewoon een game in optima forma!

Rocket League
90 %
review-rocket-league-scheuren-in-zeven-kleurenVorige week werd Rocket League uitgebracht voor de Xbox One en vele fans hebben lang gewacht. Ze hebben natuurlijk al stiekem van andere spelers gehoord dat de game erg vermakelijk is, maar de vraag is nu, is dat wel zo? Zes maanden na de originele...