Review: Rick Henderson – shooters galore

+ Het pixelgevoel van weleer. Je wordt weer meegenomen naar de arcadehallen van vroegah
    + Schmup meets bullet-hell: wat is hier niet vet aan?

+/- Er zijn 5 “werelden” die in een oneindige loop zitten. Door de moeilijkheid en het soort game geen probleem voor mij, maar er had wat meer uitgehaald kunnen worden

- De game crasht na het doorlopen van de tutorial. In deze tijd een stevige misser van de dev (en eigenlijk niet te accepteren)

Eastasiasoft heeft Rick Henderson uitgebracht. Een shoot ‘em up, een eerbetoon aan de arcadeklassiekers vol nostalgische 16-bits graphics. We vroegen community member Eddie om de XBNL-community een review voor te schotelen.

De afgelopen tijd hebben we qua Schmups op Xbox een aantal pareltjes uit de oude doos gekregen. Met de Azure Striker serie, de Thunderbolt Collection en met de Samurai Aces serie konden we knallen tot er geen vijanden meer over waren. Nu heeft Eastasiasoft ook een duit in het Schmup-zakje gedaan. Kan Rick Henderson de competitie aan met de eerdergenoemde titels, of is het een gevalletje hopeloos?

Deze game is precies zo opgezet als dat je verwacht. Je hebt in het begin de keuze uit een drietal spelmodi: Endless standard en Endless hard. Daarnaast is er nog een Bossrush mode. Beetje jammer dat er geen spelmodus is waar qua verhaal een kop en staart aan zit.

Natuurlijk word je niet helemaal in het diepe gegooid en heb je ook de mogelijkheid om een tutorial te spelen. Hier moet ik wel een opmerking plaatsen (!): nadat je de tutorial hebt gespeeld crasht de game vaker wel dan niet. Je moet hem dan helemaal afzetten en opnieuw starten.

Je kunt in deze game kiezen uit drie personages met hun ruimteschip. Natuurlijk hebben deze ruimteschepen alle drie andere kwaliteiten. De een is wat sneller, de andere is wat logger, met het ene ruimteschip doe je redelijk veel schade, met een ander weer minder. Tot zover niets bijzonders.

De gameplay is wat je mag verwachten. Je gaat van links van het scherm naar rechts in een oneindig aantal loops totdat je eindelijk een keer doodgaat. Qua inrichting op je controller: Je hebt drie knoppen waar je wapens onder zitten (A, X en B) en je hebt een speciale actie (Y-knop). Deze verschilt per ruimteschip en kun je pas gebruiken nadat je een balk hebt gevuld. Hoe doe je dat? Door kogels en rakketten rakelings langs je heen te laten gaan.

Je kunt in deze game zoals met veel Schmups ook een beetje cheaten door jouw vuurknop gewoon ingedrukt te houden. Je hoeft je dan geen carpaal-tunnelsyndroom te klikken om te schieten. Jouw verschillende kogels hebben in Rick Henderson ook nog eens een doel. De verschillende kogels werken ideaal op verschillende vijanden. Bijvoorbeeld werken jouw rakketten perfect op vijanden die een schild hebben. Jouw normale kogels en energiekogels richten op deze vijanden vrijwel niks uit.

Op het eind van een wereld word je geconfronteerd met een eindbaas. Deze zijn best pittig. De eerste eindbaas zal je nog wel vlotjes langskomen, maar ik merkte dat ik bij eindbazen 2 en 3 regelmatig het loodje legde. Wanneer dat gebeurt dan start je weer helemaal van voor af aan. Uiteraard zonder upgrades. Voor de mensen die dit soort games in arcadehallen speelden een feest van herkenning.

Op het gebied van beweging gaat elk ruimteschip als een speer. Dat is ook wel nodig want soms maakt deze game een uitstapje naar het bullet-hell genre. Dan komen er zoveer vijanden en kogelregens op het scherm dat je precies overal tussendoor moet weten te sturen.

Collectibles

Deze game heeft voor een Schmup nog best veel collectibles. Vijanden laten nadat ze overhoop zijn geschoten mogelijk een aantal dingen achter. Soms laten ze edelstenen achter die redelijk snel van het scherm verdwijnen, soms krijg je een nieuw wapen (raadzaam is om een aantal wapens qua naam goed te onthouden zodat je niet per ongeluk een hopeloos wapen oppakt), en regelmatig laten jouw vijanden gekleurde boeken achter.

De gekleurde boeken heb je nodig om in rang omhoog te komen. Dit is nog best lastig, omdat je alle kleuren boeken moet verzamelen. Ik merkte tijdens mijn speelsessies dat ik regelmatig 1 of 2 boekkleuren miste.

Graphics en geluid

Rick Henderson is een heerlijke ode aan de ouderwetse pixel-schmups van weleer. Ben je een groot fan van gelikte graphics dan is deze game waarschijnlijk niet de standaard keuze voor jou. Heb je nostalgische gevoelens bij de oude arcadegames, dan is deze game een feestje. Ook het geluid sluit goed aan bij die sfeer.

Levensduur

Nu staan Eastasiasoft games niet bepaald om hun lange levensduur bekend. Gewoonlijk ben je met een uurtje gamen er wel doorheen. Deze game breekt met die traditie. Dit komt ook omdat er geen einde aan de game zit. Je blijft oneindig door de loops gaan totdat je een keertje doodgaat. Ook op het gebied van achievements ben je wel even bezig. Geen cadeautjes, je zult ervoor moeten werken.

Rick Henderson laat ons 28 achievements vrijspelen. Slechts 17% wereldwijd heeft op dit moment van schrijven de lastigste achievements vrijgespeeld. Deze achievements zijn gekoppeld aan speciale events (kom 3x in een astroidenveld, kom 3x in een mijnenveld).

Natuurlijk zijn er ook voldoende achievements die aan voortgang gekoppeld zijn (versla x-aantal vijanden, verzamel x-aantal edelstenen, verzamel voldoende boeken om een bepaalde rang te krijgen). Uiteindelijk zal het van een dosis geluk afhangen hoe snel je alle achievements vrijspeelt.

Rick Henderson is een leuke game voor wie van schmups houdt. De gameplay gecombineerd met de graphics en sounds weten alle nostalgische gevoelens op te roepen. Een eerbetoon aan de arcadeklassiekers vol nostalgische 16-bits graphics. Er zijn dus zeer zeker echt goede punten te benoemen, maar de game loopt niet altijd even soepel. Met name het crashen van de game is een flinke smet, welke de totale score dan ook drukt. Overwegend is de game echter gewoon ok en speelbaar!