[Review] Resident Evil 4: Separate Ways – Excellente uitbreiding

Met Separate Ways heeft Capcom ons een uitstekende reden gegeven om Resident Evil 4 nogmaals op te starten. Separate Ways knoopt de verhalen van Leon en Ada aan elkaar, is zeer vermakelijk en voelt ook logisch. Ada haar nieuwe trucjes voelen voor het merendeel nogal gimmicky aan, maar het oogt wel spectaculair, dus geen klachten op dat gebied.

Veteranen van het origineel zullen een aantal toffe verrassingen te wachten te staan, maar ook de nieuwkomers gaan hiervan smullen.

Met zijn vijf uur gameplay is Separate Ways niet overdreven lang, maar je hoeft er dan ook maar een tientje voor neer te leggen en daar mag je deze DLC zeker niet voor laten liggen.

+ Toffe campaign en goede verbindingen
    + Grafische wederom top
    + Ada is een gaaf personage met wat nieuwe trucjes
    + Toffe verrassingen voor de oudgedienden

- De Series S heeft bij vlagen wat moeite met de graphics van deze titel
    - Trucjes van Ada zijn vooral gimmicks

Begin dit jaar kwam eindelijk de langverwachte remake van Resident Evil 4 uit en die stelde absoluut niet teleur. Nu, een dik halfjaar, later geeft Capcom ons met Separate Ways een reden om opnieuw de wereld van Resident Evil 4 te betreden.

Tijdens het doorlopen van het verhaal van Resident Evil 4, stuit je met Leon regelmatig op de mysterieuze dame Ada Wong. Leon ontmoet haar al tijdens zijn perikelen in Raccoon City in Resident Evil 2 en kwam erachter dat deze dame een spion met een eigen agenda was. Nu hij in Europa op zoek is naar de dochter van de president, kruisen ze elkaars pad opnieuw. Maar wat is de reden voor Ada’s aanwezigheid? In de hoofdgame kom je daar niet achter, maar in Separate Ways mogen we met de mysterieuze spion aan de slag en krijgen we antwoord op deze vraag.

Fanservice voor oud en nieuw

Separate Ways speelt zich gelijktijdig af met Leons verhaal in de hoofdgame. Je bezoekt bekende plaatsen waar je in de campaign ook al geweest bent en af toe kruist je weg zich met die van Leon. Op deze manier worden een aantal eindjes weer aan elkaar geknoopt en dat is gewoon tof.

Een aantal veteranen van het origineel waren teleurgesteld in de remake omdat er diverse locaties en vijanden uit 2005 niet in de nieuwe game zaten. Zonder al te veel te willen spoilen, deze fans zullen blij verrast zijn met deze uitbreiding. En niet alleen de veteranen. Ook de nieuwkomers die pas met de remake voor het eerst in aanraking kwamen met Resident Evil 4, zullen smullen van dit avontuur.

Ten opzichte van het origineel doen we een aantal nieuwe locaties aan en andere locaties juist weer helemaal niet. Maar de manier waarop het verhaal zich ontvouwt, voelt logischer dan in het origineel. In die zin volgen ze dus hetzelfde recept als met de remake van 4 waar dat ook al het geval is. Ze hebben bij Capcom wat dat betreft het maken van hun remakes heel aardig in de vingers.

Nieuwe trucjes

Ten opzichte van het hoofdverhaal is er qua gameplay niet heel veel anders in Separate Ways. Het is dezelfde mix van actie, horror en overleven. Wel beweegt Ada wat soepeler dan Leon. Daarnaast heeft zij, dankzij haar grappling hook, ook een aantal nieuwe trucjes. Hiermee kan ze gemakkelijk over hoge muren heen klimmen, afstanden overbruggen of schilden van vijanden uit hun handen rukken. Toegegeven, het klimmen en dergelijke kan niet overal en is dus vooral nogal gimmicky, maar het afpakken van schilden om zo vijanden makkelijker kwetsbaar te maken, werkt als een malle.

Naast de bovengenoemde trucjes kun je de grappling hook ook gebruiken om melee aanvallen in te zetten op vijanden die je gestunnd hebt. Het mooie hierbij is dat je niet meer op een vijand af hoeft te rennen om een trap in te zetten, maar dat je van een afstandje op ze in kunt komen vliegen om ze een rotschop te geven. Zet vijanden op een lijn en je kunt er meerdere tegelijk uitschakelen, al kon dat met Leon ook al. Ook hier is het dus vooral een gimmick, maar het levert wel spectaculaire beelden op.

Een ander nieuwigheidje is dat Ada als een ware detective, haar lenzen kan gebruiken om sporen te zoeken. Voetstappen om personen te vinden, aanwijzingen om puzzels op te lossen, of vingerafdrukken voor cijfersloten. Ook dit is behoorlijk gimmicky, maar je wordt niet overladen met dit soort dingen en dan is het best leuk om wat nieuws te doen te hebben.

Wederom een plaatje

Resident Evil 4 was dit afgelopen jaar één van de mooiste games die je kon vinden op de consoles en dat niveau is met Separate Ways ook gewoon weer behaald. Gedetailleerde omgevingen, prachtige personages, goede physics en goede belichting. Alles zit er weer in. Al die pracht en praal komt op de Series X weer mooi in beeld. Op de Series S draait de game ook prima, al heeft die ook nu weer last van textures die net niet lekker of te laat ingeladen worden. Onspeelbaar is het zeker niet, maar af en toe wel irritant.

Qua geluid is Separate Ways ook dik voor elkaar. De geluidseffecten zijn goed en overtuigend en de muziek is ontzettend sterk, wellicht zelfs nog beter dan in de hoofdgame. Ook wil ik even een lans breken voor stemactrice Lily Gao. Zij krijg ontzettend veel kritiek op haar acteerwerk in de hoofdgame. “Fans” vonden dat zij Ada niet langer sexy en mysterieus liet klinken, maar juist saai. Die kritieken kan ik me niet in vinden. Ik vind dat zij Ada juist een volwassener stemgeluid mee heeft gegeven en ik heb dan ook van haar acteerwerk genoten. Dingen veranderen, get over it.

Mercenaries

Geen onderdeel van deze uitbreiding, maar wel een mode die een update heeft gehad is de Mercenaries Mode. In deze mode neem je het op tegen hordes vijanden. Door ze om te leggen verdien je punten en tijd. Hoe meer je er weet te verslaan, hoe meer punten je verdient. Ontzettend verslavend en het werkt erg goed. Ideaal om even een of twee potjes van tussendoor te doen.

Tegelijk met Separate Ways is onder andere Albert Wesker, inclusief zijn bovenmenselijke krachten, aan de mode toegevoegd. Wesker is cool, speelt heerlijk en kan beestachtig tekeer gaan in deze mode. Wil je dus even los gaan in de Mercenaries Mode, dan kan ik je zeker aanraden om hem eens te gebruiken.