Review: Resident Evil 4 – Perfecte remake

Resident Evil 4 werd altijd bejubeld als de beste game uit de reeks. Hoewel het tweede deel altijd mijn favoriet was neemt deze remake nu die plek in. De wereld voelt na de aanpassingen logischer, de combat werkt strak en alles ziet er echt prachtig uit.

Nieuwkomers gaan absoluut genieten van deze titel, maar ook voor de veteranen is er dusdanig veel veranderd dat deze remake weer als nieuw aan gaat voelen en dat is knap. Zeker als je bedenkt dat er toch ook echt nog heel veel herkenbare dingen in zitten voor degenen die het origineel gespeeld hebben. Deze game moet je gewoon gespeeld hebben.

Ik heb nog niet eerder het maximale cijfer aan een game uitgereikt, maar deze krijgt hem wel. En dat is wat mij betreft ook gewoon volledig terecht.

+ De game ziet er prachtig uit
    + Perfecte mix van herkenbaar en nieuwe elementen
    + Verhaal en wereld voelen nu veel logischer
    + De toch al fijne combat is nu nog beter

- De Series S heeft nog wel wat moeite met de game

Als er één titel was waar ik dit jaar enorm naar uitkeek dan was het wel de remake van Resident Evil 4. Maakt de game de verwachtingen waar?

Nadat Capcom Resident Evil 3 en Resident Evil: Code Veronica uitgebracht had besloot de ontwikkelaar het voor het vierde deel over een andere boeg te gooien. De vaste camerapunten en tankbesturing gingen de prullenbak in, de zombies werden vervangen voor andere monsters en de game zou een mix worden van actie en horror. Het resultaat was het briljante Resident Evil 4. De game scoorde ontzettend hoge cijfers en wordt tot op de dag van vandaag door vele gamers aangemerkt als de beste titel uit de serie. Het is dus best een gewaagde move om hier een remake van te maken, want Resident Evil 4 speelt nog altijd als een trein. Heeft de ontwikkelaar het zichzelf hiermee niet wat te moeilijk gemaakt?

Reddingsmissie

Het verhaal van Resident Evil 4 speelt zich zes jaar na de gebeurtenissen uit het tweede deel in Raccoon City af. Leon is gerekruteerd door een geheime organisatie die werkt voor de president van de Verenigde Staten en is naar Europa gestuurd. De dochter van de president, Ashley Graham, is ontvoerd en er zijn aanwijzingen dat ze zich in een afgelegen deel van Spanje bevindt.

Hier aangekomen blijkt de boel lang niet pluis te zijn. De lokale bewoners blijken ontzettend agressief te zijn. Hoewel ze meer intelligentie vertonen dan de zombies uit Raccoon City is het toch lang niet zuiver. Het redden van Ashley zal minder makkelijk worden dan gehoopt.

Oud en nieuw

Met Resident Evil 2 en 3 is Capcom voor de remakes behoorlijk rigoureus te werk gegaan. Er was natuurlijk ook flink wat te verbeteren aan die originele titels. Bij het vierde deel vroeg ik me af wat en hoe ze dit dan wilden gaan verbeteren. Aanvankelijk leek er dan ook niet zo heel veel veranderd en was ik zelfs lichtelijk teleurgesteld. De eerste stappen in het dorpje Pueblo voelden eigenlijk net wat te vertrouwd. Alsof er behalve een (aanzienlijke) grafische update, weinig veranderd was. Er waren wat dingetjes aan de route naar het dorpje zelf aangepast, maar in grote lijnen leek het nog gewoon hetzelfde als in het origineel. Alsof de makers hun handen er eigenlijk niet aan durfden te branden.

Ook qua combat klikte het niet meteen. Leon voelde te lomp aan en ik miste zijn handigheidjes uit het origineel. Ik stierf nota bene door zo’n rottige Ganado meteen aan het begin van de game al twee keer. Was dit dan wat de remake me te bieden had? Was de remake minder goed dan het origineel?

Nou, niet echt. Sterker nog, de remake overtreft het origineel. En dik ook.

Resident Evil Engine is briljant

Er zijn tal van aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd in de remake. Wat echter vanaf het eerste moment opvalt zijn de graphics. Resident Evil 4 is net als de andere moderne Resi-games gemaakt in Capcom’s eigen Resident Evil Engine en dat kun je zien. Wat die engine op je scherm kan toveren is echt briljant. Resident Evil 4 ziet er dan ook fantastisch uit. Omgevingen zijn gedetailleerd, personages zien er ontzettend goed uit en ook qua physics werkt alles ontzettend goed.

Ik merkte overigens wel dat mijn Series X de game beter trok dan mijn Series S. Op de X loopt de game heerlijk soepel. Op de S ook wel, maar daar had ik toch vrij veel last van textures die net niet lekker ingeladen werden. En zodra ik dan bewoog dan begon dat spelletje weer opnieuw. Met name op oppervlakken waar een hoop gebeurt, zoals natte rotswanden, had ik daar last van.

Het geluid in de game is trouwens weer briljant. De voice acting is sterk en geluidseffecten zijn overtuigend. Wapens klinken heerlijk als ze afgeschoten worden, maar wat echt fijn is zijn de geluiden die vijanden maken. Regenerator anyone? Ook de muziek is goed voor elkaar met een aantal compleet nieuwe nummers, maar ook aangepaste versies uit het origineel. Heel tof.

Nieuwe trucjes

De graphics zijn dan het eerste wat opvalt, maar ook de eerder genoemde combat is wel degelijk aangepast. Zo is er meer variatie in vijanden, zijn ze taaier, slimmer en hebben ze een aantal nieuwe trucjes. Dat is vooral in het begin als veteraan van het origineel even wennen. Leon voelt minder beweeglijk en het dodgen van aanvallen is moeilijker. Gelukkig heeft ook Leon echter wat nieuwe vaardigheden om zichzelf mee te redden. Zo heeft je mes bijvoorbeeld een grotere rol in de combat. Je kunt vijandelijke aanvallen namelijk pareren met je mes. Daarnaast is het ook mogelijk om een vijand met je mes af te maken. Dit bespaart je kogels. Ook kun je, als je snel genoeg bent voorkomen dat de parasieten waarmee de Ganados geïnfecteerd zijn, de Plagas, tevoorschijn komen wanneer ze sterven. Tot slot kun je je mes ook nog gebruiken om te ontsnappen wanneer een vijand je te pakken heeft.

Een ander nieuw trucje dat Leon nu tot zijn beschikking heeft is dat hij kan bukken. Dat klinkt lullig, maar hiermee krijg je wel een extra mogelijkheid om aanvallen te ontwijken. Ook is het mogelijk om vijanden op deze manier te besluipen en ze stilletjes af te maken. Dit scheelt kogels, health en gevechten die anders snel uit de klauwen kunnen lopen.

Zorg echter wel goed voor je mes. Het verliest namelijk durability wanneer je het gebruikt. Is dat balkje leeg, dan breekt het en kun je je mes niet meer gebruiken. Aangezien dit stukje gereedschap echt een lifesaver kan zijn is dit absoluut niet iets dat je wilt.

Mocht het onverhoopt toch breken, dan kun je de boel bij de Merchant weer laten fixen. Ook regulier onderhoud is hier mogelijk. Je kunt in de wereld behalve resources ook geld vinden. Dat geld kun je bij de Merchant gebruiken om je mes te laten onderhouden, het te repareren en om resources of nieuwe wapens te kopen. Ook kun je je huidige wapens upgraden voor meer kracht, vuursnelheid etc. Nieuw bij de Merchant in de remake zijn de Orders. Her en der kun je blauwe briefjes vinden met een opdracht die hij graag uitgevoerd wil zien. Denk aan bijvoorbeeld het kapotschieten van een aantal blauwe medailles. Hier krijg je speciale beloningen voor die je weer in kunt wisselen voor diverse handige voorwerpen. Het is niet heel diepgaand maar wel een leuke extra die je toffe dingen op kunnen leveren.

De boel voelt logischer

Het verhaal van de game is grotendeels intact gelaten. Ook de wereld zelf en de locaties die je aandoet zijn in grote lijnen herkenbaar. Toch zijn er diverse aanpassingen gedaan. Tweaks aan hoe je op bepaalde locaties komt en hoe ze aan elkaar gelinkt zijn. Het voelt hierdoor meer als één geheel in plaats van losse onderdelen die aan elkaar gekoppeld zijn. Het verhaal is hier ook op aangepast en het voelt hierdoor logischer. Ontmoetingen met bepaalde personages voelen natuurlijker en het verloop van het verhaal voelt ook minder gedwongen. Waar je in het origineel regelmatig van Ashley gescheiden werd omdat ze weer op een onnozele en irritante manier in een val liep of ontvoerd werd, daar is dit in de remake veel eleganter opgelost bijvoorbeeld.

Ook puzzels zijn minder ingewikkeld. Ingewikkeld in die zin dat het van die typische, videogame oplossingen waren. Ga hier op een drukplaat staan, draai dan ergens anders aan een knop die tevoorschijn komt enzovoort. Dit is ook aangepast en voelt hierdoor realistischer en logischer aan.

De remake is dus zeker herkenbaar en toch ook weer helemaal nieuw en dat is echt heel erg knap gedaan.