Dik een jaar geleden bracht Capcom ons de fantastische remake van Resident Evil 2 en dat smaakte naar meer. Nu is het tijd voor de remake van deel 3. Is ook deze remake weer een schot in de roos?

Hoewel Resident Evil 2 eigenlijk altijd mijn favoriete deel uit de serie is geweest, was het derde deel misschien wel de betere game. De wereld was groter, er zaten meer verschillende vijanden in, je hoofdpersonage kon nu, door op het juiste moment te timen, aanvallen ontwijken en je werd de hele game opgejaagd door een gigantisch en angstaanjagend monster; de Nemesis. Nemesis kon op elk moment in de game opduiken. De muziek werd dan enorm onheilspellend en je hoorde hem ‘STARS’ roepen en je wist dat hij dan elk moment op kon duiken. Dan sprong hij door een raam naar binnen, beukte door een muur heen of knalde gewoon een deur open. Soms gebeurde er ook niks en zo bleef de game spannend en verrassend.

De remake van Resident Evil 2 van het afgelopen jaar was gewoonweg geniaal. Er werd een game neergezet waar zowel veteranen als nieuwkomers zo in konden stappen. De nieuwkomers kregen dan een heerlijke survival-horror game te spelen en de veteranen zagen hun geliefde zombiegame in een nieuw, modern jasje. De lat lag dan ook hoog voor de remake van het derde deel.

Zelfs de naam is anders

Schreef ik vorig jaar al dat ze met de remake van deel 2 een compleet nieuwe game hadden gemaakt, dat verhaal geldt al helemaal voor Resident Evil 3. Al je opgedane kennis die je door het origineel meerdere keren uit te spelen had opgedaan, daar heb je werkelijk niks meer aan in deze game. Meteen vanaf het begin wordt je de actie ingegooid en is het uitvissen waar je naartoe moet. Geen rustige opbouw meer, niet wat voorwerpen verzamelen, maar direct BAM, hier heb je de Nemesis achter je reet aan, succes!

Degenen die het origineel gespeeld hebben zullen wel hier en daar nog wat dingen herkennen, maar verder is echt alles anders. De layout van Raccoon City is totaal anders, oude puzzels zijn grotendeels verdwenen, locaties zijn in hun geheel verdwenen en vervangen door anderen, je treft andere vijanden, nieuwe personages, nieuwe gebeurtenissen enzovoort, enzovoort. Zelfs de naam van de game is aangepast. Waar het origineel nog voluit Resident Evil 3: Nemesis heette, daar is de naam van de remake nu gewoon Resident Evil 3.

Die aanpassingen werken wel allemaal prima. Waar het origineel soms nog wel eens verzandde in veel heen en weer rennen omdat je een benodigd voorwerp niet kon vinden, daar ligt het tempo in deze game gewoon lekker hoog. Stukken van de stad verkennen wordt afgewisseld met lineaire en soms scripted gebeurtenissen om je verder te stuwen. Alleen de aanpassingen rondom de Nemesis pakken wat mij betreft niet helemaal lekker uit. Ja, het is nog steeds een angstaanjagend monster dat jou het leven verschrikkelijk zuur maakt, maar hij doet dit op vaste punten in de game. Waar hij in het origineel nog constant op kon duiken en de dreiging er dus voortdurend was (denk aan Mr. X uit Resident Evil 2, maar dan erger), daar verschijnt hij nu dus op vaste punten in de game en dit neemt gewoon best veel dreiging weg. De eerste keer door de game heen zul je daar niet zo veel last van hebben en weet je niet hoe snel je weg moet kruipen, maar bij een tweede is dit al een stuk minder. Jammer.

Meer actie, minder survival

Resident Evil 3 is sowieso meer op actie gericht dan het tweede deel was en op zich is dat ook niet heel vreemd. De setting is namelijk ook anders. Het tweede deel speelde zich voornamelijk af in het Raccoon Police Department. Het was hier donker, er waren kleine ruimtes, er was weinig munitie te vinden en om elke hoek kon iets engs verscholen zitten. Het tempo lag dus laag en was veel meer gericht op het overleven.

Het derde deel speelt zich voornamelijk af in Raccoon City zelf. Dit maakt het speelveld veel groter, ruimer en overzichtelijker. Hoe zorg je er dan voor dat het geen plek is waar spelers op hun gemakje doorheen wandelen? Juist, door hem helemaal vol te stoppen met zombies. In plaats van alleen het handjevol zombies dat het politiebureau binnen wist te dringen heb je nu een complete stad met gemuteerde inwoners tot je beschikking. Doe daar nog een stel honden bij, een aantal compleet nieuwe monsters, een paar oude bekende monsters en de Nemesis en je kunt als speler maar één conclusie voor jezelf trekken: je hebt haast, je moet weg.

Om een kans te maken tegen al die gedrochten heb je wapens en munitie nodig en dat is er in dit deel ruimschoots voldoende te vinden. Zeker als je je zenuwen een beetje in bedwang weet te houden en je een beetje fatsoenlijk mikt kun je prima door de game heen knallen. De besturing is gelijk aan die van deel 2 en die was al prima. De camera hangt net achter je, je kunt handmatig richten en alles werkt lekker soepel. Dit alles betekent overigens niet dat de game ook makkelijker is dan zijn voorganger. Zombies zijn hardnekkig en als je aangevallen wordt door een groepje dan verlies je het al gauw. Wees gewaarschuwd.

Prachtige stad

Ik heb Capcom al eens eerder complimenten gegeven voor wat ze op je scherm weten te toveren met de Resident Evil engine en ik doe het gewoon nog eens. Jongens wat ziet deze game er ook weer geweldig uit! Raccoon City steelt echt de show. Overal zijn felgekleurde lichtjes te zien zoals neonreclame, schijnwerpers en vuur. Het spat echt van je scherm af. Daarnaast zitten de omgevingen vol met details en objecten. Denk aan autowrakken, dranghekken, verkeerspillonnen, afvalzakken en noem het maar op.

Stap je een andere omgeving in zoals het riool of een niet heel erg verlaten ziekenhuis, dan geldt hetzelfde. Ook voor de personages geldt dat ze er stuk voor stuk gewoon goed uitzien. De animaties kloppen, personages bewegen soepel (of in het geval van de zombies juist niet), grafisch is deze game echt geweldig.

Qua geluid zit de game ook prima in elkaar. Wapens klinken lekker luid, geluidseffecten zijn goed voor elkaar en ook de voice acting is gewoon prima, hoewel je dan wel een paar vrij zware accenten zult moeten accepteren. De muziek in de game is een mix van oud en nieuw. Daar zullen nieuwkomers weinig van merken, maar de veteranen zullen af en toe wel even glimlachen bij het horen van muziek die uit het origineel afkomstig is. Al met al passen de klanken prima bij wat er in de game gebeurt. Een spanningsopbouw als je in een gebouw zit, onheilspellend en wat bombastischer als je door de stad heen rent.

Raccoon City-pakketje

Ik trek met enige regelmaat de vergelijking tussen Resident Evil 2 en Resident Evil 3. Natuurlijk doe ik dat omdat beide games remakes zijn en omdat ze relatief snel achter elkaar uit zijn gebracht, maar ook omdat de games inhoudelijk behoorlijk met elkaar zijn verweven. Zo spelen ze zich vrijwel gelijktijdig af. Om maar even in detail te treden: Resident Evil 3 begint ingame op 28 september en eindigt op 1 oktober. Resident Evil 2 speelt zich daartussen af. Daarnaast spelen beide games zich af in Raccoon City en doe je in beide games ook een aantal keer dezelfde locaties aan, zoals bijvoorbeeld het RPD.

Dit maakt dat beide titels elkaar aanvullen. Zo kom je in de ene game soms dingen tegen die in de andere uitgelegd worden en vice versa. Beide games zijn prima afzonderlijk te spelen, maar vullen elkaar dus wel aan. Eigenlijk moet je ze dus ook gewoon allebei spelen, maar dat is wat mij betreft zeker geen straf. Met een speelduur van 6 tot 8 uur valt ook dat nog wel te overzien.

Resident Evil Resistance

En dan is er nog Resident Evil Resistance. Een titel die vorig jaar vanuit het niks opdook. Was dit nou een nieuwe game in de serie, een spin-off of nog iets anders? Wat blijkt? Het is de multiplayer die bij Resident Evil 3 inbegrepen zit. Jawel, die komt er dus gewoon bij. In Resident Evil Resistance speel je met maximaal vijf spelers tegelijk. Vier van de vijf spelers moeten als Survivors zien te overleven en de laatste speler moet dit als Mastermind juist zien te voorkomen en dit is best leuk om te doen.

De Survivors worden opgesloten in een ruimte. De bedoeling is dus om hieruit te ontsnappen. Dit doe je door puzzels op te lossen, zoals het vinden van een keycard of het activeren van een schakelaar, uiteraard terwijl je probeert al het ondode gespuis van het lijf te houden. Lukt je dit drie keer achter elkaar en binnen de tijd, dan ontsnappen de Survivors en overleven ze het.

Elke Survivor heeft zijn of haar eigen skills. Zo zit er uiteraard een tussen die beresterk is en met allerlei wapentuig de zombies en ander gespuis te lijf kan gaan, terwijl weer een ander een healing skill heeft om gevallen Survivors te reviven. Qua gameplay voelt dit vooral zoals de hoofdgame ook aanvoelt. Dezelfde besturing, dezelfde schietactie enzovoort.

Als Mastermind is het juist de bedoeling om ervoor te zorgen dat de Survivors juist niet ontsnappen. Dit doe je niet door als een dolle achter ze aan te rennen, maar juist vanuit je luie bureaustoel met allerlei gemene trucjes tot je beschikking. Zo heb je zicht op de Survivors door middel van een bewakingscamera. In elke ruimte hangt er minstens eentje waartussen je kunt schakelen. Met deze camera’s kun je deuren tijdelijk op slot zetten of je verandert ze in machinegeweren om op ze te schieten.

Daarnaast kun je ook valstrikken zetten zoals beenklemmen, of door zombies en ander gespuis in een aangrenzende ruimte achter een deur te plaatsen. Heb je genoeg punten verzameld, dan kun je zelfs Mr. X himself inzetten om op jacht te gaan naar de Survivors. Helemaal leuk wordt het als je dan ook nog de controle over die monsters overneemt om lekker up close and personal de arme stakkers te lijf te gaan. Ondanks dat je al deze rotstreken ter beschikking hebt vergt het spelen als Mastermind wel enige oefening, want je moet meerdere ruimten en Survivors in de gaten houden en dat is lastiger dan je denkt.

Al met al is Resident Evil Resistance best een hele toffe toevoeging die met name erg leuk wordt als je hem samen met een groepje vrienden gaat spelen.

Ook Resident Evil 3 is weer een ontzettend geslaagde remake. De game ziet er werkelijk fantastisch uit en speelt als een trein. De focus ligt wat meer op actie dan op survival, maar dat past perfect in de setting waarin je niet langer opgesloten zit in een oud en donker gebouw, maar door een grote stad rondrent met de Nemesis op je hielen.

Ten opzichte van het origineel is deze remake flink verandert en dat zal met name voor de veteranen misschien schrikken zijn, maar daar krijg je dan wel een heerlijke, nieuwe game met wat nostalgische tintjes voor terug. Nieuwkomers die genoten hebben van Resident Evil 2 moeten deze game ook sowieso in huis halen. Oh, en de veteranen trouwens ook.

Ik sloot de review van Resident Evil 2 af met de hoop dat Capcom al aan deel 3 begonnen zou zijn en daar kregen we deze game voor terug, dus ik wil dezelfde vraag nog eens stellen, maar dan voor deeltje 4. Als de remakes van dit niveau blijven, dan zou ik de hele serie rustig nog een keer aanschaffen!

Resident Evil 3
9.0
review-resident-evil-3-wederom-een-schot-in-de-roosPluspunten <br> <br> + Een compleet nieuw Resident Evil 3 <br> + Jongens, wat zijn die graphics heerlijk <br> + Speelt echt als een trein met lekker soepele controls <br> + Resident Evil Resistance is een toffe multiplayer toevoeging <br> <br> Minpunten <br> <br> - De meeste run-ins met de Nemesis zijn scripted waardoor hij zijn dreiging uiteindelijk wat verliest