Review Renowned Explorers: International Society

Hang de vlag uit, er is namelijk weer een Nederlandse indie-game gelanceerd. Dit keer was het niet de beurt aan Vlambeer, Vogelsap of Ragesquid maar aan de een andere studio die in dit rijtje thuis hoort: Abbey Games. Na hun eerste hit REUS zijn ze er weer snel bij met het allernieuwste project uit dit Nederlandse portfolio, namelijk Renowned Explorers: International Society.

Explorers

In Renowed Explorers ben je bezig, zoals de titel van de game al suggereert, met het ontdekken. De opzet is dat je met een klein team van 3 gasten op allerlei plekken over de hele wereld schatten en relieken gaat zoeken. Aan het begin van je playthrough moet je de keuze maken tussen de Discover mode en de Adventure mode. Het verschil tussen de twee modi betekent eigenlijk dat je met een death in Adventure-mode altijd dood blijft en dus overnieuw moet beginnen.

Hierna ga je jouw crew van 3 explorers kiezen. Deze keuze bestaat uit één captain en twee crew-members. Ieder lid van jouw team heeft weer andere talenten. Je kan bijvoorbeeld met een groep kerels de wereld intrekken en alles afslachten wat er op jouw pad terecht komt. Zelf koos ik voor de wat meer subtielere weg. Mijn crew-members hadden allemaal wel een diplomatisch tintje en wisten ook wel het één en ander van de wereld af. Hoeveel punten jouw leden in kennis hebben, hoe makkelijker zij tijdens het spelen van de game resources kunnen vinden.

Nadat je dus je definitieve team hebt samengesteld begin jouw met je eerste tocht. Het camera-standpunt is top-down. Je hebt dus een volledig overzicht van de kaart waar je je op dat moment begeeft. In één tocht heb je ongeveer 10 kansen om jouw groepje te verplaatsen. Dit aantal kan je vergroten door meer resources in de wereld te vinden waardoor je weer die kennis van jouw teamleden nodig hebt wat ik in de vorige alinea aangaf. Wees niet bang dat je niet weet wat je uiteindelijke doel is, dit staat al netjes aangegeven wanneer je met de tocht begint.

Gevechten

Wat wel twee tot drie keer per tocht gaat gebeuren is, dat je met een ander agressief groepje in aanraking komt. Hoe diplomatiek je ook bent, er zullen altijd een paar sukkels zijn die hun zwaardjes niet thuis kunnen houden. Wanneer je elkaar de oorlog verklaart verandert de map in een soort vecht-scene die je uit Fire Emblem gewend ben. Je moet nu turn-based met elkaar de strijd aangaan. Wat Abbey Games aan het systeem van Fire Emblem heeft toegevoegd is dat je de mentale staat waarin de vijand zich bevindt kan manipuleren.  Wanneer je bijvoorbeeld iets aardig tegen je vijand zegt gaat hij je aardiger vinden waardoor zijn defense eigenlijk naar beneden gaat. De klap die in de volgende turn volgt zal dus veel harder aankomen. Dit zelfde kan ook de andere kant om. Als jouw eerste klap gelijk een goeie is, zal de vijand bang voor je worden. Dit betekent dat er minder zekerheid achter de aanvallen van de vijand zullen zitten.

De dynamiek die ik net hebt uitgelegd moet je zeker bij de hogere moeilijkheidsgraden gebruiken. De game kan namelijk redelijk pittig zijn. Iets wat ik helemaal toejuich, zeker in de Adventure-mode. De gameplay valt ook nog op een andere manier te beïnvloeden, namelijk met items. Als je terug bent van je tocht en je bent weer bij je grote wereldkaart met alle quests kan je met je verdiende geld items kopen. Deze vullen op diens plaats weer de stats aan die je in de tochten nodig hebt.

reis4
    Sfeer

De grafische stijl van de game staat eigenlijk wel garant voor wat de totale game is, simpel maar goed uitgevoerd. Verwacht geen schokkende filmpjes of cut scenes die het verhaal aan je doorgeven. 99% van de informatie die je tijdens de game zal krijgen is geschreven. Iedere keer dat jouw groepje naar een andere plek verhuist op de kaart kom je weer in aanraking met een plek. Dit is het moment waarop er een venster verschijnt met een beschrijving van de situatie en de keuzes die je vervolgens moet maken. Er is zoveel informatie dat je op een gegeven moment op het punt komt dat je niet meer veel aandacht aan de tekst gaat geven. Dit resulteert in het feit dat het verhaal niet of nauwelijks een rol speelt.

Als Nederlander ben ik trots dat onze jongens het weer geflikt hebben een mooie game af te leveren. Renowned Explorers is een game die technisch goed in elkaar zit en leuke, simpele gameplay met zich meebrengt. Het vechtsysteem en de vele mogelijkheden waarop je de game kan spelen zijn de elementen waardoor je de game in huis haalt. Verder is de overload aan informatie op je scherm de reden waarom het verhaal en de wereld niet al te best op je overkomen. Daarbij is het nu, de stilte voor de AAA-storm, precies de goeie tijd om dit project te checken. De 20 euro’s op steam is het dan ook volledig waard!

Dante Plate
    Dante Plate
    Dante is full-time Ubisoft en Bioware fanboy. Daarnaast zit hij bovenop de game-industrie en is hij onderweg naar volleerd game-professor, vandaar alvast zijn gamertag: DocterDante.