Terwijl het nieuwe voetbalseizoen een paar weken onderweg is en de temperatuur ons nu al in de steek laat is het tijd om op de bank te hangen en te gamen. Het scheelt dat september op het gebied van gamen een sportmaand is en daarom ziet u hier de review van Konami’s Pro Evolution Soccer 2018.

Ik schreef vorig jaar al eens een vergelijking tussen Pro Evolution Soccer (PES) en FIFA. Een oorlog die al jaren woed en zal blijven, net als de discussies tussen Playstation en Xbox. Ik ga jullie niet opnieuw de game PES uitleggen, maar deze review voornamelijk gebruiken om de verbeteringen met zijn voorganger te bespreken.

Balgevoel

Laten we bij het begin beginnen, een sportgame staat of valt namelijk met besturing en gevoel. Wanneer je FIFA-speler bent en PES oppakt is dit misschien even wennen, maar na vijf minuten zit je er helemaal in. PES staat er om bekend wat trager te spelen dan FIFA, en dat is ook in dit deel weer aanwezig. Voor PES werkt het goed, zonder onrealistisch te ogen. Konami was hier blijkbaar niet helemaal blij mee, want men claimt de snelheid verhoogt te hebben. Om heel eerlijk te zijn heb ik hier zelf vrij weinig van gemerkt.

Wat wel opviel is de Real Touch optie, waarbij je spelers met verschillende lichaamsdelen de bal opvangen, door in te spelen op onverwachte situaties. Dit zorgt er voor dat de bal vaker wordt opgevangen, of wegstuit wat zorgt voor realisme. Want we weten allemaal wel hoe vervelend het is als de keeper in FIFA de bal met zijn achterhoofd in eigen doel werkt omdat de boel volledig scripted is.

Zelf op het veld

Waar PES 2018 een pluim in verdient is het grafische aspect. Daar waar 2017 er al goed uitzag spant men met 2018 echt de kroon. Spelers zien er gedetailleerd uit en de zweetdruppels zijn te tellen. Dit komt mede door de Fox Engine, die men ook gebruikte bij Metal Gears Solid: The Phantom Pain. Een extra pluim die men verdient is het feit dat er moeite in de Eredivisie is gestoken. Zo zie je bij Ajax terug wie Veltman of Schöne is. Nee, de gezichten zien er niet perfect uit, maar het is beter dan FIFA 17 waar Younes op een gegeven moment met knalrood haar rond liep.

De reden dat de game er nog beter uitziet is Enhanced Visual Reality, wat zorgt voor nieuwe details, lichtinval tijdens weersomstandigheden in het stadion en nieuwe animaties.

Daarnaast heeft Konami op dit moment met PES het best uitziende publiek. Je ziet duidelijk verschillende mensen zitten, die redelijk scherp worden weergegeven. De grasmat ziet er op zijn beurt goed uit, maar hier plaats ik wel een kleine kanttekening. Zo zag ik op dit moment altijd een perfecte grasmat, terwijl zo’n mat na een aantal slidings toch wel wat plekken zou krijgen. Het zijn kleine dingen, die wellicht in de toekomst meegenomen kunnen worden. Grafisch is PES echter in orde!

Genoeg te doen

Wat is een voetbal game zonder verschillende game modi? Laat ik maar met de return van PES beste game mode komen: Random Selection Match. Deze game mode was in 2017 niet aanwezig, maar is eindelijk weer terug. Hierin kies je met een vriend een aantal clubs en/of landen en vervolgens wordt er random een groep spelers van deze clubs en landen geselecteerd waarmee je aan de slag gaat. Erg leuk om te doen omdat geen toernooi hetzelfde is.

In Become A Legend mag je wederom met je eigen speler de top proberen te bereiken. Het is jammer dat deze gamemode nog steeds zo statisch is, zeker als je bedenkt dat NBA en FIFA nu interactieve game modi hierin hebben.

De online co-op is wel vernieuwd en verbeterd. Vorig jaar konden we ook al samen tegen anderen spelen, al was dit wel via een omweg. Nu is het mogelijk om met 2-3 spelers het tegen anderen op te nemen, terwijl je werkt aan je co-op level. Zo kun je de focus leggen op verdediging, aanval of balbezit. Wel adviseer ik je om met je vrienden het veld op te gaan, zo voorkom je irritaties omdat er vaak spelers zijn die graag voor hun eigen gewin gaan.

In Master League ga je als manager weer aan de slag, terwijl je het in Versus online opneemt tegen andere spelers. Wel moet ik zeggen dat de servers van PES nog een beetje onstabiel ogen. Zo had ik af en toe last van lag en twee keer werd ik er zelfs uitgegooid. Daarnaast is er natuurlijk ook nog myClub waarmee je je eigen club opbouwt a la Ultimate Team.

Licenties

De licenties blijven PES duidelijk nog wel parten spelen. Natuurlijk heeft men een streepje voor als het gaat om de Champions League en de Europa League. De namen van clubs zijn echter wel vaak een synoniem. Wegens de samenwerking met FC Barcelona zul je alle spelers met naam zien en bij een wedstrijd met de Catalaanse club wordt je welkom geheten door hun clublied.

Ga je echter spelen met Real Madrid, dan zul je opeens te maken krijgen met MD White. Het is natuurlijk niet game breaking, maar het blijft een verrassing welk team wel zijn eigen naam heeft en welke niet. Aangezien dit al jaren zo is, ben ik benieuwd of hier ooit verandering in komt.

PES 2018 weet de goede naam van Konami’s voetbal game zeker hoog te houden. Zeker de grafische pracht en de toegankelijke gameplay zullen zorgen voor veel plezier en herinneringen. Het is echter jammer dat de game online nog onstabiel is en licenties mist. Mocht je gek zijn op voetbal, dan is dit echter een game die niet mag ontbreken in jouw collectie.PESOf PES 2018 dit jaar FIFA gaat verslaan, wordt echter nog even afwachten!

PES 2018
87 %
review-pro-evolution-soccer-2018Pluspunten: <br> + grafische pracht <br> + Random Selection Match <br> + speelt lekker weg <br> + champions league en europa league <br> <br> Minpunten <br> - geen officiële licenties <br> - online wat onstabiel <br>