Voetbal is een sport van clashes. Denk aan FC Barcelona – Real Madrid, Ajax – Feyenoord en AC Milan tegen Internazionale. In de wereld van het virtuele voetbal bestaat die clash ook tussen FIFA en PES. En laat die laatstgenoemde nu de aftrap nemen dit jaar.

Om maar even direct in huis te vallen: ik ben een groot fan van FIFA. Vanaf FIFA 07 heb ik de voetbalgame elk jaar gekocht en ik was dan ook kritisch op PES. Gelukkig staan mensen bekend om het feit dat ze bevooroordeeld kunnen zijn, want jongens wat heb ik het fout gehad.

Beleving

Een goede sportgame draait voor mij om beleving en de beleving van PES voelt goed. Bij wedstrijden van FC Barcelona draait het Cant del Barca voorafgaand aan de wedstrijd. Het gras (wat lang, kort of beschadigd kan zijn) wuift in de wind, de emoties staan op de gezichten van de spelers en het publiek is enthousiast bezig hun club aan te moedigen.

25-5-peskeeper

Vanaf het begin viel me echter op dat de spelers wat logger lopen en een bal aanpakken, daarnaast wordt verwacht dat je bij acties zoals passen en schieten de knop minder lang ingedrukt houdt. Het was even wennen, maar na het spelen van een aantal wedstrijden voelde het vertrouwd en wilde ik niks anders meer. Wat wel fijn is om te weten is dat je de besturing van FIFA ook in PES kunt gebruiken, qua knoppencombinaties hoef je dan ook niet te wennen.

Daarnaast heeft PES een fantastisch pluspunt wat FIFA niet heeft: scripted events! Bij PES zie je duidelijk dat een keeper adequaat reageert en dat een sterspeler niet altijd maar langs de verdediging komt. En scoren vanaf de aftrap bestaat gewoon niet. Het zijn dit soort punten die PES heel leuk maken om te spelen. Daarnaast zijn corners, passes en schoten makkelijker om te nemen en lukt er dus meer. Wat wel een nadeel is van PES 2017 zijn de laadtijden, deze duren erg lang. Ook wordt er in de game vaak nog geladen bij het nemen van bijvoorbeeld een ingooi, dit is jammer want het haalt je uit de game. Een ander pluspunt is dat de scheids direct fluit voor buitenspel in plaats van je mannetje eerst naar China te laten rennen. Een fraai doelpunt voor PES dus!

Speltypen

Gaan we kijken naar het aantal speltypen die aanwezig zijn in PES, dan worden we aardig verwend. Zo is de My Club modus aanwezig waarin je spelers als kaarten koopt en een eigen team opbouwt. Deze modus kennen we allemaal in FIFA als Ultimate Team. Ik ga deze welbekende modus even kort uitleggen. Je speelt wedstrijden, krijgt hier muntjes voor en vervolgens ga je naar een zaakwaarnemer. Wanneer je deze aanschaft komt er een rad wat je aan kan klikken, heb je geluk dan heb je een topspeler te pakken. Er zijn verschillende zaakwaarnemers en des te beter de waarnemer, des te beter de speler.

pes1

Uiteraard kennen we allemaal wel de aftrap, die we gebruiken om gewoon casual een potje te voetballen. De ‘be a legend’ modus wist mij het meest te pakken. Hierin speel je een speler die een carrière start met als doel uiteindelijk een legende te worden. Het leuke van deze modus is dat je van top tot teen je eigen mannetje mag maken. So what, dat kan in FIFA’s be a pro modus toch ook? Ja, maar in PES 2017 ziet je mannetje er veel beter uit, waardoor je meer binding hebt met het personage. Leuk is het ook om de filmpjes die langskomen te kijken, al hebben ze geen meerwaarde. Be a Legend is echter een gamemodus die je echt geprobeerd moet hebben!

Gaan we kijken naar de verschillende mogelijkheden online, dan wordt ik minder enthousiast. Zo kent PES 2017 geen clubs. Wil je samen een potje spelen, dan zul je eerst een server moeten zoeken, hier een potje in maken en dan pas kun je beginnen. Dit geheel is zeer omslachtig. Toen ik afgelopen week een potje met René deed werd het nog erger. De game werd geplaagd door lag en ik kan nog steeds niet bevatten hoe men bij de releasedatum dit niet op orde kan hebben. Ik dacht eerst nog dat het misschien aan het internet van onze tegenstanders lag, maar helaas zagen we in een potje één op één precies hetzelfde gebeuren.

Graphics

Bij FIFA hadden ze eindelijk door dat er iets moest gebeuren op grafisch gebied. Op Gamescom zagen mijn collega Jeff en ik echter nog steeds een slecht geanimeerd publiek. Konami heeft met PES 2017 echter een voetbalgame gemaakt waar het publiek er goed uit ziet. Dit geldt trouwens ook voor de gezichten van de spelers. Elke speler is te herkennen en toont duidelijke emoties. Wat mij echter verbaasde was het feit dat PES 2017 ook onbekende spelers herkenbaar heeft gemaakt. Zo herken je bij Ajax duidelijk Davy Klaassen, een speler die in FIFA 16 gewoon een afro kreeg. Op de mat kun je verder elk grassprietje tellen en ook de stadions zien er fantastisch uit. Het feit dat er weinig echte stadions inzitten en sommige clubs een andere naam hebben valt dan wel te overzien en dit is zelfs voor veel spelers en teams wel simpel op te lossen, helaas alleen niet als je een Xbox One bezit. Bij de andere platforms kan je simpelweg een patch in de game toepassen om de juiste namen tevoorschijn te toveren. De Xbox One moet het van ouderwets handwerk hebben, met andere woorden je de schompes typen.

pes-2017

PES 2017 is een geweldige voetbalgame geworden. De graphics, toegankelijkheid en de sfeer die de game heeft zijn in één woord fenomenaal. De verschilende speltypen die de game kent zorgen ervoor dat je hier heel wat uren voetbalplezier in kan stoppen. Het is echter jammer dat de game online een rommeltje is, mocht je veel online spelen, denk dan na over je aankoop! Dit geldt ook voor mensen die geen geduld hebben en niet tegen ultralange laadtijden aan willen lopen. Mocht je echter een goede voetbalgame zoeken waarbij je onderuit gezakt op de bank een lekker balletje kan trappen, dan is PES 2017 jouw game!

PES 2017
85 %
review-pes-2017-geplaatst-schot-op-doelPluspunten: <br> + Geen scripted events <br> + Graphics <br> + Makkelijk op te pakken <br> + Gezichten van spelers en publiek <br> Minpunten: <br> - Geen profclubs <br> - Onlinesysteem omslachtig met lag <br> - Laden tijdens spelmomenten <br>