[Review] Payday 3 – Hard to learn, fun to master

De ontwikkelaars van Payday 3 zijn erin geslaagd om een first-person co-op shooter te ontwikkelen waarbij communicatie tussen spelers, gezamenlijk een overval plannen en stealth, de kern van de gameplay vormen. Iedere overval is een uitdagende puzzel die óf leidt tot een euforisch gevoel óf uitmondt in absolute shooter chaos. Payday 3 is een vermakelijke game, waar ook wel één en ander op aan te merken is. Regelmatig terugkerende serverproblemen, verschillende quality of life zaken en een niet erg optimaal audiodesign trekken een wissel op de overwegend fijne gameplay. Desalniettemin is Payday 3 een 'hard to learn, but fun to master'-game die we van harte kunnen aanbevelen.

+ Leuke en gevarieerde puzzels om tot een geslaagde overval te komen
    + Uitstekende stealth gameplay
    + Hoge herspeelbaarheidswaarde
    + Veel verschillende soorten wapens om vrij te spelen
    + Fraaie en levendige maps

+/- Introductie in de game is zeer beperkt, stijle leercurve
    +/- Flink aantal quality of life dingen die aandacht verdienen
    +/- Verschillende interessante manieren om als character progressie te maken, maar die komen enigszins traag op gang

- Netwerkproblemen en server issues
    - Audiodesign niet optimaal, met name surrounding laat te wensen over
    - Waarschuwingen in beeld onduidelijk
    - Wapen getrokken? Helaas, je kan niet meer terug
    - Ongeschikt als solo, AI is verre van intelligent

Na een enigszins moeizame start hebben we op de redactie afgelopen week Payday 3 kunnen spelen. Een carrière als overvaller lijkt er voor Jeff, Rob, Pethor en Rik niet in te zitten, maar plezier heeft het viertal wel gehad. Je leest hun indrukken in deze XBNL-review van Payday 3:

Het leven van een bankovervaller in Payday 3 ging afgelopen weken niet over rozen. De game werd geplaagd door serverproblemen en menige poging om een zorgvuldig opgezette overval uit te voeren eindigde met de woorden ‘matchmaking error’. Kortom, de maskers van beroepsbandieten Jeffrey, Rob, Pethor en Rik gingen terug de kast in totdat de problemen opgelost zouden worden. Inmiddels hebben de ontwikkelaars afgelopen week een patch uitgebracht en hebben we de game gespeeld.

Samenwerking en stealth zijn de sleutel tot succes!

Payday 3 is een first-person shooter die je met twee tot vier spelers in co-op kunt spelen. In je eentje kan ook maar dat levert geen optimale ervaring op. We moeten daarbij wel opmerken dat je altijd met vier characters in de game zit. De anderen worden dan door AI bestuurd en dat levert hele vreemde effecten op. De AI staat namelijk veelvoudig te niksen of loopt gewoon in de weg. Het is duidelijk dat men daar niet echt veel aandacht aan besteed heeft. De game is duidelijk bedoeld als co-op.

Een verhaal is niet echt in de game verwerkt. Payday 3 bestaat uit op zichzelf staande levels en hebben veelal hetzelfde doel, namelijk: een overval plegen. Zo zijn er levels waarin je een bank gaat overvallen of een diamantenroof gaat plegen. In totaal zijn er acht zogenaamde ‘heists’ en deze spelen zich allemaal af in New York City.

Iedere heist begint min of meer op dezelfde manier. Je krijgt de gelegenheid om een introfilmpje te bekijken. Dit filmpje laat kort iets van de context zien, geeft een overzicht van het level en bespreekt op hoofdlijnen de doelstellingen. De cinematics zijn ingesproken en weten wel een goede sfeer neer te zetten. De introductie zelf geeft weinig richting. In Payday 3 zul je veel moeten uitzoeken en proefondervindelijk, door schade en schande, kom je steeds iets verder. Wat dat betreft is Payday 3 best een uitdagende game. Het is geen game waarin je met geweld door de levels gaat. Wanneer bewakers doorhebben dat je een overval wilt plegen, gaan alle alarmbellen af en wordt het al snel enorm chaotisch. Je zult als speler overrompeld worden en al snel merken dat je kansloos ten onder gaat. Het spel wordt dan meer een shooter waarin je waves met agenten moet zien te overleven. De bergen slachtoffers zijn dan eigenlijk ontelbaar. Kortom om dit te voorkomen zal je de overval systematisch 🤝 moeten plegen en stealthy te werk gaan. Dat zijn de sleutels tot succes.

Het is op deze punten dat de game ook weet te excelleren. Ieder level voelt uniek aan en kent een flink aantal uitdagingen om uiteindelijk een succesvolle overval te plegen. Veelal zul je als speler beginnen met het verkennen van een level: waar zitten de camera’s, waar lopen de bewakers, wat zijn de points-of-interest en waar zijn goede kruipruimtes en verstopplekken te vinden. Al snel zul je merken dat het belangrijk is dat iedere speler in het team van 4 een unieke rol heeft en dat goede planning en organisatie belangrijk zijn. Dit maakt Payday 3 dan ook uitermate ongeschikt om online met randoms te spelen, maar des te leuker is het natuurlijk om met een vaste club XBNL-ers je tanden in deze uitdagende game te zetten. En uitdagend is de game zeker. Een kleine fout, of toch eigenwijs je eigen plan trekken, kan al snel flinke consequenties hebben. Dit maakt de game wel spannend. In Payday 3 zul je als speler regelmatig op het puntje van je stoel zitten. Dat komt met name omdat de scheidingslijn tussen een succesvolle overval en een rampzalige wending flinterdun is. En je wilt echt wel geruisloos die buit pakken, want de beloning is er ook naar.

Hoge herspeelbaarheidswaarde

De beloning in Payday 3 is uiteraard een flinke smak geld, maar de game biedt ook character progressie. Beiden zijn nodig om nieuwe wapens of items vrij te spelen en te kopen. Hierdoor ontstaan vervolgens nieuwe mogelijkheden in de gameplay, denk hierbij aan geluidsdempers die je op je wapens kunt plaatsen of apparatuur om camera’s mee te hacken. Uiteraard zijn er ook cosmetische items vrij te spelen, maar dat is bijzaak. De nieuwe items en wapens is het doel waar de speler voor zal roven, want die voegen echt iets nieuws toe aan de gameplay. De ontwikkelaars hebben hiermee een mooi beloningssysteem gemaakt, want nieuwe goodies geven weer nieuwe mogelijkheden om ‘oude’ levels op andere en veelal efficiëntere manieren te proberen. Hierdoor ontstaat er behalve variatie in speelstijl ook een enorme herspeelbaarheidswaarde. Ook zijn oude levels nooit hetzelfde. Strategische posities van bewakers en objectives veranderen voortdurend. Hierdoor blijven de levels fris en fruitig aanvoelen.

De levels zitten vol met leuke details, zijn goed gevuld met ‘publiek’ en kennen vele lagen. Er is de nodige sfeer in de levels verwerkt, maar echt next-gen ziet het er allemaal niet uit. De aankleding zelf is vrij beperkt, de belichting en schaduweffecten zijn niet echt bijzonder. De characters die je tegenkomt zien vrij generiek en weinig spraakmakend uit. Als het jaartal 2015 op het doosje had gestaan, hadden we dat prima kunnen geloven en waren we alsnog niet omvergeblazen. Wat dat betreft hebben de ontwikkelaars wel kansen onbenut gelaten om de kracht van de huidige generatie consoles optimaal te benutten. De setting van de game zou zich prima lenen om uit te pakken met ray tracing, rookeffecten en gedetailleerde vormgeving. Visuele schoonheid lijkt echter niet de prioriteit te hebben gehad.

Niet alleen maar lofzang

Payday 3 kent dus leuke gameplay, maar is qua pracht en praal geen uitblinker. Ook zijn er een heel scala aan quality of life dingetjes te noemen die we graag anders zouden zien. Hetgeen waar we ons het meest aan geïrriteerd hebben is het sound design. Payday 3 zou een game moeten zijn die ten volle van 3D omgevingsgeluid gebruik moet maken. Het blijkt echter heel moeilijk om op basis van geluid inschattingen te maken. Bijvoorbeeld in te schatten hoever een bewaker verwijderd is of in welke richting die loopt.

Wanneer een speler opgemerkt wordt door een camera, gaat er een alarm af, maar de overdracht van dit geluid komt bij alle spelers op dezelfde manier binnen, zelfs wanneer je aan de andere kant van de map bent. Met als gevolg dat je voortdurend uit je taak gehaald wordt en de speler niet goed weet of zijn acties wel of geen consequenties heeft. Dat beperkt zich niet alleen tot het geluid. Ook de markeringen en waarschuwingen in beeld kunnen nogal chaotisch zijn. Je weet daarbij nooit of de waarschuwing voor jou of voor een van je maten geldt. Dus bij elk alarm denk je gelijk: ‘wat doe ik verkeerd?!”, terwijl het dan een ander betreft.

De game laat eveneens geen mogelijkheden toe om met geluid te spelen en daar voordeel uit te halen. Een gemiste kans en niet de enige gemiste kans. De lijst met ‘het is het allemaal net niet’ is vrij groot en we gaan het hier in deze review niet allemaal opnoemen. Waarom is het niet mogelijk om, als je pistool eenmaal getrokken is, deze ook weer te verstoppen? Iets wat best vervelend kan zijn als je iets moet volbrengen waarbij het masker niet op moet. Waarom is het niet mogelijk om vanuit het socials menu een match te starten? Enfin, het moge duidelijk zijn dat Payday 3 niet alleen maar met lofzang op de redactie ontvangen is.

Ondanks de verbeteringen die mogelijk zijn, de serverproblemen en de beperkte introductie in de game, kunnen we niet anders stellen dan dat we een leuke tijd met Payday 3 gehad hebben en we zeker nog niet klaar zijn met de game. Komt Payday 3 op onze eindejaarslijstjes? Nee, dat beslist niet. Maar het is wel weer een heerlijke multiplayer game die je in de Game Pass kunt spelen. Alleen? Nee. Met randoms? Nee. Met de XBNL-community? Zeker de moeite waard!

De ontwikkelaars van Payday 3 zijn erin geslaagd om een first-person co-op shooter te ontwikkelen waarbij communicatie tussen spelers, gezamenlijk een overval plannen en stealth, de kern van de gameplay vormen. Iedere overval is een uitdagende puzzel die óf leidt tot een euforisch gevoel óf uitmondt in absolute shooter chaos. Payday 3 is een vermakelijke game, waar ook wel één en ander op aan te merken is. Regelmatig terugkerende serverproblemen, verschillende quality of life zaken en een niet erg optimaal audiodesign trekken een wissel op de overwegend fijne gameplay. Desalniettemin is Payday 3 een ‘hard to learn, but fun to master’-game die we van harte kunnen aanbevelen.