Een game die deze week redelijk onder de radar verscheen is Overpass. Overpass is een off-road vehicle-game waarmee je in een zo snel mogelijke tijd een parcours van obstakels moet weten af te leggen. Interessant? Je leest het in deze review.

Games als Overpass komen niet zo heel vaak voorbij. Of beter gezegd, vrijwel nooit. Ik ken namelijk geen andere game die ik zou omschrijven als Trials, maar dan 3D, en met quads en buggy’s. Deze game is exact dat. De speler moet met een quad of buggy op een zanderig parcours van allerlei obstakels overwinnen. In sommige gevallen zijn dat boomstammen, rioolbuizen of een stapel banden, maar soms ook een serieus stevige heuvel.

Net als bij Trials hou ik wel van een stevige uitdaging met offroad voertuigen. Het idee van de game is dus goed, maar is het ook goed uitgevoerd? Voor een game van 60 euro mag je wel wat verwachten namelijk.

Eerste indruk

De eerste indruk is dat het menu en de opties allemaal wat simpel is. Niet stijlvol simplistisch, maar gewoon gedateerd. In de career-modus komen er gelukkig veel meer opties bij: je kunt voertuigen kopen, upgraden en zelfs customizen. Maar op het gebied van styling, navigatie en intuïtiviteit wordt het er niet beter op, hier had de ontwikkelaar wel even de designer van de vette front-cover naar mogen laten kijken. Maar oké, dit is allemaal van ondergeschikt belang. Het gaat om het racen.

Het racen

Hier draait het om, om het racen. Of in elk geval, binnen de snelste tijd de obstakels zien te overwinnen. Het gevoel dat je het apparaat onder je kont de baas bent en dat je steeds beter aanvoelt wat wel en niet werkt en daardoor steeds lastigere obstakels aankunt.

De game slaagt hier deels in. In de eerste paar uur leer je snel welke trucjes werken in welke situaties. Dit zorgt ervoor dat je steeds sneller over de track kunt navigeren. Maar dit vlakt op een gegeven moment af waardoor je op een gegeven moment enkel overgelaten bent aan de keuze en kwaliteit van je vierwieler. Het motto “easy to learn, hard to master” gaat in deze game niet echt op.

Het andere punt, het gevoel dat je het apparaat de baas bent, is iets waar de game in tekortschiet. De oorzaken zijn clunky besturing en onrealistische physics. De besturing bijvoorbeeld is onrealistisch direct, de buggy begint al in te sturen als je alleen al naar je pookje kijkt. Het gewicht van de voertuig, het momentum en de modder aan de wielen zou moeten zorgen voor een behoorlijke onderstuur, je brein is daar ook op ingesteld, maar de game heeft lak aan de natuurwetten en geeft je gerust een haakse bocht op één vierkante meter. Daar komt de clunky besturing nog eens bij op. Vooral het switchen tussen vooruit en achteruit is een enorm probleem. En als dit een F1-game was, was dit nog niet zo’n probleem, maar als je halverwege een steile heuvel even op een vlakke rotsblok een aanloopje wilt nemen dan is het fucking frustrerend dat je buggy niet wil stoppen in de achteruit. Dit is essentieel voor de game en had beter gemoeten.

Wat ook niet had misstaan in de game was een replay-optie, dat je net zoals in Forza even een stukje terug in de tijd kunt om het vanaf een bepaald moment opnieuw te proberen. Het is namelijk ontzettend frustrerend als je een enorme heuvel aan het opklimmen bent, je bijna bovenaan bent en vervolgens om een lullig steentje op je zij komt te liggen. Je moet dan resetten en onderaan opnieuw beginnen.

Een ander punt hierbij is dat het fijn zou zijn dat dergelijke lastige banen een optie bieden voor zowel lichte wendbare voertuigen en zware krachtige voertuigen. Ik snap dat het hele doel van de game in dergelijke uitdagingen zitten, maar soms kom je pas in de game erachter dat een baan enkel is ontworpen voor quads, terwijl je hebt gekozen voor een buggy.

Graphics en audio

Als je de front-cover van de game bekijkt zou je denken dat de steentjes en de modder je om de oren vliegen, maar dat is niet helemaal het geval. De ontwikkelaar is een heel eind gekomen met stofwolken, modderpoelen (met blijvende sporen) en stapels dynamische rubberen banden, maar het is te weinig om de illusie van een coherente dynamische wereld te creëren. De boomstammen waar je overheen moet, zijn een statisch blok en hadden net zo goed een plastic prop kunnen zijn.

De graphics werken hier ook niet mee. Gedetailleerde gritty textures hadden niet misstaan, maar de game is niet te vergelijken met recente race- of rally-games. De audio daarentegen is prima, de voertuigen klinken lekker ruw en de soundtrack is ook prima.

Multiplayer

Voor spelers die zich willen meten met echte andere spelers is er een multiplayer-modus. Opvallend is dat de game zowel lokale als online multiplayer biedt, je kunt zelfs split-screen spelen. De online multiplayer is ontzettend simpel, daarmee bedoel ik niet dat er alleen weinig opties in te stellen zijn, maar dat je makkelijk met vrienden een spelletje op kunt zetten of kunt deelnemen aan een random online spel. Het enige nadeel is dat je enkel tegen de ghosts van tegenstanders kunt spelen. Ik snap dat dat handig is, maar soms is het ook leuk om mano a mano de heuvel op te beuken.

Er is behoorlijk wat op Overpass aan te merken. Er zijn een aantal essentiële zaken die simpelweg niet goed genoeg zijn. De physics kloppen niet en de besturing is ronduit kut in situaties die dat niet veroorloven. De graphics zijn niet meer van deze tijd en de navigatie in de career-mode is allesbehalve intuïtief.

Dat kleine studio’s niet de beschikking hebben over fancy graphics of fatsoenlijke physics zou geen excuus mogen zijn. Saber Interactive heeft met hun Mudrunner aangetoond dat je prima als kleine studio een dergelijke game met realistisch physics en een dynamische wereld kunt maken.

Maar dat wil allemaal niet zeggen dat de game totaal niet leuk is. De game blijft uitdagend en het onder controle krijgen van de voertuigen en het upgraden blijft leuk in de eerste uren. Op een gegeven moment komt er toch wel een sleur in omdat de toe te passen rij-technieken wel helder zijn en je simpelweg de zoveelste baan onder de knie aan het brengen bent. Je moet wel erg fan van dit genre zijn om 60 euro neer te tellen voor de game.

Overpass
5.5
review-overpass-heeft-nog-wat-obstakels-te-overwinnenMinpunten:<br><br> - Onrealistische physics<br> - Clunky besturing<br> - Graphics niet van deze tijd<br> <br> Pluspunten:<br><br> - Uitdagende tracks<br> - Voertuigen kopen en upgraden<br> - Split-screen multiplayer<br>