Review: Outriders – Worldslayer

+/- Story voelde wat kort
    +/- Skill-tree uitgebreid
    +/- Leveling systeem om kleine tweaks te doen op je character
    +/- Geen nieuwe abilities
    +/- Enkele bugs en performance problemen

- Prijs van 40 euro

Met de Worldslayer uitbreiding, brengen de ontwikkelaars van People Can Fly nieuwe content naar Outriders. Is dit de endgame waar we op aan het wachten waren? Je leest het in de review van Rik en community member Picnic82.

Na een jaar van afwezigheid zijn Picnic82 en ik afgelopen week opnieuw de duistere krochten van Enoch ingedoken. In 2021 hebben we allebei best wel plezier met Outriders beleefd. De game speelde lekker weg, de characters hadden toffe en unieke skills. Echter, na een uurtje of 20 á 30 was het wel genoeg geweest. De game was uitgespeeld en er was te weinig aantrekkelijke content aanwezig om door te spelen. Redacteur Niels heeft het in zijn review destijds treffend weten te verwoorden:

Wat er aanwezig is in Outriders, is prima, maar het blijft op een middelmatig niveau. Het verhaal begint sterk en zwakt direct af. De gameplay varieert enorm aan het begin en wordt later teveel herhaling. De gebieden zijn aan het begin leuk en vervolgens is elke opzet hetzelfde. Als kers op de taart krijg je ook nog eens beloningen voor jouw vrachtwagen waar niemand een fuck om geeft. Outriders is een steengoed idee met een middelmatige uitvoering

XBNL-review van Outriders, april 2021

En zodoende is in 2021, enkele weken na release, de game ook weer van onze harde schijf verwijderd. Tot afgelopen week!

Outriders Worldslayer is een uitbreiding op de in april 2021 uitgebrachte Outriders en brengt naast een nieuwe campaign ook de lang verwachtte endgame! Mocht je de game destijds gemist hebben? Outriders is een tamelijk brute co-op looter-shooter voor 1 – 3 spelers in een origineel, donker sci-fi-universum, waarin je kunt kiezen uit vier classes om je eigen Outrider te maken en vijanden te killen met een heel scala aan indrukwekkende wapens en skills. De launch trailer geeft je alvast een eerste indruk:

Compleet pakket

Met de Worldslayer uitbreiding is Outriders qua volume een flinke game geworden. Er zijn twee campaigns te volgen (met diverse nevenmissies), Expeditions te verrichten en daarnaast een never ending endgame in de vorm van de Trial of Tarya Gratar. Op de eindstreep is de game goed voor +50 uur aan content.

Voor deze review hebben Picnic82 en ik ons uiteraard op de uitbreiding gericht. Je kunt als nieuwkomer met deze uitbreiding aan de slag, maar wil je van het verhaal genieten dan is het aan te raden om uiteraard eerst de basegame doorgespeeld te hebben. Mocht je met Worldslayer willen starten dan is het mogelijk om met een nieuwe character een level 30 boost te krijgen, om zodoende goed beslagen ten ijs te komen. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen je reeds bestaande character over te laten zetten.

Qua verhaalvertelling heeft Worldslayer weinig vlees op de botten. Het verhaal is in 4 á 5 uur uitgespeeld. Dat is jammer, want de werelden in Worldslayer zijn prachtig en de bosses die je tegen komt uniek. Het maakt nieuwsgierig om meer over dit universum te weten te komen, maar de ontwikkelaars blijven helaas wat oppervlakkig in de verhaalvertelling. Wat ons betreft hadden de ontwikkelaars hier best meer tijd in mogen steken. In de eerste plaats om zodoende meer context te geven aan het Outriders universum en daarmee de urgentie van de endgame beter voor het voetlicht te brengen. Ook zou meer verdieping van het verhaal kunnen zorgen voor meer verbondenheid met je character en de belangrijke NPC’s in Outriders. Nu leunt de game behoorlijk op de gameplay (die overigens goed zit, waarover zometeen meer). Er moet toch meer over de werelden te vertellen zijn. Dat laten de ontwikkelaars door de prachtige werelden zien.

Drie dikke pluspunten

Er zijn drie punten waarop Outriders Worldslayer weet te shinen. De werelden is het eerste dat ons is opgevallen. Outriders Worldslayer brengt de speler langs een aantal mooie locaties, die er stuk voor stuk uniek uitzien. Witte sneeuwvlaktes worden afgewisseld met grotten die rijk zijn aan volgroeide bomen en waar de nodige flora en fauna te aanschouwen is. Vuurrode berggebieden en valleien kennen prachtige vergezichten die worden onderbroken door outposts die op hun beurt weer van de nodige details voorzien zijn. Outriders Worldslayer weet qua werelddesign te slagen in het neerzetten van een sfeervolle game en is tevens bij vlagen een genot voor het oog.

Het tweede pluspunt is de gameplay en de nieuwe mogelijkheden die in Worldslayer geboden worden. Dat Outriders lekker speelt dat wisten we natuurlijk al. In de basis is het een prima co-op shooter met uitstekende controls en een heel scala aan wapens dat je tot jouw beschikking hebt. Worldslayer doet hier een schepje bovenop. Zo is het met de nieuwe uitbreiding mogelijk om PAX points, Ascension points en nieuwe apocalyps wapens en gear vrij te spelen (zie onderstaande ‘everything you need to know’). De mogelijkheden om te levellen zijn eindeloos geworden en met name het bouwen van een build kent vele mogelijkheden.

Zo kun je als speler nu allerlei abilities unlocken die je op jouw wapens of gear kunt bevestigen. Denk hierbij aan het bijvullen van je HP als je raak schiet, meer shield of extra damage in ranged combat. Daarnaast zijn er ook allerlei abilities die elkaar versterken: een aantal seconden meer damage met je wapen na het effectief inzetten van je special attacks of het tijdelijk bevriezen van je vijanden. Slechts enkele voorbeelden uit een heel repertoir aan mogelijkheden. De Worldslayer uitbreiding zal de liefhebber die eindeloos aan haar build wil tweaken absoluut niet teleurstellen.

Tot slot is de lootdrop significant verbeterd. Bij de basegame zul je na een uurtje of 15 het gevoel gehad hebben dat je alles wel gezien hebt aan wapens en je build niet meer echt beter aan het worden was. In de Worldslayer uitbreiding blijf je als speler betere loot als beloning ontvangen. Picnic82 en ik hebben na 30 uur spelen nog steeds iedere ronde betere loot kunnen vinden. Op alle fronten, van wapens tot gear. Een half uurtje tussendoor spelen zal altijd als een beloning voelen en dat is natuurlijk een van de kerntaken van een looter-shooter. Het uitbreiden van het tier systeem naar het Apocalyps World Tier progressiesysteem in combinatie met de endgame Trial of Tarya Gratar is hier de verantwoordelijke voor.

Een aantal kanttekeningen

In de Trial of Tarya Gratar doorloop je een aantal gebieden met boss battles. Iedere wereld duurt ongeveer een kwartier en na het voltooien kun je als beloning een chest openen. Uit de chest droppen een tiental items. De Trial zelf is bij vlagen uitdagend en leent zich het best om in 3 player co-op te spelen. Het doorlopen van de Trial duurt ongeveer 60 – 90 minuten en binnen één trial is de variatie vooral gelegen in de verschillende bosses.

Iedere boss heeft eigen abilities en patronen om te doorgronden. Na een keer of 5 de Trial gespeeld te hebben zul je merken dat iedere run exact hetzelfde is. Het hoger zetten van de Apocalyps World Tier (en daarmee de uitdaging hoger zetten) resulteert niet in meer variatie. De vijanden hebben simpelweg meer HP en er moeten dus meer bullets in om de boss down te krijgen. Uiteraard level jij zelf ook en daardoor blijft de uitdaging dus vrijwel gelijk. Dit betekent dus dat iedere run hetzelfde is. De loot die je krijgt wordt steeds beter, maar de boss groeit hierop mee. Hier ligt een gemiste kans.

We hadden graag gezien dat er random bosses zouden spawnen of dat de bosses bijvoorbeeld een random patroon skills tot hun beschikking zouden hebben, waardoor er meer variatie over de Trials heen zou ontstaan. Nu ontstaat toch een gevoel dat de game repetitief is. Vooral diegene die plezier halen uit het maximaal uitbouwen van hun build zullen waarschijnlijk na 25 uur spelen aangehaakt blijven.

Een ander kritiekpunt heeft met de matchmaking te maken. Wil je jouw character verbeteren dan zul je op jouw maximale tier moeten spelen. Om hierin succesvol te zijn heb je andere spelers nodig. Mocht je geen vaste vriendengroep hebben dan ben je aan het joinen van random teams overgeleverd. Bij het joinen van deze teams kun je helaas geen voorkeur aangeven. Soms join je een team dat beduidend lager in het Tier progressiesysteem zit, soms heb je geluk en soms tref je een team dat een stuk hoger zit. Het lijkt volledig random, maar is desalniettemin frustrerend. Wij zouden graag gezien hebben dat je een random team kunt joinen door uit een lijst van beschikbare teams te kiezen, met daarin kort beschreven het World Tier niveau waarop zij spelen en waar het team in de Trial of Tarya Gratar zit.

De vraag die overblijft: is de uitbreiding 40 euro waard? Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Kijk je naar de hoeveelheid uren content dan is de campaign dat niet waard, want die is te mager qua volume. De endgame die geboden wordt biedt overduidelijk meer content, maar realiseer je dat het repetitief aan gaat voelen. Kijk je echter naar het totale plaatje (basegame, horizon DLC en Worldslayer uitbreiding) dan heb je meer dan 50 uur aan toffe gameplay en kunnen wij ons voorstellen dat je hier het reguliere bedrag van een full-priced game voor over hebt. Dus, ben je nieuw en heb je gewacht op een volledige Outriders-ervaring dan kunnen we je zeker adviseren de game aan te schaffen. Heb je de basegame al gespeeld en vond je deze repetitief, maar lijkt het je wel leuk om weer 30 uur in Outriders te steken? Wacht dan wellicht nog even op een mooie aanbieding voor de uitbreiding. En, ben jij het type speler dat kan genieten van het maximaal uitbouwen van je character en het zoeken naar de meest effectieve builds? Dan moet je echt vol voor Outriders Worldslayer gaan en zul je waar voor je geld krijgen!

Met de Worldslayer uitbreiding voelt Outriders nu als een complete game. De uitbreiding brengt een kort, maar interessant verhaal dat feilloos op de basegame weet aan te sluiten. Het is echter de nieuwe endgame wat Outriders nodig had. De Trial of Tarya Gratar is uitdagend en brengt je met een reeks pittige boss battles op het puntje van je stoel. De uitdaging loont, want de lootdrop is zowel in kwaliteit als kwantiteit dik in orde. En met de extra PAX points, Ascension points en de nieuwe apocalyps wapens en gear, wordt Outriders voor de makers van specifieke builds een walhalla om te tweaken.

Het was extra leuk geweest als de ontwikkelaars aan dit nieuwe arsenaal aan mogelijkheden ook nieuwe abilties toegevoegd zouden hebben. Daarnaast is de Trial of Tarya Gratar welliswaar uitdagend en zijn er eindeloze mogelijkheden om je character te verbeteren, de map zelf is telkens hetzelfde en na een uur of 25 spelen gaat het dan toch repetitief aanvoelen. De basis van Outriders staat nu echter goed: lekkere gameplay, toffe character builds en prachtige werelden. Nu hopen dat de ontwikkelaars komende jaren doorpakken en meer variatie toe weten te voegen.