Review: OlliOlli World – zo goed dat je het twee keer zeggen moet

Van platformers kunnen we er op de Xbox niet genoeg hebben. Maar, écht goede platformers zijn op één hand te tellen en daar kunnen we OlliOlli World aan toe voegen. De game die door Roll7 ontwikkeld is biedt enorm lekkere side-scrolling platformer actie, gekenmerkt door soepele controls en prachtig vormgegeven levels. Variatie en creativiteit is in alle lagen van het ontwikkelproces meegenomen: van vrij te spelen cosmetics, te behalen objectives en tricks die je als speler met je skateboard uit kunt voeren. OlliOlli World brengt een heerlijke vibe naar het fictieve Radlandia, een plek waar jij als speler makkelijk tientallen uren in op kunt gaan.

+ Super lekkere side-scrolling platformer gameplay
    + Sensitieve controls
    + Enorme variatie aan tricks
    + Schitterend level-design en prachtige art-style
    + Verdieping van moeilijkheidsgraad door extra objectives/challenges te voltooien
    + Global Leaderboards
    + Scala aan cosmetics om vrij te spelen
    + Value for money!

+/- Implementatie van Photo Mode in de game voelt weinig intuïtief
    +/- Niet voltooide challenges hadden overzichtelijker weergegeven kunnen worden
    +/- Moeilijkheidsgraad door challenges wel op te schalen, maar geen manieren beschikbaar om moeilijkheidsgraad af te schalen. Default mode biedt gaandeweg een behoorlijke uitdaging

- Geen

In deze review zal ik je proberen te overtuigen om OlliOlli World niet te laten liggen. Ook al gaat februari 2022 qua gamereleases de geschiedenisboeken in als één van de sterkste maanden ooit: OlliOlli World is jouw tijd meer dan waard!

Op een skateboard de eindstreep van een level weten te behalen, zo snel als mogelijk en met zo veel mogelijk tricks. OlliOlli World is een een platformer pur sang en stapt daarmee in een genre dat een zeer rijke geschiedenis kent.

Het ontwikkelteam van Roll7 heeft inmiddels ook haar eigen geschiedenis opgebouwd. In 2014 en 2015 brachten zij respectievelijk OlliOlli en OlliOlli 2: Welcome to Olliwood uit. Beide games werden zeer goed ontvangen, getuige ook de hoge Metacritic die de sequel in 2015 ontving.

Na de release van OlliOlli 2 is het een tijdje stil geweest, totdat we in april 2021 een aankondigingstrailer voor OlliOlli World zagen verschijnen. Een nieuwe cartoony side-scrolling platformer binnen het OlliOlli universum, daar werd ik wel enthousiast van. Ook was ik benieuwd hoe de ontwikkelaars de franchise hebben weten te vernieuwen en welke toepassingen zij hebben gedaan om de game anno 2022 goed aansluiting bij het bredere publiek te laten vinden. In deze review ga ik hier specifiek op in.

OlliOlli World draait om de gameplay

In de basis is een platformer natuurlijk heel erg simpel. Als speler zorg je ervoor dat jouw character, van links naar rechts, het einde van het level weet te behalen. Op weg naar de eindstreep probeer je obstakels te ontwijken en passeren. Klinkt simpel. Toch blijkt het nog niet zo makkelijk om een goede platformer te ontwikkelen, waarbij ik de tientallen middelmatige games die dit genre kent als bewijs opvoer. Maar laten we eerlijk zijn, ook uit eigen ervaringen weet je wellicht dat het niet zo makkelijk is om iets meeslepends te creëren (start Super Mario Maker 2 en ik zie je code graag tegemoet).

OlliOlli World brengt super soepele platformer-actie naar je Series X|S

Een level moet niet alleen interessant zijn. Het design doet er ook toe, de controls moeten goed in elkaar zitten, de sounds moeten de sfeer versterken, er moet sprake zijn van een gebalanceerde leercurve, enzovoorts. Veel zaken om rekening mee te houden en dus de plank mee mis te slaan.

OlliOlli World weet echter in alles wat een platformer een platformer maakt te excelleren. Deze cartoony ogende game kent meer dan 70 levels die over vijf regio’s te spelen zijn. Ieder level volgt uiteraard hetzelfde principe, maar de ontwikkelaars zijn er in geslaagd om de levels uniek aan te laten voelen.

De creativiteit in level-design zie je op verschillende manieren terug. Zo zijn de regio’s qua vibe onderscheidend aan elkaar. Sunshine Valley kenmerkt zich door de felle kleuren. De zomerse uitstraling spat van je beeldscherm en qua sounds en interacties waan je je al snel in jouw favoriete vakantieoord. Het level Rush Canyon in de Cloverbrook regio heeft daarentegen een wat ruwere uitstraling. Mooie bosgebieden met kenmerkende flora en fauna passeren op de achtergrond, terwijl jij jouw skateboarder al grindend naar de eindstreep brengt. Er is overduidelijk met veel passie aan de stijl van deze game gewerkt.

De variatie beperkt zich niet enkel tot de visuele- en auditieve aspecten van de levels. Naarmate jij als speler meer progressie boekt, leer je ook nieuwe skills toe te passen.

Deze skills moet je vervolgens ook weer toepassen om voortgang te blijven maken. Zo zul je, nadat je het grinden goed onder de knie hebt gekregen, nieuwe tricks moeten laten zien om specifieke objectives te unlocken. Bijvoorbeeld door het grinden te combineren met walljumps. Ook zul je gaandeweg meer variatie zien in de obstakels. Is het grinden in het begin vrij statisch? In het volgende level zal de rails waarover je grind gaan bewegen. De ontwikkelaars hebben de eindeloze hoeveelheid aan toepassingen goed weten te benutten om ieder level fris en uniek aan te laten voelen.

Opvallend is de besturing. In het begin is deze even wennen. Zo maak je bijvoorbeeld tempo door op de A-button te drukken, maar moet je met de LS-button springen. Als speler wen je hier snel genoeg aan en merk je dat er door de ontwikkelaars met veel aandacht aan gewerkt is. De controls zijn bijzonder responsief en de hoeveelheid aan tricks zijn goed uit te voeren. Je zult als speler nooit het gevoel hebben dat bepaalde levels of tricks niet lukken doordat de controls niet goed mee werken. Het komt dus echt aan op skills en die worden in OlliOlli World flink op proef gesteld.

De moeilijkheidsgraad stijgt ook doordat er gaandeweg meer variatie in platform-actie gevraagd wordt, maar ook de te voltooien objectives worden ingewikkelder. Denk hierbij aan het halen van een hoge combinatiescore (te behalen door tricks te doen) of het vinden van een vijftal voorwerpen die, op veelal onmogelijke plekken, in het level verstopt zitten.

De ontwikkelaars hebben qua moeilijkheidsgraad de grenzen behoorlijk opgezocht. OlliOlli World is in de basis al geen makkelijke platformer. Het vraagt veel actie-reactie, snel wisselen tussen tricks en het flexibel toepassen van skills, om de eindstreep te halen. Daarnaast worden de levels moeilijker naarmate je verder komt.

Met de nodige inspanning is het me inmiddels wel gelukt om alle levels tenminste één keer te voltooien. Daarmee heb ik echter pas een deel van de game gezien. Er zijn namelijk ook nevenmissies te spelen, maar deze zul je deels moeten vrijspelen. De objectives die je hiervoor moet voltooien (en met name het aantal) is behoorlijk pittig. Dat is natuurlijk positief voor de speler die meer verdieping en uitdaging in een game als deze zoekt. De game is dus zo moeilijk als dat je hem zelf wil maken.

OlliOlli World biedt meer dan 70 levels en toch zijn de ontwikkelaars er in geslaagd om ieder level uniek en creatief aan te laten voelen

De keerzijde is echter dat de moeilijkheidsgraad niet de andere kant op aan te passen is. Met andere woorden, er is geen optie om de game qua moeilijkheidsgraad af te schalen. Kom je er dus op een specifiek level niet meer uit dan is dat jammer, maar dan houdt daar jouw reis op. Het had mij persoonlijk wel wat geleken als de ontwikkelaars hier opties voor hadden toegevoegd. Volgens mij moet dat kunnen. Ik denk bijvoorbeeld aan een rewind functie (ja, de game kent wel checkpoints) of een functie waarmee je de snelheid iets kunt aanpassen.

Aan swag geen gebrek

Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat variatie en creativiteit de sleutelwoorden in het ontwikkelproces zijn geweest. Dat zien we terug in de gameplay én dat zien we terug in de characters waarmee je kunt spelen.

OlliOlli World biedt een scala aan mogelijkheden om jouw character de looks te geven die jij passend vindt. Van shirts tot petjes, van wielen voor je skateboard tot kniebeschermers. Alles in OlliOlli World is te customizen.

Om je character te customizen, zul je echter wel eerst je best moeten doen. De nodige cosmetics zitten namelijk achter een slotje en zijn door het behalen van objectives vrij te spelen.

Natuurlijk is ook dit weer een enorm simpel principe, maar mijns inziens past het uitstekend bij de game. De vrij te spelen cosmetics zijn overduidelijk met veel passie en oog voor detail ontworpen en passen in het geheel goed bij de sfeer die in de game is neergezet. Daarnaast speel je op een lekker tempo van alles en nog wat vrij, maar ook weer niet te snel. Er blijft genoeg over om naar te verlangen. Het had daarbij wel iets duidelijker mogen zijn wat je precies moet behalen om specifieke cosmetics vrij te spelen. Maar soit, in de basis een heerlijk commendation systeem dat goed uitgewerkt is.

Kwaliteit en kwantiteit

Uiteindelijk draait het in OlliOlli World er om dat je de zogenaamde skategoden in Radlandia vrij weet te spelen, wat overigens ook wel beknopt de samenvatting van het overkoepelende (matige) verhaal in OlliOlli World weergeeft. In de praktijk betekent het in ieder geval dat je alle levels moet zien te voltooien.

In een uurtje of tien zul je alle levels wel een keer gespeeld hebben. Noemenswaardig is het trouwens dat dit, voor zover ik heb ervaren, probleemloos en vrij van bugs verloopt. Je hebt na tien uur de basisgame ‘uitgespeeld’ (op dit punt is de game de gevraagde 30 euro al meer dan waard), maar er is nog zo veel te verkennen. Zo zul je nog genoeg objectives niet voltooid hebben. De objectives dwingen jou als speler om een level eens op een andere manier te proberen. Ook speel je hierdoor weer nieuwe dingen vrij, wat het natuurlijk extra urgent maakt om nog even in de game te blijven hangen.

Daarnaast worden van alle levels leaderboards bijgehouden. Het is mooi om te zien welke scores andere Xbox-spelers neer weten te zetten. Ook kun je zien hoe jouw vrienden het er van af brengen. Daarnaast maakt de game automatisch een clip van jouw highscore run en kun je deze terugkijken. Verder weet de game ook jouw aandacht middels een league en daily challenges te behouden. Hier heb ik pre-release nog weinig van kunnen spelen, maar ongetwijfeld kom ik hier nog tijdens één van de XBNL-podcasts op terug.

Achievement-wise is kent deze game een flinke grind. Zonder al te veel inspanning tik je de 300gs aan. Voor de overige 700gs zul je flink je best moeten doen. Er zijn enkele skill-based achievements die niet te zuinig zijn. Ook zijn er achievements die het nodige grind werk vragen, waarbij de ontwikkelaars met de Too Grindy-achievement (‘achieve 1000 perfect grinds’) een knipoog aan de hunters onder ons uitdelen. De andere kant is dat je er pure kwaliteitscontent voor terug krijgt!

Van platformers kunnen we er op de Xbox niet genoeg hebben. Maar, écht goede platformers zijn op één hand te tellen en daar kunnen we OlliOlli World aan toe voegen. De game die door Roll7 ontwikkeld is biedt enorm lekkere side-scrolling platformer actie, gekenmerkt door soepele controls en prachtig vormgegeven levels. Variatie en creativiteit is in alle lagen van het ontwikkelproces meegenomen: van vrij te spelen cosmetics, tot te behalen objectives en tricks die je als speler met je skateboard uit kunt voeren. OlliOlli World brengt een heerlijke vibe naar het fictieve Radlandia, een plek waar jij als speler makkelijk tientallen uren in op kunt gaan.