Wat keek ik uit naar deze game, niet omdat het racen ook maar één millimeter beter zou zijn dan Forza, maar dat Need For Speed-gevoel. Ik heb me, als slaaf van de maatschappij, behoorlijk lopen te verlekkeren aan de trailers en screenshots die al vroeg de ronde deden. Later kon ik zelf ook aan de slag met deze game, eerst op de gamescom, later met de beta en nu eindelijk met de volledige game.

Om even de juiste stemming erbij te pakken, hier een Need For Speed muziekje voordat je verder gaat lezen.

Hoewel de vorige Need for Speed best wel een beetje kut was, maakte deze 2015-versie direct al een goede indruk. Het is ook niet even “de volgende” Need For Speed. Na 20 jaar need for speed is het tijd voor een reboot, dachten de makers. Deze Need For Speed heet dan ook gewoon “Need For Speed”. Ghost Games, de studio achter deze Need For Speed, heeft naar eigen zeggen goed gekeken naar 20 jaar Need For Speed-geschiedenis en heeft met die kennis deze Need For Speed gemaakt.

Need For Speed is dan ook gebouwd op de kernwaarden van de franchise: outlaw, style, build, speed en crew.

Need for Speed

Outlaw, Style, Build, Speed en Crew

Deze vijf pijlers zitten door de hele game verwerkt, in de statistieken, in de gameplay en in het verhaal. Maar even per onderdeel, wat houden deze verschillende dingen nu eigenlijk in?

Speed is de essentie van Need for Speed. Het gaat om lange stukken waar de topsnelheid van de auto wordt beproefd en om bochten waar je zo hard mogelijk doorheen moet terwijl je auto grip moet houden.

Style gaat om precisie en controle, hoe je de bocht door gaat. Dat perfecte moment waar je met de juiste timing het stuur draait en gas geeft om de achterkant van je auto los te laten komen. Lange en aanééngeschakelde drifts is het devies.

In build neem je de standaard garageauto en maak je er wat persoonlijks van door uiterlijke aanpassing of door het innerlijk een flinke boost te geven.

NFS2015_Customisation_Promo1

Met crew zul je je eerst onderdeel moeten maken van de crew waar je ingeleid wordt, daarna zul je het ook op moeten nemen tegen een andere crew.

Outlaw is ook echt zo’n Need For Speed ding. Je moet de politie uitdagen en zorgen dat je niet gepakt wordt. Op het juiste moment eieren voor je geld kiezen.

In de game heb je de vrijheid om te doen wat je wilt, je kunt helemaal losgaan op één aspect als je dat wilt, je bent vrij om te kiezen. Dat maakt van deze Need For Speed geen lineaire game. In de praktijk komt het er op neer dat je niet op alle gebieden achter kunt blijven, want je zult bijvoorbeeld voor het beter driften ook een steeds snellere auto moeten hebben en daarvoor onderdelen uit de andere categorieën nodig hebben. Gelukkig is dat helemaal niet erg, want de andere modi zijn ook leuk genoeg. Sowieso kunnen bovenstaande aspecten niet helemaal gelijk worden behandeld.

Verhaal

Ghost Games probeert deze vijf pijlers door de hele game te verwerken, maar dat komt nogal geforceerd over. Zo heb je bijvoorbeeld het verhaal, waar je aan het begin van de game al direct invalt. Je sluit aan bij een crew van vijf personen. Eén speed-specialist, één style-specialist, één build-specialist, één crew-specialist en, je raad het al, één outlaw-specialist. Later in het verhaal krijg je ook nog te maken met vijf real-life iconen, wederom één voor elke pijler. Het “met voorbedachte rade”-gevoel komt wel heel erg in me naar boven als je ziet hoe deze vijf pijlers in de game geforceerd zijn.

Dit wil trouwens niet zeggen dat het verhaal dan daarom ook slecht is. Het verhaal is niet erg uitgebreid en diepgaand, maar wat wil je? Het is een race-game. De live-action cutscenes zijn erg goed gedaan, je wordt door je crew persoonlijk aangesproken en, hoewel je karakter zelf niks zegt, heb je wel echt het idee dat je mee wordt genomen. Dit komt ook door de goed neergezette karakters, dit wordt gedaan door echte acteurs en de race-iconen zijn zelfs in levende lijve in je scene te zien en spreken jou ook aan. Zo loop je op een gegeven moment Ken Block (drift-koning) tegen het lijf, ook Magnus Walker (legendarische Porsche-bouwer) is naast nog drie andere real-life iconen onderdeel van deze game.

need-for-speed-review-6[1]

“Hey Niko! Its Roman, lets go bowling”

Tijdens de races en het cruisen door de stad wordt je regelmatig gebeld door je crew-vriendjes. Nou ja, regelmatig, zeg maar gerust: achterlijk hard platgestalked! Er gaat werkelijkwaar geen minuut voorbij dat je niet wordt gebeld, het begint op een gegeven moment echt irritant te worden. Hoewel ik de karakters van je eigen crew af en toe wel over-geacteerd vind is dit behoorlijk indrukwekkend gedaan en voegt het zeker wat toe aan het crew-gevoel en het ontmoeten en racen met de iconen. Het verhaal en de cutscenes doen je geloven dat je een steeds betere straatracer wordt. En niet alleen verhaal en de karakters wekken dat op, de hele sfeer is geënt op dat gevoel van straatracen.

Underground sfeertje

De vergelijking met Need For Speed Underground is dan ook gelijk gemaakt en, terwijl de makers aangeven dat het een mix van alle Need For Speeds is, moet ik veel moeite doen om niet te geloven dat we hier Need For Speed Underground 3 onder de knoppen hebben. Zoals aangegeven versterken het verhaal en de cutscenes, die in donkere garages en clubs plaatsvinden, dit alleen maar. Leuk effect tijdens cutscenes trouwens is dat je eigen gecustomizede auto waar je op dat moment in rijdt, gewoon in de echt geacteerde cutscene te zien is.

Andere aspecten, zoals de dikke drum & bass-soundtrack en het feit dat het continu nacht is, wijzen alleen maar terug naar de tijdperk van Underground 1 en 2. Dat je dikke bodykits op je auto’s kunt zetten en dat driften een belangrijk onderdeel van de game is, zien we nu ook weer terug. Dus cut the crap, dit is gewoon Need For Speed Underground 3.

De game ziet er prachtig uit, de EA studio heeft goed z’n best gedaan om de wereld en de auto’s er mooi uit te laten zien bij nacht en nat weer. En dat is niet geheel toevallig want eigenlijk is het continu nacht en is er ook geen droge straat in de hele wereld te bekennen. Soms denk je dat het ochtend wordt, maar alsof je op de zuidpool zit, kicked de nacht er weer direct in.

maxresdefault[1]

De soundtrack is, zoals het een echte EA-game betaamd, dik in orde. Geheel in stijl hoor je dikke platen over je speakers terwijl je Mercedes SLS AMG ook het typische AMG V8-geluid laat horen. Zowel de ingame sound-track als het geluid van de auto’s zijn dik in orde.

Ventura Bay

De wereld waar het zich allemaal afspeelt is Ventura Bay, deze kent 6 verschillende gebieden.

Burnwoord is waar je garage staat. Burnwood’s wegen vinden zich plaats tussen allerlei kantoren en industriegebieden inclusief spoorwerven. Hier is dus meer ruimte dan bijvoorbeeld in de stad zelf, downtown, waar alles dichtbebouwd is.

Crescent Mountains zijn de afgelegen bergen. Need for Speed: Hot Pursuit bewees al dat racen op bergen behoorlijk vet is! Het voordeel is ook dat je meestal vol het gaspedaal in kan trappen en prachtige drifts kan maken, goed voor de style-punten. Bijkomend voordeel van Crescent Mountains is dat je tijdens het racen even een prachtig uitzicht meepakt van de skyline van Ventura Bay.

Royal Park is het woongebied van de stad met commerciële gebouwtjes zoals supermarkten en noem maar op. South Port is dan weer het gebied met snelwegen, industrie en smog. El Rey is een wat rustiger berggebied en hier zijn de wegen wat smaller. Franklin Terrace zit vol technologiebedrijven en biedt wegen die Apollo Heights en Harbor View met elkaar verbinden en waar je ook naar North, South en West kan gaan in de stad. Kortom, een soort downtown waar je naar elk deel van de stad kunt racen.

Ventura Bay is in z’n geheel niet echt groot te noemen, vooral voor 2015-begrippen, waar werelden bijna exponentieel groter worden. Vooral als je voor het eerst naar de kaart kijkt vraag je je af of dat het is. Ja, blijkt later, dat is het gewoon. Veel activiteiten spelen zich vaak op dezelfde plekken af, dit geeft dus niet echt het gevoel van een wereld om in gaan te ontdekken.

maps[1]

Racen & driften

Zoals gezegd draait het in deze game om het racen en driften. Daarnaast zijn er verschillende andere events, zoals time-trials en gewone races. De verschillende events vallen eigenlijk stuk voor stuk wel onder alle categorieën (speed, style, crew, etc.). Voor style zul je verwachten dat je over het algemeen een drift-event krijgt. Ja, over het algemeen wel, maar ook zul je time-trials tegenkomen om bepaalde banen te verkennen alvorens je daar driftend de hoek om komt.

2885783-needforspeed_screen_03[1]

Speed en outlaw zullen je waarschijnlijk al wel duidelijk zijn. Daar draait het om zo snel mogelijk zijn en het uitdagen van de politie. Build en crew staat hier eigenlijk met de bek vol tanden, want het is gewoon hetzelfde als bij speed, maar je doet de events dan voor een ander crew-vriendje.

Het opnemen tegen de politie is ook zo’n typische Need For Speed-kenmerk. Deze game stikt niet met net zoveel politie als in Rivals, je moet juist je best doen om politie tegen te komen, wat in het begin best wel een probleem is want je wilt wel je outlaw-missies halen. Eenmaal met de politie in aanraking komend gaat je wanted-level ook omhoog waardoor je wel meer politie tegenkomt, maar echt veel politie is er nog niet en ook is het niet erg lastig om aan de politie te ontsnappen. Dit had, vooral in het begin, wel wat uitdagender gekund.

Het racen zelf is overigens heel goed te doen en is ook prima uitgewerkt. Hetzelfde geldt voor driften, een nieuwe racegame is altijd even wennen, maar al snel stuur je je auto’s door de mooiste bochten. De game blijft een arcade-racer en kun je dan ook niet vergelijken met het zojuist uitgekomen Forza 6 of zelfs met Forza Horizon, nee dit is Need For Speed ten top: met 250 op een haakse bocht af, handrem aantrekken en al driftend en met nitro er weer uit. En het voelt heerlijk!

Tunen

Hier komt het aspect build pas echt in beeld. Toegegeven, er zitten niet bijzonder veel auto’s in de game, maar de 50 auto’s die er in zitten zijn wel ontzettend goed uitgewerkt. Elk onderdeel, binnen of buiten de auto is wel te voorzien van een alternatief. Ook kunnen de kleuren aangepast worden en kan je wederom stickers plakken. Je kunt hier dus helemaal à la Underground los op gaan.

here-are-all-the-performance-upgrades-possible-in-need-for-speed-492381-2[1]

Multiplayer

Ook tof in deze Need For Speed, en daar komt het crew aspect om de hoek kijken, is dat je met elkaar in een instance kunt. Need For Speed noemt dit een crew, maar een crew is het niet, want elke sessie zul je zelf moeten afspreken wie bij wie in de sessie komt en als die sessie vol is, moet je een nieuwe sessie starten. Need-For-Speed[1]

Leuk is dat je on-the-fly je mattie kan uitdagen voor een drift attack of race. Je kunt ook samen races doen, bij het starten van een race nodig je je crew uit en wie mee wil doen, die doet mee. Ik moet eerlijk zeggen dat het onze redactie wel wat moeite heeft gekost om dit uiteindelijk uit te vinden, omdat de interface niet erg duidelijk is hierover.

Conclusie

Voor wie het gevoel van Need For Speed Underground weer wil ervaren is deze Need For Speed absoluut jouw game. De game is niet blijven hangen in het verleden en is compleet 2015 gemaakt, de soundtrack, de visuals, het racen & driften en de multiplayer. Het enige wat achter is gebleven is de grootte van de map, die wel klein te noemen is. Voor de rest moet je goed weten dat je doodgegooid wordt met telefoontjes. Verwacht in Need For Speed geen serieuze race-simulatie. Het gaat hier om die dikke drifts en met hoge snelheid door de stad knetteren in een dikke aangepaste bak.

Please Login to comment
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
MartinbladesofhonorMartin Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
Martin
Gast
Martin Katerberg

Een supergame een aanrader voor iedereen die lekker hersenloos wil gamen.

bladesofhonor
Gast
bladesofhonor

vond het een tof spel om te spelen, maar vond het verhaal een beetje soft.
had liefer een Most Wanted of Carbon verhaal gezien, met een soort bad guy erin.

Maar verder een fantastisch spel en prima van genoten!

Martin
Editor

Heerlijke oldschool racegame