Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 is ultieme fan service

Naruto is een bekende anime in het Westen en kent aardig wat fans. Niet alleen de anime slaat aan als een malle, maar ook de games van Naruto vinden gretig aftrek. Deeltje 4 is net uit en voor XboxNederland heb ik een nachtje doorgetrokken om de game van A tot Z te spelen. En oh wat was dat wreed zeg! Okee, bij het begin beginnen Maarten…

Einde

De serie Naruto is al ten einde en dit deel wil alle vette momenten doen herleven in een beat-em-up style game zonder ellenlange dialogen te voeren of saaie quests waarin je voorwerpen moet zoeken, je moet er maar van houden. Ik begon uiteraard bij de story mode om mezelf onder te dompelen in het verhaal. Het verhaal begint met een epische gevecht die, zoals het lijkt, niet te winnen valt. Het zet echter wel de toon en qua verhaal zit het uiteraard solide in elkaar. Vragen worden beantwoordt zoals ”waar kreeg Kakashi zijn Sharingan?” Of “wie is de gast met het oranje masker?” Krijgt Naruto het voor elkaar dat mensen het eindelijk gaan “geloven”?

009_1437139171

Dit en meer zal behandeld worden zodat het een waardig sluitstuk vormt voor de Naruto anime. Ik ga het verhaal niet te veel verklappen behalve dat het erg onderhoudend is en schitterend om te zien. In het verhaal kom je alle characters tegen en je kan zelfs ook met ze spelen. Wil je los gaan met Naruto, Sasuke, Madara of Hachirama? Dan is het geen probleem, het kan allemaal.

Simpel

De serie staat bekend om de gemakkelijke pick-up and play principe en ook nu geldt dit weer. De controls zijn simpel maar goed uitgewerkt en binnen een mum van tijd zit je midden in het gevecht en heb je controle over je character. Zo is er maar 1 knop voor de aanval, 1 knop om af te weren en gebruik je de d-pad om wat explosieven op het slagveld te gooien of jezelf te healen. Ook al is het redelijk simpel om te spelen, het is geen makkelijke game waar je even doorheen fietst. Er zitten lekker uitdagende gevechten in waarbij je meer dan eens het leven laat. Na een flinke pak rammel laat je tegenstander wat orbs achter. Verzamel ze voor extra kracht om meer damage te doen bij je tegenstander.

large

Tijdens de gevechten stuit je op nog iets wat de serie kenmerkt, QTE scenes oftewel cut-scenes die soms van je vragen om wat buttons in te drukken om zo extra hoge scores te halen maar ook om meer damage te doen bij je tegenstander. Uiteraard gaat het helemaal over de top met supergrote monsters en een zogenaamde “100 handed cannon summon”, een stelling met 100 big ass cannons die uit de aarde rijst en de tegenstander letterlijk vol pompt met magisch lood. Het wil nog wel eens dat daarmee de strijd niet is gewonnen en mondt het uit in een ultieme strijd tussen 2 goden. Deze gevechten zijn supergoed gedaan, spatten van het scherm door de grafische stijl en is een must voor iedere anime-liefhebben.

Grinden

Naast de Story Mode is er ook een adventure mode waarin je vrij in de wereld van Naruto kan rondlopen, gevechten aan kan gaan, items kan verzamelen etc. Dit deed me erg denken aan het vorige deel waarbij je tussen de gevechten door wat speurwerk moest doen. De adventure mode is vermakelijk met zijn vele quests, maar ik merkte na een uurtje dat je aardig aan het grinden bent. Ik vind het, zoals gezegd, vermakelijk maar na 2 uur wilde ik wel even wat anders doen. In deze modus leer je meer over de characters en het Naruto-universum. Voor de fans is het een aanrader, maar ik vraag me af of de gemiddelde gamer dit leuk zal vinden. Een ander modus is de free battle. Hier in kies je je vechter en ga je los. Niets meer en niets minder. Je kan je character levelen maar er is geen einddoel wat dat betreft. Wil je de gevechten oefenen dan is deze modus voor jou en biedt het een goede warming-up op de online modus. Jawel, met supergrote summoned gods je maat online een pak slaag geven, wie wil dat nou niet?

NARUTO-SHIPPUDEN_-Ultimate-Ninja-STORM-4_20160204072929

Niemand

Dus online… je kan een character kiezen, een van de velen binnen de Naruto serie, en dan kan je snel een match opzoeken of specifiek zoeken naar een speler met een bepaald level. Heel tof dat dit er in zit en het zal ook wel best vermakelijk zijn alleen werkte het bij mij voor geen meter. Zelfs een dag na de release kon ik geen hond vinden op het online slagveld en bleef ik constant staren naar het Quick Search menuutje. Zojuist het ik het nogmaals geprobeerd maar ik kon wederom geen enkele match starten en dat is voor mij, zeker met Killer Instinct in het achterhoofd, erg teleurstellend. Ik laat het netcode verhaal in het midden want het kan aan te weinig spelers liggen, maar dan nog moet er wel iemand te vinden zijn.

Dit deel binnen de Naruto Shippuden reeks is zeer goed uitgewerkt. De graphics spatten van het scherm en het speelt als een interactieve anime verhaal. Ik ben blij dat het adventure-gedeelte losgekoppeld is van de story mode want de gevechten bevielen me meer dan het zoeken naar voorwerpen en lange dialogen. Hou je van beat-em-up’s, anime en specifiek Naruto dan zit je met deze game gebeiteld. Het online gedeelte daarentegen hadden ze wat mij betreft weg mogen laten of deze modus flink pushen bij de community. Ik moet het nog zien of dit echt werkt en daadwerkelijk veel spelers trekt. Kan ik hem aanraden aan iedereen? Wellicht niet. Ben je een echt Naruto of anime fan? Dan kan je deze blindelings halen. Ben je nog niet overtuigd, check dan hieronder de trailer. Met japanse voice-over wat er natuurlijk goed bij past.

Maarten van Zanten
    (retro)Gamer by heart, fulltime ICT specialist en daarnaast indie game developer