[Review] My Time at Sandrock – farmen in de woestijn

Voor de echte fans zal My Time at Sandrock een welkome toevoeging zijn aan de My Time franchise. Daarnaast zullen nieuwkomers verrast worden met een magische wereld waarin zij heel veel uur kunnen stoppen. De eigentijdse bewoners dragen bij om de wereld van Sandrock een vrolijk en overtuigend gezicht te geven. Dit geldt overigens ook voor de heerlijke deuntjes, waarbij western invloeden niet mogen ontbreken. Het is alleen jammer dat de game weinig vernieuwend is. Het resource management systeem komt verder helaas niet goed tot zijn recht tegenover de vele resources en bouwplannen. Dan hebben we het helaas nog niet gehad over de soms haperende performance. Kun jij hier toch door heen kijken en ben je op zoek naar een uitgebreide farming sim game die origineel en eigenwijs is? Dan is My Time at Sandrock wellicht iets voor jou!

+ Sociale interacties
    + Heerlijke deuntjes
    + Vermakelijke minigames
    + Genoeg content om te verzamelen en te bouwen

- Performance issues
    - Oogt gedateerd
    - Leunt te veel op resource en inventory management
    - Weinig vernieuwend
    - Soms erg onduidelijk hoe je voortgang boekt

Met de release van My Time at Portia in 2018 bracht ontwikkelaar Pathea ons een fantastische, fantasierijke farming sim. En dat vraagt natuurlijk om een vervolg. Is opvolger My Time at Sandrock net zo goed? Redacteuren Rik en Domingo zochten het voor je uit.

In My Time at Sandrock verruilen we de groene, bosrijke omgeving van Portia voor de droge woestijn. Hier vinden we het dorpje Sandrock. Deze plek ligt ten noorden van Portia en heeft nogal wat issues. Het gaat er slecht met de economie en water is schaars. Gelukkig kent het dorpje wel een flink aantal vriendelijke, vrolijke en soms vreemde bewoners die je graag op weg helpen. Jouw doel is namelijk om het huis wat je in het begin krijgt, en de daarbij behorende grond, om te toveren in een productieketen waarmee je Sandrock op kunt bouwen en uiteindelijk dient te redden. En eigenlijk ga je dit doen door gebruik te maken van een aantal dingen die de game typeren:

Verkennen, farmen, socializen en bouwen

De wereld van Sandrock is groot en divers en als speler hoef je je nooit te vervelen. Die tijd heb je ook niet want als je materialen wilt hebben om spullen van te maken, dan moet je je handen uit de mouwen steken. Waar je in het begin slechts simpele dingen als hout en steen nodig hebt, zul je naar verloop van tijd geavanceerdere materialen moeten verzamelen. Denk hierin aan bijvoorbeeld goud, koper en rubber. Een leuk aspect hieraan? Het ligt niet altijd voor het oprapen.

Voor hout kun je bepaalde cactussoorten omhakken en houtstapels uitzoeken. Bomen omhakken is nogal een gevoelig dingetje in de game, dus wees gewaarschuwd! En voor goud kun je de mijnen in om je eigen route uit te stippelen en metalen te verzamelen en ook nog eens schatten te ontdekken. Heb je daar even geen zin in? Ga dan met een zwaard, speer of messen op zak en ga het gevecht aan met humoristische dieren. En ja, het is ook nog steeds mogelijk om met bewoners te sparren. De game heeft daarnaast tal van minigames die je bezig zullen houden. Zo kunnen we zandvissen, ja je leest het goed. Dit is een bezigheid waarbij vissen in het zand zwemmen. Hierbij zorg je dat je aas mee hebt waar de vissen op afkomen. Even goed timen en je mag een tonnetje gooien om de vis te vangen.

Wie hard werkt en van hot naar her loopt krijgt trek. En brengt ons bij het tweede thema van de game, namelijk farmen. Als speler mag je dit doen door je eigen gewassen te verbouwen. En ben je door je stamina heen? Zorg dan dat je een lekkere maaltijd hebt gemaakt en mee hebt. Dan kun je zo weer verder.

Zoals we eerder al aangaven brengt My Time at Sandrock weer een hoop nieuwe (en soms bekende) gezichten met zich mee. Wil je verder komen in de game, dan is het slim om een goede relatie met je medebewoners op te bouwen. Dit doe je door dagelijks gesprekken met ze aan te knopen en ze om te kopen met cadeautjes. Dit levert je soms toffe voordelen en een verbeterde vriendschap op. Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren, dus hou hier rekening mee. En of je nou veel vriendjes wil of wilt trouwen: cadeautjes zijn de way!

Dan het belangrijkste aspect van de game. Het bouwen! Want net als in Portia mag je vrijwel direct aan de slag met je eigen werktafel. Je doel? Om met zo min mogelijk resources zo veel als mogelijk te craften. En eigenlijk alles wat je gebruikt om te bouwen, bouw je eerst zelf om vervolgens de volgende stap te zetten. Wil je een kraan bouwen, maar heb je hier koperen leidingen voor nodig? Bouw dan eerst eens een recycle machine en gooi er eens wat afval in. De kans is dat je vindt wat je zoekt. Heb je bakstenen nodig? Bouw dan eerst eens een oven en gooi er vervolgens eens wat stenen in. Tada!

Hier komt echter ook een valkuil van de game om de hoek kijken. Want hoe meer je moet gaan bouwen, hoe meer verschillende resources je nodig hebt. En helaas is de ruimte in je inventory zeer beperkt. Het kwam daardoor meer dan eens voor dat ik aan de slag moest met het reorganiseren van m’n inventory waarbij ik maaltijden eruit moest gooien die ik bewaarde om langer te kunnen minen. Het was op dat vlak fijn geweest als er meer slots in je inventaris hadden gezeten.

Je merkt wellicht al dat het craft systeem ontzettend diep gaat en eigenlijk constant een stapje vooruit doet om nog meer te kunnen maken. Recepten voor bepaalde resources kun je overigens kopen uit de winkel of verdienen door nieuwe machines te maken.

Mocht je nog nooit een My Time game gespeeld hebben, dan merk je dat er gewoon genoeg te doen is in deze farming RPG. Ben je al bekend met Portia dan vraag je jezelf wellicht af wat er nu precies nieuw is in de game. Nou, om eerlijk te zijn vrij weinig. Men borduurt namelijk met name door op de succesformule van Portia. En hoe goed deze ook werkte, we hadden graag wat baanbrekende vernieuwingen en toevoegingen gezien. In vele opzichten is Sandrock namelijk een blauwdruk van de inmiddels bijna vijf jaar oude Portia-game uit 2019.

Wisselend

De wereld van Sandrock oogt zeer kleurrijk en sfeervol. Zo vliegen er stukjes tumbleweed bij windvlagen over de grond. Dit alles wordt bijgestaan door vrolijke deuntjes die de nadruk leggen op een western vibe. De graphics van Sandrock zien er helaas niet altijd even sfeervol uit. Gebouwen, maar ook de omgeving ziet er zeer oppervlakkig uit. Nu zou dit wellicht een bewuste keuze kunnen zijn gezien de stijl van de game, maar in combinatie met het kleurgebruik maakt het dat de game soms heel gedateerd lijkt.

De game loopt daarnaast op het eerste oog ontzettend soepel, maar krijgt het lastig wanneer er ook maar iets meer op het scherm gebeurd. In een gevecht met drie raket schietende kippen (ja, we zijn serieus) kreeg de game te maken met flinke frame drops. Ook tijdens het mijnen kreeg de game het moeilijk toen er een aantal resources op de grond lagen. Het gevolg hiervan was dat we gevechten met meerdere tegenstanders liever verruilden voor één op één gevechten. Daarnaast zul je als speler opmerken dat beelden voortdurend en zichtbaar aan het inladen zijn. Dit is opmerkelijk bij de toch relatief kleine en weinig gedetailleerde wereld van Sandrock.

Daarnaast kende de game hier en daar behoorlijk wat bugs. Zo zag Redacteur Rik hoe bewoner Venti de hele dag bezig was om tegen een hek aan te lopen. Redacteur Domingo kreeg te maken met een brutale koe die tijdens het zandvissen opeens de arena half betrad en er voor ging staan.

My Time at Sandrock heeft daarnaast de neiging om je soms aan je lot over te laten. Waar je in het begin een handvol aan quests krijgt die elkaar opvolgen, mag je het na het afronden daarvan uitzoeken. De game verwacht dan dat je zelf de wereld ontdekt en nieuwe quests gaat proberen. Op zich is dat prima, ware het niet dat het soms onduidelijk is welke quests nu bijdragen aan je doel en hoe je de quests kunt ophalen en verzilveren.