In eerste instantie leek Monster Energy Supercross me een spectaculaire maar misschien een wat oppervlakkige racer. Een goede week later kun je wel stellen dat ik me heb moeten verdiepen in motocross om het onderste uit de kan te halen met deze game. Scrubben, seat bouncen.. brommers kieken. Het komt eigenlijk vrijwel allemaal aan bod.

Monster Energy Supercross – The Official Videogame nummer 3. Deel 1 en 2 heb ik gemist, eigenlijk is de laatste motocross game die ik heb aangeraakt Motocross Madness 2 uit 2001. De Supercross serie is gebaseerd op de Amerikaanse AMA Supercross serie. Meestal is het zo dat als je met een nieuwe gelicenseerde sportgame aan de slag gaat, je los mag met de teams en spelers van het seizoen dat (net) onderweg is. Een AMA seizoen loopt van begin januari tot eind april, maar in de game mag je desondanks aan de slag met de mannen, motoren en modderbaden van vorig jaar.

Voor mij als leek mag het de pret niet drukken. Om eerlijk te zijn herken ik de rijders toch niet. Was dat wel het geval geweest dan had ik me kunnen storen aan de gemodelleerde gezichten die soms maar weinig lijken op het eggie.

Braaap braaap

Je start je carrière door een eigen personage te maken. Een primeur voor deze serie is dat je zowel met een mannelijk als vrouwelijk karakter aan de slag kunt. Voor een sportgame kan de character creator ermee door. Als het aankomt op de proporties in het gezicht wordt je beperkt, je hebt niet de mogelijkheid om er een mismaakt karakter van te maken, zoals dat ik een Oblivion of Dark Souls wel kan. Wat verder direct opvalt aan de creator is dat je voor vrijwel alle interessante opties zogenaamde sx-credits moet neerleggen. Neem nou een stel diamanten oorbellen of een fijne tatoeage in je nek, zaken die ik in ieder geval relateer aan deze sport, je moet er voor betalen. Gelukkig hangen hier geen microtransacties aan vast.

Tenminste, je hebt op moment van schrijven de mogelijkheid om tot 2x meer sx-credits te verdienen met een betaalde download. Gelukkig kun je sx-credits verdienen in alle verschillende modi die de game rijk is. Je kunt ze dus spenderen aan uiterlijkheden, maar ook aan gelicenseerde onderdelen voor je motor. Soms verbeter je daarmee ook de eigenschappen van je motorfiets. En die komt in twee smaken, onderverdeeld in de 250SX en 450SX klassen. De getallen komen overeen met de motorinhoud. Het is verstandig de carrièremodus te starten in de 250SX klasse, die je als opmaat naar de koningsklasse met de 450cc motorfietsen kunt zien.

Finesse

Hoewel ik van de hele matige tutorial bar weinig heb geleerd, zijn twee dingen mij wel direct duidelijk geworden: de laadtijden zijn lekker kort en er zit meer diepgang in dit spelletje dan ik aanvankelijk dacht. Het probleem is dat je de onderliggende systemen zelf moet uitvogelen. Je hebt zowel de controle over de motorfiets als je lichaam. En beide moet je beheersen om de 17 officiële AMA banen te temmen. Het meeste gevoel hierbij en de meeste controle hierover heb je wanneer je voor manual gaat in de settings. Door je gas te doseren en de rijder ritmisch mee te laten bewegen, kom je een stuk sneller over de zogenaamde whoops heen dan wanneer je het gas domweg open trekt. Whoops zijn kleine heuvels die elkaar eigenlijk zonder onderbreking opvolgen.

Ook bij grotere sprongen moet je je gas doseren. Kom je verkeerd neer, dan stuiter je in het ergste geval van je fiets af en in het minste geval verlies je momentum. De game wordt eigenlijk steeds leuker naarmate je het in je vingers krijgt. Monster Energy Supercross is echt een game die je meester kunt worden. Elk van de 17 banen heeft weer een eigen ritme wat je moet leren kennen. Om uit elke obstakel het maximale te halen, dat geeft een kick.

Maar niet zo verfijnd op andere vlakken..

Hoewel de rondvliegende modder, weeseffecten, wapperende shirts en er strak uitziende motorfietsen weten te overtuigen, kent de game een aantal grafische problemen. Zo heeft Monster Energy Supercross wel eens last van pop-in en zijn de animaties wat slordig. Het geeft de rijders iets heel nerveus. Voor mij doen ze echter niet af aan de beleving. Waar ik meer moeite mee heb is het gedrag van de motorfiets en rijder onder bepaalde omstandigheden. Wanneer je een ander raakt in de lucht of wanneer je landt na een sprong, lijkt het gedrag niet te kloppen, waar het normale cross werk over het geheel genomen wel weet te overtuigen. Maar ook op dit vlak mist de game verfijning. Zo is het makkelijk grip op het achterwiel te verliezen, maar (nagenoeg?) onmogelijk om onderuit te gaan door grip op het voorwiel te verliezen.

Aan de start van een cross, als de hekken naar beneden gaan, snel je je met tientallen andere rijders naar de eerste bocht. Iets waar ik mij in het begin erg aan irriteerde, maar waar ik gaandeweg aan gewend ben geraakt, is dat je kans hebt dat je op zulke momenten onderuit wordt gereden. Ook tijdens een sprong heb je kans dat je in de rug wordt geraakt door een andere rijder. Ik weet het aan de AI, tot ik erachter kwam dat het online eigenlijk net zo goed kan gebeuren als offline. Het lijkt onderdeel te zijn van de game en zeker als je het camerastandpunt wat verder terug brengt kun je er vaak nog op anticiperen ook. Je hebt bovendien de optie om het spel naar hartenlust terug te spoelen, zoals je van de Forza-reeks misschien gewend bent. Voor mij doet dat uiteindelijk toch af aan de spelbeleving, dus ik rij liever zonder.

Dan heb je wel kans dat je je race een paar keer moet herstarten; de AI kan zeker op de hogere moeilijkheidsgraden behoorlijk wat weerstand bieden. Een foutje en de winst glipt je uit de handen. Dit gevoel wordt versterkt doordat je bij de minste aanraking met een van de balen langs de baan, onderuit kunt gaan of doordat als je een bocht afsnijdt je vrijwel direct terug op de baan wordt teruggezet.

Creabeaatje

De modus die weer warme gevoelens voor Motocross Madness 2 naar boven bracht is Compound. Dit is letterlijk een sandbox, waar je los in kunt gaan. Je hebt de mogelijkheid om hier vooropgezette evenementen en races te starten, eventueel samen met een co-op buddy. De online modus heeft een flinke injectie gekregen met de komst van dedicated servers. Los van een enkele verbroken verbinding lijkt dat zijn vruchten af te werpen!

Over de hoeveelheid content in de game ben ik best te spreken. Zo bevat Supercross 3 een heuse track creator waarmee je je eigen crossbanen kunt samenstellen en delen met andere spelers. Online vind je dan ook replica’s van echte crossbanen, maar ook banen waar je zoveel mogelijk sx-credits en ervaringspunten mee kunt verdienen. Uit interesse *kuch* heb van de laatstgenoemde een versie uitgeprobeerd. Op wat een zeer compact circuit bleek zag je de AI worstelen, als weergegeven in het onderstaande screenshot. Stapvoets reden ze de helling bij de finish op.

Audio

Zeker als je net van Dirt Rally 2.0 af komt laat de audio in Monster Energy Supercross 3 te wensen over. De motorfietsen zouden beter kunnen klinken. Wat er in zit is degelijk, maar het klinkt mij net wat te synthetisch. Verder laten bepaalde soundbites die moeten bijdragen aan de sfeer zich wat te vaak repeteren. De soundtrack is in orde. Rock ‘n roll en hiphop passeren de revue. Het is een fijne mix van zowel upbeat nummers als hele relaxte nummers. Maar ook hier geldt dat ze zich misschien net te vaak laten herhalen.

Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 van ontwikkelaar Milestone komt in eerste instantie over als een arcade game met beperkte productiewaarden. En hoewel de ontwikkelaar meer zijn best zou moeten doen om dit met de spelersgroep te communiceren, zit er wel degelijk diepgang in om je er in vast te kunnen bijten. Bovendien heb ik het erg leuk gevonden me meer te verdiepen in het motorcrosswereldje, waar op een vrij getrouwe manier veel elementen uit naar voren komen in deze game.

Hou je je, net als ik, normaal vooral bezig met racers waarin je met drie of vier wielen over het asfalt of onverhard gaat, dan kun je Supercross wel eens als een hele fijne afwisseling ervaren. Zou ontwikkelaar Milestone er een extra jaar tussenuit piepen, zoals Kylotonn dat heeft gedaan met WRC 8, dan denk ik dat je echt wat mag verwachten. Voor nu voelt het geheel niet verfijnd genoeg aan, van de menu’s tot aan de animaties en het gedrag van de fiets. Ik heb het idee dat de ontwikkelaar met nog een paar iteraties iets heeft staan wat ik echt mag aanraden. Ook zou het fantastisch zijn om een vorm van deformation van de oppervlakken te implementeren. Nu trekt je motorfiets visueel wel sporen, maar er ontstaan geen diepe geulen waar je de volgende ronde rekening mee moet houden.

Monster Energy, Red Bull.. waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Maar h̩, om in je motocross behoefte te voorzien kun je altijd nog MX vs. ATV Reflex proberen, uit de Game Pass. Het prijskaartje van Monster Energy Supercross РThe Official Videogame 3 doet mij namelijk aarzelen. Daar tegenover staat wel dat je nu nog een actieve online community hebt waar je wat mee kunt.

Review: Monster Energy Supercross - The Official Videogame 3
6.9
review-monster-energy-supercross-the-official-videogame-3Pluspunten <br> <br> + Het leren van elk van de tracks is een nieuwe uitdaging <br> + Genoeg content met een sterk online component <br> + Het rijden voelt bevredigend, zodra je het in de vingers hebt <br> <br> Minpunten <br> <br> - Tutorial ondermaats <br> - De game voelt ongepolijst, van de animaties tot aan de physics en de menu’s