Review: Monster Energy Supercross 4 – de hel voor noobs

Monster Energy Supercross 4 is een game voor de echte fans. Nieuwkomers hebben hier gewoon niks te zoeken. Er wordt weinig moeite gedaan om zaken uit te leggen en het frustreert alleen maar des te meer hoe verder je in de game komt.

Er is minimale moeite gedaan voor de extraatjes in deze game zoals free roam en de skilltree. Als je iets doet, doe het dan goed en niet zoals dit.

Wat je wel mag verwachten is een motocross ervaring die soepel loopt als je het goed kunt, waar je wordt vermaakt op meerdere locaties en goede muziek. Je zult je dan ook vast weer vermaken met de Career en Multiplayer, maar de kans is groot dat je behoort tot een kleine groep gamers die ook echt genoeg weet over de sport om zich hier mee te vermaken.

Pluspunten:
    + Bij vlagen grafische indrukwekkend (vooral met goede belichting)
    + Soundtrack bevalt (mits het wordt afgespeeld)
    + Veel keuze aan racers, teams en sponsoren

- Een bruut steile leercurve en dus ontoegankelijk voor het grote publiek
    - Een free roam modus waarvan het doel onbekend is
    - Goedkope integratie van een skilltree
    - Customization opties beperkt
    - Wellicht door eigen onkunde, maar het voelt niet altijd lekker om te rijden (en het terrein vervormt niet indrukwekkend mee zoals je zou verwachten van zo'n game).

Lekker met motors door de modder crossen en je tegenstanders achter je laten, toch? Er komt iets meer bij kijken met Monster Energy Supercross 4 en of dat een voordeel is, lees je in deze review.

Jaren geleden (*kuch* 21 jaar geleden) speelde ik Motocross Madness op de pc. Het voelde lekker om met motors door de modder te scheuren. Sindsdien heb ik niet veel motocross games gespeeld, maar met Monster Energy Supercross 4 ben ik gelijk in het diepe gesprongen. Verdrink ik of gaat het mij toch goed af?

Zoek het uit

Om maar gelijk even de context te schetsen; ik ben een beginneling. Ik vind de sport superleuk, maar ik heb geen flauw idee over voertuigbeheersing en wat er nu wel of niet goed is om te doen op meerdere vlakken van een terrein. Toen ik de game startte was ik opgelucht dat ik een tutorial kreeg. Die opluchting was van korte aard want het is hooguit een beschrijving van de controls en verder helemaal niks. Je krijgt niks te horen over wat nu het beste is om te doen in een bocht, wanneer je naar voren of achter moet balanceren, welke variabelen je moet weten om te kunnen winnen. Nee, alleen de controls. Na veel gezoek in menu’s heb ik nog wat andere trainingen kunnen vinden, maar die zijn nog minder toegankelijk en gaan er van uit dat je bijvoorbeeld weet wat een ‘whip’ is (ik denk aan een zweep, that’s it).

Afijn, de tutorial valt dus vies tegen en ambieert het gehalte van ”zoek het uit”. Moving on. Laten we onze rijder aanmaken. Hij zag er nogal donker uit, dus ik probeer mijn huidskleur een beetje te matchen aan mijn eigen bleke gamershuid, maar die optie is er niet. Niet dat ik veel om huidskleur geef, maar als ik een avatar van mijzelf wil maken, dan wil ik toch wel dat hij op mij lijkt. Nu is huidskleur niet het enige wat mist in de opties. Je kan bizar weinig aanpassen en dat is natuurlijk niet heel erg gezien je toch 95% van de tijd naar een helm zit te kijken. Maar pleur dan gewoon die optie van customization weg. Doe het goed of doe het niet, want hier hebben we weinig aan.

Arcade of simulator

Goed, we hebben onze rijder en gaan naar career. In de game kan je singleplayer en multiplayer doen en het biedt veel opties aan als het gaat om motors, merken, sporthelden etc. Gelukkig, dat zit dus wel goed! Fans van de serie zullen dus blij zijn met de opties die ze krijgen. Wat nieuw is in deeltje 4, is dat je nu ook een soort skilltree hebt waar je kunt investeren in bepaalde vaardigheden van jouw rijder. Betere balans, betere grip etc. Een verdiepingsslag die wellicht welkom aanvoelt voor de fans, maar ook als een goedkope uitvoering onder het mom van ”de rest van de gamesindustrie doet het, dus wij nu ook”.

Je kunt snappen dat wanneer je de career mode begint en je weinig kennis hebt van de serie of goed rijden op een motor, dat je dan gigantisch af gaat. Mijn eerste race was een dik drama en dat is op zich ook geen toeval, want ik weet niks over voertuigbeheersing. Ik kan gaan crossen wat ik wil, maar net wanneer ik een paar hobbels goed pak, word ik voorbij gereden door tegenstanders waarbij ik mij afvraag of ik een boost-optie of iets dergelijks mis. Afijn, ik geef het toe, ik ben een dikke noob en bereid om te leren. De game geeft mij echter nergens de kans om te leren. Het blijft je maar in je bek uitlachen over hoe slecht je bent zonder te zeggen hoe je het beter kan gaan doen.

Als we dan kijken naar hoe het voelt om te crossen, dan voelt het toch niet helemaal lekker. Ik heb niet veel ervaring met dit soort games, maar heb toch regelmatig wel het één en ander opgepakt en heb ook heel wat motor gereden in andere racegames (inclusief crossmotors). Het voelt in deze game gewoon te arcade aan en als iemand zonder ervaring het te arcade vindt… dan gaat er toch iets mis. De motor voelt als een stuk speelgoed waarbij je ook in de lucht Jan en alleman kan aantikken zonder gevolgen. Dat is extra frustrerend, want hoewel het als speelgoed voelt, toch ben je er dan slecht in door je ondermaatse voertuigbeheersing.

Hot or not

Is alles in Monster Energy Supercross 4 dan niet naar mijn smaak? Nee. Ik ben wellicht negatief over het begin, maar als recensent heb ik ook zicht op wat mijn eigen onkunde is en wat de game wel biedt aan de fans. Zo zijn de locaties mooi uitgevoerd (hoewel het publiek nog stamt uit 2005) en zijn het ook echt 17 bekende tracks. Er zijn meer dan 100 racers in het raster en 20 officiële teams met bekende sponsoren uit de sport.

Als je dan kijkt naar het grafische gedeelte, dan ziet de modder er bij vlagen goed uit. Ook daar wel een kritische noot, want hoewel de modder er goed uit ziet, heb je niet het gevoel echt goed door modder te scheuren. Het terrein vervormt wel maar ik heb beter gezien in Motorstorm uit 2007. Het is wel leuk om te zien dat de modder ook echt op je rijder terecht komt en dat je dus na een paar laps helemaal vies bent. Verder niet onder de indruk van de Series X-versie hoewel de game op 60fps wel 100% soepel loopt!

De muziek die je in de game hoort, past goed bij de ruigheid van de sport (metal is altijd goed). Ik vraag mij wel af wanneer je het wel moet horen en wanneer niet, want de muziek viel tijdens de career grotendeels weg waarna alleen de motoren overbleven. De commentatoren die je in de game hoort zijn ook echte commentatoren uit de sport, dus kudo’s daarvoor. Ze kunnen de race van tevoren leuk op hypen.

In de Career modus heb je de nieuwe Futures categorie waar je door het doen van races en events steeds omhoog gaat qua klasse en je dus ook meer kunt upgraden en kopen. Zoals eerder aangegeven is de skilltree nogal basic en lineair, maar daar verwachtte ik ook niet veel van.

Wat nogal frustrerend is, is dat je punten krijgt van de trainingen en na drie pogingen van de training wordt alles ineens rood en heb je gefaald. Er wordt niks uitgelegd, doe maar gewoon een ”whip”.

Er is ook nog een poging gedaan om iets van free roam er in te doen, maar dat is zo oppervlakkig als maar kan zijn. Daarbij ziet het er ook nog uit alsof we naar een game uit 2004 zitten te kijken in die modus.

Monster Energy Supercross 4 is een game voor de echte fans. Nieuwkomers hebben hier gewoon niks te zoeken. Er wordt weinig moeite gedaan om zaken uit te leggen en dat frustreert alleen maar des te meer hoe verder je in de game komt.

Wat je wel mag verwachten is een motocross ervaring die soepel loopt als je het goed kunt, waar je wordt vermaakt op meerdere locaties en goede muziek. Je zult je dan ook vast weer vermaken met de Career en Multiplayer, maar de kans is groot dat je tot een kleine groep gamers behoort die ook echt genoeg over de sport weten om zich hier mee te vermaken.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.