Review: Minecraft Story Mode

Hebben ze het geflikt? Hebben ze een meeslepende tranentrekker van die blokhoofden kunnen maken? Ik heb net deel vier van de vijfdelige Minecraft: Story Mode achter de rug. 15 januari komt Episode 5 nog, maar hier lees je alvast onze indruk van de eerste 4 afleveringen.

Dikke cojones hebben die dudes van Telltale wel, Minecraft: Story Mode, wie bedenkt het? Dat Telltale mooie verhalende games kan maken, dat wisten we wel en volgens mij weten ze het zelf ook. Wat was men denkende? “Van welke titel kunnen we geen Telltale-game maken?”, “euh… Minecraft?”, “Ok, we gaan een Minecraft Telltale-game maken!” Ik vind het supergaaf om een ontwikkelaar zichzelf zo te zien uitdagen en dat maakt mij alleen maar benieuwd naar de game.

minecraft-story-mode[1]

Minecraft universum

Nieuwsgierig start ik de game en het is al direct duidelijk, dit is helemaal Minecraft. Niet alleen het menu maar ook vooral de eerste minuten in de game. Het Minecraft universum wordt neergezet als een blokkenwereld waar elke inwoner z’n eigen items kan craften en dingen kan bouwen (of slopen) door te minen, net zoals in de originele game. Het leven van elke inwoner draait ook om het minen en craften, zo ook op de Ender-Con, het festival der festivals, waar je vroeg in de game beland.

208473[1]

Order of the Stone

Je speelt als Jesse en samen met z’n huisdier-varken (Reuben) en z’n vrienden gaat hij op pad naar deze zogenaamde Ender-Con. Gabriel the Warrior, één van de leden van het heroïsch gezelschap Order of the Stone, is daar om te shinen. De Order of the Stone is een soort van fellowship (Lord of the Rings) van vier heroïsche figuren, elk met een eigen skill, die in een verleden tijd een Ender Dragon hebben verslagen.

Jesse gaat samen met z’n vrienden strijden in een bouwcompetitie om een meet-and-greet met Gabriel te winnen. Je raadt het al, Jesse & co. komt op den duur met deze Order of the Stone in aanraking en van daaruit ontvouwt zich het verhaal al gauw naar een episch avontuur waar de helden van de Order of the Stone bij elkaar gezocht moeten worden om de wereld te redden. Meer ga ik niet spoilen, over naar de gameplay.

Minecraft Story Mode_20151201153923

Minecraft gameplay

De gameplay is bij elke Telltale-game nagenoeg hetzelfde, ook hier is dat niet veel anders. De quicktime actiescenes wisselen zich af met een stukje open wereld waarbij je sociaal met je matties moet doen en waarbij je de nodige items moet opspeuren. Het leuke hierbij is dat er aardig wat Minecraft-elementen inzitten. Je zult op een gegeven moment een opgeblazen brug weer bij elkaar moeten minen en bouwen, maar ook zul je complexe apparaten, met sticky pistons en redstone enzo, moeten maken. Ook vind je her en der crafting tables, die kun je (of moet je soms zelfs) gebruiken om bepaalde tools of wapens te maken. Dit maakt het voor Minecraft-liefhebbers echt heel herkenbaar en leuk.

Niks aan de hand dus met deze game? Gewoon kopen? Mag ik al naar de winkel? Zal ik de buy-knop indrukken? Nou wacht! Er zijn zeker wel een paar dingen! De cursor, of pointer zoals de Fransen zeggen, is om te beginnen namelijk niet zo fijn en zelfs buggy. Hiervoor deed ik The Walking Dead en daar heb je een handje om dingen op te pakken of te activeren, als je een beetje in de buurt van het item kwam kon je al drukken, perfect. Hier heb je een priegelig stipje waarbij je echt nauwkeurig over het item heen moet. “Wat loop je nou te zeiken over een stipje dan Jeffrey?!” Nou, erger wordt het bij quicktime events, daar moet je in een mum van tijd iets aanwijzen en op een knop rammen. Nog erger is het dat de hele cursor soms wegvalt tijdens quicktime events en je maar moet gokken of je doorzichtige pointer goed staat alvorens je random op de knoppen begint te rammen. Hierdoor kon ik een paar stukken gewoon opnieuw doen totdat ik goed had gegokt, niet fancy!

Minecraft-Story-Mode-21-840x525[1]

Luchtig en humoristisch

We kregen de game pas laat binnen, maar het voordeel was dat ik de eerste vier episodes lekker kon binge-spelen zonder uit het verhaal te raken. En dat spelen is zonder moeite gegaan, al heb ik niet dezelfde ervaring gehad als bij andere Telltale games, maar daarover iets verderop nog meer. De sfeer is heel luchtig en humoristisch, wat ook het best past bij deze game. Een grappige scene die direct in Episode 1 al naar voren kwam zette wel direct de toon:

Jesse fluistert: “Lucas, do you hear me… even though I’m whispering?”

Lucas fluisterend vanuit z’n verstopplek: “Jesse, is that you whispering super loudly?”

Of check het filmpje gewoon:

Ik moest hier echt wel om gniffelen en hoopte dan ook dat de rest van de game vol zou zitten met soortgelijke momenten, maar dat bleef helaas uit. En daar zit mijn volgende punt van kritiek, weinig humor. Alsof ik naar een conference van Freek de Jonge zit te kijken. Er zijn een paar momentjes en that’s it!

Emo-trip

Het andere is dat Telltale je altijd, ook in het luchtige Tales of the Borderlands, meeneemt op een emo-trip.
    Ook hier proberen ze dat te doen door een paar gevoelige momenten, maar het komt gewoon niet helemaal lekker uit de verf. Hoewel Reuben het varkentje wel aandoenlijk is, valt er verder weinig mee te leven met een vierkant pixel-poppetje. 2015-10-12_00013-noscale[1]Het verhaal is ook een stuk oppervlakkiger dan ik gewend ben van de gamestudio, er is weliswaar een bepaalde plottwist, maar die is al redelijk vroeg in de game aan te voelen en komt niet echt meer als verrassing over. Het lijkt er haast wel op alsof deze game voor een veel jonger publiek is dan de gebruikelijke Telltale games. Het tempo is wel lekker snel waardoor je van het ene in het andere avontuur belandt en op veel verschillende plekken die ook allemaal wel interessant zijn.

Ik heb er echt waardering voor dat ze de ballen hebben om van Minecraft een verhalende game te maken. De game zelf is een echte Telltale game én een echte Minecraft game. Dat het verhaal wat oppervlakkig is en dat er te weinig humor in zit maakt het niet direct een slechte game, want ik zou het elke hedendaagse Minecrafter kunnen aanraden. Het bugje van de cursor moet je dan maar voor lief nemen. Heb je niks met Minecraft, bespaar je de 30 euro dan maar. Ik kijk in elk geval wel uit naar episode 5 die vanaf 15 januari beschikbaar is.

Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!