Microsoft Flight Simulator zal jullie vast niet ontgaan zijn. Xbox-bezitters moeten nog even geduld hebben, maar op de pc kunnen we al full throttle. Wat vinden wij er van?

Het is een lastige, want op de Xbox is de game nog niet uit, maar komt er wel aan. Xbox is tegenwoordig ook meer dan dat zwarte kastje onder je tv. En is Flight Simulator eigenlijk wel een game? De titel verklapt eigenlijk al dat het een simulator is, maar het wordt toch overal geprofileerd als game. In deze review kijk ik naar Flight Simulator als entertainment-product voor de pc, maar met de toekomstige Xbox release in het achterhoofd.

De hele wereld fotorealistisch

Als je nog geen beeldmateriaal van Flight Simulator hebt gezien, moet je wel onder een steen hebben geleefd. Het moge duidelijk zijn, de game ziet er goed uit. Niet gewoon goed, of heel erg goed, maar fenomenaal goed. Sommige games zien er zo goed uit dat het op bepaalde momenten fotorealistisch oogt. Bij Flight Simulator is dat andersom. Bij Flight Simulator kan het wel eens voorkomen dat het NIET fotorealistisch oogt.

Ook bijzonder, we hebben het niet over een afgekaderde gamewereld waarin de ontwikkelaar het ontwerp tot in de puntjes heeft kunnen voorzien van 4K-textures en kleine details. Het gaat om de HELE wereld! Waar je ook vliegt, de wereld ziet er overal tip-top in orde uit. Dat wordt geregeld door een slim uitgedachte techniek waarbij satellietbeelden uit Bing Maps (de equivalent van Google Maps) worden omgezet naar steden, dorpjes en landschappen, volledig in 3D. Veel grote steden en bekende punten in de wereld zijn daar bovenop nog eens voorzien van extra details.

Natuurlijk is het zo dat als je 50 meter van de grond vliegt, dat je dan ziet dat het om satellietbeelden gaat met gegenereerde geometrie. De meest wonderlijke scenes vinden zich toch plaats op een afstandje in de lucht. Maar dat van satellietbeelden een levendige wereld wordt gemaakt, met realistische wolkenkrabbers, druk verkeer, echt water, kuddes dieren en fantastische weersomstandigheden is een prestatie van uitzonderlijke proporties. De manier waarop de wereld is neergezet is fenomenaal. Dit had ik niet aan zien komen voor 2025, laat staan 2020.

Game of simulator?

Allemaal leuk en aardig die fancy graphics, maar als je je vliegtuig nog niet eens de lucht in krijgt, dan heb je er helemaal niks aan. Wetende dat Flight Simulator altijd een niche-product is geweest, is de vraag dus hoe hard-core deze game is?

Maar gelukkig, ook op dit gebied zit de game goed in elkaar. Je kunt vooraf al instellen op welk niveau je wilt spelen, op basis daarvan wordt een aantal assists aan- of uitgezet, net zoals in Forza bijvoorbeeld. Het komt er op neer dat je direct in een vliegtuig kunt stappen en kunt gaan. Opstijgen en landen is geen probleem met een paar visuele hulpmiddelen. Wil je het iets correcter doen en wat meer de echte piloot uithangen, dan is er een aantal tutorials die je kunt doorlopen. Om een beetje begrip te krijgen van de terminologie is het wel handig om deze te doorlopen.

Naast het volgen van tutorials kun je in het hoofdmenu ook een volledig eigen route uitplannen, maar je kunt ook uitdagingen doen. Het landen van verschillende vliegtuigen op verschillende vliegvelden bijvoorbeeld, of het landen in extreme omstandigheden. Dat maakt van dit stukje software toch wel echt een game.

Simulatie tot in de kleinste details

En op de vraag of het dan een game of simulator is, kan ik zeggen dat het beide is. Hoewel ik al behoorlijk te spreken ben over het entertainment-aspect, moet ik toegeven dat het simulatie-gedeelte nog indrukwekkender is. Er zitten tientallen vliegtuigen in de game die allemaal tot in de kleinste details zijn uitgewerkt. Niet alleen het uitzicht is fotorealistisch, maar ook het interieur en de cockpit is dat. En het bijzondere is dat werkelijk waar elk knopje en hendeltje te gebruiken is. Op de kleine Cessna’s is dat al indrukwekkend, maar zodra je in een Boeing stapt is het helemaal verbazingwekkend dat het computersysteem met alle menuutjes en submenu’s ook helemaal werkt. Je kunt in een willekeurig vliegveld in een Boeing stappen en binnen de cockpit je hele vluchtplan uitzetten zoals echte piloten dat ook doen.

Het is allemaal zo volledig dat ik echte piloten in deze Flight Simulator heb zien stappen en zich direct in de cockpit thuisvoelen en een vlucht doen zoals ze dat in het echte leven ook doen. De game is dus een volledige simulator.

Voor de amateurs onder ons is het gelukkig ook mogelijk om een vluchtplan bij elkaar te klikken op een wereldbol in het menu. Alle vliegvelden, groot en klein zijn opgenomen in de game. Alle! Zelfs de zweefvliegbaan bij ons een dorp verderop.

En er is nog meer wat gesimuleerd wordt. Zo wordt het weer bijvoorbeeld live overgenomen vanuit de echte wereld, maar wil je een beetje spelen met het weer, dan is dat geen probleem. Je kunt de weer-instellingen en de tijd on-the-fly (no pun intended) aanpassen zodat je een mooie wolkenlaag bij zonsondergang kunt krijgen of jezelf een onweersbui kunt verzorgen.

En dat is nog niet alles, want ook het live luchtverkeer wordt gesimuleerd. Vliegtuigen uit de echte wereld zijn dus op hetzelfde moment en op dezelfde locatie ook in de game.

Niks aan te merken?

Is er dan niks aan te merken op Flight Simulator? Ja, er zijn wel wat punten. Zo zitten er behoorlijk wat kleine vliegtuigen in de game, maar zijn er maar drie airliners. Het zou mooi zijn als dat wordt uitgebreid in de toekomst, wat ongetwijfeld ook zal gebeuren.

Daarnaast is het bijna verplicht om de Game Pass te halen, want heb je die niet dan moet je wel de portemonnee trekken. De game is met 70 euro sterk aan de prijs. En wil je de volledige editie (met meer gedetailleerd uitgewerkte vliegvelden en extra vliegtuigen), dan betaal je 90 of zelfs 120 euro voor de meest uitgebreide variant.

En dan is er nog even het heikel punt dat de game er nog niet op de Xbox is. De game komt er aan, maar hoe zal het op de Xbox draaien? Op de pc speelde ik met Xbox controller en dat werkte prima, al was het wel handig om muis en toetsenbord bij de hand te hebben. Weet Asobo (de ontwikkelaar) het zo te maken dat alles op een intuïtieve manier op de Xbox gaat werken? Gezien de huidige fijne besturing met de controller denk ik dat het maar een kleine stap is en dat het wel moet lukken.

Microsoft Flight Simulator is een echt meesterwerk. De game zet een nieuwe standaard als het gaat om grafische kwaliteit op zo’n grote schaal. Iets wat we ongetwijfeld in toekomstige games ook terug gaan zien. Het detail waarop de vliegtuigen zijn uitgewerkt is ongekend, elk knopje, schuifje en zelfs het board-systeem werkt. Het real-live luchtverkeer wat is verwerk is al een mooie toevoeging, net zoals real-live datum en tijd. Maar live-weer, wat er bizar goed uitziet, is een dikke vette kers op de taart. Deze game MOET je gespeeld hebben, ook als je geen Game Pass hebt, dan is dit de reden om die eindelijk eens aan te schaffen.

Microsoft Flight Simulator
10
review-microsoft-flight-simulator-the-sky-is-the-limitPluspunten <br><br> + Fotorealistische graphics<br> + Ongekend detail in de cockpit<br> + Live luchtverkeer<br> + Live weer<br> + Laag instapgehalte, dus voor iedereen toegankelijk<br> <br><br> Minpunten <br><br> - Mag meer airliners bevatten<br>