Review: Metal Gear Survive

Af en toe verschijnt er zo’n titel op de radar waarvan je denkt: “dat kan nooit goed gaan”. Met het vertrek van Hideo Kojima en de toevoeging van zombies aan de Metal Gear-wereld leek dat ook op te gaan voor Metal Gear Survive. Tijd om uit te vinden of die onderbuik gevoelens ook waar gaan zijn.

Metal Gear Solid heeft altijd om spionage gedraaid. Stealth, sluipen, bizarre vijanden met geheime agenda’s, absurde plottwists en buitengewoon memorabele gevechten. Wat te denken van het snipergevecht in de sneeuw met Sniper Wolf? Psycho Mantis die je memory card las en de vierde muur doorbrak? Het eindgevecht met The Boss en die schokkende onthulling die ze daarna nog deed en uiteraard de confrontaties met Metal Gear. Fans van de serie zullen ze allemaal nog voor de geest kunnen halen. Metal Gear Survive heeft niks van dit alles. Geen stealth, geen memorabele gevechten met toffe vijanden en sowieso weinig dat met Metal Gear te maken heeft. En toch heb ik me er wel mee vermaakt.

Het plot

Metal Gear Survive draait om overleven. De game begint met de aanval op Mother Base aan het eind van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Tijdens dit gevecht ontsnappen Big Boss en Master Miller met een helikopter en van daaruit begint The Phantom Pain. Jij bent één van de soldaten die achterblijft op Mother Base.

Nog voordat je jezelf af kunt vragen hoe je nu verder moet, opent zich er een wormhole waardoor Mother Base en al het overgebleven personeel opgeslokt worden. Aan de andere kant van dit wormhole bevindt zich Dite, een wereld in een alternatieve realiteit. Aan jou de taak om in eerste instantie te overleven, andere overlevenden te vinden en terug te keren naar je eigen realiteit.

Survival

Zoals gezegd draait de game om overleven. Uiteraard in de zin van niet doodgaan dankzij vijanden, maar ook niet doodgaan van honger of dorst. Tijdens het rondrennen door Dite krijgt je personage namelijk honger en dorst. Als je hier niks aan doet zal je personage vermoeid worden en dus minder effectief tijdens gevechten zijn en uiteindelijk zelfs sterven.

Dus zul je er op uit moeten om eten en drinken te vinden. Gelukkig biedt Dite je hier genoeg van aan. Er zijn diverse planten die je kunt eten, er zijn dieren waar je op kunt jagen en ook is er hier en daar wel een waterbron te vinden. Voordat je echter kunt gaan jagen heb je een wapen nodig. Om water mee te kunnen nemen heb je lege flessen nodig en om dit allemaal te fabriceren heb je grondstoffen nodig. Verzamelen is dus het devies.

Base building light

Overleven op aarde is al niet makkelijk, laat staan in de wereld van Metal Gear Survive. Dite is niet bepaald een vriendelijke omgeving en je zult op een bepaald moment ook ergens met je grondstoffen heen moeten. Bovendien kun je gedode dieren en vervuild water niet direct consumeren, anders loop je het risico om ziek te worden. Het hebben van een basis is dus geen overbodige luxe.

Al vroeg in de game begin je met een behoorlijk simpele basis. Je hebt een kampvuur om eten te koken, een simpele werkplaats om wapens te maken en een plek om medicijnen te maken. Langzaam maar zeker bouw je deze basis steeds meer uit. Je kunt je werkplaats uitbreiden, een watertank bouwen om regenwater op te vangen en een stuk grond om zelf gewassen te verbouwen.

Wat verderop in de game kun je ook andere overlevenden naar je basis brengen. Zij hebben echter ook eten, water en medicijnen nodig en dus moet je nog meer verzamelen. Gelukkig dragen ze ook hun steentje bij en kun je ze aan het werk zetten op je basis. Zo kunnen ze zelf eten gaan verbouwen en koken en hoef je dus niet meer zo krampachtig naar ze om te kijken. Ook kun je ze op expedities sturen om grondstoffen voor je te verzamelen, waarmee je weer nieuwe wapens kunt maken en je basis nog verder uit kunt breiden.

Wanderers

De wereld in Metal Gear Survive is niet idioot groot, maar zit wel vol met gevaren. Uiteraard zijn honger en dorst zeker iets om rekening mee te houden en ook wilde dieren vallen je soms aan, maar het grootste gevaar komt van de Wanderers, de zombie-achtige vijanden in de game. Individueel zijn ze niet heel erg sterk, maar ze vallen graag in groepen aan en dan heb je wel een probleem.

Ze zijn vrij makkelijk om te ontwijken of te ontvluchten, maar als je ze vermoord kun je ze harvesten voor Kuban energie en die heb je weer nodig om dingen te maken of je character te levelen. Bovendien zitten ze vaak op plekken waar iets te halen valt en uiteraard ook midden in de missie-gebieden, dus je ontkomt er niet aan om af en toe met grote groepen in gevecht te raken.

Om ze te lijf te kunnen gaan heb je diverse hulpmiddelen ter beschikking. Zo kun je al vrij snel een speer maken om ze mee te lijf te gaan, maar op een bepaald moment ook diverse vuurwapens. De grootste hulp komt echter van defense items. Zo kun je bijvoorbeeld hekken en barrieres maken en die tussen jouw en de Wanderers in plaatsen om ze zo vanuit een veilige positie te vermoorden. Geen overbodige luxe en zeker de missies waarin je jouw basis of een  wormhole transporter moet verdedigen kom je niet door zonder deze bijzonder nuttige hulpmiddelen.

The Dust

In de verte zie je een enorme muur van stof. Hierachter ligt The Dust, een zone waar je niet zonder zuurstofmasker in kunt,  waar je stamina snel zakt en veel Wanderers zitten. Kortom, niet een fijne plek. Toch ga je hier veel tijd doorbrengen, want veel missies die je moet doen spelen zich in deze zone af en ook zijn hier erg veel grondstoffen te vinden.

Reizen door The Dust valt echter niet mee, maar af en toe heb je geluk en kom je een voertuig tegen. Net als al het andere in Dite gaan deze dingen vaak al snel kapot. Het is erg leuk om, zolang het kan, hiermee door groepen Wanderers heen te ploegen, maar een betrouwbare manier van reizen is het niet. Nee, om snel door Dite te reizen heb je  Wormhole Transporters nodig. Dit zijn teleporters waarmee je dus snel naar diverse punten in Dite kunt reizen. Om ze te gebruiken moet je ze eerst activeren. Hier komen massa’s Wanderers op af en dus voelt het dan ook als een beloning als zo’n Transporter eenmaal werkt.

Missies

Met deze transporters kun je ook dichterbij de startpunten van je missie komen. Deze missies zijn overigens vrij repetitief. Activeer een Wormhole Transporter hier, red een overlevende daar, verzamel intel. Veel meer smaken zijn er niet en dat is best jammer, want hierdoor ben je er halverwege de game wel een beetje klaar mee.

Ook de multiplayer biedt hierin geen uitkomst. Deze bestaan namelijk uit niet meer dan dezelfde verdedigingsmissies die je in de singleplayer ook moet doen. Het kan je wel goeie loot opleveren en af en toe eens een lekker wapen, maar voor de gameplay hoef je het niet doen. Ik heb hier dan ook weinig tijd in doorgebracht. Het feit dat je consumables uit de singleplayer ook verbruikt worden in de multiplayer en je opgelopen verwondingen daar mee terug gaan naar de singleplayer hielp ook al niet mee.

Metal Gear Survive heeft weinig te maken met voorgaande Metal Gear games qua gameplay. Er zitten bijvoorbeeld geen intrigerende plots in, geen memorabele eindbaas-gevechten en geen stealth. Wel kom je hier en daar dingen tegen die je herinneren aan de afkomst van de game. Denk aan voertuigen, omgevingen en zelfs een verroeste Sahelanthropus. Ben je echt op zoek naar de volgende Metal Gear met Snake in de hoofdrol? Laat hem dan liggen, want anders staat er een teleurstelling op je te wachten.

Metal Gear Survive is een pittige survival game, vooral de eerste paar uren zijn erg moeilijk. Is niet erg, maar wel dat je dit door middel van microtransacties iets makkelijker kunt maken. Dit geeft een beetje een vieze smaak. Verder is de game gewoon prima. Het ziet er prachtig uit en looten en zombies vermoorden is leuk. Helaas zijn de missies wel repetitief en de Wanderers, hoewel meedogenloos, oliedom. Ik heb me prima vermaakt met de game, maar ik denk niet dat ik hem snel weer oppak als ik hem straks uitgespeeld heb.

Metal Gear Survive
69 %
review-metal-gear-survivePluspunten <br> + Grafisch erg mooi <br> + Overleven en zombies vermoorden is leuk <br> <br> Minpunten <br> - Heeft niks met Metal Gear Solid te maken <br> - Repetitieve missies en oliedomme vijanden <br> - Geen memorabele eindbaasgevechten