Review: Little Big Workshop – Verslavend tussendoortje

Little Big Workshop moet je niet onderschatten. Voor 2 tientjes krijg je namelijk een game waar je jezelf niet uren, maar dagen in kunt verliezen. De instap in bouw- en managementgames is nog nooit zo makkelijk geweest.

- Perfecte leercurve
    - Cute en grappig
    - Diepgang
    - Grappige disaster mini-games
    - Sommige UI indicatoren niet direct duidelijk
    - Hickups later in de game

We worden echt teveel afgeleid door grote titels en top-notch geproduceerde trailers, want de stroom aan kleinere games blijft maar door bulderen zonder dat we er echt aandacht aan schenken. En dat is zonde want er zitten toch echt parels tussen, Little Big Workshop is er zo een.

We moeten onszelf als media soms even een spiegel voorhouden. We worden vaak geleid door de waan van de dag, Cyberpunk komt met een uitleg-video of Assassin’s Creed schijnt 30 fps te worden op next-gen. Maar intussen komt een hardwerkende kleine Zweedse ontwikkelaar met Little Big Workshop die je zomaar aan de kant kan wuiven. Dat hebben we dus niet gedaan, en wat ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan!

Little Big Workshop is een bouw- en management-game zoals we die de laatste jaren wel vaker voorbij zien komen, weliswaar meer op de pc dan op de Xbox. Denk aan Factorio en Satisfactory op de pc, maar daar is Little Big Workshop die het ook op de Xbox doet, en dat perfect doet! Ja, de game is niet zo complex als die andere twee, maar het is fun en interessant genoeg voor de automation-nerds.

In de game is het de bedoeling om een bedrijfje uit te bouwen tot een mega-corporatie. Je begint met een kleine workshop om wat houten tafeltjes te maken, maar bouwt dat al gauw uit met metaal-werk en later plastic en textiel. Het managen gaat om het aanschaffen en beheren van de werkstations: zagen, frezen, lijmstations, etc. Welk personeel heb je nodig voor het maken van de producten. De producten beginnen met simpele houten meubilair, maar worden al gauw complexe kasten, banken en speelgoed. Op een gegeven moment kun je zelfs scooters en robots maken.

Het maken van de meest complexe producten vergt een flink aantal werkstations en dus ook coördinatie. Gelukkig neemt de game je geleidelijk aan mee en introduceert je telkens op een prettige manier naar de nieuwe onderdelen in de game. De manier waarop dit gebeurt is perfect. De leercurve is ideaal, je begint klein en overzichtelijk en raakt eigenlijk nooit het overzicht kwijt terwijl je wel steeds nieuwe dingen leert en het complexer wordt.

Je kunt zelf producten maken die je op de markt kunt gaan verkopen, maar iets lucratiever zijn de opdrachtgevers. Met een knipoog naar een grote Zweedse meubelverkoper is er het fictieve Svekia, waarvoor je dus “goedkope” kastjes kunt maken. Daarnaast zijn er nog een aantal andere opdrachtgevers waarmee je relaties kunt opbouwen. Hoe beter je relatie, die je opbouwt met op tijd afgeleverde orders, hoe betere deals je krijgt.

Om meer en complexere orders af te handelen heb je natuurlijk een grotere fabriek nodig en dus zul je regelmatig moeten uitbouwen en dus ook nieuwe kavels moeten kopen. Tenslotte is er nog een soort van skill-tree waarmee je ook weer nieuwe onderdelen of bonussen kunt ontgrendelen. Al met al is de game wat diepgaander dan in eerste instantie lijkt.

Zoals het een echte sim-game betaamt komen er tussendoor disasters om het je niet makkelijk te maken. Het zijn kleine disasters in deze game die eigenlijk werken als mini-game. Het is niet zo dat je hele productie ineens op slot gaat, maar je moet tussendoor even een rattenplaag of een paar spionnen afhandelen.

De game, wat in basis een pc-game is, werkt verrassend goed op de Xbox. Dit is omdat de controls goed zijn uitgewerkt voor de controller en de rest ook fijn werkt op de Xbox.

Het enige wat aan te merken is op de game is dat sommige UI-indicatoren niet direct duidelijk zijn. Er is gelukkig geen overload aan icoontjes en nummers, het is over het algemeen goed overzichtelijk, maar toch is het soms niet helder wat bepaalde nummertjes of icoontjes je willen zeggen. Gelukkig is het uiteindelijk wel te achterhalen, maar dat had nog iets intuïtiever gekund. Ook zijn er later in de game wel wat hick-ups aanwezig waarbij de game even een seconde bevroren is.

Voor 20 euro is dit een game die je eigenlijk niet kunt laten liggen. Mocht je nieuw zijn met dit genre dan is Little Big Workshop de ideale manier om er in te komen. De gameplay is goed uitgewerkt, lekker diep uitgewerkt en de leercurve is ideaal. Het is een game waarmee je niet zomaar stopt met spelen en je dus makkelijk uren, zo niet dagen, op kunt gaan in de game.

Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!