De laatste episode van Life is Strange 2 is sinds vorige week te spelen. Ben jij net zo benieuwd als ik om te zien hoe met de broertjes Diaz afloopt?

Zucht. And now, the end is near, and so I face the final curtain. Ik heb het spelen van de laatste episode van Life is Strange 2 zo lang als mogelijk uitgesteld en ben, na de nodige zelfreflectie, de hardcore Life is Strange-fans ook wat beter gaan begrijpen.

Toen Life is Strange 2 werd aangekondigd en duidelijk werd dat de gebroeders Diaz het stokje zouden overnemen van Chloe en Max, moest DONTNOD Entertainment deze artistieke keuze bekopen met een shit-load aan kritiek. Hoe kunnen ze de Life is Strange reeks vervolgen zonder deze characters? Inmiddels is de storm wel gaan liggen, maar waarom toch al die heftigheid? Ik denk dat de emotionele reacties vanuit hun trouwe aanhang onder andere voortkwamen vanuit een gevoel dat Max’s en Chloe’s verhaal daarmee definitief een einde kende. En dat betekent afscheid nemen van een gecreëerd universum, een verhaal en haar sterke characters waar je verbondenheid mee voelt. Het aanwakkeren van deze gevoelens kunnen ze bij DONTNOD als geen ander en ook in Life is Strange 2 laten ze zien dit tot een kunst verheven te hebben. Eerst maar eens een korte terugblik. Stop trouwens hier met lezen als je ook van vorige episodes nul komma nul spoilers wilt.

Terugblik op Life is Strange 2 – episode 1 t/m 4

Life is Strange 2 kent een vijftal episodes en een extraatje in de vorm van The Awesome Adventure of Captain Spirit

Eigenlijk bestaat Life is Strange 2 uit een zestal episodes. Want tussen episode 1 en episode 2 is het van harte aan te bevelen om The Awesome Adventure of Captain Spirit te spelen. XBNL reviews zijn beschikbaar van episode 3 en episode 4.

Waar gaat de roedel eindigen?

Goed, nu je weer helemaal up-to-date bent, laten we dan snel overgaan tot een spoilervrije beschouwing van episode 5. Sean en Daniel hebben een lange slopende reis achter de rug en hunkeren naar rust en stabiliteit. Niet meer hoeven vluchten. Een gevoel dat in het begin van de laatste episode erg goed wordt overgebracht.

De broertjes Diaz zijn nog steeds op de vlucht en hebben inmiddels een enorme reis gemaakt.

De episode komt daarmee wat traag op gang. Er bekroop mij een Breaking Bad-achtige vibe. De ontwikkelaars hebben aan het in elkaar zetten van prachtige shots de nodige tijd besteedt. De Canyons, de rode gloed, de zonsopkomst, kruipende schorpioenen. Een desolate wereld, waarin de balans weer op orde is. De gebroeders Diaz die herenigd zijn. Een scene waarvan je als speler zou willen dat het blijft, maar waarbij je voelt dat ieder moment de relatieve rust verstoord kan raken.

In de openingsscènes is ook mooi in beeld gebracht hoe de reis de broers getekend en gevormd heeft. Een hecht broederschap is ontstaan. Als speler voel je dat hierin zowel de kracht als de kwetsbaarheid zit. Namelijk in de wederzijdse afhankelijkheid en de angst elkaar te verliezen. Als speler voel je voortdurend de drang om ‘de wolfpack’ bij elkaar te houden en DONTNOD zou DONTNOD niet zijn als in de interacties en de keuzes die je hierin kunt maken dilemma’s ontstaan. Zo ook in episode 5.

Breaking Bad-achtige vibe terwijl Sean en Daniel door de Canyons trekken

Waar dat naar mijn mening in de vorige episodes soms minder goed uit de verf kwam, kun je in episode 5 weer helemaal losgaan op het verkennen van objecten in de omgeving. Vrijwel iedere interactie met objecten, collectibles en andere characters levert een bijdrage aan het begrijpen van de situatie en het verdiepen van het verhaal. Ook nu weer komen er op interessante wijze verhaallijnen samen. De game geeft je door het trage begintempo ook de ruimte om lekker te gaan ontdekken. Doe het, want er valt veel te zien en te lezen.

Ook Sean’s dagboek is de moeite waard om aan het begin nog eens door te nemen voor de nodige aanvullingen op het verhaal.

In het tweede deel van de episode komt het tempo er aardig in. Gaat het de broers lukken om Puerto Lobos, de gedroomde eindbestemming van hun lange vlucht, te bereiken? Een noodzaak die je vooral in dit deel van de episode goed voelt. In razend tempo word je door een reeks aan gebeurtenissen geloodst. Keuzes moeten gemaakt worden, waarbij je voelt dat ze impact gaan hebben. Keuzes en acties met verstrekkende gevolgen die, afhankelijk van de door jou gekozen acties, knagen aan je geweten. Je voelt het ongemak bij het indrukken van de buttons op je controller. Onomkeerbare keuzes, die wrijving geven in hoe jij de reis voor je character had uitgestippeld en hoe je die mogelijk moet gaan bijstellen. Heiligt het doel van Puerto Lobos als eindbestemming de middelen? Seizoen 2 kent met episode 5 een ongekend spannende ontknoping.

In meerdere opzichten zul je als speler richting het einde van de episode een ‘alles of niets’-gevoel ervaren. Keuzes en acties die kunnen leiden tot zeven van elkaar verschillende eindes. Waarbij je zult merken dat het uiteindelijk allemaal gaat om de vraag: hoe wil jij je de broertjes Diaz na het afronden van de game blijven herinneren? Ik zou zeggen, ga het ervaren!

Met de 5e episode komt een einde aan het tweede seizoen van Life is Strange 2. Een nieuw universum dat zich kenmerkt door sterk uitgewerkte characters, prachtige settings, uitstekende art-style, art-direction en muzikale keuzes die bij dragen aan het beleven van een prachtig verhaal. Een verhaal dat gaat over onrecht, racisme, politiek, loyaliteit, verlies en vriendschap en dat in de laatste episode een spannende en emotionele ontknoping kent. Life is Strange 2 brengt een verhaal waar het ervaren van ongemakkelijke waarheden centraal staat en men dat gevoel uitstekend aan de gamer weet over te brengen. Een verhaal waar jij als speler keuzevrijheid hebt in de manier waarop het verhaal verloopt, maar daarmee ook voor (onmogelijke) morele dilemma’s wordt gesteld.

Zowel de laatste episode als het complete seizoen beoordeel ik met een 9. Mocht je toch twijfelen of deze game wel iets voor je is? Life is Strange 1 en 2 zitten in de Game Pass dus geef het een kans! In ieder geval is het de ontwikkelaars van DONTNOD wat mij betreft gelukt om met Life is Strange 2 een waardige, opzichzelfstaande, opvolger te leveren en ik kan alleen maar uitkijken naar wat de toekomst nog meer gaat brengen.

Life is Strange 2 - Wolves
9.0
Life is Strange 2 het hele seizoen
9.0
review-life-is-strange-2-episode-5-wolvesMin </br> </br> - Interactie met sommige objecten verloopt clunky </br> - Iets te veel tijd tussen de releases van de verschillende episodes </br> - Tempo van de game is aan het begin wat aan de trage kant </br> </br> Plus</br> </br> + Sterke uitgewerkte characters </br> + Goed verhaal </br> + Ingrijpende morele keuzes met forse consequenties </br> + Visueel mooi en gedetailleerd </br> + Interactie met omgeving en voorwerpen draagt bij aan een verdiepende verhaalvertelling </br> + Goede scripts, authentieke voice-lines </br> + Lekkere muziek </br>