Je hebt liefhebbers van Star Wars, liefhebbers van LEGO en natuurlijk liefhebbers van de combinatie. Maar is dit een gelukkig huwelijk of meer een vechtscheiding?

De LEGO games serie is er eentje met een reputatie. Of het nu om Batman, Marvel Heroes of Jurassic Parc gaat, ze weten er altijd iets van te maken. De laatste uit de reeks is gebaseerd op de film Star Wars: The Force Awakens. Ik heb weinig ervaring met LEGO games. Mijn dochter des te meer. Als diehard fan van DC Comics, Star Wars en de LEGO games die daarbij horen, was er geen betere om de game mee te bekijken. Als je denkt dat LEGO games echt een kinderding zijn waar je boven de 18 geen plezier meer aan kan beleven dan heb je het totaal mis. LEGO® Star Wars™: The Force Awakens™ is een game voor alle leeftijden.

Humor

A long time ago in a galaxy far far away, dat is het startpunt van de meeste Star Wars momenten. Ook in de LEGO game komen ze daar niet onderuit. Buiten het gebruik van de ons welbekende steentjes waaruit bijna alles is opgebouwd, zien we verder alle vaste Star Wars ingrediënten in de game terugkomen. De constant aanwezige geweldige muziek, de geluiden en de stemmen zijn authentiek en maken dat je direct dat Star Wars gevoel krijgt. Men heeft het voor elkaar gekregen om zelfs LEGO poppetjes die echte Star Wars vibe mee te geven. Het verhaal is niet verrassend voor diegene die de film kennen. Je gaat op zoek naar Luke Skywalker met behulp van de grappige droid BB-8 die het geheim van zijn schuilplek in zich heeft. Dit gegeven zorgt ervoor dat de Dark Side ook naar hem op zoek gaat want een terugkomst van deze laatste Jedi moet koste wat het kost voorkomen worden.

Naast het originele verhaal valt het direct op dat er heel veel leuke humor in de game zit. Het neemt Star Wars serieus maar tegelijkertijd ontzettend op de hak. Een huilende Darth Vader omdat Luke van hem een kindertekening heeft gemaakt is hilarisch, om van de tienerkamer van Kylo Ren, compleet met Darth Vader lamp, maar te zwijgen. Het zijn die kleine dingen die het spelen van de game heel erg leuk maken en zorgen voor een lekkere lach tijdens bepaalde scenes.

Je kan de game in de categorie actie-puzzel-game zetten. Een groot deel van de tijd ben je namelijk bezig om met verschillende personages uit te puzzelen hoe je ergens terecht komt. Dit doe je door allerlei attributen in losse LEGO onderdelen te meppen en ze vervolgens als een bruikbaar voorwerp om te bouwen. Dit varieert van een machine waarmee BB-8 deuren kan openen tot een groot kanon die een watertank kapot moet schieten om zo een muur van LEGO-vuur te blussen. Het is een rij aan puzzels die je tussen het schieten en meppen aan het oplossen bent.

Co-op

LEGO-Star-Wars-The-Force-Awakens[1]

Elk personage die je in de film ziet, kom je in de game ook tegen en de meeste zijn bestuurbaar. Dit geldt ook voor rij- en vliegtuigen. Dus vliegen met de LEGO Millennium Falcon of met een TIE fighter? Dat kan allemaal. Je kan de game gewoon alleen spelen maar eigenlijk vind ik dit een typische couch co-op game. Dit is echt een game die je met familie of vrienden lekker op de bank naast elkaar speelt. Dat speelt fijner omdat je niet constant tussen personages hoeft te wisselen. Dit is namelijk nodig omdat bepaalde puzzels alleen door bepaalde personages opgelost kunnen worden. Met z’n tweeën vlieg je dan door de levels heen en je hebt daarnaast ook nog eens heel veel plezier. De splitsing in de co-op modus is trouwens zeer goed gedaan. Er is geen vast links-rechts of boven-onder indeling, de verdeling past zich aan en vloeit ook weer naadloos naar één beeld als de beide character in hetzelfde beeld te zien zijn. Ook overgangen naar één persoon in full screen als de ander even niets doet, zijn zeer goed en geven je nooit het gevoel dat er een switch is.

maxresdefault[1]

Grafisch is de game best goed. De omgevingen zijn prachtig weergegeven en aan alles is gedacht. Dit lijkt voor een LEGO game niet echt ingewikkeld maar ik denk dat dit best nog tegenvalt. Men heeft dit zeer goed gedaan. De levels worden aan elkaar gelijmd door cut-scenes die zo uit de film zijn geplukt en zorgen voor herkenning bij diegene die de film goed kennen maar zitten, zoals eerder vermeldt, vol met humor. Mocht je ook regelmatig de bouwwerken van LEGO Star Wars tegenkomen thuis, dan is het voor jou en je bouwende kinderen ook een feest der herkenning. Mijn Star Wars liefhebbende dochter had pas geleden de prachtige LEGO TIE fighter in elkaar gezet en het exemplaar in de game is exact hetzelfde.

Een tien-plus?

Als je mijn verslag zo leest, zou je bijna een 10-plus verwachten. Maar dat is natuurlijk onzin. Er is geen game die perfect is en dat is deze game ook niet. Als we minpunten moeten opnoemen dan is het wel het shooting onderdeel. Natuurlijk is dit een eigenlijk onzinnig minpunt want dit is geen shooter, daar is de game niet op ontworpen. Het schieten of in blokjes meppen van je tegenstander is meer een bezigheid op weg naar de volgende puzzel. Als je een shooter gewend bent dan merk je al snel dat LEGO het niet zo nauw neemt. In cover zitten en vervolgens even met de auto-aim schieten, werkt niet altijd even vlekkeloos. Maar laten we eerlijk zijn, voor die categorie gamers is hij ook niet gemaakt. Wat wel beter zou kunnen is een skip-knop. Natuurlijk snap ik dat de makers graag bij elk level willen dat je het hele verhaal leest maar bij de zoveelste keer die langzaam scrollende tekst voorbij zien komen zou je graag willen dat je dit zou kunnen skippen. De puzzels zijn ook geen breinbrekers dus verwacht ook geen wiskundige oplossingen die je pas na uren turen snapt. Het is allemaal basic stuff en het moet geschikt zijn voor een breed publiek. Ook kan je je afvragen of al die extra blokjes verzamelen wel een functie heeft. Ik merkte al snel dat we dat maar oversloegen en ons eigenlijk alleen bezig hielden met de verhaallijn. Alleen de afrekening aan het eind van een level liet ons pijnlijk zien dat we wel heel veel hadden laten liggen.

Tenslotte komt mijn “kopen of laten liggen”-advies weer om de hoek. Wie moeten deze game niet kopen?: Star Wars haters, LEGO haters, gamers die een geweldige shooter verwachten en gamers die hoogstaande puzzels verwachten. Val je in die categorie, lekker niet kopen. Ben je daarentegen vader of moeder van (tiener)kids, hou je tot in het diepst van je kern van Star Wars en slaap je in een Chewbacca pyjama, bouw je nog steeds stiekem de prachtigste huizen als je kids slapen met die kleine steentjes, vind je het heerlijk om samen lekker ontspannen vanaf de bank een spelletje te spelen en hou je wel van flauwe humor? Dan is dit een must buy. Ik heb mij er in ieder geval zeer mee vermaakt (en nog steeds trouwens want ik ben nog niet aan het eind).

LEGO Star Wars: The Force Awakens
75 %
review-lego-star-wars-the-force-awakensLEGO Star Wars: The Force Awakens is gewoon een leuke game. Lekker mindless puzzeltjes oplossen en je wentelen in de wereld van George Lucas. Het is geen hoogstaande game met zeer ingewikkelde puzzels een een gebalanceerd shootersysteem. Maar het is zeker een groot succes als je samen met een vriend of vriendin, zoon of dochter, op de bank een leuk spel wilt spelen waar ook nog eens humor in verwerkt is.