Review: LEGO Brawls – voor de kleintjes onder ons

LEGO Brawls biedt een kleurrijk en kinderlijke brawler met alle kenmerken die het LEGO universum te bieden heeft. De game weet in customization mogelijkheden en originele ‘wapens’ uit te blinken, maar schiet te kort in wat het aan gameplay te bieden heeft. Het brawlen biedt weinig mogelijkheden om je als speler in vechtstijl te onderscheiden en potjes worden al snel een chaotische button mash. Het aantal speelmodi is daarnaast zeer beperkt, resulterend in dat het spel al snel als repetitief aan gaat voelen.
    De ontwikkelaars hadden de kans om een tijdloze LEGO brawler neer te zetten, maar falen hierin door de beperkte variatie aan gameplay die geboden wordt. LEGO Brawls is leuk voor een 1 á 2 regenachtige zondagmiddagen met de familie, maar meer ook niet.

+ flink veel customization opties
    + kleurrijke platformen uit het LEGO universum
    + leuke en originele wapens om vrij te spelen
    + online en co-op werkt soepel

+/- aantal speelmodi is zeer beperkt
    +/- spel wordt al snel een chaotische button mash
    +/- progressiesysteem om nieuwe cosmetics vrij te spelen voelt grind aan

- beperkte mogelijkheden in aanvallen en verdediging
    - repetitief
    - geen verhalende/campaign mode

LEGO Brawls is op de Xbox uitgebracht. Wat mag je van deze brawler verwachten? Je leest het in deze review.

In mijn zoektocht naar een leuke brawler op de Xbox had ik LEGO Brawls al langere tijd op mijn vizier. De game is afgelopen jaar exclusief op Apple Arcade uitgegeven. Die exclusiviteitsdeal zit er inmiddels op en dus is LEGO Brawls ook op de consoles uitgebracht. Ik had veel zin om met de game aan de slag te gaan. De game ziet er op het oog leuk uit en wie wil er nou niet met zijn favoriete LEGO characters andere minifigures de map af meppen?

De eerste indruk van LEGO Brawls is positief. Het menu ziet er kleurrijk uit. Al snel wordt duidelijk dat de speler legio mogelijkheden heeft om een eigen LEGO character te creëren of juist met legendarische characters uit bijvoorbeeld Ninjago of LEGO City te spelen. Door progressie te maken, kun je bovendien een aantal unieke characters (Champions) vrij spelen.

Verder ziet de User Interface er plezierig en overzichtelijk uit en navigatie door het menu voelt allemaal heel intuïtief aan. Binnen no-time had de jongste hier in huis door hoe hij zijn zwaard voor een stokbrood in kon wisselen en kon het brawl feest gaan beginnen.

Veel van hetzelfde

Aan ‘de buitenkant’ ziet LEGO Brawls er dus gelikt uit. En dat is mooi, want het oog wil ook wat. Uiteindelijk draait het echter om de gameplay en juist hier hebben de ontwikkelaars kansen laten liggen.

LEGO Brawls kent drie soorten spelmodi, maar geen verhalende modus. Zo is er een free-for-all mode waarbij je met 7 anderen op de map geplaatst wordt en ieder voor zich speelt. Een tweede spelmodus is een soort King Of The Hill match. Je moet dan met een team van vier een platform zien te verdedigen en zorgen dat jouw team dit als eerste in een x-aantal seconden gelukt is. Ten slotte is er een spelmodus waarbij je als team vijftien kills moet zien te halen. Je kunt deze mode met de deathmatch modes vergelijken, zoals je die uit andere games kent.

Ik vind het geheel, voor de 40 euro die de game kost, nogal matig. Eigenlijk vind ik het gewoon ondermaats. Er is geen campaign mode en de online multiplayer voelt ontzettend uitgekleed aan. Na een half uur spelen had ik er al genoeg van en bekroop me een gevoel van herhaling. Dit gevoel wordt extra versterkt doordat de drie verschillende modes in de basis op hetzelfde neerkomen: de ander van de map meppen. En met name op dit punt schiet de game te kort. Er is niet heel veel tussen een gewone attack en je (beperkt beschikbare) speciale attack, waardoor het al snel een button mash wedstrijd wordt waarbij je maar hoopt op het beste.

Wat kun je dan wel? Met X val je aan met een wapen, met A spring je. Verder kun je nog een sprong omlaag maken die impact damage geeft. De RB en LB knoppen kun je voor een cash gebruiken. Hier houdt het wel mee op.

De game wordt ook al snel chaotisch. Iedereen komt natuurlijk naar het centrum van de map en het wordt dan al snel onoverzichtelijk. Ik heb meer dan eens ervaren dat ik totaal niet meer kon volgen waar mijn character was. Dat komt ook doordat je als speler niet ‘voelt’ wat je aan het doen bent. Jouw character heeft geen eigen unieke voices, zet zijn aanvallen geen vocale kracht bij. Ook komt er geen feedback op de controller binnen. Het enige dat je hoort is de achtergrondmuziek die bij de betreffende map hoort.

Mocht de chaos van de online multiplayer je niet trekken, dan kun je ook voor de zogenaamde Party mode kiezen. Je speelt dan lokaal met vrienden of online. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel spelers je op de map wilt hebben en daarnaast kun je een aantal voorwaarden instellen met betrekking tot de speelduur. Dat is een welkome toevoeging, maar in essentie ben je dan natuurlijk alsnog hetzelfde aan het doen. Want ook de Party mode biedt geen extra’s of andere spelmodus. Ook verandert het niets aan de repetitieve gameplay ervaring.

Wat is er dan wel positief, naast de customization mogelijkheden en de kleurrijke maps? Ik kan helaas weinig noemen. De game heeft heel erg weinig te bieden.