Ik moet eerlijk zijn. Toen wij deze game aangeboden kregen, moest ik even opzoeken wat Killing Floor precies was. Wees gerust, ik ben nu helemaal up-to-date.

Killing Floor 2 is van oorsprong een pc-game die al zijn early access in 2015 gekregen heeft. Je hoeft geen hoogwaardige of diepere verhalen over deze game te houden, het is heel simpel gezegd een Zombie knaller. Hordes Zeds in allerlei vormen en soorten komen achter je aan en het enige wat jij en je team moeten doen is ze afmaken. Je zou zeggen, saai, waarom moet ik dat kopen. Toch ligt dit wel wat genuanceerder.

Death is becoming

Na het kiezen van de characters die je wilt spelen, characters die veelal een soort stereotype mens laten zien, kan je aan de slag. De character kun je nog wat andere kleding of een leuk hoedje geven. Niet heel veel qua customizen maar het zit er in. Vervolgens kies je een class. Er is een rij aan classes zoals de berserker of SWAT die allemaal een eigen perksysteem hebben waarin die class specifieke verbeteringen krijgt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan meer weerstand tegen gif voor een Medic. De basiswapens zijn ook op die class ingesteld maar na het binnen harken van wat credits, kan je kiezen uit elk wapen waar je trek in hebt.

Veel keuzes heb je niet als je het menu binnenkomt. Het is multiplayer, offline singleplayer of de oefenmode. Omdat ik totaal onbekend was met de game, heb ik natuurlijk eerst even de tutorial mode opgestart. De uitleg is gewoon goed te noemen. Je krijgt een beeld van alle onderdelen die de game kent. Hoe het progressiesysteem in elkaar zit, hoe je wapens regelt en ga zo maar door.

Freezing

Na het testgebied, die overigens lekker kort is, ga je de echte wereld in. In multiplayer wordt je bij een groep anders spelers gezet en ga je aan de slag. Je kan in de multiplayer verschillende vormen kiezen: de normale PvE, de PvP gecombineerd met waves en de Weekly. Met de groep wordt je ergens op één van de 16 maps gedropt en na een korte tijd begint de ellende. Waves van ondoden uit allerlei richtingen komen op je af. Die maps zijn best gevarieerd en kunnen ook tegen je werken. Zo is Farmhouse een nogal open gebied en biedt Prison weer minder zicht.

Helaas dook er een probleem op, namelijk het vastlopen van de game. Tot nu toe heeft het mij veel moeite gekost om überhaupt een volle game te spelen. Een screenfreeze komt namelijk veel voor en dat resulteert in het afsluiten en opnieuw starten van de game.

WTF?

Als ik dan toch in een spelletjes kom dan is het eerste wat ik opmerk als ik ga spelen de volledige chaos. Het voelt allemaal nogal chaotisch aan. Je teammates rennen rond als een kip zonder kop en het enige wat je eigenlijk doet is kijken waar de volgende zooi lopende dooien weer vandaan komt om die vervolgens af te schieten of neer te hakken.

Zombies, zombies, zombies overal

Wat wel bijzonder is, is het grote aantal verschillende soorten zombies die je direct al tegenkomt. Van tijdelijk onzichtbare zombjes tot hele grote met een zwaard aan de arm gemonteerd. Van gillende zombies tot van die joekeloerissen die op je af komen denderen en giftige kots over je heen storten. Het lijkt een beetje alsof alle zombies uit elke zombiegame in de wereld in deze game een reünie hebben.

even bevoorraden

Na elke wave is er een pauze waarbij er een lichtend pad te zien is naar een soort service station waar je wapens en munitie kan binnenhalen met je verdiende credits of munitie kan aanvullen. Qua wapens heb je best een arsenaal. Van de bekende Walking Dead wapens zoals de katana of kruisboog tot de massavernietigers zoals de rocket launchers en vlammenwerpers.

de superzombie komt eraan

Als het al ergens aan doet denken is het wel de CoD Zombie mode in combinatie met de Gears of War hordes. Zij het dat Killing Floor wel iets meer mogelijkheden biedt dan die ene mode in CoD. Na een aantal waves, die meer of minder zombies bevatten aan de hand van de moeilijkheidsgraad die je kiest, komt er een soort superzombie tevoorschijn waarna je de pot hebt gewonnen. De PvP-modus heb ik trouwens helemaal niet gespeeld omdat ik simpelweg geen game kon vinden. Ik vermoed toch dat de meeste gewoon in de horde mode blijven spelen.

Sound and vision

Grafisch ogen de maps wat ‘grof’. Niet dat er geen details in te zien zijn want de maps zijn best levendig. Wat wel minder is zijn de kleuren en schaduwen. Die zijn net te contrastrijk en dat maakt het allemaal wat onprettig om naar te kijken. Niet helemaal mijn ding dus. Check de screenshots maar die ik tijdens mijn spel gemaakt heb.

Het geluid is gewoon goed maar je moet qua muziek wel van Metal houden want de soundtrack bestaat voornamelijk uit dit soort ‘rotherrie’. Leve Spotify zullen we maar zeggen. De characters hebben allemaal best grappige uitspraken in accenten die bij hun personage passen. De Duitse soldaat heeft een vet Duits accent, de engelse pastor een zeer poshy Engels accent en de opmerkingen die ze maken horen ook bij dat personage. Van religieuze verwijzingen door de laatstgenoemde tot aan opmerkingen over de oorlog (don’t mention the war) door onze Anton.

Is deze zombievernietiger dan totaal niet interessant? Ja, dat is hij best wel. Ik ben ervan overtuigd dat gamers die gek zijn van de Call of Duty zombiemode, en dat zijn er velen, dit ook zeer vermakelijk vinden. De maps zijn talrijk en gevarieerd en ook best groot te noemen. Als men bij Tripwire nu snel een patch bouwt waardoor het vastlopen van de game niet meer voorkomt en hij speelbaar wordt, dan kan het best zo’n game worden die je met een aantal vrienden even lekker speelt. Ik zie er ook wel een verslavende factor in. Het is een game waaraan een bepaald soort gamers behoorlijk verslaafd kan raken.

Paris by night

Qua prijs had men hem eigenlijk een tientje goedkoper moeten maken dan de 40 euro die het nu kost. Dan was de kwaliteit-prijs verhouding net goed geweest. Al ben ik ervan overtuigd dat de liefhebbers van zombie modes in games hiervan zullen smullen. Die moeten hem zeker kopen. Ben daar toch niet zo van of vind je de game wel interessant maar ga je er niet totaal los op, wacht dan even totdat hij in de Deals opduikt.

Killing Floor 2
70 %
review-killing-floor-2-to-or-not-toPluspunten:<br> <br> - veel zombies<br> - veel wapens<br> - veel maps<br> - veel aanpassingen<br> <br> Minpunten:<br> <br> - grafisch niet prettig<br> - vastlopers<br> - eentonig<br>