NetherRealm Studios heeft met Injustice 2 de minpunten van deel 1 aangepakt! Maar is dat genoeg om van deze fighter een parel te maken?

Jaren geleden ging ik aan de slag met Injustice: Gods Among Us. Een spel dat net als Mortal Kombat speelt, maar met al mijn favoriete superhelden uit het DC universum. De game speelde toen alleen wat te traag en mistte een paar features. Ik wilde alles aanpassen en veel meer diepgang. Dat heb ik in Injustice 2 gekregen!

Makers snappen het bronmateriaal

Ik ben een DC Comics fan. Nee, ik heb niet ALLE stripboeken gelezen, maar genoeg om een stuk of 40 helden en vijanden binnen een minuut op te noemen. Alle easter-eggs en details in dit spel zullen dus niet aan mij voorbij gaan. Injustice 2 gaat qua verhaal verder waar Injustice 1 eindigde. Superman en Batman zijn niet echt vriendjes meer en daardoor ontstaan er tussen alle helden twee groepen. De pro-Batman groep (moorden mag niet als held, hoe erg je het ook wilt) en pro-Superman (moorden mag bij hoge uitzondering, als je daarmee andere levens kan redden).

Naadloze ervaring

Net als in de andere games van NetherRealm Studios is de singleplayer een naadloze ervaring. Vóór het vechten zie je een filmpje en na het gevecht gaat alles direct door zonder enig laadscherm.

Na elk gevecht krijg je items en punten om jouw character sterker te maken en te voorzien van betere gear. Dit is echt geniaal, ook omdat je op deze manier meerdere outfits voor jouw favoriete held kan kiezen en de designs zien er behoorlijk gelikt uit. Extra gear als beloning voor een gevecht is voor mij een extra reden om door te blijven spelen en te blijven vechten. Het grote nadeel van deze gear is dat het vechten minder om skills zal gaan en meer om degene met de beste items. Dus het zwaard snijdt aan twee kanten.

Brainiac is geniaal

In het tweede deel van Injustice heb je een gezamenlijke vijand, namelijk Brainiac. Deze vijand komt vaker terug in de stripboeken en het is een vrij machtig wezen. Zijn specialiteit is intellect en heeft dan ook de drang om alle vormen van leven in alle universa te verzamelen voor zichzelf. Het personage is goed vormgegeven en is voorzien van goede voice acting.

Mijn bruggetje naar meerdere universa is hier trouwens gelijk mee gemaakt, want met Injustice 2 kan je ook de Multiverse in duiken. Ik zal je alle details van de Multiverse besparen op verhaalgebied, maar het komt er op neer dat er oneindig veel ”Aardes” zijn en talloze varianten van alle helden. In de Multiverse modus van Injustice 2 kan je tegen allerlei vijanden vechten die van unieke outfits zijn voorzien, maar ook eigen uitdagingen met zich meebrengen. Zo kan je timer korter zijn, heeft de vijand misschien meer health of word je zelf ergens in beperkt. Zeer leuke modus, want je kan er ook items mee verdienen die jouw favoriete held natuurlijk weer sterker maken. Trouwens, met Injustice 2 heb je van die lootboxes die bijna 100% lijken op die van Overwatch qua unboxing. Dit maakt het er natuurlijk niet minder leuk om.

Je kan in Injustice 2 trouwens ook Guilds vormen. Als Guild kan je aan bepaalde doelen werken (voer gezamenlijk 600 supermoves uit bijvoorbeeld) en zo krijg je weer nieuwe items. Niet heel spannend, maar wel een leuke toevoeging.

Beste gezichtsanimatie van 2017

Wat mij direct opviel in dit spel is hoe enorm gedetailleerd de gezichtsanimaties zijn. Jammer genoeg kon Bioware dit niet overkopen van NetherRealm Studios voor Mass Effect: Andromeda. De game bevat veel close-ups, dus het is ook belangrijk dat gezichtsanimaties piekfijn in orde zijn en dat is ook het geval. Hiernaast zijn de graphics sowieso echt heel goed, met vooral goede belichting! Ten opzichte van Injustice 1 ziet deze game er dus echt heeeeel veel beter uit.

Beperkt aantal characters

Wat voor mij een klein minpunt is, is het character roster. Ik had veel meer DC Comics personages verwacht. Waar is Deathstroke, Sinestro, Killer Croc, Ra’as al Ghul, Martian Manhunter? Ongetwijfeld zullen er nog meer DLC personages komen, maar dat vind ik dan wel heel jammer. We krijgen in deel 2 dit keer wel personages als Gorilla Grodd en Deadshot. Het is duidelijk te merken dat de makers hebben gekozen voor personages die nu wat populairder zijn door de shows op TV en in de films (Black Canary, Supergirl, Deadshot en een andere, minder leuke versie van The Joker). Natuurlijk blijft er een leuk roster van personages over, maar ik mis toch best veel vergeleken met de vorige game. Ik had gehoopt dat er nu juist extra personages waren, niet vervangen door anderen.

Ultimates en leuke moves

De ultimate moves van de characters zijn heel goed en spectaculair gemaakt! Het is wel even wennen om met elk personage de juiste vechtstijl te vinden, want ze hebben allemaal unieke moves. Hierdoor kan de singleplayer soms ook een beetje frustrerend zijn, gezien je echt moet ontdekken wat voor schade elke character kan aanrichten met bepaalde moves. Dat vereist eerst een paar potjes knokken voordat je het doorhebt. Gelukkig krijg je voor elk potje weer punten, dus het loont altijd wel.

Injustice 2 is de fighter waar ik op wachtte! Als dikke DC Comics fanboy, maar ook als persoon die niet zozeer elke dag drie uur fighting games speelt en alle 1000 combinaties uit zijn hoofd kent, maar gewoon zo nu en dan wilt knokken. De graphics zijn fantastisch, de singleplayer is leuk genoeg, Multiverse is goed bedacht en het Guild systeem is een leuke toevoeging. Het is jammer dat ik toch best wel wat personages mis en dat je door het gear-systeem ook minder nadruk hoeft te leggen op pure fighting skills. Dit zijn wel nare smetjes op de game die verder perfect is.

Injustice 2
87 %
review-injustice-2-een-fighting-feest-voor-de-echte-fans<b>Pluspunten:</b><br> + Fantastische gezichtsanimaties en graphics<br> + Singleplayer verhaal is interessant genoeg<br> + Gear systeem voegt extra laag toe aan de game<br> + Multiverse modus<br> + Leuke nieuwe personages er bij<br> + Brainiac als vijand<br> <b>Minpunten:</b><br> - Er zijn een paar personages uit deel 1 geschrapt<br> - Personages die je later in de vorm van DLC krijgt en er in hadden moeten zitten<br> - Gear systeem brengt ook het nadeel dat je minder leunt op skills en meer op goede items<br>