Review: Horatio Goes Snowboarding

Horatio Goes Snowboarding is een aardige game die je makkelijk tussen de grotere games oppakt. Een prima game om even een paar rondes van te spelen. De stijl is leuk, de soundstrack eentonig maar oké en er is genoeg uitdaging om je score zo hoog mogelijk te krijgen. De kracht van de game zit meer in de Endless Mode en die had wat mij betreft dan ook eerder vrijgespeeld mogen worden. Deze unlocked nu pas door eerst tientallen runs in Normal Mode te voltooien. Te grindy wat mij betreft. Horatio Goes Snowboarding heeft genoeg om handen als leuk tussendoortje, maar meer dan dat hoef je ook niet te verwachten.

+ leuke arcade stijl
    + makkelijk op te pakken
    + gevarieerd door de random gegenereerde levels

- straten oversteken
    - Endless Mode niet meteen beschikbaar
    - soundtrack wordt ééntonig

Vorige week kwam Horatio Goes Snowboarding uit. Een snowboard game die door Infinite State Games ontwikkeld is. De redactie vroeg community member DM4S om zijn kundige oordeel te vellen. In deze review lees je zijn mening over de game.

‘Jongens wie wil er een SSX clone reviewen’, hoor ik Rik nog zeggen. Ik roep meteen ‘ja’, want als ik een game vroeger veel gespeeld heb dan is het SSX tricky wel. Met veel zin start ik de game op om erachter te komen dat dit helemaal geen SSX clone is. Maar wat is het dan wel?

De game is door een klein team ontwikkeld. Infinite State Games bestaat uit een twee-koppig team en is in London en Bristol gevestigd. Eerder brachten zij Don’t Die Mr Robot! en Rogue Aces uit. Beide arcade-achtige games. Horatie Goes Snowboarding kunnen we in zekere zin ook in deze hoek plaatsen.

Frogger meets Skifree

Horatio Goes Snowboarding is een arcade game waarbij het de bedoeling is dat je de hoogste score neerzet. Als speler kruip je in de huid van Horatio. Hij wil graag de piste op. Om de piste te bereiken moet hij eerst een aantal straten oversteken. Vervolgens pikt Horatio een board op uit de lokale skiwinkel en tikt hij 20 dollar af. Met zijn nieuwe board moet hij een helikopter zien te bereiken die hem op de top van de berg afzet.

Bij het oversteken van de straten komen van verschillende kanten auto’s het speelveld in die je speler dient te ontwijken. Word je geschept door een auto, dan beland je in het ziekenhuis en moet je 100 dollar dokterskosten betalen. Je mag het dan weer opnieuw proberen. In het begin is dat best leuk om te doen, maar gaandeweg kan het toch al snel wat vervelend aanvoelen. Het voelt alsof er tijd gerekt wordt om de game zodoende wat langer te maken.

Uiteindelijk lukt het je om hje snowboard op te pikken en de helikopter te bereiken. Horatio wordt vervolgens gedropt op de top van de berg. Nu wordt het doel om de eindstreep van de piste te bereiken. Tijdens het boarden naar de finish probeer je met Horatio bomen, sneeuwhopen en boomstammen te ontwijken. De bedoeling is daarnaast om tussen de vlaggetjes te slalommen en zo een hogere multiplier te krijgen. Hierdoor wordt jouw score steeds groter. Wanneer je de eindstreep hebt behaald, ontvang je geld en start een nieuwe dag. Het hele riedeltje begint dan weer opnieuw met snellere auto’s en meer objecten (sneeuwpoppen en yeti’s) om te ontwijken.

Endless Mode

De game bestaat uit twee verschillende modes, waarvan de eerste een Normal Mode is zoals hierboven beschreven. De tweede mode is een Endless Mode. Deze mode speel je vrij zodra je de één miljoen score bereikt hebt. In Endless Mode hoef je niet het gebruikelijke dorpje te doorkruisen, maar mag je meteen op een piste beginnen. Dat maakt de game voor mij persoonlijk een stuk aantrekkelijker.

In de Endless Mode is de piste eindeloos. Deze mode wordt steeds moeilijker naarmate je verder op de piste komt. Als je in deze mode door de vlaggetjes heen slalomt beginnen er twee discolampen te schijnen en wordt de muziek opzwepender. Hoe meer je tussen de vlaggetjes heen board, des te donkerder het beeld wordt en des te beperkter je zicht wordt. Toffe toevoegingen die ik graag al eerder in de game had willen zien.

Drum and bass in a winter wonderland

De wonderlijke winter wereld van Horatio goes snowboarding is aardig opgezet. De karakters zijn vrolijke ronde mannetjes met dikke neuzen en Horatio is de coolheid zelve met zijn blitse planga en Tom Selleck snor. De yeti die soms opduikt om je van de piste af te schoppen, vind ik dan weer niet zo goed. Dat komt mede omdat hij vooral op een grote drol met een kroon op lijkt.

De levels worden random gegenereerd wat ervoor zorgt dat de afdaling nooit hetzelfde aanvoelt. De muziek daarentegen bestaat vooral uit één en dezelfde drum en bass track wat na enige tijd ééntonig wordt. Hier had ik graag wat meer variatie in gezien (gehoord).

All I want for christmas is achievements

Als ik kijk naar de achievements dan is het wat je van een arcade snowboard game kunt verwachten. Er zijn bijvoorbeeld achievements voor het ‘perfect’ bereiken van de eindstreep, het behalen van een 25k score of het tegen andere boarders botsen. Als je de game een beetje doorhebt, dan komen de achievements zonder al te veel moeite. Voor slechts een aantal achievements zul je iets beter je best moeten doen.

Horatio Goes Snowboarding is een aardige game die je makkelijk tussen de grotere games oppakt. Een prima game om even een paar rondes van te spelen. De stijl is leuk, de soundstrack eentonig maar oké en er is genoeg uitdaging om je score zo hoog mogelijk te krijgen. De kracht van de game zit meer in de Endless Mode en die had wat mij betreft dan ook eerder vrijgespeeld mogen worden. Deze unlocked nu pas door eerst tientallen runs in Normal Mode te voltooien. Te grindy wat mij betreft.

Horatio Goes Snowboarding heeft genoeg om handen als leuk tussendoortje, maar meer dan dat hoef je ook niet te verwachten.