Review: Hogwarts Legacy – Een magische ervaring

Hogwarts Legacy is de ultieme fanservice voor fans van de magische wereld van Harry Potter. Het verkennen van Hogwarts en omgeving is onvoorstelbaar gaaf en het ontdekken van geheimen en grappige knipogen naar de films en boeken is erg leuk.

De game oogt en klinkt fantastisch en speelt ook lekker soepel weg. De paar kleine slordigheidjes die ik tot nu toe tegen ben gekomen vergeef ik de ontwikkelaar in dit geval graag.

Als je houdt van Harry Potter en diens magische wereld dan is Hogwarts Legacy gewoon verplichte kost. Heb je niks met de franchise? Tja, dan valt er wel direct zo'n 90% van de beleving weg en moet je je afvragen waarom je overweegt de game te kopen.

+ Ziet en fantastisch uit
    + Klinkt ook erg goed
    + Hogwarts verkennen is een magisch gevoel
    + Heel veel te ontdekken

- Lessen voelen te simpel en kort aan

Een brief per uil ontvangen dat je naar de magische toverschool Hogwarts mag. Stiekem dromen we daar allemaal van, toch? Met Hogwarts Legacy wordt die droom een soort van werkelijkheid. Is dit echt zo magisch als we hopen of valt de beleving toch tegen?

Ik maakte voor het eerst kennis met de magische wereld van Harry Potter toen ik een jaar of veertien was. Mijn moeder speelde de game ‘Harry Potter en de Steen der Wijzen’ op de pc. Was vast ook wel leuk voor mij. Schei uit hoor, Harry Potter? Het klonk alleen al lullig, daar was ik echt te stoer voor. Hoe mis kon ik het hebben? Ik heb uiteindelijk de game wel degelijk gespeeld en veel ook. Sindsdien heb ik vrijwel alle games gespeeld, de boeken meerdere keren gelezen en ook de films diverse keren gezien. Lang verhaal kort, ik ben fan van die wereld.

Die games waren trouwens van wisselende kwaliteit. De Steen der Wijzen en de Geheime Kamer waren erg leuk, maar daarna werden de games wel rap minder. Toen Hogwarts Legacy aangekondigd werd, was ik wel direct nieuwsgierig. Een game waarin we niet de gebeurtenissen van Harry Potter volgen, maar wel in diezelfde wereld een totaal nieuw avontuur beleven. Kom maar door!

Fanservice

Ik ben de game inmiddels al ruim een week aan het spelen en ik doe dat eigenlijk constant met een grote grijns op mijn gezicht. Wie de boeken heeft gelezen en de films heeft gezien zal dit waarschijnlijk ook gaan hebben. Hogwarts ziet er precies zo uit zoals je dat altijd al voorstelde wanneer je de boeken las en grote delen zijn rechtstreeks uit de film overgenomen. Het enige verschil is dat je nu zelf kunt bepalen wat je wilt onderzoeken, waar je naartoe wilt, welke geheimen je wilt ontdekken, enzovoort. Zo heb ik al diverse geheimen achter standbeelden gevonden, puzzels rondom gesloten deuren opgelost, me verwonderd aan de magische, bewegende schilderijen en verscheidene locaties die ik in de films gezien heb nu zelf bekeken.

Verder heb ik deel mogen nemen aan diverse magische lessen, heb ik allerlei fantastische beesten mogen ontmoeten, heb ik gevlogen op een bezem, ben ik uiteraard door de Sorting Hat op een afdeling ingedeeld (Go Hufflepuff), heb ik geduelleerd met mijn medestudenten en nog veel meer!

De pret houdt echter niet op in Hogwarts zelf. Ook buiten het kasteel is nog meer dan genoeg te ontdekken. Wat te denken van het Zwarte Meer met de reuzeninktvis? Of het verboden bos met de enorme spinnen? Te spannend? Dan kun je ook een bezoekje brengen aan Hogsmeade, het enige volledig magische dorp in het land. In Hogsmeade kun je dan weer diverse winkeltjes bezoeken. Olivander’s is een verplichte stop om je eigen toverstaf te krijgen, of Zonko’s Jokeshop, maar ook een bezoekje aan de Three Broomsticks voor een boterbiertje moet je gewoon gedaan hebben. En als je alles in Hogsmeade hebt gezien, dan trek je de omgeving in op zoek naar schatten, magische wezens en meer. Ik heb zelfs de binnenkant van het beruchte Azkaban gezien.

De hele game is gewoon een grote fanservice en is in die zin echt genieten geblazen.

Open wereld RPG

Maar wat blijft er buiten deze fanservice over van de game? Is het dan nog steeds de moeite waard om Hogwarts Legacy te spelen? Wat voor soort game is het eigenlijk?

Je begint aan Hogwarts Legacy als een student die in het vijfde jaar op de school instroomt. Je hebt dus best een leerachterstand ten opzichte van je medestudenten. Om je niet helemaal in het diepe te gooien, wordt je in de zomervakantie bijgeschoold door professor Fig. Wanneer het dan tijd is om naar Hogwarts te vertrekken, begint het avontuur echt. Onderweg naar school wordt je namelijk aangevallen door een draak. Je vliegende koets wordt vernield en je stort neer. Al snel daarna ontdekt je personage dat hij sporen van Ancient Magic kan zien, een gave die vrijwel niemand anders heeft. Dit maakt je een doel van diverse duistere tovenaars en wezens. Aan jou dus om jezelf te leren verdedigen en er achter zien te komen waarom ze het op jou gemunt hebben en wat die Ancient Magic zo bijzonder maakt.

Hogwarts Legacy is een open wereld RPG. Je maakt je personage aan, geeft hem om haar een naam en off you go. Zoals eerder al aangehaald kun je binnen en buiten Hogwarts gaan en staan waar je wilt om te ontdekken. Hier loeren echter wel allerlei gevaren in de vorm van magische beesten, duistere tovenaars, kobolden en meer en dus is het zaak om ervoor te zorgen dat je jezelf hier tegen wapent. Je kunt gelukkig diverse spells leren tijdens de lessen op school, maar ook door bepaalde sidequests af te ronden voor de diverse professoren. Die spells kun je dan weer gebruiken om de omgevingen verder mee te verkennen of je kunt ze inzetten tijdens de gevechten met die eerder genoemde tovenaars.

Die gevechten zijn trouwens in het begin best pittig. Je hebt je standaard spreuk die je af kunt vuren, maar vijanden werken ook met schilden die je met een bepaalde spell moet doorbreken. Ook word je zelf flink onder vuur genomen en moet je dus behalve aanvallen en uitvogelen welke spell je moet gebruiken ook wegrollen of een beschermspreuk gebruiken. Het duurt even voordat je dit echt lekker in de vingers hebt, maar als je het eenmaal door hebt voel je jezelf echt een tovenaar. Het ‘leren’ van een spreuk heeft men trouwens tot een soort bewegingsspelletjes omgebouwd.

Gelukkig hoef je niet alleen maar op je toverkunsten te vertrouwen. Het is ook mogelijk om diverse toverdranken te kopen of zelf te brouwen. Denk dan aan drankjes die je health weer aanvullen, onzichtbaarheidsdranken voor een stukje stealth of juist drankjes om je verdediging of aanval mee te boosten. De makkelijkste manier is om ze gewoon te kopen bij een winkel, maar je bent verdorie een tovenaar dus wil je ze ook zelf kunnen brouwen. Daar heb je alleen een werkplek, een recept en ingrediënten voor nodig. Die recepten verdien je tijdens de les of koop je bij een winkel. Ingrediënten kun je ook kopen, maar kun je ook vinden tijdens het verkennen van de wereld.

Behalve door spells en toverdranken word je ook sterker door simpelweg in level te stijgen. Je krijgt werkelijk overal ervaringspunten voor, dus een level stijgen is niet heel ingewikkeld. Je krijgt ervaring door geheimen te ontdekken, quests af te ronden, vijanden te verslaan en noem het maar op.

Tot slot kun je ook nog gear verzamelen in de vorm van nieuwe gewaden, kleding, hoeden enzovoort. Die gear werkt gewoon als armor en je personage wordt er sterker van. Sommige kledingstukken zien er overigens echt ridicuul uit, maar goed, als het je sterker maakt… Gelukkig hoef je niet voor lul te lopen, want er zit een optie in om je kleding visueel aan te passen.

Prachtige wereld

De wereld van Hogwarts Legacy ziet er echt prachtig uit. Er is zoveel aandacht geschonken aan de details. Hogwarts zelf is echt fantastisch met al zijn zwevende kaarsen, bewegende schilderijen, pratende harnassen, geesten enzovoort. Het oogt echt fantastisch. Datzelfde geldt trouwens voor vrijwel alle locaties die je aandoet. Of je nou binnen of buiten bent, het ziet er ontzettend mooi uit. Helaas lijdt de game nog wel aan wat imperfecties zoals pop in, onverklaarbare vlekken op personages tijdens cutscenes en moet de game af en toe flink nadenken over de warmte van de kleuren tijdens een cutscene en verandert hij deze dan ook on the fly nog vrij regelmatig. Slordig, maar niets wat niet met een patch nog opgelost moet kunnen worden.

Naast de graphics, waarbij je kan kiezen tussen met en zonder raytracing, zit het ook met de muziek en geluiden in de game wel goed. De muziek is nieuw en herkenbaar tegelijkertijd. Als je de films kent weet je wat je qua muziek moet verwachten en herken je zelfs bepaalde deuntjes. De boel kabbelt lekker op de achtergrond door of is juist enorm bombastisch aanwezig om de scene en de actie te versterken. Het is een genot om naar te luisteren.

Is er niks aan te merken op de game?

Tot nu toe niks dan lof voor Hogwarts Legacy, maar betekent dit dan dat er helemaal niks op de game is aan te merken? Nou, jawel. Zo vind ik persoonlijk namelijk dat de lessen nogal kort aanvoelen. De cutscene er naartoe is fantastisch, de sfeer ook, maar de les zelf is nogal simpel. Volg met je controller een diagrammetje en je hebt een spell geleerd. That’s it. Einde les en succes ermee. Dit voelt wat mij betreft wat lullig aan en had wel iets verder uitgediept mogen worden, zeker als je nagaat hoeveel aandacht er verder aan de game geschonken is.

Daarnaast zitten er zoals gezegd nog wel wat slordig bugs in de game en voelt de wereld buiten Hogwarts en Hogsmeade relatief leeg aan. Niet dat er niks te beleven is, maar het gevoel is daar gewoon net wat anders.

Als je houdt van Harry Potter en diens magische wereld dan is Hogwarts Legacy gewoon verplichte kost. Heb je niks met de franchise? Tja, dan valt er wel direct zo’n 90% van de beleving weg en moet je je afvragen waarom je overweegt de game te gaan kopen. Natuurlijk kan je altijd nog even snel alle films bingen en dan nog fan worden ;-). Dat advies geven we gratis mee.