Review: Guardians of the Galaxy – Een chaotisch avontuur

het staat in mijn ogen ver boven Marvel’s Avengers van vorig jaar. De pluspunten wegen bij mij zwaarder dan de minpunten. Het dialoog, de soundtrack, de wisselwerking tussen de Guardians, de chaos en de verschillende plekken zetten de toon van de game. De iets mindere zaken zijn de besturing van Star-Lord, de Quick Time Events en wellicht het iets repetitieve karakter van de combat. Maar wederom, als je al jaren wachtte op een goede actievolle game van Guardians of the Galaxy met de ziel van de franchise, dan hoef je niet langer meer te wachten.

+ Het uitzonderlijke script, dialoog en wisselwerking van de Guardians onderling
    + De dynamiek van combat tussen de Guardians
    + Design van de locaties
    + Jaren 80 soundtrack is geweldig
    + De uitvoering van de ziel van de Guardians franchise in de game

Minputen
    - De combat van Star-Lord zelf kan stroef voelen
    - Quick Time Events werken niet altijd even lekker
    - Onduidelijk wat de effecten zijn van sommige keuzes, hoewel deze nooit echt heel ingrijpend zijn gelukkig

Na verwend te zijn met de films en jaren terug een game van Telltale, is het nu aan Eidos Montreal om een volle actiegame te maken van Guardians of the Galaxy. Pakt dit goed uit of is het een ervaring die je zo weer vergeet.

De stripboekhelden Guardians of the Galaxy hebben vooral veel populariteit gewonnen middels de films uit 2014 en 2017 en verschijningen in de Avengers reeks. Na vorig jaar te zijn verwend met Marvel’s Avengers van uitgever Square Enix, is het dit jaar tijd voor een nieuwe Marvel game, Guardians of the Galaxy. In de trailers zag het er naar uit dat het veel weg heeft van de Avengers game, maar niks is minder waar. Hoewel de graphics ongeveer hetzelfde zijn en de camerastandpunten overeen komen, zijn de games eigenlijk totaal verschillend. Laten we beginnen met de gameplay.

Guardians of the Galaxy zoals het hoort

Guardians of the Galaxy is een lekker ouderwetse lineaire singleplayer game. Hoewel de game je het gevoel geeft keuzes te maken, staat eigenlijk alles vast op een paar scènes na. Dat is overigens totaal niet erg, want niet elke game hoeft vijftienduizend eindes te hebben en tien verschillende geheime eindes. Het is prima genoeg dat je op basis van je keuze andere scènes ziet.

Je speelt in de game als Star-Lord en samen met de rest van de Guardians (Gamora, Drax, Groot en Rocket) ga je jouw vijanden te lijf. Je speelt alleen met Star-Lord en dus niet als de andere Guardians. Star-Lord functioneert als leider van de groep en je hebt middels actieknoppen opties om speciale aanvallen in te zetten van jouw teamleden. Zo kan Rocket een bommenregen veroorzaken en Gamora als een ninja vanuit de schaduwen toeslaan. Het resultaat is dat je knalt met Star-Lord en tussendoor tactisch de speciale aanvallen inzet van jouw teamleden om maximaal resultaat in het gevecht te halen.

Er zit een progressiesysteem in waar je met experience punten en verzamelbare objecten nieuwe skills kunt ontgrendelen. Deze gelden niet alleen voor Star-Lord. Je kunt dus de rest van de Guardians ook voorzien van upgrades en dan met name hun aanvallen. Je beheert dus eigenlijk de gehele groep, maar je speelt maar met één. Het systeem is diepgaand genoeg doch simpel qua opzet.

Zoals ik al aangaf is Guardians of the Galaxy een singleplayer ervaring en ga je van A naar B. De reis van A naar B is echter zo leuk, dat je het lineaire gedeelte van de game snel vergeet. Wat maakt het dan zo leuk? De sfeer. Het dialoog. De dynamiek van de personages. Het stom ouwehoeren van Rocket en Star-Lord. Het is gewoon geweldig. Er is zo ontzettend veel dialoog waarbij je vrijwel geen enkele zin dubbel hoort, dat het echt lijkt alsof je in een Guardians of the Galaxy film bent beland. Dus tijdens het schieten van vijanden, het platformen in het level en oplossen van kleine puzzels, kan je altijd genieten van gesprekken tussen de Guardians. Je hebt overigens de Guardians ook nodig om die specifieke puzzels op te lossen. Zo kan Gamora hogere plekken bezoeken en Drax zware objecten tillen.

Gooi bij dit alles nog eens een heerlijke throwback naar sounds uit de jaren 80 en je hebt een complete Guardians of the Galaxy ervaring die je nog nergens anders hebt ervaren. Is het dan allemaal positief? Niet per se. Het besturen van Star-Lord is niet altijd even intuïtief en soepel. Er is iets met de knoppen combo’s die teveel op elkaar lijken waardoor je ineens andere acties gaat uithalen en dat kan frustreren. Ook de Quick Time Events laten soms te wensen over qua timing.

Audiovisuele toer tussen de sterren

De game geeft je twee opties op visueel gebied. Je kunt de quality modus en de performance modus kiezen. De eerste geeft je scherpere textures maar loopt op 30fps en de laatste heeft iets minder visuele pracht en loopt op 60fps. Ik heb voor de laatste gekozen. De soepelheid van 60fps tijdens de gevechten en het rondlopen is mij meer waard dan hier en daar iets scherpere textures. De graphics van Guardians of the Galaxy zijn voldoende voor 2021. Het is niet helemaal super ”next-gen” (current-gen eigenlijk), maar vooral de vormgeving en design van de verschillende plekken zijn indrukwekkend.

Zoals ik in de vorige alinea al aangaf is de game een en al jaren 80. Star-Lord (oftewel Peter Quill) heeft gedurende de game flashbacks naar zijn jeugd zodat je ook een beetje backstory krijgt. Vooral in de flashbacks krijg je de typische jaren 80 muziek te horen en objecten te zien. Zelfs op het schip zelf kan je bij de jukebox uit allerlei jaren 80 nummers kiezen die je dan op de achtergrond tijdens gesprekken met je teamleden hoort.

Het verhaal

Natuurlijk ga ik niet veel spoilen van het verhaal, maar ik kan wel zeggen dat het constant boeit. Het is chaotisch en daarom leuk. Net als in de stripboeken vallen de zelfbenoemde Guardians of the Galaxy van het ene probleem in de andere. Het gaat eigenlijk nooit goed en dat zorgt voor veel diversiteit van de actie en personages die je tegenkomt. Het verhaal brengt je ook van de ene plaats naar de andere waaronder Knowhere die je ook uit de films kent. Knowhere is ontzettend goed vorm gegeven en zit vol met leven waardoor het al een genot is om daar rond te lopen. Het verhaal zal dus voor de fans genoeg zijn om plezier uit te halen. Ben je wat minder bekend met de Guardians of the Galaxy, dan zul je sowieso onder de indruk zijn van plekken, maar wellicht minder herkennen.

Het verhaal duurt zo’n 25 uur en hoewel het grotendeels lineair is, heb je dus op bepaalde plekken de keuze om verschillende paden te kiezen. Het is niet heel duidelijk wat er anders zal gaan of wat de effecten zijn van jouw keuzes en achteraf kan je ook niet snel zien wat er anders was gebeurd mits je bepaalde keuzes niet had gemaakt. Dat is enigszins een gemiste kans.

Guardians of the Galaxy is een hele geslaagde game. Het is niet zo verfijnd als bijv. een Marvel’s Spider-Man op het gebied van combat, maar het staat in mijn ogen ver boven Marvel’s Avengers van vorig jaar. De pluspunten wegen bij mij zwaarder dan de minpunten. Het dialoog, de soundtrack, de wisselwerking tussen de Guardians, de chaos en de verschillende plekken zetten de toon van de game. De iets mindere zaken zijn de besturing van Star-Lord, de Quick Time Events en wellicht het iets repetitieve karakter van de combat. Maar wederom, als je al jaren wachtte op een goede actievolle game van Guardians of the Galaxy met de ziel van de franchise, dan hoef je niet langer meer te wachten.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.