Review: Galactic Wars EX – lekker stoom afblazen

Dit is een heel degelijke space-shoot-’m-up, annex bullet hell. De game doet precies wat je mag verwachten voor zowel het genre als de prijs waarvoor het in de markt is gezet. Voor mij zit de replaywaarde ook in het feit dat ik snel even tussendoor een spelletje kan doen en niet hoef te verwachten dat ik uren bezig ben. Zo lang blijf je namelijk toch niet in leven.

+ Heerlijke bullet hell shooter. Fans kunnen hun lol op
    + Goede controls en grafisch een flasback naar de arcadehallen
    + We mogen weer couch co-op spelen!

+/- Achievements zijn over de breedte heen pittig (geen aftrek van punten)

- Geen

Jandusoft brengt een nieuwe Space-shoot-‘m-up op de markt. We vroegen baas van de arcadehallen Eddie om raketafweerskills weer eens af te stoffen en de XBNL-community van een review te voorzien.

In het gamelandschap zoals het nu is, worden er over het algemeen meer games op ons afgevuurd dan we kunnen spelen. Echter vind ik tot op heden het ‘Space-shoot-’m-up’ /bullet hell genre wat ondervertegenwoordigd. Ik was dus erg enthousiast toen ik de kans kreeg om Galactic Wars EX te reviewen.

Jandusoft heeft zich de laatste jaren als Indie-publisher gespecialiseerd in de wat meer pixelated indie-games uit te geven. Ze bieden daarmee de kans aan nog zichzelf ontwikkelende developers om toch op de grote(re) platforms te publiceren. Dit houdt meteen in dat de games vaak hit-or-miss zijn. Weinig ruimte in het midden, je vindt de game goed of je vindt het helemaal niets. Bij Galactic Wars EX de vraag welke van de twee kanten het wordt.

Galactic Wars EX is een echte basic Space-shoot-’m-up. Je hebt de keuze uit drie ruimteschepen met elk hun sterke en zwakke punten. Zodra je de keuze gemaakt hebt, knallen maar! Je wordt direct in een sidescrolling ruimtelandschap geplaatst waar vrijwel meteen een batterij vijanden op je af komen.

Van orde naar chaos

In het begin komen de vijanden alleen maar van voor en kondigen ze zich keurig netjes aan. Net zoals het beschaafde space-aliens betaamd. Maar al snel komen de vijanden van alle kanten op je af en wordt er van alles op je afgevuurd: kogels, missiles en orbs.

Gelukkig zijn de aliens ook wel zo vriendelijk om, nadat je ze overhoop geschoten hebt, regelmatig upgrades voor jouw ruimteschip te droppen. Zo kun je upgrades krijgen voor je power, shield en speed. Allemaal reuze handig in jouw strijd tegen de aliens. Krijg je een upgrade waar je niks aan hebt? Niet getreurd, ook daar is een oplossing voor. Wanneer een upgrade wordt gedropt, toont een icoontje in die orb welk soort upgrade het is. Vind je het niks dan schiet je gewoon op de upgrade-orb en het soort upgrade wijzigt. Voila!

Graphics en controls

De controls zijn typisch voor een side scrolling shooter / bullet hell. Je beweegt je ruimteschip met de linkerstick en verder gebruik je de knoppen voor jouw diverse aanvallen. Afhankelijk van welk ruimteschip je gekozen hebt, is het allemaal wat logger/vlotter en heb je wat meer/minder vuurkracht en schild.

De vuurkracht is aan het energieverbruik van je ruimteschip gekoppeld. Met de ene kun je maar door blijven schieten. Met een andere moet je goed opletten anders kun je niet meer schieten en ben je kanonnenvoer voor de aliens.

Deze details zijn afhankelijk van jouw eigen voorkeuren bepalend van hoe makkelijk of moeilijk je door de stages komt. Je moet er in ieder geval rekening mee houden dat je regelmatig zult doodgaan. Zodra je dood bent gegaan komt het arcadehal-gevoel weer om de hoek kijken. Je kunt credits toevoegen zodat je weer verder kunt gaan op de plek waar je de laatste keer dood bent gegaan. Uiteindelijk houdt het een keer op, maar het is gelukkig geen kwestie van insta-kill en game over.

Grafisch doet deze game je denken aan de tijden van de arcadehallen. Voor mij een positieve koppeling, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. De graphics zijn pixelated, maar je kunt goed zien wat alles moet voorstellen. De graphics (hoewel pixelated) blijven ook gedurende de hectische momenten van stabiele kwaliteit.

Single player en couch co-op

De meeste mensen zullen deze game in singleplayer willen doen. De developer van deze game heeft er wat meer tijd en moeite ingestoken. Ook in couch co-op is deze game best goed speelbaar. Een leuke extra dat een klein bonuspuntje oplevert.

Deze game laat ons aliens afknallen totdat we 17 achievements bij elkaar hebben. Zoals alle games in dit specifieke genre is dat niet de makkelijkste klus. Sommige achievements zijn goed te doen (alle credits verspelen, een orb veranderen in een specifieke upgrade bij max vuurkracht), maar er zijn ook heel pittige achievements (de originele highscore ranglijst halen en missies beter dan met een B rang uitspelen).

Afhankelijk of je een fan bent van dit genre, zullen de achievements als een leuk extraatje of als een vervelende taak aanvoelen. Voor mij zijn dit kleine feestjes en ik duik er dan ook graag in om hier zoveel mogelijk van vrij te spelen.