Epic Games, de maker van de legendarische games Unreal Tournament en Gears of War kondigde nog niet heel lang geleden een nieuwe game aan. Een game die zou draaien om om het verslaan van hordes zombies: Fortnite. Maar heeft men samen met ontwikkelaar People Can Fly van Fortnite ook een legendarische game gemaakt?

In de wereld is een mysterieuze storm ontstaan van paarse wolken. Hierdoor zijn zombies op aarde gekomen en is 95% van de wereldbevolking uitgeroeid. Het is aan jou om te overleven en je eigen beschaving op te bouwen. Dit ga je doen met behulp van een uitbreidbaar stormschild.

Inderdaad, het verhaal is grappig, maar niet bijster bijzonder. Dat is ook niet waarom je Fortnite moet halen. Fortnite moet je halen om een hele andere reden. En die ga ik je nu vertellen!

Meerdere delen

De gameplay van Fortnite bestaat eigenlijk uit meerdere delen. Vanuit het hoofdmenu kun je ervoor voor kiezen om het verhaal (met verschillende opdrachten) in te duiken, of gewoon een map uit te kiezen. Vanuit hier wordt je met maximaal drie andere spelers op de wereld gezet. Wat je daarna gaat doen is helemaal aan jou.

Waar ik altijd mee begin is het verzamelen van grondstoffen. Met je pikhouweel kun je inhakken op alles wat in de wereld te vinden is. Hiermee kun je grondstoffen als metaal, hout en steen verzamelen. Maar er zijn ook kasten, schilderijen, munitieboxen, etc. beschikbaar om te doorzoeken. Hiermee verzamel je allerlei verschillende voorwerpen, die je kunt gebruiken om dingen te maken. Dat maken kom ik straks op terug.

Wat zo tof is aan het feit dat alles afgebroken kan worden, is dat je de hele map kunt bewerken. Ik heb met Martin, Niels, Rob, Jeffrey en René complete huizen, schuren en garages afgebroken.

Een ander belangrijk onderdeel van de vrijheid die je hebt in Fortnite zijn de missies. En je hebt er veel! Naast opdrachten die je uit het hoofdverhaal krijgt, zijn er ook nog sidequests, challenges en daily missions. O ja, en dan zijn er ook nog overlevenden die je kunt redden voor extra bonussen.

Je missies bestaan uit opdrachten zoals onder andere het redden van een x aantal survivors, het bouwen van een radartoren, het afslachten van zoveel zombies en het in elkaar meppen van een zombietrol die er met jouw loot vandoor gaat. De diversiteit in missies in Fortnite is formidabel. De ene keer ga je erop uit om zoveel mogelijk missies te doen voor extra loot, terwijl je de andere keer puur gaat spelen om wat nieuwe grondstoffen te verzamelen voor je eigen nederzetting, maar daarover straks meer.

Wat ook echt tof is, is dat je makkelijk met vrienden kan spelen, terwijl je een andere missie hebt. Zo moest ik laatst 20 ‘Mist Monsters’ doden, terwijl René drie teddyberen moest slopen en Jeffrey drie kleine tuinkabouters. Ja, je leest het goed. Humor is ook aanwezig!

Bob de Bouwer

Zoals ik eerder al aangaf draait een groot onderdeel van Fortnite om dingen maken a.k.a. craften. Want van alle grondstoffen die je verzamelt kun je van alles maken om je te beschermen tegen de zombies. We beginnen met het fort. Deze maak je om de belangrijke items van de missie te beschermen. Denk aan een camper van een overlevende, de ATLAS of een luchtballon die binnen een bepaalde tijd neerstort op een plek.

Hoe je fort eruit komt te zien, bepaal je helemaal zelf. Gebruik je je welverdiende hout om muren, plafonds, vloeren en daken te maken? Of ga je naar het iets sterkere steen? En bouw je een groot fort, met complete bovenverdiepingen? Of hou je het klein en compact? De keuze is reuze en helemaal aan jou! En de keuze die je er nog bij krijgt is wat voor valkuilen je gaat opzetten. Want aan alle plafonds, vloeren en muren kun je zogeheten ’traps’ plaatsen. En ook hierin is veel diversiteit. Zo heb je de ‘Wall Launcher’, die zombies bij de muur vandaan wegbeuken. Maar je kunt ook kiezen voor ‘Wall Lights’, waardoor zombies tijdelijk verblind worden. Of je plaatst een ‘Ceiling Zapper’ waardoor voorbijkomende zombies een beste stroomstoot krijgen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erin! Ontketen je innerlijke Bob de Bouwer!

Naast het bouwen van traps en je fort zijn er nog een aantal dingen die je kunt maken. Zo kun je via schematics je eigen wapens maken. Ook hierin krijg je als speler een hele lading keuzes. Zo heb je zwaarden, machinegeweren, pistolen, knuppels en slaghamers ter beschikking. En mocht je echt te veel zombies hebben, dan is er ook een ouwe trouwe rocket launcher. Mocht je zonder kogels komen te zitten, dan kun je die gewoon met de juiste grondstoffen bijmaken!

Storm Shield

Een ander onderdeel van de missies is je storm shield. In de 4 verschillende werelden krijg je als speler je eigen nederzetting. Deze zal gedurende de game aangevallen worden en uiteraard moet jij deze verdedigen. Dit doe je deels door je eigen fort op te bouwen, maar ook door je squad van overlevenden samen te stellen en te upgraden. Het vette van deze overlevenden is dat iedereen zijn eigen sterke punten heeft. Heb je bijvoorbeeld een dromerige overlevende? Dan past die erg goed bij andere dromerige overlevers. Maar plaats je hem bij een energieke overlever, dan zal de chemie stukken minder zijn. Daarnaast mag je aan elke squad een eigen leider toewijzen. Ik kan je vertellen dat je hier uren mee bezig kan zijn.

Daarnaast zijn er nog de zogeheten defender slots. Hierin kun je overtollige heroes plaatsen die jouw hero extra voordelen opbrengen. Denk aan extra health of een beter schild. De helden die in je support slot gaan, kun je trouwens oproepen in een gevecht om je bij te laten staan, erg handig als je alleen bent.

En naast de defender- en survivors-squad, kun je ook nog orders geven aan de expedition squad. Deze kun je op pad sturen om grondstoffen te halen. Erg handig als je de game afsluit, aangezien je dan na een verloop van tijd weer loot erbij krijgt.

Loooooooooooot

Als er een ding is waar je mij als gamer blij mee kan maken, dan is het wel loot. En dat is er genoeg in Fortnite. Uiteraard krijg je aan het einde van een missie een lading XP en kisten vol met loot. Maar het echt vette spul haat je uit de Llama. Hierin vind je nieuwe schema’s voor wapens en valkuilen. Maar je kan er ook terecht voor nieuwe heroes om mee te spelen en survivors.

Wil je trouwens niet wachten tot je een loot llama krijgt? Dan kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van microtransacties.

Level Up!

Aangezien je in Fortnite met steeds moeilijkere werelden te maken krijgt is het belangrijk dat je goed voor je wapens, helden en overlevenden zorgt. Dit doe je met de bijbehorende xp die je in missies kunt verdienen. Heb je iets of iemand tien levels geüpgrade? Dan is het mogelijk je hero te evolueren. Hierdoor krijgt hij/zij nieuwe krachten en stats. Denk aan extra health of een beter uithoudingsvermogen waardoor je langer kunt rennen.

Je wapens krijgen op hun beurt ook extra voordelen. Zo doet mijn legendarische shotgun op level 15 nu 20% extra schade. Bij level 20 zal hij mij met minder terugslag gaan verblijden, wat er voor zorgt dat ik nog accurater zal kunnen schieten.

O ja, je levels worden aangegeven met een cijfer en een bliksemschicht. Dit geldt ook voor missies die je uitzoekt. Wanneer je level te laag is zal de game je hiervoor dan ook waarschuwen. En geloof me, die hogere levels ga je nodig hebben. Want waar je in het begin nog begint met alleen zombies, wordt je later ook nog gezelschap gebracht door ‘Mist Monsters’. Dit zijn sterkere zombies de bestaan uit wezens als een Cyborg, Will-o-Wisp en een Smasher. Die laatste wil je echt niet ontmoeten, want hij kan met één aanval je muren omver boksen.

En dan zijn er nog twee manieren om jezelf sterker te maken in de game. Zo krijg je na elke missie xp voor je nederzetting. Wanneer je een level omhoog gaat krijg je skill points, waarmee je nieuwe dingen ontgrendeld die je kunnen helpen. Zo kun je je held verder ontwikkelen door evolutie, je pikhouweel sterker maken waardoor je sneller door dingen heen hakt, extra plaatsen voor je squad reserveren of meer ruimte in je inventory krijgen. Daarnaast heb je ook nog de onderzoeksboom. Deze vergaart over tijd punten die je kunt gebruiken om de kracht of health van je party te vergroten. Of wat dacht je van een betere resistance waardoor je net wat beter bestand bent tegen de zombies.

Heroes

Zoals ik al aangaf zit Fortnite vol met heroes. De heroes zijn je speelbare characters. Deze hebben verschillende klassen.

Zo is er de outlander, een klasse die zich richt op het verzamelen van tech en grondstoffen. Mijn hero is er trouwens één, met een druk op de knop kan ik hem dwars door muren laten beuken en de grondstoffen verzamelen. Daarnaast kan hij ook Teddy oproepen, een mechanische beer die met twee miniguns de zombies onder vuur neemt. Ik ben trouwens benieuwd naar de volgende evolutie van m’n hero, volgens zeggen kan hij dan binnen een seconde naar de andere kant van de map warpen.

Een andere toffe klasse is trouwens de ninja, deze kan zich uiteraard snel uit de voeten maken en is zeer bedreven met zwaarden en objecten die je kunt gooien.

De soldier zorgt op zijn beurt voor een betere handeling van wapens en kan overweg met verschillende granaten.

De constructor is gericht op het onderhouden en verstevigen van de basis. Daarnaast probeert hij spelers zoveel mogelijk te ondersteunen.

Om het nog maar even wat dieper te maken: elke klasse heeft ook weer zijn eigen subklasse. Zo zijn er ninja’s die bedreven zijn in martial arts, moord en dim mak. En bij de soldiers vind je special forces, commando’s en survivalists. Ik kan zo wel door gaan, maar je snapt me nu vast wel: deze game is tof. En gigantisch uitgebreid!

Collecteren

Voor de verzamelaars in Fortnite is er ook nog eens het Collection Book. Deze kun je vullen met heroes, wapens, overlevenden en valkuilen. Des te meer je plaatst, des te hoger je collection book level wordt. Bij het behalen van het volgende level krijg je van de game nieuwe loot, wat op z’n beurt weer kan bestaan uit xp, llama’s of nieuwe characters. Gotta catch em all!

Lichte verbeterpunten

Zoals je merkt ben ik zeer enthousiast wat Epic Games met Fortnite heeft neergezet. Officieël zit de game nog in Early Access en ik ben blij om te zien dat de game daarom veel updates krijgt. Toch zijn er twee puntjes van kritiek die wel even benoemd mogen worden. De eerste is de muziek, er zit een leuk deuntje in. Wat echter jammer is, is het feit dat dit deuntje samen met een paar spannende tonen bij aanvallen het enige is wat in de game zit. Na 25 uur spelen heb ik het wel een keer gehoord.

Daarnaast is het jammer dat andere spelers niet gekickt kunnen worden. Niets is vervelender dan spelers die zonder overleg direct de hoofdmissie activeren waardoor er hordes zombies op je hoofdmissie afkomen. Zeker als je op dat moment even op een sidequest zit.

Epic Games en People Can Fly hebben met Fortnite een bizar diepgaande game weten neer te zetten. Het is duidelijk te zien dat de game zijn inspiratie uit meerdere games heeft weten te halen en men heeft dit alles goed samen weten te brengen in deze game. De humoristische setting, samen met de enorme bergen loot en de formidabele co-op zorgen er voor dat veel van m’n tijd op dit moment wordt opgeslokt door deze game. Daarentegen kent de game een paar kleine minpuntjes, maar ik ben ervan overtuigd dat men die in toekomstige patches kan wegpoetsen. Met Fortnite hebben ze een tijdrovende maar fantastische game neergezet die voor iedere gamer zal zorgen voor uren speelplezier. Waar wacht je op? Halen die game!

Fortnite
90 %
review-fortnitePluspunten:<br> + Verschillende onderdelen in de game<br> + humor<br> + Co-op<br> + Uren speelplezier<br> <br> Min:<br> - Monotoon deuntje<br> - Niet kunnen kicken van vervelende (mede)spelers<br>