Review: FIFA 22 (Series X) – met een schijnbeweging gescoord

Is FIFA 22 echt totaal vernieuwend? Nee maar toch ook wel een beetje ja. Er is een verschil in intelligentie en samenspel van de AI te merken. En voelt het echt alsof de spelers ‘leren’ van jouw spel en daarop reageren. Er wordt dus meer van jouw eigen creativiteit verwacht. Het spel is trager en vraagt meer opbouw. Is het wereldschokkend omdat we nu met Hypermotion werken? Nee, dat is het niet. Het is weer een stap op de goede weg

Moet je deze FIFA gaan halen? Eigenlijk is dat een overbodige vraag. Voor de regelmatige spelers zal het altijd een zekere aanschaf zijn. Het is bij deze groep elk jaar hetzelfde. Veel klagen en roepen dat men het niet gaat kopen maar dan toch overstag gaan omdat je Live vriend ook is overgestapt. Is het je dure geld dan waard? Ja, dat vind ik wel. Het blijft toch een spel waarin je, als fan, vele uurtjes zal steken. En wil je zeker weten of dat bij jou ook zo is? In de Ultimate Game Pass heb je altijd de mogelijkheid om hem 10 uur uit te proberen.

Plussen

+ Eigen team in Career maken
    + Sfeer in stadions is top
    + Hypermotion is een verbetering

Minnen

- Nog geen voice-acting in career
    - Pay-to-win nog teveel aanwezig
    - Verschillen eigenlijk alleen current-gen

Het sportseizoen in gameland is weer in volle gang. Na NBA is nu FIFA aan de beurt. Wat is er allemaal anders aan deze laatste versie.

Zoals elk jaar is het weer een toer om FIFA van een goed commentaar te voorzien. Niet omdat het zo’n ingewikkelde game is maar puur omdat je op een bepaald moment eigenlijk wel uitgeschreven bent over een game die jaar na jaar bijna identiek is te noemen. Natuurlijk is men elk jaar weer bezig om de boel bij te stellen, nieuwe dingen te introduceren en zo de game toch een vleugje vernieuwing te geven. Maar elk jaar moeten we ook constateren dat het maar een klein vleugje is. Zou het dit jaar anders zijn?

Want daar draait het uiteindelijk toch om. Hoe balt FIFA ten opzichte van zijn voorganger. Dit jaar gooide EA er een nieuwe term tegenaan. De current-gen consoles (oftewel de Xbox Series X|S) kregen de zogenaamde Hypermotion Technology. Dit houdt in dat men in plaats van een paar spelers via Motion Capture te pakken, men een echte 11 vs 11 wedstrijden heeft gemonitord om zo alle bewegingen binnen het veld te pakken. Er zouden dus meer dan 6000 nieuwe animaties in het spel te vinden moeten zijn. Daarnaast bevat het een leersysteem waarin het spel leert van de wedstrijden die je speelt en zijn animaties daarop aanpast en kan je gebruik maken van een explosieve sprint waarmee je even de versnelling in zet.

Tijdens het spelen vind ik het lastig om dit echt in werking te zien. Het spel oogt trager en ja, het is lastiger om op de wat hogere niveaus ballen in het doel te planten. Maar om nu te zeggen dat het totaal anders speelt en ik direct veel veranderingen merk, nee. De tegenstander, zeker in online potjes, blijft nog steeds door verdedigingen heen snijden alsof de AI van je verdediging even uitgeschakeld staat. Wat ook niet meewerkt is het camerastandpunt die je gebruikt tijdens het spelen. In de demo’s zien we prachtige close-ups van spelers die al die nieuwe moves laten zien. Alleen… dat is een stuk minder als je vanaf een grote afstand aan het spelen bent.

Toch is er offline wel wat verschil te zien en anticiperen je tegenstanders wel iets beter en merk je ook echt dat ze tijdens de wedstrijd doorzien hoe jij speelt, reageren ze beter op elkaar en voelt het alsof men echt een spelplan uitvoert. Voor het eerst was FIFA offline echt een uitdaging op de wat hogere niveaus en was het lastiger om te winnen, als dat überhaupt al lukte. Het vreemde is dat dit voornamelijk bij de tegenstander te merken is. Jouw eigen AI verdediging is vaak nog onvoldoende bekwaam om zelfstandig de tegenstander aan te pakken.

Zoals gezegd heeft men de animaties een aardige upgrade gegeven. Vooral de keepers en verdediging zijn voorzien van meer herseninhoud, wat resulteert in mijn al eerder geconstateerde moeilijkheid tot het scoren. Gelukkig maar want het amateurniveau van de keepers in de vorige versie was echt hemeltergend slecht. Het spel speelt nu puurder, meer gericht op echt voetballen in plaats van de ‘rush-and-score’ mechanics die al jaren in het spel zitten.

Het lijkt er op het eerste gezicht ook op dat men eindelijk het aantal scripts/algoritmes uit de game heeft verminderd. Want ja, FIFA is/was in mijn beleving gescript. Dat is eigenlijk een publiek geheim. In de potjes die ik heb gespeeld, heb ik deze keer eindelijk een stuk minder doelpunten in de 45e of 90e minuut zien langskomen. Iets wat in de eerdere versies zo vaak voorkwam dat het geen toeval meer kon zijn. Maar ze zijn er nog wel.

EA heeft en blijft altijd ontkennen dat er op de achtergrond zaken beïnvloed worden maar in de praktijk bleek dit wel zeker zo te zijn. Het zonder enige aanleiding in een 2e helft geen bal meer kunnen raken of het eindeloos missen van het doel zonder dat je ook maar iets anders deed, lijkt nu minder aanwezig. Ik heb nog niet erg goed kunnen ontdekken of het ‘schieten van bepaald punt op het veld is een zeker doelpunt’ er ook al uit is gehaald. Mocht dat wel zo zijn, dan is dat echt een zegen. Het is ontzettend frustrerend dat je bijna een punt op het veld kan zetten en dat het een zekerheid is dat je scoort als je schiet vanaf die positie.

Want ik moet eerlijk zijn, er zijn maar twee games die mij tot het uiterste frustreren, Rainbow Six en FIFA. Gek genoeg zijn dat ook de games waar ik het snelste naar terugkeer. We blijven als gamers toch masochistische trekjes hebben.

Modes

Zoals elk jaar is het weer afwachten wat men in FIFA geschrapt of toegevoegd heeft. Een mode die veel spelers graag spelen is de Career mode. Daarin zijn niet gigantisch veel veranderingen te merken maar is er wel één hele leuke toevoeging bijgekomen. Je kan namelijk een eigen team fabriceren waarmee je een willekeurig ander team in een competitie vervangt. Eindelijk je plaatselijk FC Balophetdak in de Eredivisie zetten, dat blijft toch best leuk. Een functie die ik in NBA ook erg waardeer. In deze functie kan je ook nog nieuwe spelers toevoegen en het gezette doel van de club aangeven. Helaas is ook deze functie niet totaal vergelijkbaar met die van NBA 2K. Ja, je kan wat aanpassingen doen maar bijvoorbeeld een eigen logo uploaden of eigen reclame toevoegen, dat zit er allemaal niet in. Wat dat betreft kan men in de afdeling FIFA van EA nog best eens op stage bij 2K.

Je kan wederom als manager of speler aan de slag en zo je carrière totaal gaan opbouwen. Vooral in het speldeel Manager kan je weer rijen aan zaken regelen. Voor de echte liefhebbers van manager-games iets waar men zich op kan uitleven. Zeker als je gek bent van statistieken en lijstjes. Want deze mode zit vol met analysemateriaal.

Als speler krijg je weer toegang tot een uitgebreide skill tree die je kan uitbouwen met het verdiende aantal XP en is er nu een manager-rating waarbij de manager aan jouw spel een score hangt die laat zien of hij echt in je gelooft. Alles gericht op het meer vergaren van speelminuten en XP en de weg naar faam.

FUT

Een andere mode die heel veel spelers gebruiken is FUT. Helaas is deze mode nog steeds een Pay-To-Win mode. Ik merkte al op dag één dat ik tegen teams kwam te staan die een rating hadden van heb ik jou daar. Een rating die je onmogelijk per toeval had kunnen scoren dus men moet wederom de nodige puntjes hebben gekocht om zo deze hoge spelers bij elkaar te vergaren. Dat blijft toch jammer want je merkt gewoon dat het spel daardoor nogal verpest wordt. Maar goed, geef EA ongelijk. Deze mode heeft hen vorig jaar 1,38 miljard Euro opgeleverd.

EA heeft in FUT wel de divisions veranderd. Je start nu allemaal in Division 10 en kan ook niet meer terugvallen. Hoe vaak je ook verliest. Wederom een goede ontwikkeling want hoe vaak ik in de oude versies niet tegen spelers heb gestaan die op een veel hoger niveau functioneerden dan de divisie waar ze op dat moment in speelden, is niet te tellen. Men deed dat altijd bewust omdat de divisie waar men in thuis hoorde te lastig bleek te zijn en men dus kunstmatig zo snel mogelijk probeerde potjes te verliezen om zo in divisie teruggezet te worden. Dit terugzetten gebeurt nog wel maar nu pas aan het begin van een nieuw seizoen.

Nu werkt men meer met doelen en beloningen. Je ziet telkens de fases die je moet redden in beeld en als je die eis pakt, bijvoorbeeld win 7 potjes, dan ga je weer een stap omhoog. Het ultieme doel is nu de Elite Division. Een nieuwe divisie die boven Divisie 1 staat.

Daarnaast is het menu aangepast. Je veegt nog steeds de linker joystick naar beneden om naar je squadronscherm te gaan, maar alles is nu opgesplitst in Home-, Play- en Club-submenus die toegankelijk zijn via de linker- en rechterbumper.

Een functie waar denk ik heel veel spelers van FUT blij van gaan worden is dat je nu niet meer verplicht naar de vieringen van je tegenstander hoeft te kijken. Zeker dat ellenlange dansje wat je maar niet kon doorspoelen is nu verleden tijd.

Dat zijn een beetje de veranderingen binnen het systeem die dus vooral over de voortgang gaan. Maar uiteindelijk lijkt FUT wederom de geldmachine van FIFA te zijn. Natuurlijk, als je een beetje stevig in je schoenen staat en geen complex krijgt als je een paar keer verliest met een beginnend team, dan kan je FUT spelen zonder dat je er ooit geld in hebt gestopt. Maar de ervaring leert dat er toch grote groepen zijn die hier maar lastig mee om kunnen gaan en dan liever hun bankrekening plunderen dan af te gaan in een videospelletje. Al met al blijft het jammer dat EA zo vast houdt aan deze constructie binnen FIFA.

Tournaments

Een andere leuke mode is Tournaments waarmee je verschillende belangrijke toernooien kan naspelen. De Champions League is qua aankleding zeer echt neergezet. Prachtige animaties van begin tot einde die behoorlijk uitgebreid zijn en je echt meenemen in een soort van tv-uitzending. Iets wat ik altijd zeer waardeer. Ook voor de dames is er weer een karig toernooitje te organiseren waarbij de gelijkenis van speelsters zeer goed gedaan is. Jammer genoeg blijft het daar wel bij. Het zou FIFA sieren als ze bijvoorbeeld ook wat competities erbij zou gooien. Leuk dat men wel de competities van China of de 2e divisie van Engeland handhaaft, maar die lijken mij toch minder interessant als de Spaanse, Nederlandse of Engelse damescompetitie. Wie weet, ooit.

Volta

Een mode die ik vorig jaar erg leuk vond was het verhaal en het spel van Volta. Dit jaar is er eigenlijk geen verhaal.  Ja, je krijgt een soort intro om je speler aan te maken maar dat is meer een showcase en tutorial dan dat het een verhaal is. In Volta kan je weer lekker straatvoetballen. Helaas leent Volta zich in Online potjes niet voor samenspel. Integendeel, het zit vol met egootjes die eigenlijk alleen maar bezig zijn om zelf te scoren. Iets wat best jammer is.
    Desondanks is Volta leuk om te spelen, zijn het snelle, korte potjes en kan je daarmee je eigen Volta-ster bouwen.

Sound and Vision

FIFA 22 laat wat grafische verbeteringen zien. Op mijn Series X tenminste. Er zijn wat meer animaties bijgekomen en die zijn altijd leuk om te zien maar zullen voor velen alleen maar een irritante onderbreking vormen. Vooral in Career zie je veel animaties voor en tijdens de wedstrijd en heeft men nu ook de beroemde Tifo’s geanimeerd gemaakt. Ook zijn de spelers aan een kleine upgrade onderworpen. Wat betere belichting en gezichtsanimaties. Maar wederom, dit zie je tijdens het spelen totaal niet. Het is alleen bij de cutscenes en herhalingen zichtbaar.

Het publiek heeft eindelijk ook een verbetering gekregen. Je heb nu niet meer het gevoel dat je naar een tribune vol meerlingen zit te kijken die ook nog eens allemaal kijken alsof ze net een pilletje teveel hebben geslikt. Iets wat natuurgetrouw alleen in de tifosi vakken te zien zou moeten zijn. Ook heeft men (bij de grotere clubs) nog meer sfeer ingebouwd en zie je meer scenes met fans in beeld.

Het geluid kan je opsplitsen in verschillende onderdelen. Laten we starten met het commentaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Nederlandse commentators nooit aan heb staan. Ik kan niks met dat semi-geacteerde, overduidelijk van een papiertje gelezen commentaar door Sierd ‘vroem vroem’ en Jeroen. Ik kies standaard de Engelse commentatoren en ook die zijn dit jaar uitgebreid.

Naast de al bekende Lee Dixon en Derek Rae is het legertje commentatoren uitgebreid met Alex Scott, bekend van haar geweldige carrière bij Arsenal en haar optredens als pundit bij de BBC, ITV en Sky, en Stewart Robson, die voor Arsenal en West Ham speelde voordat hij commentator werd. Ook bij dit tweetal klinkt het weer als vanouds origineel en to the point.

Wat wel een extra vermelding nodig heeft is het geluid als je bal het doel ingaat. Blijkbaar heeft iemand bij EA gedacht dat dit een soort kanonschot moet zijn. Draai dat maar snel weer terug naar de eerdere versies.

Daarnaast zit de game weer vol met goed stadiongeluid en kan je van veel grote teams het publiek horen zingen en juichen. Helaas voor ons is er van de Eredivisie maar één team dat van echt gezang is voorzien, Ajax, simpelweg omdat zij nu eenmaal in de Champions League te zien zijn (en daar best succesvol in waren). En omdat de Johan Cruijff Arena erin zit. De rest zit er helaas niet in. Hopelijk komt daar ooit verandering in. De Engelse teams zijn gelukkig allemaal van diehard fans op de tribune voorzien.

Waar men wederom, zoals elk jaar, de bal erg bij mist, is het gebruik van voice-acting. Met de eerder genoemde miljarden omzet zou je toch denken dat EA wel een paar animators en voice-actors zou kunnen inschakelen om bijvoorbeeld de persconferenties en de onderhandel scenes in te spreken. Maar helaas is dat teveel gevraagd en moeten we het met bewegend beeld en tekst doen. Gemiste kans.

Is FIFA 22 echt totaal vernieuwend? Nee, niet totaal maar wel een beetje. Er is een verschil in intelligentie en samenspel van de AI te merken. En voelt het echt alsof de spelers ‘leren’ van jouw spel en daarop reageren. Er wordt dus meer van jouw eigen creativiteit verwacht. Het spel is trager en vraagt meer opbouw. Is het wereldschokkend omdat we nu met Hypermotion werken? Nee, dat is het niet. Het is iets wat met een ver camerastandpunt en in de snelheid van het spelen niet goed zichtbaar is. Maar het is weer een stap op de goede weg.

FUT heeft een nieuw menu gekregen maar is nog steeds een pay-to-win mode waarin bij de geldverkwistende spelers al snel ploegen vol topspeler in Divisie 10 te vinden zijn. Dat zal nooit veranderen ben ik bang.

Career daarentegen heeft wel een leuke opknapper gehad. De Manager-mode zit vol met menuutjes en extra analyses dus de liefhebbers kunnen daar hun hart ophalen. Ook kan je nu een eigen team bouwen zodat je eindelijk met FC Kneus aan de slag kan. Als speler is er ook weer genoeg te doen om jezelf tot topspeler op te leiden.

Grafisch ziet de game er gelikt uit met meer animaties en vooral de Tournaments zijn totaal voorzien van mooie cutscenes. Ook het Engelse commentaar is af met twee nieuwe stemmen.

Voor de damesvoetballers onder ons is het aanbod karig. Tijd dat men bij EA gewoon eens wat mindere competities opoffert voor een paar damescompetities.