Review: FIFA 21 – Trainen tot je de beste bent

+ Manager Career is meer simulator geworden

Minnen

- Weinig veranderingen
    - Teveel getrain in Career mode
    - FUT co-op mist co-op team

Het jaarlijkse ritueel van het reviewen van FIFA is weer gearriveerd. Wat gaat het dit jaar weer worden?

Laten we maar met de deur in huis vallen. De aanpassingen zijn merkbaar, maar niet wereldschokkend. Dat gezegd hebbende kan ik het daar natuurlijk niet bij laten. Wat is er anders en wat is er vooral hetzelfde?

Career op de schop

Volgens EA is dit jaar de Career mode na vele jaren zeuren eindelijk vernieuwd. Het gaat nu meer richting een volwassen manager simulator. Tenminste als je die carrière-optie neemt. Want zoals elk jaar zijn daar ook twee smaken in: manager of speler. Waar je vooral aan merkt dat we meer in de managerstand gaan, is de optie waarin je de hele wedstrijd gesimuleerd kan laten spelen, inclusief commentaar. Je ziet het spel dan niet op de pitch, maar in een 2D-overzicht met alle bewegingen en balhandelingen. Gaat het totaal de verkeerde kant op, dan kan je op elk moment zelf het heft in handen nemen en toch gaan ballen zoals je gewend bent en heb je de schade herstelt, dan stap je er lekker weer uit. Daar kan de Boer nog een puntje aan zuigen.

We zien ook in de ontwikkeling van de spelers dat men meer met managen bezig kan zijn. Je kan spelers helemaal vormen zoals jij dat wilt door een gerichte training in hun ontwikkeling te geven. Ook de wekelijkse trainingen kan je helemaal instellen, maar daar komt dan ook gelijk mijn eerste kritiek. Damn, wat is dat saai. Je koopt FIFA om lekker te voetballen en al die trainingen die daar al een tijdje in te vinden zijn, zijn vaak een noodzakelijk kwaad. Helaas is het nu meer dan een noodzakelijk kwaad want eigenlijk moet je elke vorm van trainen een keer hebben uitgevoerd om een zo hoog mogelijke score te halen. Daarna krijg je bij elke gesimuleerde training diezelfde rating. Maar doe je dat niet, dan scoor je op alles een niet echt wereldschokkende D. Met andere woorden, je bent weer uren bezig met rondootjes en ballen in een bak schieten.

In de manager career is dat al uitermate vervelend maar in de player career helemaal. Daar komt ook nog eens bij dat men (wel realistisch) je in het begin niet snel opstelt. Dus je simuleert in het begin van je carrière meer matches dan dat je zelf daadwerkelijk het veld op gaat. Zeker als je denkt je loopbaan bij een grote club te willen starten.

Door dit uit te voeren, zie je ook hoe scherp en matchklaar een speler is. Die worden goed voor je bijgehouden waardoor je de juiste personen op het juiste moment kan opstellen. De transferopties zijn ook uitgebreider geworden met afkoopsommen en de optie om een speler te lenen met de optie tot kopen. Wat mij direct weer opvalt is dat men weer de moeite niet heeft willen nemen om een paar voice-actors aan het werk te zetten. Het zijn weer allemaal geschreven dialogen, ook tijdens de persconferenties. Ik snap echt niet waarom dit zoveel moeite zou kosten aangezien men wel vele uren aan commentaar laat opnemen in meerdere talen. Gemiste kans.

Qua gameplay belooft EA zoals elk jaar weer veranderingen. En ja, die zijn er maar of dat allemaal positief is, dat weet ik niet. Vertragen we het ene jaar het spel om het realistischer te laten voelen, het jaar daarop is alles weer snel gemaakt en heb je het gevoel geen tegenstander uit te kunnen schakelen. Dat is met versie 21 aan de hand. Waar ik in versie 20 nog best aardig mijn helft kon verdedigen, lijken de tegenstanders nu met gemak langs mij heen te komen.

Men heeft ook iets met het dribbelen gedaan. Het zogenaamde Agile Dribbling, die met de rechterbumper wordt aangezet, maakt dat je bal wat meer aan de voet gekleefd lijkt te zijn. Ook heeft men de irritante botsingen aangepakt waardoor de soms echt maffe buitelingen verleden tijd lijken te zijn geworden.

Je kan nu ook meer controle of bepaalde Runs krijgen waarbij je andere spelers de kant op kan sturen die jij wil om daarna de perfecte pass te kunnen geven. Duidelijk een functie voor gevorderden want mijn pogingen om dat in te zetten falen meer dan dat ze slagen.

Volta

Er zit in FIFA 21 geen verhaal meer. Tenminste, dat is te zeggen, geen verhaal meer van de newbie die prof wordt. In Volta is er nog wel een verhaal te vinden onder de titel The Debut, al is deze redelijk simpel. Van alle modes moet ik eerlijk zeggen dat ik in deze versie het meeste plezier haal uit Volta. Lekker straatvoetballen in mooi opgezette locaties. Verder kent Volta een rij aan on- en offline-modes.

Laat ik dan ook maar gelijk de graphics even behandelen. Helaas zijn de veranderingen niet heel indrukwekkend. Het publiek ziet er nog steeds uit alsof men veel te vaak copy paste heeft gebruikt en emoties in gezichten, die zijn er al helemaal niet te vinden. De spelers verschillen niet heel veel van de eerdere versie en we zien dan ook best wat ‘foutjes’ daarin, zoals het haar van Mo Salah die nog steeds het kapsel van vorig seizoen heeft.

FIFA Ultimate Team

Waar men dit jaar in FUT vooral mee stunt is de co-op-stand. En eerlijk gezegd keek ik daar wel een beetje naar uit. Helaas is FUT co-op niet meer of minder dan een vriend uitnodigen om met jouw FUT team mee te spelen. Ja, je krijgt je eigen rewards en progress maar hoe leuk was het geweest om samen met iemand een FUT team op te bouwen.

Wat wel een leuke toevoeging is, is het zelf aanpassen van je stadion en het kiezen van bepaalde clubliederen.

Wat blijft bij FUT is het gevoel dat EA hier hun winst op maakt, zowel op als naast het veld. Als je op dag twee na release al teams ziet die een gemiddelde van 88 hebben, dan kan het niet anders dan dat daar weer dikke euro’s in gestoken zijn. En dat is jammer. Het zou een stuk leuker zijn als het hele microtransactie stuk daaruit gesloopt zou worden.

Zoals ik al in het begin heb geschreven, het maken van een review van een sportsgame is lastig. Je weet eigenlijk al dat je een herhaling van het jaar daarvoor voorgeschoteld krijgt met wat aanpassingen en veranderingen. Zijn die aanpassingen dan groot genoeg om je geld aan uit te geven? Dat blijft lastig. FIFA is een serie die door de diehard spelers elk jaar gekocht wordt om er daarna nog lang over te blijven zeiken. Want dat is toch wat wij elk jaar weer doen. Zeiken dat het weer niet zo is zoals we gewenst hadden.

Dit jaar is dat niet anders. FUT co-op was leuker geweest als je echt samen een team bij elkaar had kunnen ‘kopen’. Career is veranderd en nu meer een management simulator met de vele informatie die je over je team en je spelers krijgt, maar wordt geplaagd door eindeloze rijen aan trainingen en wedstrijden waarin je in Player Career niet opgesteld wordt.

De gameplay voelt minder fijn aan voor mij. Ja, tegen de AI is het allemaal best te doen, al is het verschil tussen de verschillende levels best groot te noemen. Het dribbelen is verbeterd maar de Runs zijn voor mij iets teveel hogeschool FIFA. Ook het verdedigen lijkt nu veel lastiger, zeker in online potjes.

Het leukste onderdeel is wat mij betreft op dit moment Volta. Goede muziek, leuke omgevingen en lekkere snelle potjes straatvoetbal.

Op de vraag of je FIFA 21 moet gaan halen, kan ik eigenlijk niet echt een goed antwoord geven. Verwacht je een totaal andere FIFA, dan zou ik het laten. Maar wil je gewoon lekker verder met FIFA spelen met alle huidige teams en bijna alles up to date, dan ga je hem zeker weer halen en er met plezier en gezeur veel uurtjes in stoppen.

Voor alle duidelijkheid, het is geen slechte game maar alle in neonletters aangekondigde veranderingen kunnen mij niet echt in jubelstemming krijgen. Daar hoef je het wat mij betreft niet voor te doen.