Review – Far Cry New Dawn

Of ik nogmaals naar Hope County in Montana toe wilde om uit te vissen wat er nou na het einde van Far Cry 5 is gebeurd. Anti-radioactieve muggenspray mee en gaan. Montana here we come!

Far Cry 5 eindigde met een knaller, letterlijk. Het mooie Hope County in Montana, waar je zoveel uren in had doorgebracht, werd met een regen aan atoombommen volledig verwoest. Lokale cult-idioot Joseph Seed kreeg gelijk met zijn voorspelling. Wat zou er nu gaan gebeuren met Hope County en haar bewoners?

New Dawn speelt zich 17 jaar later af. De wereld staat niet langer in brand en de mensen proberen zo goed als dat wil weer een bestaan op te bouwen. Helaas herhaalt de geschiedenis zichzelf weer in Hope County voor wat betreft dwazen die de baas willen spelen. Had je het in deel 5 aan de stok met Joseph Seed en zijn nageslacht, ditmaal is het de beurt aan de tweelingzusjes Mickey en Lou.

De drijfveren van de tweeling zijn eenvoudig. Ze zijn uit op macht en iedereen die ze in de weg staat moet het ontgelden. Ze missen het charisma en mysterie dat Joseph Seed juist wel had en ik vind ze nogal generiek. Desondanks maken ze je het leven wel zuur en dat is reden genoeg om ze uit de weg te ruimen.

De hoofdpersoon waar je in New Dawn mee speelt is compleet nieuw en heeft geen enkel verband met Far Cry 5. Je hoort bij een groep mensen die het land doorreizen met een grote trein om daar waar nodig, hulp te bieden aan de bewoners die hun leven weer op proberen te bouwen. Onderweg naar Hope County gaat het mis. Je trein wordt door Mickey en Lou overvallen en het merendeel van je groep legt het loodje. Je weet te ontsnappen en voegt je bij Carmina Rye, de dochter van Nick en Kim Rye. Zij brengt je naar New Prosperity en hier begint je avontuur.

Kleurrijke bedoening

Waar je misschien zou verwachten dat Far Cry New Dawn met zijn post-apocalyptische thema behoorlijk grauw en somber zou zijn, is de game in werkelijkheid behoorlijk kleurrijk. De wereld heeft de atoomregen goed doorstaan en doet erg zijn best om dit te laten zien. Water is helderblauw, bomen fris en groen en er zijn zeeën van roze en witte bloemen te zien. Het levert prachtige vergezichten op.

Kapotte wegen staan vol bloemen, kistjes met voorwerpen die je nodig hebt zijn felgeel en ook de vijanden helpen een handje door werkelijk alles met roze verftekeningen te besmeuren. Ze hebben bij Ubisoft behoorlijk hun best gedaan om er geen deprimerende omgeving van te maken en de sfeer zo luchtig mogelijk te houden en ik moet zeggen dat ik hier ook best vrolijk van werd.

Even naar de bouwmarkt

In de basis speelt Far Cry New Dawn hetzelfde als zijn grote broer. Je wordt losgelaten in Hope County, kunt gaan en staan waar je wilt, hebt de beschikking over voertuigen waarmee je rond kunt rijden, vliegen of varen en natuurlijk zijn er zat mafkezen die het nodig vinden om op je te schieten en waar je vervolgens lekker op terugschiet. Niks mis mee, werkte in deel 5 prima en nu nog steeds. Wel zijn er een aantal nieuwe dingetjes aan de gameplay toegevoegd.

De belangrijkste vernieuwing is je kamp, Prosperity. Dit is je uitvalsbasis in de game en de plek waar de overlevenden van Hope County weer een nieuw bestaan op proberen te bouwen. Om dit succesvol voor elkaar te krijgen moet je het kamp uitbreiden. Denk aan een ziekenboeg, een garage, een moestuin enzovoort. Om dit voor elkaar te krijgen heb je materialen nodig en omdat de plaatselijke bouwmarkt 17 jaar geleden kapot gebombardeerd is, moet je daar op een andere manier aan zien te komen. Gelukkig hebben de Highwaymen al het een en ander bij elkaar gesprokkeld in zogenaamde outposts. Overval ze en je verdient materialen waarmee je jouw kamp uit kunt bouwen, maarwaar je ook diverse wapens mee in elkaar kunt knutselen.

Die wapens hangen trouwens van schroot, duct tape en kauwgum aan elkaar, maar ook de ontwerpen zelf zijn heerlijk idioot. Zo kom je al vrij snel aan een wapen waarmee je cirkelzagen af kunt vuren om die tussen de vijanden te laten stuiteren. Chaos gegarandeerd.

Die wapens kun je telkens sterker maken en dat is nodig ook. Hoewel er geen levelsysteem in Far Cry New Dawn zit, worden vijanden wel steeds sterker en zwaarder bepantserd. Upgraden is dus absoluut noodzakelijk om verder te komen en dus ben je constant outposts aan het overvallen en in de wereld rond aan het kijken naar loot om die ene nieuwe shotgun in elkaar te kunnen knutselen.

Expeditions

Wanneer je een aantal verbouwingen in je kamp hebt voltooid, ontgrendel je de expeditions. Dit zijn zijmissies die zich buiten Hope County afspelen en waarin je bergen met loot kunt verdienen. Je wordt door de piloot van Prosperity per helikopter naar het missiegebied gebracht. Hier wordt je gedropt en moet je een koffer met loot zien te vinden en stelen. Geen makkelijke klus, want deze levels zitten vol vijanden waar je tussendoor moet kruipen, of schieten als je meer een leunstoel-Rambo bent.

Heb je die koffer te pakken, dan ben je er nog niet. Dat ding heeft namelijk een tracker die na een aantal seconden geactiveerd wordt en hordes vijanden op je afstuurt. Het valt niet mee om dan lang genoeg te overleven totdat de helikopter je weer op komt pikken.

Deze expeditions zijn erg tof om te doen, ook vanwege de locaties die je aandoet zoals een aangespoeld vliegdekschip of een verlaten pretpark. Wel zijn ze erg lastig en je zult dan ook regelmatig het loodje leggen, maar bij succes levert het je veel loot op waarmee je weer nieuwe wapens of voertuigen kunt craften.

Overdreven

Far Cry 5 was een karikatuur van de Amerikaanse samenleving en mede dankzij de toffe personages werkte dit. Er zaten een aantal dwazen tussen, maar gedoseerd en hierdoor waren ze erg grappig. New Dawn borduurt verder op dit concept, maar slaat daarin door. Serieus, een zeventigjarige oma met een sniper rifle als back-up? Of een wild zwijn dat je healed wanneer je bent neergeschoten? Er zaten best wel wat gniffelmomentjes in New Dawn, maar over het algemeen vond ik de boel net iets te overdreven.

Far Cry New Dawn is eigenlijk een stand-alone uitbreiding van Far Cry 5. Het bouwt verder op de uitstekende gameplay van zijn grote broer en voegt daar een aantal leuke nieuwe dingen aan toe. Grafisch ziet het er allemaal kleurrijk en vrolijk uit en ook qua muziek en geluid zit het wederom goed met deze game. Nieuwkomers kunnen zonder problemen instappen omdat de game een opzichzelfstaand verhaal vertelt en veteranen zullen met regelmaat locaties en personages uit deel 5 herkennen.

Toch is New Dawn niet zo briljant als zijn voorganger. Mickey en Lou zijn minder interessant dan Joseph Seed en zijn nakomelingen en qua humor zijn ze bij Ubisoft ook wat doorgeschoten, maar ondanks deze kritiekpuntjes kun je deze game prima halen.

Review - Far Cry New Dawn
8.0
review-far-cry-new-dawnPluspunten <br> <br> + Mooie en kleurrijke omgevingen <br> + Gameplay nog net zo goed als in deel 5 <br> + Outposts overvallen en je kamp uitbouwen is leuk <br> + Expeditions zijn een erg leuke nieuwe toevoeging <br> <br> Minpunten <br> <br> - Badguys zijn niet heel erg interessant <br> - De game is wat overdreven hier en daar