Review: F1 2020 – Een fantastische update

- Zandvoort
    - Split screen
    - ERS en AI aangepakt

Min:
    - Grafisch geen vooruitgang
    - Multiplayer identiek aan voorganger

Je zult het niet zeggen, maar de game waar ik dit jaar stiekem het meest op heb gewacht is toch wel de nieuwe F1. Eindelijk racen op Zandvoort en met je eigen team de top verslaan in My Team. Hoe hebben de jongens van Codemasters het dit jaar gedaan?

Videoreview

Vorig jaar was de veelbesproken nieuwe feature van F1 2019 nog het From Zero To Hero verhaal tussen jou, als rijder, en een paar fictieve rivalen uit de F2. Met een paar clunky verhalende cinematics en een hele hoop niets-brengend gezwans tijdens interviews, werd die modus nogal als flop bestempeld. Het idee was niet slecht en het was ook bewonderenswaardig dat de ontwikkelaar het aandurfde, maar de uitwerking was simpelweg erg slecht. De potentie om een FIFA-achtig Alex Hunter-verhaal te brengen is er echter wel en de vraag was dan ook of het dit jaar, in F1 2020, beter zou zijn.

Goodbye Lukas Weber, hello Yello Racing Team

In tegenstelling tot veel andere ontwikkelaars, luisteren ze bij Codemasters wel naar de kritiek en zijn ze daarnaast ook ambitieus met hun jaarlijkse updates. Ze willen telkens toch iets nieuws brengen. Dus wat ze gedaan hebben, is het gedrocht van vorig jaar, het verhaal van Devon Butler en Lukas Weber, helemaal schrappen en een spiksplinternieuwe game-modus toegevoegd genaamd My Team. En aangezien de basis van de game nog exact hetzelfde is als vorig jaar (en het jaar daarvoor), zul je me weinig over de bestaande features en gameplay horen, maar zal ik het vooral hebben over dit nieuwe onderdeel waar ik toch best wel enthousiast over ben!

Iets beter, maar veel van hetzelfde

Het is een jaarlijks terugkerend thema bij sportsgames, namelijk hoeveel er eigenlijk hetzelfde is gebleven. En dat is logisch voor een game gebaseerd op een sport die hetzelfde blijft en in de basis al erg goed is. Ik speelde F1 2019 namelijk tot aan deze week nog steeds met erg veel plezier. Maar voor 60 euro mag je toch wel wat verwachten.

Om maar bij de multiplayer te beginnen, de modus die veruit het meeste wordt gespeeld onder de hardcore-fans. Hier is werkelijk waar helemaal niks aan veranderd. Alles is nog 1-op-1 hetzelfde als vorig jaar.

De mensen die hopen op verrassende nieuwe graphics en mechanics moet ik teleurstellen. De graphics zijn nagenoeg hetzelfde, de belichting was naar mijn idee een tikkeltje anders waardoor het lichter oogt, maar niet bepaald beter. Wat wel opvallend beter is, zijn de gezichten van coureurs en personeel. Vorig jaar zagen die er nog wel eens awkward uit, maar dit jaar zijn ze er goed en echt neergezet. Daaromheen zijn er ook wat nieuwe animaties en dit was ook wel erg welkom. Elke podiumviering zag er vorig jaar exact hetzelfde uit en dat is dit jaar niet opeens super-dynamisch geworden, maar er zijn tenminste een paar varianten toegevoegd.

Het racen voelt ook grotendeels hetzelfde aan. De physics zijn een tikkeltje verbeterd waardoor er nu ook rekening mee wordt gehouden met dat de auto zich in een bocht zet. Timing wanneer je instuurt en weer op het gas gaat is nog belangrijker geworden. Het is even een paar rondes wennen, maar vanuit F1 2019 stap je zonder problemen over op het nieuwe seizoen.

ERS, AI en Split Screen

Waar wel veel aandacht aan is besteed, is het commentaar dat op de vorige game is geuit. Om maar te beginnen met de AI, de virtuele rivalen in de race. Een veelgehoorde feedback, ook in onze eigen F1-avonturen, is dat de AI nogal dom is en eigenlijk alleen maar weer terug naar die racelijn wil, ook al is het op dat moment niet de meest verstandige keuze. Als de AI namelijk niet op de racelijn rijdt, wil deze het liefst nog door je heen om weer op de lijn te komen.

Dit jaar is hier extra aandacht aan besteed en dat is te merken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik te weinig online heb kunnen racen om het in de online AI goed te beoordelen, maar in de singleplayer probeert de AI zijn positie in elk geval sterk te verdedigen als je in de aanval gaat, en andersom probeert de AI conflicten te mijden als je stevig verdedigt.

Er was ook commentaar op het vorige ERS-systeem. Zelfs vanuit echte F1-rijders, zoals LeClerc en Vettel, was te horen dat ERS in het echt toch echt anders werkt. Dat is nu dan ook aangepakt. Je hoeft niet langer te klooien met verschillende ERS standen, maar krijgt een voorgeprogrammeerde modus, net zoals in het echt. Het enige wat je zelf in de hand hebt is de Overtake-knop waarmee je simpelweg al je gespaarde energie kunt loslaten.

Het is nu ook mogelijk om split-screen met elkaar te spelen. Dat betekent dus met twee controllers op de bank tegen of met elkaar racen. Dit is toch een erg knappe toevoeging en iets waar menig F1-speler wat aan heeft, wanneer er weer eens wat familie of vrienden over de vloer komen.

Yello Racing Team

Genoeg over triviale zaken, wat is er nu echt nieuw? Waar zou je deze game voor moeten kopen? Wat mij betreft is My Team zeker de moeite waard en krijg je waar voor je geld. In deze modus bouw je een nieuw team van de grond af op en doe je als elfde team mee aan de competitie. Je begint met helemaal niks, er is een sponsor die je een paar euro geeft en daarmee moet je een motor-fabrikant en een tweede rijder zoeken. Hier begint de fun al, want kies je voor een snelle maar dure motor? Dan moet je het stellen met de slechtste tweede rijder die er is. Of let je een beetje op je geld en bespaar je op de motor en ga je voor een meer talentvolle tweede rijder? Ze hebben beide consequenties. Betere rijders leveren betere prestaties, wat de kas spekt. En zorgen ook voor meer aanzien van het team, wat weer meer sponsoren trekt.

Een ander supergaaf aspect van My Team is dat je de looks van je team helemaal zelf kunt bepalen. Dus je eigen logo en livery maken dat je team echt jouw team is. De door jou ontworpen auto’s pronken tussen de Renaults en de Alpha Tauri’s. En mocht je het zo ver schoppen, dan komen je rijders in team-kleuren het podium op.

Er is verder geen verhaal meer aanwezig, maar kijkend naar vorig jaar is dat alleen maar beter. Het pad is nog wel steeds van Zero to Hero waarbij je gedurende de seizoenen én je auto, én je faciliteiten én je tweede rijder beter moet maken. En met elke wekelijkse sponsor-injectie is het weer de vraag of je gaat voor kort gewin, of kiest voor de lange termijn. Je faciliteiten worden ook fysiek beter, waarbij je afdeling in eerste instantie nog een spuitbus voor een ventilator houdt om de aerodynamica te zien, is dat na een aantal investeringen een professionele windtunnel geworden.

Een ander onderdeel wat vorig jaar weinig toegevoegde waarde bood, maar dit jaar beter uit de verf komt, zijn de interviews. Nog steeds komen dezelfde dialogen aan bod en kun je het moraal van een van de afdelingen beïnvloeden door bepaalde antwoorden te geven. Maar er zijn nieuwe dialogen waarin je het aanzien van je team beïnvloed en er zijn zelfs dialogen waarin je je rivaal aangeeft. Maar persoonlijk, het grootste voordeel vind ik dat er geen timers meer zijn. Je kunt nu op je eigen tempo de antwoorden doorlezen en doorgeven.

Ook invitational events hebben nu een doel, je krijgt er cash en team-aanzien voor. Het is dus de moeite waard om deze te doen. My Team houdt me al dagen in bedwang. Het is supergaaf om je team steeds verder te laten komen en ik stop niet voordat ik de Constructors Championship heb.

Er is alleen ook wel wat aan te merken op de My Team modus. Je investeert bijvoorbeeld in je tweede rijder waardoor deze meer waard wordt. Alleen het probleem is dat je opnieuw met je tweede rijder moet onderhandelen aan het einde van het seizoen en je dan de volle mep voor hem kunt betalen, omdat jij al je investeringen in hem hebt gestopt. Het benaderen en onderhandelen met rijders tijdens het lopende seizoen zou niet alleen realistischer zijn geweest, maar had ook wat frustraties gescheeld. Ik had bijvoorbeeld aardig wat cash gespaard voor Monsieur Verstappen, maar kwam er tijdens de onderhandelingen achter dat meneertje alleen maar bij het team wil als mijn faciliteiten een niveautje hoger waren geweest. Als ik dat eerder had geweten, dan had ik daar wat aan kunnen doen.

Ook lijkt het er op dat de sponsorcontracten altijd hetzelfde zijn. Dus hoeveel team acclaim je ook binnen hebt geharkt, de sponsorcontracten worden er niet lucratiever van. Je ontgrendelt sponsor-slots door met je team een bepaald level te bereiken, waardoor je tegelijkertijd meerdere sponsor-contracten kunt hebben, maar na dat level is de enige manier om meer geld te krijgen door simpelweg beter te presteren in de weekenden en voor een sponsor te gaan die meer biedt voor betere prestaties. En dat is wel apart als er zoveel nog geïnvesteerd kan worden in het opbouwen van het zogenaamde Team Acclaim.

Het laatste puntje van deze modus wat ik minder vind, is dat er maar een klein aantal basis-liveries is. Het zou juist gaaf zijn als je gedurende het seizoen ook meerdere liveries kunt unlocken om deze in het volgende seizoen te gebruiken.

Zandvoort

Nee, ik ben het niet vergeten. Voor sommigen misschien wel de enige reden om deze game te halen is de toevoeging van onze geliefde vaderlandse track. Naast Zandvoort zit ook Hanoi (Vietnam) in het pakket van nieuwe tracks.

Ik zeg het niet vanuit chauvinistisch motief, maar ik vind Zandvoort heel erg vet. Een van de beste circuits op de kalender durf ik met een gerust hart te zeggen. Dit komt doordat de baan bijna nergens vlak is. In tegenstelling tot de rest van Nederland gaat deze baan alle diagonale kanten op, ik zou het omschrijven als een bobsleebaan en er is niks op de kalender wat ook maar op Zandvoort lijkt. Je hebt natuurlijk al over de legendarische kombocht gehoord, een leuke gimmick denk je misschien, maar het hele circuit is een aaneensluiting van kombochten.

Hanoi is ook een uniek circuit, maar niet mijn favoriet. Hanoi heeft mega-lange straights gecombineerd met een Monaco-achtige combinatie op het eind.

Photo mode is awesome!

De game is dit jaar extra goed. Ten eerste omdat we in de game toegang hebben tot races die we in het echt nog niet hebben gezien of zelfs dit seizoen gaan zien. Zandvoort is daarnaast ook simpelweg een supergaaf nieuw circuit die je gereden moet hebben.

Het ERS-systeem is eindelijk rechtgetrokken met de echte wereld en ook de AI lijkt iets meer op wat we van rijders in de echte wereld kunnen verwachten. Split screen is een erg verfrissende toevoeging, ideaal als je samen met vrienden op locatie wilt spelen.

De grootste nieuwe toevoeging die de game waardig maakt, is My Team. Het is supergaaf om een team vanaf de grond op te bouwen, met dit team tussen de grote jongens te rijden en vervolgens faam en glorie in de Constructors Championship te scoren. Alle nieuwe opties en features voegen bijna een geheel nieuwe managementgame toe aan F1 2020. 10 juli ligt F1 2020 voor iedereen in de winkel. De Schumacher-editie laat je morgen al spelen.

Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!