Een nieuw jaar, een nieuw seizoen Formule 1 en dus uiteraard ook een nieuwe F1 game. Moet je deze ook weer halen?

Een game die elk jaar weer in mijn lijstje met meest gespeelde games opduikt is F1. Ronde na ronde proberen mijn tijd aan te scherpen, stukje bij beetje mijn team omhoog helpen en uiteindelijk natuurlijk het kampioenschap winnen. Is dat eenmaal gelukt, dan doe ik het doodleuk gewoon nog een keer.

Omdat de F1 games natuurlijk gebaseerd zijn op de echte F1 kunnen we niet van het een op het andere jaar een totaal andere game verwachten. Doldwaze power-ups of iets dergelijks zul je dan ook nooit aantreffen. Het enige dat echt zichtbaar verandert zijn de liveries op de auto’s en de coureurs die er rijden. De grote vraag is dan ook: moet je deze game weer gaan aanschaffen als je de vorige edities al hebt gespeeld?

From Zero to Hero

Nieuw in F1 2019 is de toevoeging van de Formule 2, het voorprogramma van en de opstapklasse naar de Formule 1. De klasse is wat trager en de auto’s wat lomper, maar iedereen heeft hetzelfde materiaal en dus ook een kans om te winnen. Races zijn hierdoor spannend en je kunt als coureur zelf het verschil maken. Dit is ook de klasse waarin je begint als je de career mode start. Overigens is het volledige F2 seizoen van 2018 speelbaar in de game.

De career mode lijkt op het eerste gezicht ook behoorlijk onder handen genomen te zijn, maar blijkt uiteindelijk toch minder veranderd dan het lijkt. Codemasters wil de focus namelijk leggen op rivaliteiten tussen coureurs. Je begint de career mode dan ook met een intro in de F2, een soort korte verhaalmodus waarin je kennis maakt met je teamgenoot en een rivaliteit begint die uiteindelijk door moet lopen in je carrière in de Formule 1.

Dit klinkt erg gaaf, maar het is allemaal wel erg kort. Deze introductie bestaat namelijk uit slechts drie races. Twee daarvan begin je ergens halverwege met een bepaald scenario en de laatste race mag je dan wel volledig uitrijden. Daarna promoveer je naar de F1. Eenmaal daar merk je vrij weinig meer van je rivaliteit. Ja, je voormalige teamgenoot en rivaal promoveren ook en rijden dus ook rond in het F1 weekend, maar cutscenes ben ik niet meer tegengekomen in de negen raceweekenden die ik inmiddels voltooid heb en dat is jammer. Ook omdat er door de promotie van drie fictieve coureurs, jezelf meegerekend, dus ook drie echte coureurs van de grid zijn verdwenen. Behalve af en toe een krantenknipsel met een interview van één van die gasten, voegen ze verder weinig toe.

Keuzes die je hebt gemaakt bij aanvang van je F2 seizoen hebben ook nauwelijks invloed. Kies je bijvoorbeeld voor de Red Bull Driving Academy, dan verwacht je ook dat je vervolgens alleen maar keuze hebt uit het grote Red Bull team, of het kleinere Toro Rosso. Als je vervolgens echter voor Mercedes wilt rijden, dan is dit ook geen punt.

De career mode lijkt door dit soort toevoegingen dan wel erg revolutionair, maar behalve dus dit soort toevoegingen is het vrijwel dezelfde zero to hero career als die je vorig jaar al hebt gespeeld, inclusief dezelfde testprogramma’s om punten te halen voor de ontwikkeling van je auto. Nou kun je die dit jaar, tegen een vermindering van het aantal punten dat je verdiend, ook simuleren, maar ik had liever wat nieuwe dingetjes gezien. Ik ben niet heel goed in racestarts, dus een programma om oefenstarts te maken was welkom geweest. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor pitstops. Gewoon iets meer variatie en oefenmogelijkheden.

Wat dan wel weer nieuw en erg tof is dit jaar, is dat coureurs niet vast zitten aan een team. Voor het eerst dit jaar is het mogelijk dat behalve jijzelf, ook andere coureurs overstappen van team. Hamilton terug naar McLaren, of Max naar Mercedes? Het zijn opties die mogelijk zijn. Dit maakt dat F1 2019 wat minder statisch aanvoelt en in principe dus ook wat langer houdbaar is dan zijn voorgangers.

Flinke grafische poetsbeurt

Gelukkig is naast de wat minder positieve punten ook meer dan voldoende positiefs te melden over de game. Te beginnen met de graphics. Hoewel de animaties van de personages nog steeds erg houterig zijn, heeft de rest van de game wel een enorme poetsbeurt gehad.

Het begint eigenlijk al bij de introducties van een Grand Prix weekend. Even het overzicht van het circuit met wat sfeerbeelden en commentaar erbij. Dit ziet er erg goed uit en weet de sfeer van een werkelijke TV uitzending goed te benaderen.

Eenmaal in de auto ziet F1 2019 er ook fantastisch uit. Zeker de belichting is het benoemen waard. Wanneer je vol in de zon rijdt, glinstert dit ook op het asfalt en je auto. Even een wolkje voor de zon langs en ineens is het ook echt veel donkerder. En dan zijn er nog de avondraces zoals in Bahrein en Singapore waarbij je honderden lichtpalen langs het circuit hebt staan. Of wat te denken van de fans op de tribune die met flitscamera’s een foto proberen te nemen? Erg indrukwekkend en absoluut een stap vooruit.

Wat wel een minpunt is, is het afwezig zijn van een leuke, met commentaar vergezelde, nabeschouwing. Men heeft wel de optie om na een race, de highlights van jouw prestaties te kunnen tonen maar dit gaat zonder enig commentaar. Het had leuk geweest om dit wat meer als een soort tv-uitzending te brengen waarin live commentaar op de race werd gegeven. En waar, naast de aandacht voor jouw race, ook andere incidenten in de race zouden worden getoond. Dat had wat meer het gevoel gegeven dat je in een grote geheel bezig bent.

De geluiden zijn dit jaar ook weer iets beter dan vorig jaar. Motoren klinken lekker rauw, fans die massaal juichen, gierende banden als iemand zich verremt. Wanneer je een headset op hebt klinkt het alsof je een helm op hebt. Omgevingsgeluiden worden iets gedempt, maar radioboodschappen zijn juist weer wat luider. Zeker met de cockpitcamera voelt het zo net alsof je daadwerkelijk in die auto zit.

Het racen zelf heeft Codemasters eigenlijk altijd al erg goed in de vingers gehad en voelt dus ook in deze game weer erg lekker aan. Ik rijd zelf met een stuurtje en de besturing voelt daarmee zeer goed. Iets te hard een bocht in, of wat te vroeg op het gas? De game laat het je perfect weten met force feedback.

Verder zijn ze ons gamers ook iets tegemoet gekomen met wat betreft rijhulpen. Hardcore racers kunnen uiteraard alles uitzetten, maar ook de iets meer casual racer kan goed met deze game uit de voeten. Een racelijn aan of juist uitzetten op de baan? Het kan. Tractioncontrol? Ja hoor. Brake assist? Ook mogelijk. Wat ik zelf wel lekker vind is dat je er dit jaar ook voor kunt kiezen om ERS automatisch te zetten. Je weet wel, dat systeem waarmee je met behulp van een elektromotor tijdelijk 150 pk extra kunt genereren. Je kunt dat moeilijk de hele ronde aan hebben staan en dus was je of constant aan het wisselen tussen settings, of je gooide het systeem op ergens in het midden waardoor je er niet het maximale uithaalde. Dat is met de automatische mode verleden tijd.

Events

Het event systeem die we in 2018 al zagen is behoorlijk uitgebreid. Naast de Featured Events zijn er nu twee nieuwe events in de game te vinden, Grand Prix en Classic Grand Prix.

Elke week start er een nieuw event. De ene week is dat Grand Prix, de week erna kan het weer een Featured zijn. Aan het eind van de week kan je prijzen winnen. Vooral de Grand Prix is erg vermakelijk. Het volgt het echte seizoen en het laat je een week lang, van maandag tot vrijdag, bezig zijn met trainingsrondjes en kwalificaties. In het laatste kan je een tijd neerzetten die online wordt opgeslagen. Codemasters heeft al laten weten dit goed in de gaten te houden en bij hele vreemde tijden, in te grijpen. Dit gaat tot een online ban toe, mocht het de spuigaten uitlopen.

Maak je een wereldtijd in de kwalificaties, dan zie je dat terug in fase 2, het race weekend. Tijdens zo’n weekend worden de races op vastgestelde tijden gereden en kan je via matchmaking in zo’n race gezet worden. De vaste tijden maakt dat de kans op een vol rooster met spelers op jouw niveau erg groot. Je wordt, aan de hand van je kwalificatietijd, op de grid gezet. Je kan de race meerdere keren doen en zo telkens proberen net iets beter te worden. Dit mag ongestraft maar je tijd uit vorige sessies wordt wel geschrapt.

Aan het eind krijg je een score en dit geeft je weer een plek in de wereldranglijst. Win je iets, dan krijg je dat via je in-game mail toegekend. Op dit moment kan je dus aan de slag met de GP Austria en daarin proberen om Max te evenaren.

Super Licence

Daarnaast zie je je prestaties ook terug om de nieuw geïntroduceerde licentie, de Super Licence, die rechtsboven in je menu te vinden is. Deze licentie is een soort overzicht van al je werk in F1 2019. Het is in drie afdelingen verdeeld: De Super Licence, Trophy Cabinet en de Stats. Het geeft je info over je Skill Rating, je Safety Rating, je Attendence Rating en driver level. Ook kan je er je bekers in terugvinden

Kinect? Wat is dat?

Ik en velen met mij zullen waarschijnlijk geen Kinect (meer) naast de Xbox One hebben staan. Toch heeft Codemasters besloten dat als je met je engineer wil overleggen je dit doet door op een knop te drukken en een menu door te scrollen met beschikbare vragen (wat dus totaal niet werkt als je midden in een heftig gevecht zit) of door gebruik te maken van Kinect. Echt? Hoezo kan dit niet als je een headset op je hoofd hebt? Helaas heeft dit waarschijnlijk met de manier te maken waarop de Xbox met gesproken commando’s omgaat. Totdat Cortana haar intrede deed, was dit alleen via de Kinect mogelijk. Helaas lijkt het nog steeds zo te zijn dat ontwikkelaars niet de optie hebben om spraakcommando’s via een headset in te schakelen in een game. Dit in tegenstelling tot onze concurrenten bij Sony die deze optie wel in de game hebben.

Conclusie

F1 2019 is geen revolutie, maar een erg goede evolutie. Het racegedeelte was altijd al erg goed en is dat nog steeds. De graphics hebben een flinke poetsbeurt gehad en ook het geluid is weer een stapje beter. De toevoeging van de Formule 2 is een leuke extra, net als het idee van een verhalende rivaliteit. Alleen wel jammer dat dit niet verder uitgewerkt is. Door de mogelijkheid van wisselingen van coureurs in de game te bouwen, blijft deze game wat dynamischer en langer houdbaar dan zijn voorganger. Vind je het leuk om je prestaties met anderen te meten, dan zijn zeker de Grand Prix events erg leuk om te doen.

Het antwoord op de vraag of je deze game moet halen als je zijn voorganger al hebt gespeeld is wat mij betreft dan ook een ja. Hij zal bij mij in elk geval wederom wel weer verschijnen in het lijstje met meest gespeelde games van dit jaar.

RECENSIES OVERZICHT
Review: F1 2019
8.0
review-f1-2019-geen-revolutie-maar-een-zeer-goede-evolutiePluspunten <br> <br> - Racen voelt weer erg goed <br> - Flinke grafische poetsbeurt <br> - Toevoeging van F2 <br> - Game voelt dynamischer door mogelijke rijders wissels <br> - Toffe intro van de career mode <br> <br> Minpunten <br> <br> - Het verhalende deel had wel wat beter uitgewerkt mogen worden <br> - Fictieve coureurs voegen te weinig toe <br> - Geen nieuwe testprogramma's <br> - Hoezo hebben we nog Kinect nodig voor boordradio's?
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties