Lange tijd heb ik naar iets vernieuwends in de gamewereld gezocht. Een game die anders zou zijn dan de meeste andere games. Het hoeft geen nieuw genre te zijn, maar een nieuwe modus in een bepaald genre. Met Evolve heb ik dat gevonden. Evolve zorgt ervoor dat je weer samen met vrienden gaat gamen.
Het spel in het kort uitgelegd
Ergens, ver in de toekomst, zit ik een vliegtuig op zoek naar het zoveelste monster die wij moeten killen. We zijn hier normaal succesvol in, maar vandaag is alles anders. Wij zijn slecht geïnformeerd, simpelweg omdat er over deze planeet niet veel te zeggen valt. Ook de wild-life op deze planeet is onbekend. Voor de rest is alles normaal
Markov maakt nog een grapje, Daisy stinkt weer uit haar mond maar ik vergeef het haar want deze trouwe viervoeter heeft mij al vaak gered uit benarde situaties. Het schip schokt nog een paar keer en dan gaan we. We springen uit het vliegtuig en vallen met een klap op de grond. Gelukkig werkte onze parachutes goed. Daisy blaft, of iets wat er op lijkt. We beginnen gelijk te rennen en zodra onze Jetpacks zijn opgeladen, vliegen we de lucht in. In de verte zie ik een monster vliegen, het is de Kraken. Een gevaarlijk monster die wij tot op heden alleen nog maar kenden van de lessen die wij kregen op de academie voor hunters. Markov lacht en roept dat dit zijn volgende trofee aan de muur gaat worden, Lazarus stelt voor om hem levend in het vliegtuig te gooien voor nader onderzoek en Hank grinnikt om het achterlijke idee van Lazarus. We zoeken naar de sporen die het monster achterlaat en ineens duikt daar een groot monster op. Hij lijkt op een beer en hij mept wild om zich heen. Gelukkig zijn mijn vrienden close en wij weten het monster al snel te gronde te richten. Door dit gevecht zijn wij de Kraken kwijt geraakt en het spoorzoeken begint opnieuw. Het duurt even voordat wij in de verte een grote groep met vogels zien opvliegen, SNEL! roept Markov, laten wij er heen vliegen. Voordat ik het weet staan wij oog in oog met het wanstaltige monster, wild slaat het om zich heen. Ik gooi mijn dome uit, dit is een grote bol die het monster opsluit. We weten nu in ieder geval zeker dat hij niet weg vliegt. Markov zet het beest onder stroom, maar dan in eens verdwijnt het monster. We weten niet waar het is. Het is onzichtbaar, Daisy snuffelt wat rond en blijft op een bepaald punt staan. Markov twijfelt geen moment en schiet in in wat leek op een luchtledige ruimte. Niet is minder waar, de Kraken was daar in zijn onzichtbaarheid weggedoken. Lazarus pakt zijn sniper rifle en haalt diep adem voordat hij de trekker overhaalt. De kogels gaat in een rechte baan op weg naar het monster en raken hem vol door zijn bescherming. Markov bedenkt zich geen moment en schiet op de zwakke plekken van het monster, het monster kreunt en richt al zijn woede op Markov. Hij slaat en Markov bezwijkt bijna. Gelukkig zijn Hank en Lazarus dichtbij. Hank voorziet Markov van een schild en Lazarus zorgt dat hij ge-healed wordt. Ik schiet van een afstand met mijn vol-automatische wapen op het monster. Markov bezwijkt weer bijna maar met zijn laatste kracht weet hij het monster neer te halen. Dit is zijn laatste actie en hij sterft. Gelukkig is Lazarus de man die de doden kan opwekken en hij doet dit dan ook. We hebben weer een monster te pakken en ik leef weer een dag langer. Buuurp!! klinkt het in mijn headset. Het is Jeffrey, ik hoal nog ff een biertie, zegt hij. Ok, back to reality, Dit is een simpel verslag van hoe een potje Evolve zou kunnen gaan op een doordeweekse avond.
Â

Meesterlijke samenwerking
Zoals je in bovenstaande stuk hebt kunnen lezen, gaat het in Evolve vooral om tactiek en keiharde samenwerking. Een fout kan je dood betekenen en zodra je met zijn tweeën over bent, heb je al snel de keuze tussen: ren je weg of blijf je? Blijven betekent vaak dat je verliest, want als het monster jullie vernietigt is het gebeurd. Weg rennen en overleven betekent dat jouw dode vrienden binnen een aantal minuten respawnen. Deze keuze en de manier van samenwerken maakt Evolve zo perfect, het is verfijnd en ge-tweaked tot in de precieze perfectie. Het zorgt ervoor dat geen een potje hetzelfde is, daar waar de basis van gameplay wel hetzelfde is. Hunt or be hunted.
Dat er is gekozen voor een focus op de multiplayer, maakt het zo goed. Waar andere games er dan nog een lame singleplayer game tegen aangooien, doet Evolve dat niet. Alle aandacht is gegaan naar de multiplayer. Het nadeel kan zijn dat mensen die houden van een mooi verhaal, de lul zijn. Het spel heeft namelijk niet echt een verhaallijn. Houdt je van een mooi verhaal? Koop het spel dan niet.
Dynamische wereld die er grafisch prachtig uitziet.
De verschillende speelbare maps doen mij erg denken aan de wereld van Jurassic Park. Wat Turtle Rock erg goed heeft gedaan is het betrekken van de omgeving. De werelden, ook wel maps genoemd, zijn allemaal anders en hebben verschillende gradaties van moeilijkheid. Zo hebben sommige maps meer wild-life die proberen om jou op te peuzelen, dan andere . De ene map is moeilijker begaanbaar dan de andere. Zo heb je maps die meer moerassen hebben, en dat is vooral vertragend en irritant voor de hunters, Dit werkt dus in het voordeel van het monster. Ook zijn er maps die minder bebossing hebben waardoor het monster dus sneller te zien is voor de hunters. De wereld reageert op de monsters en hunters. Zo vallen bomen om als het monster voorbij loopt en wachten er vleesetende planten op de hunters om ze vervolgens als een late-night snack te verorberen.
De maps zijn groot maar niet te groot. Ik sta niet bekend om mijn vermogen om maps snel uit mijn hoofd te kennen, maar ik denk dat dit voor de meeste wel even duurt voordat zij precies door hebben welke tactiek het beste werkt op verschillende monsters. Daarbij is de diversiteit van de monsters en characters ook bepalend voor in welke wereld zij beter gedijen. Dat de wereld er geweldig uitziet, draagt bij aan het gevoel van echtheid. Turtle Rock heeft op dit moment het maximale uit de Xbox One gehaald. Dat het verschil niet zo groot is met de Xbox 360, valt niet aan Turtle Rock te wijten. Was dit spel twee jaar later uitgekomen dan was het verschil vast groter geweest. Ik stoor mij hier totaal niet aan en ben blij dat dit spel nu is uitgekomen. Misschien dat de graphics hoeren vinden dat 1080p gehaald had moeten worden, nou i don’t care en zie het verschil niet eens, eerlijk gezegd.
Verschillende game modes
Er zijn verschillende game modes. Zo kan je Evacuation spelen. Dit is een modus waarin je in een verhaallijn speelt samen met jouw Xbox vrienden of met computer bots. Het monster kan ook een bot zijn of echt bestuurt door een onbekende Xbox Live speler. Tijdens Evacuation speel je de game modes als Hunt, Nests, Defend en Rescue gemixed. Dit zijn verschillende missies. Tijdens Evacuation gaat het er namelijk om dat je de vijf individuele missies goed beëindigd, anders heeft het monster bij de volgende missies een voordeel. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat er meer wild-life is die het jou moeilijk maakt omdat je een bepaalde veiligheidsgebouw bij de vorige missie hebt verloren. De modus Skirmish, is een modus die jou zo snel mogelijk de game modus Hunt laat spelen. Vervolgens is er de Free mode, deze modus kan je helemaal zelf zo invullen en aanpassen zoals jij dat wil. Je kan dan met vrienden jouw, met handicaps samengestelde, map spelen. Je hebt nu de namen van de gamemodussen Hunt, Nests, Defend en rescue gehoord, ik zal ze hieronder even kort toelichten.
Â
- Hunt:
Het monster moet worden vernietigt voordat hij stage 3 behaalt anders kan hij een recoil gebouw kapot maken en verliezen de hunters - Nests:
Er zijn verschillende eieren gedropt door het level heen. Deze eieren moeten door de hunters worden vernietigd voordat ze uitkomen. Als de eieren uitkomen zullen AI gestuurde Minions het monster proberen te helpen. Het monster moet dus voorkomen dat de hunters de eieren kapot maken. Als de eieren kapot zijn winnen de hunters. - Rescue:
Er liggen allies dood te gaan, verspreid in de map. Jullie, als hunters, moeten ze redden en het monster moet jullie proberen te vinden en dit te voorkomen. - Defend:
Je moet als hunters een gebouw proberen te defenden en tussendoor komen er minions het monster helpen om dit gebouw kapot te maken. Het monster moet proberen sterk te worden en binnen een bepaalde tijd het gebouw kapotmaken.
Â

De afwisseling is leuk maar niet essentieel voor het spel. Zoals je kan zien, zit er niet veel verschil in het principe van de game. Hunt or be hunted met uiteindelijk dezelfde afloop, een keihard gevecht tussen het monster en de hunters, met als uitkomst een winnaar. De verschillende modussen zijn er eigenlijk alleen om tactisch anders te moeten spelen, de rollen liggen net iets anders en dat kan er net voor zorgen dat het spel langer leuk blijft om te spelen
Verschillende classes en opbouw van perks
Er is aardig wat verschil in de characters. Zo heb je vier verschillende classes en die zijn weer onderverdeeld in drie verschillende characters. Ik kan jullie nu allemaal gaan uitleggen wat al die verschillende characters doen maar dat vind ik zonde, dat moet jullie eigen ontdekkingsreis zijn. Wat ik wel kan vertellen is wat de verschillende classes doen.
- Assault ( krachtpatser die het monster damage moet toebrengen, kan veel hitpoints verdragen)
- Trapper ( moet het monster proberen te tracken en te vangen)
- Support ( kan zijn medespeler ondersteunen door middel van hen een schild aan te bieden)
- Medic ( de Medic kan zijn medespelers healen )
Â
De twaalf speelbare characters hebben allemaal de zelfde main-abilties zoals hierboven beschreven, maar per character zit er een verschil in guns, maar ook een speciale abilty die net het verschil kan maken voor de hele gametactiek. Goed jouw character leren kennen en weten wat zijn zwakheden en sterke punten zijn, is een pre om het spel goed te kunnen spelen, net zoals de makers dit tactisch bedoeld hebben. Om alle speelbare characters te unlocken moet je vooral veel potjes spelen en gevarieerd met de specials van jouw character omgaan. Zo unlock je sneller de volgende characters maar ook perks. Aan het eind van de game worden je stats vergeleken met die van andere spelers uit de wereld. Dit heeft Turtle Rock leuk gedaan, het motiveert mij om een zo hoog mogelijke score te behalen
 De perks zijn niet heel erg vernieuwend, je speelbare karacter wordt beter na-mate je meer speelt. Zo wordt de gun bijvoorbeeld 5% accurater en kan je perks unlocken die je aan het begin van het level kan kiezen. Zo kan je hoger springen of langer vliegen. Dit is leuk gedaan en wel weer belangrijk als tactiek om hier goed over na te denken. Als je meer kan vliegen ben je sneller en zul je het monster dus beter bij kunnen houden. Eenmaal bij het monster aangekomen was de keuze voor de perk die het reducen van hitpoints verzorgt weer beter geweest. Dit zijn de keuzes die jij vooraf maakt. Het is allemaal niet zo moeilijk maar zorgt wel voor een nieuwe tactisch benadering per game. Dus geen lastige skill-threes maar gewoon kiezen,ervaren en killen.
De monsters
De monsters zijn moeilijk om te masteren, dit komt omdat ik vindt dat het nogal loch en moeilijk aimen is als je het monster speelt, maar dit kan ook een gebrek aan skill zijn. Ik geef eerlijk toe, ik ben vooral een hunter en daarom zal ik ook lichtelijk bevooroordeeld zijn in mijn mening over de monsters. Hieronder de monsters even kort op papier. Ik heb een community member van de site gevraagd, genaamd Bradley, om mij hier mee te helpen. hij speelt namelijk erg veel als monster daarom kan hij mij een beschrijving  geven over de monsters. Hij kwam met een geniale vergelijking die de monsters schaalt naar het MMO PVP model.
 Je kan het zo zien. Een Goliath is gewoon een tank. De Kraken, een mage dps en de Wraith, een rogue class
- De goliath is een monster die het van zijn brute kracht moet hebben. Veel van zijn abilities hebben allemaal een knock-back en hierdoor kan je makkelijk een team uit elkaar drijven Om vervolgens een iemand helemaal naar de gallemiezen te meppen.
- De Kraken moet gebruik maken van het verrassingseffect door aan te vallen vanuit de lucht, om vervolgens de klus af te maken met zijn high damage skills, zoals een bliksemschicht. Door zijn area of effect spells kan hij alle hunters tegelijkertijd damage doen.
- Wraith, de Hans Klok van het spel, de meester in illusie. Kan onzichtbaar worden en is pijlsnel. 1 tegen 1 is hij de hardste baas van het stel. Hij maakt jou als hunter echt kapot als je alleen in een hoekje gedreven bent. Â Met zijn afleidingstrucs kan hij voor verwarring zorgen. Wat ons betreft is hij over-powered.
Tot slot
Zoals ik van de week al in mijn column had geschreven, was ik uitgekeken op de standaard shooters. Ik heb het hier over CoD, Titanfall, Battlefield en andere games. Evolve is verfrissend, nieuw en bovendien erg leuk, maar aan de andere kant ook erg hetzelfde. Is dit erg? Wat mij betreft niet, andere shooters zijn ook constant hetzelfde.Waar Evolve anders is, is in het volgende: Evolve slaagt er in teamwork tot essentieel element te maken. Waar andere shooters, die dit tactische ook in zich hebben, erg beperkt worden door reactiesnelheid en internetverbinding, iets wat vervolgens het eindresultaat van de game beïnvloed, daar is Evolve vooral een spel waarin je het niet alleen kan doen. Dit komt door de goed uitgebalanceerde characters. Je moet tenslotte samenwerken om het super sterke monster down te halen. Maar ook de dynamische wereld moet je hierin niet  onderschatten. Dit alles zorgt voor een unieke setting waarin je als team echt moet samenwerken, in je eentje kan je het tenslotte niet. Dit heeft ook een nadeel. Zit je met een aantal gasten in een team die lopen te kloten, dan is het bij voorbaat al kansloos. Je kan dus beter met een vaste groep vrienden spelen. Voor de lonewolf is er de optie om in zijn eentje uit te blinken. Dit soort personen kunnen kiezen om het monster te zijn. Je strijkt tenslotte dan de overwinning alleen voor jezelf op. En die overwinningen zijn goed verdeeld in Evolve. Ik heb inmiddels aardig wat potjes gespeeld en kan jullie zeggen dat, vooral nu ik in wat meer in vaste teams speel, ik steeds meer ga winnen. Het is simpel een kwestie van je character goed leren kennen. Zo speel ik vaak met Assault en is het heel lekker om gebruik te maken van de landmijnen. Met de juiste combi tussen de assault, medic, trapper en support, is het makkelijker om het monster down te krijgen. Dit vergt tijd en ervaring, om zo achter de juiste tactiek te komen.
Een minpunt is dat het monster de Wraith naar mijn inziens te sterk is en deze moet hier en daar nog wat getweaked worden. Het is bijna onmogelijk om van dit monster te winnen, hoe meer mensen hier achter komen, hoe groter de frustratie van het niet kunnen winnen gaat opspelen. Dit zou voor sommige mensen kunnen betekenen dat de lol er snel van af is. Dat zou zonde zijn. Een ander minpunt is een bug die af en toe opspeelt. Je ziet schaduwen van het spel door de hele map heen en op plaatsen waar het niet hoort. Daarnaast zijn de lange laadtijden en de matchmaking nog erg traag en vergt dit veel geduld. Ben je eenmaal aan het spelen, gaat het allemaal wel soepel. Dit is voor mij de reden dat ik het  een 9.3 geef en geen 9.6
Wat een leuke review. Ik moet bekennen dat ik erg mijn bedenkingen had of dit wel een game voor mij zal zijn. Aangezien ik snel geirriteerd raak als mijn teamleden de operatie verzieken. Toch krijg ik door deze review het idee dat ik een onwijs gameervaring misloop als ik hem niet haal.
Nu ben ik dus enorm aan het twijfelen gebracht. Je wordt bedankt 🙂
Haha, Josaukun dan ga jij een haat liefde verhouding krijgen met deze game. Je mist echt iets als je hem niet koopt maar je zal je ook dood gaan irriteren aan jou teamgenoten.