Dying Light is van de makers van Dead Island en had net zo goed Dead Island 2 kunnen heten. De game is eigenlijk in veel opzichten hetzelfde: zombies, grote open wereld, co-op, first person, craften, upgrades en ga zo maar door. Het free-runnen is toch wel echt nieuw, maar dat is ook wel nodig als je er ’s nachts op uit gaat, want dan is de stad ineens 10 keer zo gevaarlijk.

De Poolse studio Techland die een zombie-game aflevert, het begint bijna routine te worden. Je kunt duidelijk zien dat Dead Island referentiemateriaal is geweest en misschien wel de basis is voor Dying Light. In veel opzichten gaat het om dezelfde game, maar dat maakt natuurlijk geen fluit uit want Dead Island was een game waar je je zeker mee kon vermaken. Tot zover de referenties met Dead Island, over en uit!

Harran

Dying Light speelt zich af in Harran, een grote stad in een redelijk tropische setting. Het is al een poos na de zombie-uitbraak en verschillende fracties hebben zich al gesetteld in hun eigen territoria. Je speelt als Kyle Crane, een undercover agent van één of andere vage inlichtingendienst en je moet infiltreren in de verschillende fracties op zoek naar een malafide collega-agent.

De stad ziet er prachtig uit en met de post-apocalyptische look and feel zit de sfeer er goed in. Dankzij het free-runnen beweeg je makkelijk over de krotten in de sloppenwijken via een stuk snelweg en een half kapot ziekenhuis naar een verlaten school die je naar hartenlust leeg kunt looten. Let op dat er geen zombies op de WC zitten, want dan kon je nog wel eens met een gebit in je nek verrast worden.

De besturing voelt erg goed en natuurlijk aan, wat bij free-running-games nogal een prestatie is. Je hebt vanuit het first-person perspectief weliswaar wat minder overzicht, maar daar wen je al gauw aan en het draagt natuurlijk ook bij aan de beleving in de virtuele wereld.

’s Nachts

Je zult voor zonsondergang moeten maken dat je binnen bent, want ’s nachts is de shit aan in zombiewereld. Dan transformeren de zombies van logge strompelende zielloze karkassen naar gevaarlijk snelle en klimmende euh… zielloze karkassen. Ok, mooi, dan raad ik aan wat ik iedere protagonist in een horror-film aanraadt: blijf de fuck binnen ’s nachts! Maar nee, want dan trekken de modderfokkers van Techland een blik missies open waardoor je wel moet. Die schakelaar in dat met zombies omsingelde elektriciteitsgebouw MOET ’s nachts worden omgehaald en JIJ moet dat doen.

Slap verhaal en karakterloze karakters

En op die manier ben je de loopjongen van zo’n beetje elke NPC die je tegenkomt. De boodschappenlijstjes zijn niet van lucht en ook de kastje-muur opdrachten vliegen als warme broodjes over de toonbank. Dat typeert ook wel het slappe verhaal. De verschillende karakters werkten ook niet echt mee om geloofwaardig over te komen. Check de opname hieronder maar even, dat scheelt me een uitleg.

Laten we trouwens wel eerlijk zijn, sterke karakters en een goed verhaal heeft zo’n game ook helemaal niet nodig, het gaat vooral om de fun.

Open wereld

En daar doet de game het heel goed. Je kunt er lekker op uittrekken, klauteren en klimmen in hoge torens om de skyline van Harran te bewonderen. In de levenloze stad is genoeg te beleven, van het bevrijden en veilig stellen van overlevenden tot aan het doen van zogenaamde challenges, om met een bepaald wapen zoveel mogelijk kills te halen bijvoorbeeld.

Op verschillende plekken in de stad zijn ook safe-zones, daar staat een bed om de nacht door te brengen en soms is er een handelaar aanwezig om je overbodige loot te verkopen. Vaak heb je daar genoeg van want het is ontzettend leuk om verlaten plekken te spotten en te scavengen op zoek naar de beste loot. De safe-zones moeten wel eerst worden vrijgespeeld, meestal zijn ze overspoeld door zombies en moet je ze er uitlokken of je maakt ze simpelweg allemaal af. Hekken sluiten, stroom aan en je hebt een nieuwe plek om in alle rust te overnachten.

Wapens

Het wapenarsenaal en alle mogelijkheden die je daarbinnen hebt is zeker niet mis. Pistolen en geweren zijn uiterst zeldzaam, hetzelfde geldt voor de kogels die daarin gaan. Je moet het vooral doen met melee-wapens, maar gelukkig is er genoeg variatie. Van alle wapens zijn ook rare en uniques te vinden, die hebben betere stats of meer upgrade slots. Die upgrade slots zijn natuurlijk te voorzien van de meest geavanceerde brouwsels op het gebied van vuur, elektriciteit en ga zo maar door.

Visueel sterk

De game ziet er erg goed uit op native 1080p, het is zeker één van de mooiere games van de laatste tijd. De daken kraken, stukken gescheurd plastic wapperen aan de gevels en de schaduw van palmbomen in de straten; het is geen straf om door de met zon en zombies overgoten stad te lopen. Wel ben ik van mening dat het leveldesign soms een beetje repetitief is, op de grond merk je daar wat minder van, maar als je de stad inkijkt zie je toch aardig wat dezelfde gebouwen. Dat de ontwikkelaar genoegen heeft moeten nemen met 30 fps in plaats van de eerder beloofde 60 fps is totaal niet erg. De game voelt soepel aan en heeft geen moeite om het grafisch pracht op je scherm te toveren.

Co-op

En hier wordt het echt leuk! Wat is er nu toffer dan om de hele stad te verkennen met je vrienden? Lekker ouwehoeren met zombies en als je er te laat achter komt dat het nacht is geworden als idioten achter elkaar aanrennen naar de eerstvolgende safe-house. Je kunt nieuwe wapen-combinaties demonstreren of kijken wie er op de meest creatieve manier zombies kan afslachten. Waar de singleplayer je op den duur in een sleur trekt, kun je in co-op modus echt uren en uren spelplezier beleven.

En dan nog even dit…

Een stukje opname van m’n speelsessie, gewoon voor de leuk.

Please Login to comment
  Subscribe  
Abonneren op