Draken? En een open wereld? Dat klinkt als dé perfecte combinatie. In mijn ogen is dit ook dé perfecte combinatie. Ik wist dan ook van te voren, dat zodra ik deze game in mijn handen kreeg, er heel wat slapeloze nachten in het verschiet lagen. De game is in 2012 al uitgegeven, maar hier is hij dan. De geremasterde versie van Dragon’s Dogma: Dark Arisen voor de Xbox One!

Waar gaat de game over?

Aan het begin van de game ben je ooggetuige van het opstaan van een eeuwenoude draak. Niet een lieve draak maar een draak met een verwoestende werking op het land waar het zich allemaal afspeelt. In de eerste missie van de game versla je een monster dat bestaat uit een leeuw, slang en geit. Een driekoppig monster dus, alleen dan anders. Vervolgens spendeer je heel wat tijd in het creëren van een eigen character. Daarna kom je terecht in een vredig vissersdropje, totdat de draak langskomt die jouw vissersdorpje met de grond gelijk wil maken. Met één roestige zwaard ga je het gevecht aan, maar dat mislukt helaas. De draak steelt je hart en verorberd die met veel genot. Uiteindelijk wordt je herboren en ga je op zoek naar je hart.

Dark Souls met een vleugje Skyrim

In de game heb je een grote variatie aan vijanden, wat Dragon’s Dogma: Dark Arisen uitdagend maakt. Dat heb je wel nodig, aangezien de quests en het verhaal de game een klein beetje saai maken. Toch is de gameplay absoluut niet saai! Naar mijn mening is Dragon’s Dogma: The Arisen een combinatie van de goede dingen van zowel Skyrim en Dark Souls.

De combat van Dark Souls was heerlijk. Je kon je eigen personage volledig instellen naar eigen smaak. Het enige probleem wat ik wel met Dark Souls had, was dat je vaak als kip zonder kop aan het rondrennen was. Het open-wereld gevoel van Skyrim was daarin weer ge-wel-dig! Het grootste nadeel van Skyrim was dat de combat technieken weer erg tegenvielen. Zo was je te snel overpowered en waren er geen verschillende aanvalstechnieken (zoals het schieten van meerdere pijlen).

In Dragon’s Dogma: Dark Arisen kun je kiezen uit een aantal vechtstijlen, wat de game vanaf moment één al interessant maakt. Je kunt op deze manier namelijk een vechtstijl kiezen die het beste bij jou past. Nadat de draak jouw hart heeft gestolen en je ernaar op zoek gaat, kun je de keuze maken uit een aantal classes. De keuze bestaat uit fighter (zwaard), strider (pijl, boog en daggers) of mage (magie). Nadat je een aantal uur gespendeerd hebt in de game, heb je de mogelijkheid om te switchen tussen de classes, waardoor je ook de mogelijkheid hebt om een hybride character te maken.

Om nog even in te haken op Skyrim en Dragon’s Dogma: Dark Arisen. Deze game is wel echt een RPG. Naarmate je meer experience op doet in de game, ontvang je punten die je kunt spenderen in de ontwikkeling van jouw character. Hierdoor is je character in staat om bepaalde specifieke aanvallen te doen. Zo kun je als strider een regen van pijlen laten vallen op je vijanden, of in één keer 3 pijlen afschieten. Daarnaast heeft ook iedere klasse zijn eigen voordelen. Een magiër kan bijvoorbeeld iets boven de grond zweven en zo kan een strider in zijn vijanden klimmen om zo genadeloos toe te slaan.

Wat zijn nou pawns?

De pawns zijn in Dragon’s Dogma: Dark Arisen de metgezellen van de character. In de game heb je één permanente pawn, die je volledig kunt aanpassen naar eigen wensen. Net zoals de character waarmee je het spel speelt. Daarnaast heb je ook twee andere metgezellen. Deze twee andere metgezellen kun je inhuren vanuit de Rift, wat een soort van vagevuur is. Je kunt een nieuwe metgezel inhuren op ieder moment wanneer jij dat wilt, mits je in de buurt bent van een Rift-stone. Doordat je in staat bent om deze pawns in te huren, kun je ook gebruik maken van de voordelen die zij met zich meebrengen namelijk hun kennis en skills. Het fijne aan deze pawns is bijvoorbeeld, wanneer je vast zit in een quest en je echt géén idee hebt wat je moet doen, dat je één pawn kunt inhuren die deze quest al eerder heeft gedaan. Hierdoor is het halen van een eerder onmogelijke quest toch iets haalbaarder geworden.

Dit betekent wel dat de samenstelling van je groepje met pawns de sleutel tot het succes is in deze game. Het is namelijk oprecht een moeilijke game. Het is overigens niet zo dat de pawns ontzettend slim of sterk zijn; ze ondersteunen je alleen maar in het gevecht. Jij moet wel de leiding nemen en de pawns volgen de orders die jij aan ze geeft.

Samenvattend

De gameplay van Dragon’s Dogma is oprecht geweldig en er valt ontzettend veel te ontdekken in deze prachtige game. Alleen je moet geen hoogstaande graphics verwachten zoals dat wel te vinden is in Skyrim. Toen de game in 2012 werd uitgebracht, was het al geen grafisch hoogstandje en dat is het nu nog steeds niet.

Dus als je niet op zoek bent naar een grafisch superieure game maar wel op zoek bent naar een geweldig avontuur, dan ben je bij Dragon’s Dogma: The Arisen op de juiste plek.

Dragon's Dogma: Dark Arisen
85 %
review-dragons-dogma-dark-arisen<b>Pluspunten</b><br> + Verhaallijn <br> + Characters instellen naar eigen voorkeur <br> + Combatstyle <br> + Openwereld <br> + Veel te ontdekken <br> <br> <b>Minpunten</b><br> - Graphics zijn nog steeds gedateerd <br> - De pawns zijn soms meer een last <br> - De game kan wat eentonig worden na een tijdje <br>