Vorig jaar mocht ik Dragon Ball Xenoverse van een review voorzien. Ook dit jaar mogen we weer aan de slag met de animé culthit. Kan Dragon Ball Xenoverse 2 zijn voorganger overtreffen?

Ik was vorig jaar behoorlijk enthousiast over Xenoverse. De game nam na het teleurstellende Battle of Z weer een goede stap vooruit. De verwachtingen voor Xenoverse zijn daarom hoog. Dragon Ball is in mijn ogen een fantastische animé serie voor jong en oude. Mocht je niet bekend zijn met Dragon Ball, dan raad ik je ook zeker aan Dragon Ball Z eens te kijken. De avonturen van Goku en zijn vrienden blijven boeien!

Het verhaal van de game hoef je niet te veel van te verwachten. De game speelt zich 2 jaar na de gebeurtenissen van Xenoverse af. Je gaat eerst weer je eigen mannetje maken. Vervolgens word je lid van de (nu) uitgebreide Time Patrollers. Via de Elder Kai leer je dat de geschiedenis is veranderd en jij moet het recht gaan zetten. Dit ga je doen aan de hand van verschillende missies. Als je Xenoverse hebt gespeeld, dan klinkt het verhaal je bekend in de oren. Dat is het ook. Het verhaal is herhalend en afgezaagd waardoor ik al gauw cut scenes begon door te spoelen.

stamina_break_1467873584

Naast de story zijn ook de Parallel Quests weer aanwezig. Deze missies geven jou de kans om deel te nemen aan gevechten in de omgekeerde wereld. Zo kun je met Frieza publiekslieveling Goku eens een pak rammel geven. Of wat dacht je van Vegeta die eindelijk eens kan winnen van onze ‘Kakarot’. Het zijn nog steeds leuke quests, die ik in mijn review van Xenoverse al wist te roemen. Maar het is zo jammer dat ook hier gewoon geen vernieuwing in zit. En dan vraag ik me af, waarom niet? Wat was het leuk geweest als je bijvoorbeeld zelf als speler eens het volledige verloop had kunnen bepalen. Dat je bijvoorbeeld zelf de macht grijpt over de wereld, of een gulden middenweg zoekt.

Daarnaast wil ik graag even mijn ergernis uiten over de tutorial. Ik snap dat er nieuwe spelers zijn die deze game willen leren. Ik snap ook dat deze optioneel zijn. Maar waarom maakt men een tutorial die bestaat uit 13 missies? Missies die niet heel lang duren, maar je wel dwingen om twee keer per missie een laadscherm te bekijken. Dit laadscherm duurt dan ook nog eens een hele minuut per keer. Men had hier veel beter een grote missie van kunnen maken. Hoe het nu gedaan is dwingt de gemiddelde speler een tutorial van ruim een uur te volgen. Dit is echt te lang!

Meppen op die knopjes

Gaan we kijken naar de gameplay van Dragon Ball Xenoverse 2, dan zien we ook daar vrij weinig vernieuwing. Veel vechtelementen zijn één op één overgenomen uit voorganger Xenoverse. Uiteraard zijn er nieuwe Super Attacks en Ultimate Attacks, maar om nu te zeggen dat dat de game opkrikt? Niet echt. Xenoverse 2 draait toch al gauw om het rammen op de knopjes en het verkrijgen van de beste aanvallen om die vervolgens te spammen.

Wel is de wereld waar je standaard in rondloopt groter en groener geworden. Groter betekent meer lopen en aangezien dit soms erg tijdrovend was heeft men in Xenoverse 2 voertuigen geïntroduceerd. De besturing van deze voertuigen werkt grappig, maar ook goed. Daarnaast kan men nu ook een aantal iconische plekken buiten de gevechten bezoeken. Denk aan Herule’s huis en Frieza’s schip. De grotere wereld in Xenoverse 2 nodigde echter wel uit om te verkennen.

dragon-ball-xenoverse-2-images

Ook is er nu een academie aanwezig waar je kunt trainen. Onderweg kun je net als in deel één personages tegenkomen die je kunt aanstellen als je mentor. Zodra je met je mentor gaat sparren kun je zijn of haar aanvallen leren.

Modepopje

Naast het knokken zul je als speler ook weer veel tijd kwijt zijn aan het kopen van kleren. Deze gebruik je opnieuw om bepaalde skills op te krikken. Wil je meer leven? Dan is het uniform van Trunks misschien wel een goede optie. Maar wil jij meer schade doen met je Super Attacks, dan is Goku’s schildpaddenbroek misschien wel wat voor jou. Het is een leuke en noodzakelijke toevoeging van de game die je zeker nodig hebt om verder te komen.

Daarnaast heb je weer toegang tot veel winkels waar je voorwerpen kunt kopen die je helpen in de strijd. Denk aan capsules die je leven weer aanvullen of je teammaat weer tot leven wekt. En ook je Super Attacks en Ultimate Attacks kun je hier preorder.. Ehhh, kopen!

Nieuw in Dragon Ball Xenoverse 2 is de introductie van TP Medals. Met deze medailles kun je sterke aanvallen kopen, maar dus ook kleding en voorwerpen. Het voordeel hiervan is dat je de optie krijgt op je Zeni (in game geld) te sparen. Helemaal vet is de optie om je karakter uit de vorige game te importeren. Je oude karakter krijgt dan een speciale plaats in de game en veel kleding en voorwerpen worden overgezet. En wat niet overgezet kan worden, wordt geconverteerd in TP Medals.

Samen knokken

Je kan niet alles alleen en dat geldt ook voor knokken in Dragon Ball Xenoverse. Zowel online als offline krijg je vaak de gelegenheid om het op te nemen tegen je vijanden.

dragon-ball-xenoverse-2-bardock-1920x1080

Vooral offline voelt dit soms als een straf. Want het is me al meerdere keren overkomen dat ik bij een eindbaas mijn teammaat in de weg had zitten. Zo had ik een gevecht tegen Great Ape Vegeta en Nappa. De bedoeling was om hun stamina te verlagen en ze vervolgens bij hun staart te grijpen. Goku die met me mee vocht besloot echter om steeds de aap die ik aanviel vooraf bij zijn staart te grijpen. Dit resulteerde er in dat wij beiden een beuk kregen en ik mijn hele flow kwijt was. En dan heb ik het nog niet gehad over de keren dat de A.I. besluit om midden in je combo het over te nemen. Doei combo…

Online verdient de game zeker lof. Waar vorig jaar de online servers in de eerste week van de release volledig plat lagen, kunnen we nu zorgeloos online genieten. Het is zeker leuk om Parallel Quests samen te doen. Wel krijg ik het idee dat hier niet echt naar de skill van spelers wordt gekeken. Zo kwam ik af en toe bij spelers die al level 80 waren en gewoon met een trap de hele missie beslisten.

Grafisch en audio

Grafisch mag Dragon Ball Xenoverse 2 een hoogstandje genoemd worden. De game ziet er schitterend uit en ook het kleurgebruik is prima in orde. Wat helemaal fenomenaal is, is het feit dat de game nu in 60 fps draait. Dit resulteert erin dat de gevechten er fantastisch uitzien.

Over de voice acting was in deel één nog wat kritiek. Het zou namelijk soms niet synchroon lopen. Ik heb me hier nooit echt aan gestoord. Daarnaast vind ik de voice-acting in mijn beleving prima. Dit geldt trouwens ook voor dingen die in de wereld gebeuren. Denk aan voetstappen, maar ook de plons als je je vijanden in het water trapt.

Bugs

Het lijkt dit jaar schering en inslag te zijn als het gaat om bugs. Zo ook bij Dragon Ball Xenoverse 2. Zo had ik af en toe last van bomen die opeens verdwenen en onzichtbare muren. Ook werd ik meerdere keren tijdens een gevecht 500 meter van het gevecht gespawned. Het ergste was echter toen ik met mijn voertuig tegen een boom reed en hierin vast kwam te zitten. De enige oplossing hiervoor was het opnieuw opstarten van de game.

dragon-ball-xenoverse-2-screenshot-01-600x317

Dragon Ball Xenoverse 2 is een leuke game die vooral de Dragon Ball fans zal weten te vermaken. Grafisch en met 60 fps weet de game hoge ogen te gooien. Het is echter heel jammer dat de game zo verschrikkelijk veel van Xenoverse overneemt en dat daar zo weinig nieuws tegenover staat. Het inspiratieloze verhaal, de bugs en de A.I. die in de weg zit werken daar nog eens extra aan mee. Wie weet worden die laatste twee snel gepatched. Heb je Xenoverse gespeeld en denk je erover na om deze game te halen, verwacht dan een licht beschimmelde Senzu Bean. Ben je niet bekend met deze game of Dragon Ball fan van het eerste uur, dan kijk je door de minpunten heen en is deze game voor jou een sterke Spirit Bomb. Persoonlijk hoop ik echter dat Namco Bandai eens gaat nadenken over een reïncarnatie van het legendarische Dragon Ball Z Budokai.

Dragon Ball Xenoverse 2
72 %
review-dragon-ball-xenoverse-2-sterke-spirit-bomb-beschimmelde-senzu-beanPluspunten: <br> + Knokken is nog steeds leuk<br> + Grafisch in orde<br> + Voice acting in orde<br> Minpunten: <br> - Weinig vernieuwing<br> - A.I. loopt soms in de weg <br> - Erg buggy <br>