Ouwe rotten in de gamewereld kennen DOOM nog wel van vroeger. Het was een first person schietfestijn die 3D FPS games op de kaart heeft gezet. Hoe houdt de nieuwste versie van DOOM zich anno 2016?

DOOM is geweld, DOOM is gore, DOOM is f*ck verhaal, je moet alles kapot maken. Maakt dit de game tot een domme shooter? Nee zeker niet. Run ’n gun is niet inherent aan hersenloos rennen en schieten. Er komt wel degelijk tactiek bij kijken anders ga je gegarandeerd dood. En geloof me, dood ga je vaak in DOOM. Maak je fouten dan leg je het snel af tussen de hordes demonen of als je van platform naar platform aan het springen bent. DOOM gaat over de dood, of het nu de demonen zijn of jij, er gaat iemand dood.

doom-2016

Shoot to kill. And survive

In de campaign mode stap je in de huid van DoomGuy, of beter gezegd stap je in zijn ruimtepak. Voor een verhaal of een in-depth persoonlijkheid hoef hier je niet aan te kloppen. Het allereerste wat je character doet, is de kop van een demon kapot slaan op de rand van een tafel waar je op ligt. De toon is gezet, je pakt een pistool en knalt een paar andere demonen af. Een paar gangen verder ligt een shotgun op je te wachten en je mag los.

Bewegen is de sleutel in DOOM, sta je stil omdat je dat geleerd hebt van andere FPS games dan ga je dood. De tactiek van DOOM is bewegen en demonen kapot maken met alles wat je maar voor handen hebt. Is je health laag? Dan is er maar één advies wat het spel je geeft: dood meer demonen. Door demonen te killen krijg je kleine stukjes health terug en soms wat broodnodige munitie. Het loont dus om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk demonen af te slachten. Doe je dit met een Glory Kill dan krijg je nog meer health dan als je dit op de normale manier doet. Een Glory Kill is in principe een melee aanval waarmee je met een korte animatie een vijand kapot maakt. Niet dood maakt, kapot maakt. Er zijn diverse variaties van deze Glory Kills die verschillen per demon en van welke kant je de kill inzet. De eerste keer dat je een been van een demon afrukt om daarmee zijn schedel in te slaan vergeet je niet snel. Of de eerste keer dat je een kloppend hart uit een dude trekt en dat in z’n bek doet waarna hij ontploft, dat vergeet je ook niet snel. Deze animaties zijn ook een klein momentje van rust tussen het rennen, springen en schieten wat je normaal gesproken aan het doen bent. Het kan de game vertragen maar ik zie het meer als een klein rustmoment om heel even op adem te komen. Er staan vrij vaak meer demonen om je heen dan dat je lief hebt en op dat moment is het fijn om een kleine demon even te Glory Killen. Je grip op je controller is even wat losser (wat de levensduur van je controller wel ten goede komt) en je krijgt weer wat health terug.

Naast de Glory Kills heb je natuurlijk ook je trusty chainsaw ter beschikking. Hiermee zaag je je tegenstanders letterlijk doormidden, waarbij je naast wat health ook een hele berg ammo krijgt. Ook deze animaties zijn er in diverse soorten en maten, net naar gelang het soort demon je doormidden zaagt. Deze acties samen met een meesterlijke soundtrack van metal en electro maakt dit echt op en top DOOM.

doom campaign

Naast health en armor wat je op kunt pakken zijn er natuurlijk ook power-ups te vinden in de maps. Vooral bij de Gore Nests zijn die strategisch geplaatst en moet je deze op het juiste moment toepassen. Zo verloopt eigenlijk het grootste gedeelte van DOOM, je platformed je een weg door een handjevol kleine demons en komt een Gore Nest tegen wat je moet uitschakelen om verder te kunnen. Deze ‘kill rooms’ kunnen wat goedkoop aanvoelen na een tijd omdat je eigenlijk elke keer hetzelfde doet, maar toch blijft het leuk om deze Nests uit te roeien.

De hoeveelheid vijanden en de types schalen netjes mee met je character, waardoor elk Nest toch een uitdaging wordt. Een flink aantal keer zat ik toch even vast bij een Nest, ik kwam er gewoon niet doorheen. De game vraagt, nee, eist dat je je wapens en speelstijl aanpast op dat soort momenten. Elke keer dezelfde wapens blijven gebruiken werkt niet, je moet afwisselen om te overleven. Hierdoor blijft het leuk om door te gaan, de continue uitdaging houdt het spannend. Je wapenarsenaal is natuurlijk ook te customizen waardoor je wapens meer damage krijgen of sneller schieten. Deze upgrades krijg je niet zomaar, hiervoor moet je eerst Field Drones vinden in de maps waarmee je bij een wapen één van de twee upgrade slots kunt kopen. Daarna heb je Weapon Upgrade Points nodig om de mod te upgraden, welke je krijgt bij het voltooien van bepaalde challenges in missies. Let hier goed op en probeer alle challenges te voltooien om zo veel mogelijk Weapon Upgrade Points te halen. Geloof me, je hebt dit echt nodig wil je verder komen in DOOM.

Mooiste FPS game op dit moment?

De nieuwe Id Tech 6 engine is de drijvende kracht achter DOOM. Het ziet er fantastisch uit op alle consoles door diverse belichtingstechnieken en variabele resolutie zodat het (bijna) altijd op 60 fps draait. Als het echt heel erg druk wordt op je scherm wil de framerate wel iets inkakken richting de 50 fps maar je merkt hier weinig van. De resolutie dipt op de Xbox One wel regelmatig naar 900p of zelfs 720p om de framerates toch op peil te houden. Ook hier merk je bar weinig van gelukkig, pas nadat ik een diepgaande tech analyse had gezien had ik door wat er allemaal gebeurt met de resolutie en framerates. Wat vooral opvalt is hoe soepel de bewegingen van de vijanden zijn. Geen enkel moment zie je rare bewegingen of haperende animaties, wat met de hoeveelheid vijanden en vliegende particles erg knap is gedaan. Nadat je een map hebt gecleared is kun je twee dingen doen. Of je gaat direct door naar de volgende missie om je momentum erin te houden, of je gaat backtracken om alle secrets te vinden. En geloof me, er zitten heel erg veel secrets in de maps verstopt. Je bent wel even zoet wil je alles ontdekken in elke map, wat vooral neer komt op hardcore platformen. Bij deze backtrack acties zie je pas echt hoe mooi en hoe goed de maps in elkaar zitten. Hiervoor geef ik dikke kudo’s voor de devs, fantastisch gedaan om zo de replay waarde hoog te houden.

doom bfg

Multiplayer is geen DOOM

Het spijt me om te zeggen maar in vind de multiplayer niet zo best. Het werkt allemaal wel en alle componenten van een multiplayer game à la 2016 zit erin, maar dat is juist het probleem. Het voelt niet echt als DOOM. Het voelt als een standard multiplayer game zoals CoD waar een DOOM sausje overheen is gegoten. Het klopt gewoon niet helemaal voor mijn gevoel, de maps en guns kloppen maar de standard multiplayer modi passen er gewoon niet bij. Het lijkt alsof de multiplayer niet door Id is gemaakt maar door een andere studio. En dat is ook zo, de multiplayer is gemaakt door Certain Affinity. Deze studio heeft eerder gewerkt aan diverse Call of Duty multiplayers en Halo. Je merkt die invloed direct in de multiplayer, het voelt totaal anders dan de campaign. Het is niet slecht, maar het is geen DOOM. Als je veel tijd wilt spenderen aan DOOM, doe dat dan niet in de multiplayer. Doe de campaign een aantal keer en ga aan de slag met SnapMap. Dat is DOOM ten top, maar de multiplayer, nee dat is het niet.

Campaign
95 %
Graphics
95 %
Sound
95 %
Multiplayer
75 %
review-doom-koning-van-de-shootersDOOM is terug van weggeweest, sterker dan ooit. De singleplayer ervaring is intens en zit sterk in elkaar, al is een verhaal niet echt aanwezig. SnapMap werkt prima en is een leuke afwisseling. Helaas voldoet de multiplayer niet geheel aan mijn verwachting.