Als je, net als ik, bekend bent met de Dishonored franchise dan weet je wie de Outsider is. Je kunt dan waarschijnlijk ook wel raden waarom ze in dit deel zo graag van ‘m af willen. Of dat een beetje soepel verloopt lees je hieronder!

Een add-on of toch niet?

Oké. Laat ik bij het begin beginnen en jullie gelijk even waarschuwen. Dishonored – Death of the Outsider is geen volledige game en biedt wat beperkingen ten opzichte van de vorige delen. Wat deze precies inhouden, dat lees je zo. Desalniettemin heb ik me retegoed vermaakt… Of toch niet?

Billie Lurk

In Death of the Outsider speel je als Billie Lurk. Een chick die al eerder in de Dishonored-games te zien was. Zo was zij in ‘The Knife of Dunwall’ de rechterhand van Daud en keerde zij in deel 2 terug als Meagan Foster, de kapitein van ‘The Dreadfull Whale’. Je zou haar eigenlijk inmiddels dus wel goed moeten kennen, maar niks is minder waar. Billie Lurk groeide op bij haar alcoholistische moeder. Haar opvoeding was hierdoor nou niet ‘je van het’ en al snel raakte ze betrokken bij diefstal en huurmoorden. Uiteindelijk komt ze Daud tegen het lijf, een gast die veel indruk maakte op Billie. Hij besloot haar te trainen en zodoende werd hij haar mentor. Mocht je nog steeds niet weten wie zij nou is, check dan even deze video!

Daud beschikt, net als Corvo en Emily, over het teken van de Outsider, waardoor ze de mogelijkheid hebben allerlei krachten te gebruiken. Helaas is Daud erg ziek en vraagt hij Billie (jou) om hulp. Het is aan jou de taak om de Outsider te vinden en te vermoorden, zodat hij niemand meer ziek kan maken met zijn zwarte magie.

Zwarte magie

Net zoals in de voorgaande delen beschik je ook in dit deel weer over een aantal speciale krachten. Helaas zijn dat er schrikbarend minder dan voorheen, hier zien we dus één van de beperkingen van deze game ten opzichte van de andere. Je beschikt namelijk over slechts drie krachten, die je ook nog eens allemaal tegelijk krijgt na het voltooien van de eerste missie. Meer dan een pop-up met uitleg over je nieuwe krachten hoef je dan ook niet te verwachten. Naar mijn idee is dit gedeelte erg afgeraffeld en dus een gemiste kans. Wel chill is het overigens dat je geen drankjes meer hoeft te nemen om je energie aan te vullen, deze regenereert zichzelf.

Gelukkig komt er na regen altijd zonneschijn want holy cows, wat voel je je met die krachten goed zeg. Ten eerste krijg je te maken met Displace. Deze vaardigheid is eigenlijk een soort kloon van Blink (de teleporteerkracht van Corvo) met een eigen draai. In plaats van direct naar voren te teleporteren moet je namelijk eerst je bestemming selecteren. Zodra je een ‘marker’ hebt geplaatst druk je nogmaals op LT en voila! Het fijne hieraan is, is dat je van tevoren alvast je ontsnappingsroute kunt bepalen en voorbereiden.

Semblance is de naam van de kracht waarmee je de identiteit van je slachtoffer kunt overnemen. Druk op de knop terwijl je stiekem achter een levend, of naast een bewusteloos persoon staat en je zult zijn gezicht op de jouwe ‘plakken’. Hierdoor zien vijanden jou als vriendschappelijk en kun je je vrij door de kaart heen bewegen. Let er wel op dat je je zwaard in je zak houdt, anders ben je de lul (pun not intended).

Last but not least is Foresight. Met deze kracht kun je, net als een echte monnik, buiten je lichaam treden, de tijd stilzetten en rustig de levels verkennen. Tegelijkertijd kun je alvast een marker plaatsen voor je Displace kracht, waarmee je het bereik hiervan aanzienlijk vergroot. Er is overigens nog een geheime kracht, maar die moet je zelf zien te ontdekken ;-).

Contracts

Nieuw en uniek in Death of the Outsider zijn zogenaamde ‘contracts’. Deze missies ontgrendel je op de zwarte markt en kun je eigenlijk zien als zijmissies waar je een extra zakcentje mee kunt verdienen. Alhoewel je soms ook nog wel eens wat te weten komt dat wellicht heel handig kan zijn voor je uiteindelijke missie. De contracts voelen als een goede toevoeging waar echt wel wat extra tijd in gaat zitten. Dit is vooral heel nice omdat er maar vijf hoofdmissies te vinden zijn in de game. Gezien je de beloning voor de contracts pas aan het einde van de hoofdmissie krijgt komt het wel eens voor dat het je gewoon niet meer lukt om een contract te halen. De replay value van de game wordt hierdoor toch wel extra benadrukt.

Kies je eigen weg

Waarin je in deel één volledig kon kiezen hoe jij het level uitspeelde, valt dat in dit deel ietwat tegen. Tuurlijk kun je als Rambo proberen naar het einde te komen maar de game forceert je toch de sluiproutes te nemen. Vooral de combinatie van level design en je krappe arsenaal aan krachten zorgen hiervoor. Wat er ook veranderd is aan dit deel is het zogenoemde chaos-systeem. Hiermee werd voorheen bepaald hoe duister de wereld en het einde zou zijn door te meten hoeveel moorden je had gepleegd en hoeveel vijanden je hebt gespaard. In Death of the Outsider maakt het geen flikker uit en kun je op je gemakje iedereen z’n kop eraf hakken.

Een verhaaltje voor het slapen gaan

De setting en vooral het verhaal in de game zijn best wel bizar. Waar je in deel 1 en 2 veel te maken had met de Outsider zie je hem in dit deel bijzonder weinig. En dat terwijl het je missie is om hem om te leggen! Het verhaal weet je gedurende de gehele game goed bij te blijven, iets waar ik bij de vorige delen toch wat meer moeite had. Dit komt voornamelijk doordat Death of the Outsider een stuk kleiner is dan zijn voorgangers, de studio heeft duidelijk meer aandacht aan het verhaal en zijn details kunnen geven.  Daarnaast weet de studio eenzelfde setting neer te zetten als in deel twee door lekker dezelfde graphics in de game te gooien. Verwacht dus geen denderende 4k- en 60fps-beelden.

Ondanks dat heb ik mijn ogen weer eens uitgekeken bij het spelen van deze game. Want jongens, wat is er veel te zien en te doen zeg! Zoals we gewend zijn kun je weer meer dan een dozijn aan huisjes en winkels bezoeken, plunderen en op zoek gaan naar geheime schatten.

Welke skill zal ik nu eens upgraden?

In de voorgaande delen was ik best wel wat tijd kwijt in het verdelen van mijn runes, waarmee je je krachten kan upgraden. Dat overkomt mij in dit deel uiteraard weer, maar dan omdat ik echt veel te lang heb gezocht naar het menu hiervoor. Je kunt namelijk helemaal je krachten niet upgraden, je zult het moeten doen met wat je hebt! Dit is toch wel een minpuntje wat mij betreft, ik had graag wat extra punten gestoken in het al magere arsenaal aan speciale krachten.

Alhoewel ik sowieso al een sucker ben voor dit soort games, moet ik zeggen dat Death of the Outsider mij onwijs heeft verrast. Ondanks dat het upgrade-systeem op de schop is gegaan en je over slechts vier krachten beschikt weet de studio een onwijs krachtige game neer te zetten. Zowel qua verhaal als audiovisueel zit deze Dishonored weer prachtig in elkaar en zul je al veel tijd kwijt zijn aan het ontdekken van de wereld en zijn geheimen.

De toevoeging van contracts is door de op zichzelf korte speelduur hartstikke welkom en verhoogt de replay value van de game. Het verhaal van de Outsider, Corvo, Emily, Billie en Daud houdt met dit deel op en zal alle losse eindjes aan elkaar knopen. Ik ga de game in ieder geval zeker nog een keertje spelen, want als je dit doet krijg je namelijk de krachten Blink, Domino en Dark vision (van Corvo) ter beschikking.

De game is hier te koop voor slechts drie tientjes en kijk vooral nog even deze vette trailer.

Death of the Outsider
90 %
review-dishonored-death-of-the-outsiderPluspunten: <br> - Fantastisch vormgegeven wereld <br> - Vragen rondom Outsider eindelijk beantwoord <br> - Goed uitgewerkte krachten <br> - Excellente voice-acting <br> - Levels zijn uitstekend uitgewerkt <br> Minpunten: <br> - Graphics hetzelfde gebleven <br> - Weinig krachten, niet te upgraden <br>