Het wilde westen. Een tijd en plek vol outlaws, bandieten en ander tuig. Zo ook in Desperados 3. Tover dus je hoed maar tevoorschijn en haal je revolvers uit het vet, het is tijd om op bandietenjacht te gaan.

Ik ben maar wat blij met de filmpjes die Niels elke maand weer in elkaar zet, want ik had Desperados 3 eigenlijk totaal gemist. Na nog een paar andere trailers bekeken te hebben werd ik eigenlijk steeds enthousiaster. Wat ik uit de trailers haalde was dat Desperados 3 een tactische stealth-game is die mij deed denken aan het oude Commandos. Zou ik uit deze game dan ook net zoveel plezier halen?

Als een struikrover

Waar Commandos een echte point and click-game was, daar heb je in Desperados 3 gewoon de volledige controle over je personages. Je kunt dus in real-time met je personage door de map lopen. Ideaal als plots blijkt dat je gekozen route nog bewaakt wordt door een bandiet die je over het hoofd hebt gezien. Waar je wel even aan moet wennen is het feit dat je naast je personages ook de camera moet besturen. Die beweegt namelijk niet automatisch met je personage mee, maar zul je daadwerkelijk aan moeten sturen. Je kunt de camera vrijuit bewegen. Van links naar rechts, boven naar onder, inzoomen, uitzoomen, maar je zult het allemaal zelf, onafhankelijk van je personage moeten doen. Dat vergt wat oefening, maar went redelijk snel.

Desperados 3 is heerlijk duidelijk als het aankomt op het gezichtsveld van vijanden. Dat wordt namelijk met een grote, groene driehoek aangegeven. Kom je met je personage in dat veld, dan wordt je gezien en heb je nog een heel kort moment om er weer uit te komen. Eenmaal ontdekt gaat het namelijk rap mis en dus blijf je liever gewoon lekker uit beeld. Hou er overigens rekening mee dat er vaak meerdere vijanden in de buurt zijn met een overlap qua gezichtsveld. Ze klakkeloos vermoorden is niet een goed idee, want als een van hun maatjes het ziet gebeuren slaan ze alarm en dat is niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Gelukkig zijn er meerdere manieren om tussen die driehoeken door te manoeuvreren. Zo’n driehoek bestaat namelijk uit twee gedeeltes. Een massief deel en een wat transparanter, gestreept deel. Dat massieve deel wil je uit wegblijven. Kom je daar in terecht, dan wordt je gezien en ben je de Sjaak. Dat transparante deel kun je doorkruisen, mits je dat doet wanneer je gehurkt bent. Zo kun je dichtbij vijanden komen, maar verdachte acties worden nog steeds opgemerkt. Die gezichtsvelden kunnen dramatisch verkleind worden door obstakels zoals rotsen, gebouwen, schuttingen enzovoort. Ga dus op zoek naar dit soort dingen en check altijd het gezichtsveld van je vijanden.

Ikzelf verschool me veelvuldig in kasten, houten hokjes en struiken om daarna als een ordinaire struikrover tevoorschijn te komen, mijn vijand te vermoorden en zijn lichaam in de struiken te verstoppen. Zo dunde ik langzaam maar zeker de populatie bandieten uit om dan uiteindelijk mijn doel te voltooien.

Ieder zijn vak

Je hebt in Desperados 3 de beschikking over meerdere personages. De game draait om John Cooper die uit is op wraak voor de moord op zijn vader. Gedurende zijn missie ontmoet hij meerdere personages die zowel hun eigen problemen, als vaardigheden hebben die Cooper goed kan gebruiken.

Zo is Cooper zelf erg handig met een mes en dan met name het gooien hiervan. Zo kan hij bandieten op een afstandje geluidloos uitschakelen. Ook kan hij ze zelf afleiden door een muntje te gooien. Ideaal als je wilt dat een vijand net even de andere kant op kijkt.

Dan is er ook Kate, een pittige dame die zichzelf kan vermommen en zo redelijk vrij door vijandelijk gebied heen kan lopen. Ze kan bandieten tijdelijk verblinden door parfumflesjes te gooien en ze kan hen afleiden door met ze te flirten. Dokter McCoy kan bandieten naar zich toe lokken door zijn dokterstas neer te gooien en heeft een sluipschutterspistool waarmee hij vijanden op grote afstand uit kan schakelen.

Mijn favoriet is echter Hector. Deze boom van een kerel is beresterk, kan twee lichamen tegelijk verplaatsen en dit ook nog in rap tempo. Hij draagt een joekel van een berenklem bij zich die hij “Bianca” noemt. Plaats deze klem, lok een vijand jouw kant op en kijk hoe hij vermorzeld wordt door de klem. Het werkt fantastisch en verrassend stealthy dus Hector was vaak mijn meest gebruikte personage.

Trial and error

Het is in deze game echt zaak om de skills van je verschillende personages samen te laten werken. Behalve dat je personages verschillende kwaliteiten hebben, hebben je vijanden dat ook. Zo zijn de reguliere gunmen complete idioten die overal intrappen. Lok ze weg van hun vriendjes en je kunt ze vrij makkelijk omleggen. Ponchos laten zich niet van hun positie weglokken en vereisen dus een persoonlijke aanpak. Long Coats zijn grote, sterke bruten die alleen door Hector vermoord kunnen worden, of door gebruik te maken van de omgevingen.

Om verder te komen in Desperados 3 zul je heel veel dingen uit moeten proberen. Kan ik die bandiet op tijd uitschakelen en verstoppen? Levert die route me een veilige weg naar mijn doel op? Kan ik dat rotsblok naar beneden gooien en dat groepje bandieten uitschakelen? Het is heel veel trial and error. Gelukkig is de game daar op ingesteld en kun je op elk willekeurig moment je voortgang opslaan. Ook een vorige save herladen gaat lekker vlot. Sterker nog, de game moedigt je ook aan om dingen te proberen. Zo wordt je al na een minuut na je laatste save er aan herinnerd dat je nu wel heel stoer begint te doen en of het niet langzaamaan tijd wordt voor een nieuwe save. Dit systeem werkt erg lekker en bevorderd daadwerkelijk een speelstijl waarin je dingen uitprobeert.

Er zijn zat manieren om een level door te komen. Je kunt guns blazin’ gaan, je kunt door een level heen sluipen, of juist iedereen heel sneaky omleggen. Ook kun je gebruik maken van de omgeving door rotsblokken naar beneden te laten storten of door een bouwkundige misstap van de plaatselijke kerk uit te buiten en de bel naar beneden te laten sodemieteren. De moraal van het verhaal? Probeer zoveel mogelijk uit.

Een toffe mechanic is de showdown mode. In deze mode pauzeer je als het ware je game en kun je acties van meerdere personages plannen. Met een druk op de knop kun je die geplande acties dan gelijktijdig uitvoeren en als je plannetje klopt kun je zo dus meerdere vijanden tegelijk uitschakelen, of juist een valstrik voorbereiden. Heb je iets over het hoofd gezien, dan reload je jouw laatste save en probeer je het nog eens.

Presentatie

Ook qua presentatie scoort de game wat mij betreft lekker hoog. De game ziet er gewoon erg gaaf uit. De omgevingen zitten vol met details en allerlei objecten die je kunt gebruiken. Ook zijn ze lekker divers. Van die typische westernstadjes, oude houten spoorbruggen, treinen, eigenlijk alle clichés komen langs en ik vind dat ontzettend tof.

Ook het geluid is dik in orde. De voice acting is goed voor elkaar, geluidseffecten zoals pistoolschoten, de dichtslaande berenklem van Hector, muntjes die je weggooit enzovoort, het werkt allemaal prima. Ook de muziek is lekker sfeervol en per level verschillend. Overdag hoor je die typische westernklanken met gitaar, piano enzovoort en in de missies ’s nachts bouwt de muziek juist lekker de spanning op.

Is er dan helemaal niks te zeuren op deze game? Nou, ik heb het al over de camera gehad die wat onwennig aanvoelt. Een ander puntje zijn de laadtijden. Wanneer een level eenmaal geladen is gaat het allemaal lekker vlot, maar voordat een level geladen is kun je prima een bakkie pleur met een kano wegwerken. Even een cutscene wegklikken omdat je hem al gezien hebt om zo snel verder te kunnen met de game? Nou, kijk hem gerust nog een keer, want anders zit je tegen een zwart laadscherm aan te kijken in plaats van een cutscene.

Desperados 3 is een heerlijke tactische stealthgame. Het ziet er ontzettend tof uit en ook qua geluid steekt de game lekker in elkaar. De verschillende personages hebben allemaal hun eigen karakter en vaardigheden en vullen elkaar prima aan.

De game is niet heel makkelijk, maar met een beetje nadenken en veel trial en error is er prima door te komen. Het uitpuzzelen van de juiste route tussen vijanden door, ze een voor uitschakelen of valstrikken zetten is ontzettend leuk en met de mogelijkheid om op elk willekeurig moment op te slaan of te herladen nodigt de game je uit om te experimenteren. Het besturen van de camera vergt wat oefening, maar went snel genoeg.

Voor de liefhebbers van tactische games is Desperados 3 een absolute no-brainer.

Review: Desperados 3
8.8
review-desperados-3-langzaam-nadenken-snel-handelenPluspunten <br> <br> + Tactische gameplay blijft verslavend <br> + Verschillende personages werken goed samen <br> + De game ziet er erg tof uit <br> + Muziek en geluidseffecten zijn ook goed voor elkaar <br> <br> Minpunten <br> <br> - Camera vergt wel wat oefening <br> - Lange laadtijden bij het opstarten van de game