Review: Deathloop – de doorbraak

We wisten dat de ontwikkelaars bij Arkane in staat zijn om top games uit te brengen. Dishonored en Prey waren onvergetelijke ervaringen. De nieuwste titel Deathloop is echter de doorbraak, waarmee de ontwikkelaars het grote publiek hebben weten te bereiken. Deathloop brengt een steengoed verhaal, een prachtige wereld en enorm lekkere gameplay. Wat mij betreft voor het tweede jaar op rij een potentiële Game Of The Year

+ uitstekende roguelite gameplay
    + zeer toffe characters
    + humor
    + enorme diepgang in upgraden en abilities
    + verhaalvertelling

+/- eerste paar uur van de game zijn lastig om in het verhaal en de gameplay te komen
    +/- wisselen tussen wapens kan ik maar moeilijk aan wennen
    +/- structuur in questline soms wat onduidelijk

- geen

Een jaar na de aanvankelijke release heeft de game zich eindelijk uit de wurggreep van haar Playstation exclusiviteitscontract weten te wringen. Deathloop is speelbaar voor het grote publiek en dat lijkt ons een mooie aanleiding om een review te schrijven.

Er is het afgelopen jaar al veel over Deathloop geschreven en gesproken. Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik daar nog aan toe te voegen heb. De nieuwste game van Arkane kwam in september 2021 op de Playstation uit en wist bij menig platform en award show de titel Game Of The Year binnen te slepen. Zelf heb ik de game vorig jaar ook met veel plezier op mijn PS5 gespeeld. Nu, een jaar later, is de game ook op Xbox te spelen en is de game tevens aan de Xbox Game Pass toegevoegd. Dat laatste hebben we natuurlijk aan de Bethesda-Zenimax acquisitie te danken.

Naast het voordeel dat de game in Game Pass te spelen is, weet de Xbox Series X tevens de beste console ervaring te bieden. Deathloop is in een aantal modes te spelen en met name in de Quality Mode weet de game op de Xbox Series X te excelleren. De kleuren, details en frames spatten van je scherm en dat is maar goed ook. Deathloop is een game waarin je meegesleept wilt worden en dan wil je uiteraard een zo goed mogelijke ervaring voorgeschoteld krijgen. De optimisten onder ons zullen dus het wachten op de recent uitgebrachte Xbox Series X versie de moeite waard gevonden hebben. Daarnaast hebben de ontwikkelaars de re-release van Deathloop met een Goldenloop update gevierd.

Wat is loos met Colt?

Wellicht heb je afgelopen jaar weinig van Deathloop mee gekregen en heb je na het lezen van de inleiding van deze review de vraag wat voor soort game het is. Deathloop is een first person shooter in een Roguelite sausje. Simpel gezegd betekent dit dat de game met regelmaat weer van vooraf aan begint. Hoe zit dat precies?

Als speler kruip je in de huid van Colt en zit je vast in een time loop. Het doel van het spel is om uit deze time loop te ontsnappen. De time loop speelt zich af op een eiland genaamd Blackreef, waarover later meer. Om de time loop te doorbreken ga je als Colt informatie proberen te verzamelen, waarmee je een achttal characters in de wereld zult gaan doden. Het succesvol doorlopen hiervan leidt tot het doorbreken van de time loop. Uiteraard gaat je dit als speler niet in één run lukken en begin je met regelmaat opnieuw, op verschillende tijdstippen van de dag.

Opgejaagd

Dat het je niet in één keer lukt om de time loop te doorbreken, komt onder andere doordat Colt door een sluipmoordenaar opgejaagd wordt. Julianna heeft het op jou voorzien en de wereld in Blackreef zit vol met haar handlangers. Als speler wil je dus gaan proberen om Julianna een stap voor te zijn. Hierdoor blijft wat mij betreft de game fris en gevarieerd aanvoelen. De interactie met Julianna is hilarisch en als speler zul je merken dat de wereld van Blackreef steeds groter en diverser wordt. Je gaat nieuwe dingen proberen, vaak op basis van informatie die je uit een eerdere run hebt weten te vergaren. Het risico van roguelite games zit wat mij betreft in het, door de herhaling van de gameplay, snel verzadigd kunnen raken. In Deathloop hoef je daar geen zorgen over te hebben.

Een ander sterk punt is de shooter-actie en alle upgrademoglijkheden die de game gaandeweg aan de speler introduceert. Zo kom je verschillende wapens tegen, speel je bizarre krachten vrij en worden jouw opties als speler steeds gevarieerder. Stealth, guns blazing, vanaf een afstandje de boel laten knallen. Naarmate de tijd vordert en jouw speler meer progressie boekt, wordt de game ook interessanter. Dit is ook nodig, om de sleur van de time loop er niet in te krijgen.

De ontwikkelaars weten op de juiste momenten nieuwe zaken toe te voegen, waardoor een gevoel van herhaling eigenlijk zelden ontstaat. Voor de spelbeleving vind ik het ook een goede keuze dat er krachten en upgrades zijn die je in een nieuwe ronde mee kunt nemen. Daarnaast wordt je als speler uitgenodigd om de time loop in-game op verschillende momenten van de dag te spelen. Je merkt dan dat de setting verandert, NPC’s op andere plekken staan en er weer nieuwe dingen te ontdekken te zijn.

Niet altijd even duidelijk

Een kanttekening die ik wil maken gaat over het wisselen tussen wapens. Hier kan ik vooralsnog moeilijk aan wennen. Op één hand kun je verschillende wapens laten rouleren, maar het gebruik van het wapen is niet altijd dezelfde knop. Zo gebruik je een gun met RT, wissel je naar je machete met RB, gebruik je dit wapen niet met RT maar RB en wissel je terug naar je gun met Y. Zo verwarrend als het hier staat, zo verwarrend blijf ik het ook in de game vinden. Liever had ik gezien dat de wapens in een radius oproepbaar zouden zijn en je vanuit hier kunt kiezen.

Met de gameplay en verhaalvertelling zit het dus wel goed. De wereld van Blackreef zit ook goed in elkaar. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar de wereld heeft iets futuristisch. Alsof je door een insta-filter in een jaren ’60-’70 wereld aan het kijken bent. Het ziet er vooral heel erg stijlvol en sfeervol uit, tegelijker doet de wereld bij vlagen ook grauw en vervallen aan. De wereld van Blackreef zit daarnaast vol met interessante details. Er is in de wereld van alles te vinden, waardoor de wereld en het verhaal meer diepgang krijgen. Van posters, tot briefjes, tot gesprekjes die je opvangt. In de gesprekjes die je opvangt zit overigens ook de nodige humor. De NPC’s in de wereld zijn zich er van bewust dat ze in een time loop zitten en drijven hier geregeld de spot mee: ‘hoe vaak heb jij Colt al doodgeschoten?’. Kleine en subtiele dialogen die de game heel erg authentiek maken.

De wereld in Blackreef leeft en gaat steeds meer leven. Toch is het als speler niet altijd makkelijk om je weg te vinden. Op hoofdlijnen is duidelijk wat er moet gebeuren: doorbreek de time loop door een aantal NPC’s uit te schakelen. Vaak zul je hiervoor echter verschillende tussenstappen moeten maken. De questline structuur vind ik hierin niet altijd duidelijk. Waar moet ik naar toe en welke informatie is nu, op dit moment, nuttig? De game nodigt uit om op deze punten te gaan exploreren en dat pakt dan wel weer lekker uit, want er is veel te zien en te ontdekken.

We wisten dat de ontwikkelaars bij Arkane in staat zijn om top games uit te brengen. Dishonored en Prey waren onvergetelijke ervaringen. De nieuwste titel Deathloop is echter de doorbraak, waarmee het grote publiek bereikt is. Deathloop brengt een steengoed verhaal, een prachtige wereld en enorm lekkere gameplay. Wat mij betreft voor het tweede jaar op rij een potentiële Game Of The Year.